Gå til innhold

Hva rettferdiggjør Leica's stive priser?


Anbefalte innlegg

Seriøst talt, hvorfor skal jeg kjøpe et Leica M9 til 50.000 fremfor feks Nikon D700 til 17000,- ?

Handler det utelukkende om fysisk størrelse? Bilderesultater på internett viser overhodet ingen kvalitetsmesige fordeler mellom dette og feks Nikon D700 med god Nikon optikk. Er bare nysgjerrig på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst talt, hvorfor skal jeg kjøpe et Leica M9 til 50.000 fremfor feks Nikon D700 til 17000,- ?

 

 

...og da skal du da heller ikke kjøpe Leica. Syns du ikke det er verdt det, så kjøper du det ikke.

 

Og hvis du syns Leica er dyrt, ta en kikk på Hasselblad H4D...

(Jada, det er en helt annen kameratype...)

 

 

Akkurat samme som med bil. En til 2-3 millioner gjør akkurat det samme som en til noen hundre tusen. Allikevel er det noen som kjøper den dyre.

Lenke til kommentar

Diskret, lite fullframekamera, som ikke er så prangende som en speilrefleks. Den korte registeravstanden gjør at de kan lage vidvinkler og normalobjektiver som både er bittesmå, skarpe og dømrade lyssterke.

 

Rammesøker er også en helt annen opplevelse under fotografering.

 

Det er et luksuspordukt for spesielt interesserte. :)

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Det er vel ingen som sier at du skal kjøpe Leica :roll: ?

 

Men markedet viser altså at det er et "behov" for et kamera som er mer kompakt enn elefant-DLSR, rammesøker, langt bedre på brukeropplevlse, manauellt, er fullformat, bakoverkompatibel på allt glimrende glass fra ca 1920, osv.

 

Desverre er det bare Leica som lager noe slikt, og da tar de seg betalt for dette. Alternativet er Epson RD-1 brukt, eller Leica M8.2.

 

Billedresultater på Internet - hva er det? Bilder publisert og tester viser forskjeller, og at enkelte DSLT støyer mindre på moderat til høy ISO.

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker tester på nettet så du vil du se at de aller fleste konkluderer med at Leica objektivene er skarpere enn det råeste fra Nikon og Canon feks. Det er også mye enklere å bruke da det mangler ca 90 % av funksjonene som ett DSLR har som innebærer menyer på menyer. Det er også ett ekslusivt kamera og jeg vet om 2 stykker som har solgt D700 med all optikken og gått for Leica M9 istedet...

 

Holdt på å kjøpe det selv, men etter mange runder i tenkeboksen fant jeg ut at det passer ikke til min type fotografering, bruker bla blits mye og Nikon CLS blitssystemet har ikke Leica noe som minner om engang.

Lenke til kommentar

Kjøper du Leica M9, får du tilgang til en digital plattform for Leicas M-mount objektiver med svært høy mekanisk kvalitet.

 

En M9 med 50mm Summilux ASPH skulle gi D700 med 50mm f1.4 AFs en lekse og to om optiske kvaliteter.

 

Ingen krever noen som helst rettferdiggjøring av prisen. Det er forøvrig et vel så interessant spm om det er "riktig" at en D700 m Nikkor 50mm "bare" skal koste 20.000 -> som sett i et lengre perspektiv er grisebillig i forhold til vårt inntektsnivå.

Lenke til kommentar

- Størrelse, mulig å henge om halsen med objektiv på

- Stille, ikke noe speilflapping (heller ikke svart søker ved eksponering)

- Fotografere med begge øynene åpne og mye bedre oversikt over det som er utenfor bildet

- Håndverk og kvalitet som gir eierglede

- Ekslusivitet nettopp fordi det er kostbart

- Fototradisjon og fotoromantikk

 

Sikkert flere grunner og, men dette er grunner til at folk velger å betale såpass for produktene. Grunnen til at prisen er høy er som folk har nevnt høy produksjonskostnad, blant annet grunnet mye mekanikk og lite volum og mye manuelt arbeid. Dessuten ønsker de å overleve, derfor tar de såpass høy pris når folk først er villige til å betale den, av grunner nevnt over. Definisjonen på at noe er overpriset er at noen andre kan lage tilsvarende produkter med samme kvalitet til vesentlig lavere pris. I dette tilfellet er nok også markedet såpass lite at det er få som er interessert i å prøve.

Lenke til kommentar

- Stille, ikke noe speilflapping (heller ikke svart søker ved eksponering)

 

Stille, men langt fra lydløs. Tidligere analoge utgaver er etter min erfaring noe mer stillegående når det gjelder lukkeren. Når det er sagt så er det en frys å fotografere med Leica M9. Speilklask og lukkerkvin fra diverse moderne speilrefleks er til å fryse av etter en stunds bruk av M9.

Lenke til kommentar

Bare vent til jeg finner ut hvordan jeg kan konvertere Leica Noctilux-M 50mm f/0.95 ASPH til Nikon fatning.

 

 

Vel, du må starte med å fjerne speilmekanismen fra kameraet ditt og bygge en ny fatning som sitter 18,7mm lenger inne i kameraet. Så fikser du en enkel søker som du setter i blitsskoen, og så grovfokuserer du ved å se på skalaen på objektivet, og vips, så har du et rimelig dårlig utnyttelse av et rimelig dyrt objektiv :D

Lenke til kommentar

Vel, du må starte med å fjerne speilmekanismen fra kameraet ditt og bygge en ny fatning som sitter 18,7mm lenger inne i kameraet. Så fokuserer du manuelt via liveview og får dermed en langsommere (men mer presis) fokusering enn med Leica, som nekter å implementere liveview, og vips, så har du et rimelig dårlig utnyttelse av et rimelig dyrt objektiv :D

Fixed.

 

Er forøvrig spent på hvordan Leicaoptikk fungerer på nyere EVIL-hus via adapter.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vel, du må starte med å fjerne speilmekanismen fra kameraet ditt og bygge en ny fatning som sitter 18,7mm lenger inne i kameraet. Så fokuserer du manuelt via liveview og får dermed en langsommere (men mer presis) fokusering enn med Leica, som nekter å implementere liveview, og vips, så har du et rimelig dårlig utnyttelse av et rimelig dyrt objektiv :D

Fixed.

 

Er forøvrig spent på hvordan Leicaoptikk fungerer på nyere EVIL-hus via adapter.

 

Ja, det er sant, jeg glemte at live view ikke er døllt lenger, sammen med artikulert skjerm og (for nikonfolket) stabilisering på vidvinkel. Da ble egentlig planen straks litt bedre, enig i det.

 

Kanskje man kan koble opp Nikons gamle skrufokussystem til objektivet med en strikk også, så får man AF :D

 

Jeg skal fortelle deg en veldig tøff ting som du kanskje, men kanskje ikke er klar over, og det er at når du bruker Panasonics M-adapter (eller R) med ditt µ4/3-kamera, så fungerer etter sigende deteksjon av fokusbevegelsen, slik at kameraet forstørrer det valgte fokusområdet mens du fokuserer, automagisk! Så jeg tror ikke det er langt unna å være en veldig god måte å bruke et slikt objektiv på, hadde det ikke vært for at brennviddene ikke nødvendigvis passer til det objektivet var ment for.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Seriøst talt, hvorfor skal jeg kjøpe et Leica M9 til 50.000 fremfor feks Nikon D700 til 17000,- ?

 

 

...og da skal du da heller ikke kjøpe Leica. Syns du ikke det er verdt det, så kjøper du det ikke.

 

Og hvis du syns Leica er dyrt, ta en kikk på Hasselblad H4D...

(Jada, det er en helt annen kameratype...)

 

 

Akkurat samme som med bil. En til 2-3 millioner gjør akkurat det samme som en til noen hundre tusen. Allikevel er det noen som kjøper den dyre.

 

what? si meg en bil til 2-3mill du kan få til 300-400k som gjør akkurat det samme.

Blir som å si at en Ferrari 430 er det samme som en Pagani Zonda, alt ligger i håndverk.

Som kunst..D700 masse produsert gjerne meste av kamera lagd i Kina, Leica M9 håndlagd i Tyskland samme med objektivene sinnssyk kvalitet.

 

 

En annen ting som rettferdiggjør prisene, er bruktprisene.

 

Ja det sier vel de som kjøpte M8'en :p

Lenke til kommentar

Seriøst talt, hvorfor skal jeg kjøpe et Leica M9 til 50.000 fremfor feks Nikon D700 til 17000,- ?

 

 

...og da skal du da heller ikke kjøpe Leica. Syns du ikke det er verdt det, så kjøper du det ikke.

 

Og hvis du syns Leica er dyrt, ta en kikk på Hasselblad H4D...

(Jada, det er en helt annen kameratype...)

 

 

Akkurat samme som med bil. En til 2-3 millioner gjør akkurat det samme som en til noen hundre tusen. Allikevel er det noen som kjøper den dyre.

 

what? si meg en bil til 2-3mill du kan få til 300-400k som gjør akkurat det samme.

 

Hvilken som helst bil til hvilken som helst pris gjør akkurat det samme. Den frakter deg, og eventuelle passasjerer, fra A til B. At de gjør det med ulik grad av komfort og ytelse, og med ulik byggekvalitet og sans for detaljer, er noe helt annet...

:whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...