Gå til innhold

Hvorfor Nikon dårligere enn Canon på filming?


Anbefalte innlegg

Philip Bloom gir tommelen ned for de fleste av Nikons kameraer når det gjelder filming.

 

Selv har jeg en fire år gammel Nikon D70s som har tjent meg trofast, og fire objektiver til det kameraet. Men nå vurderer jeg seriøst overgang til Canon fordi Nikon greier ikke levere noe i nærheten av Canon på filmegenskaper.

 

 

Hvorfor greier ikke Nikon det?

 

"Innlegg endret 23.august pga skjemmende skrivefeil, ellers uforandret"

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor greier ikke Nikon det?

 

Jeg er ikke sikker på om det handler om å "greie" det, kanskje mer å prioritere det, men i den grad det er et teknisk aspekt ved det så er Nikon en liten bakgårdsoperatør når det gjelder elektronikk, mens Canon er en av de store produsentene innenfor flere elektronikkområder, for eksempel alle typer videokameraer til hjemmebruk og profesjonell produksjon og kringkasting, sammen med Sony, Panasonic og JVC. Nikon er vel en mer optikkorientert produsent.

 

Den eneste skikkelige krysningen av videokamera og stillkamera er Panasonic GH1 med 14-140. Såvidt jeg vet har alle andre kameraer svakheter i fokusering og eksponering ved filming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor greier ikke Nikon det?

 

Jeg er ikke sikker på om det handler om å "greie" det, kanskje mer å prioritere det, men i den grad det er et teknisk aspekt ved det så er Nikon en liten bakgårdsoperatør når det gjelder elektronikk, mens Canon er en av de store produsentene innenfor flere elektronikkområder, for eksempel alle typer videokameraer til hjemmebruk og profesjonell produksjon og kringkasting, sammen med Sony, Panasonic og JVC. Nikon er vel en mer optikkorientert produsent.

 

Den eneste skikkelige krysningen av videokamera og stillkamera er Panasonic GH1 med 14-140. Såvidt jeg vet har alle andre kameraer svakheter i fokusering og eksponering ved filming.

 

Cheesus kan du begrunne påstanden din med at "Nikon er en bakgårdsoperatør når det gjelder elektronikkområdet" ? Du bør kanskje sette deg inn i hva Nikon lager utenom kameraer ? Og tar du en titt på historien så vil du oppdage at det var Nikon som leverte optikken til Canon de første årene når Canon lagde sitt første rangefinder kamera ?

 

Forklaringen er vel kanskje at Canon har laget video utstyr både til forbruker og det profesjonelle markedet i flere år og burde være noe de kan ?

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Forklaringen er vel kanskje at Canon har laget video utstyr både til forbruker og det profesjonelle markedet i flere år og burde være noe de kan ?

Det er nok en av grunnene.

 

En annen grunn er vel at Nikon kom med video tidligere enn Canon, og at den sensor/prosessor-generasjonen ikke er like optimal for video.

Lenke til kommentar

Hvorfor greier ikke Nikon det?

Hvorfor i all verden skulle de greie det? Canon har kjempet i forbrukermarkedet for video i årevis, og har selfølgelig bygget en erfaring og kunnskap i forhold til alle tradeoffs med pris, kvalitet og tid til markedet. Dette har ikke Nikon og må velge mellom å kaste mye penger på problemet for å komme raskt på tilsvarende nivå, eller starte mer beskjedent og ha kontroll på det de leverer. Det er mer interessant at Sony har valgt å ikke være med på SLR videokjøret, sikkert i angst for å kannibalisere forbrukervideodivisjonen sin... gjenstår å se hvor lurt det var. Men uansett vil det bli store omveltninger på markedet etterhvert som flere og flere duppeditter får nye roller. Når kvaliteten er god nok er folk mer enn villig til å godta kompromisser for å få alt i ett løsninger, så det vil spøke for dingser som bare gjør en ting, og det ikke vesentlig bedre enn andre. Change is good.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Cheesus kan du begrunne påstanden din med at "Nikon er en bakgårdsoperatør når det gjelder elektronikkområdet" ? Du bør kanskje sette deg inn i hva Nikon lager utenom kameraer ? Og tar du en titt på historien så vil du oppdage at det var Nikon som leverte optikken til Canon de første årene når Canon lagde sitt første rangefinder kamera ?

 

Forklaringen er vel kanskje at Canon har laget video utstyr både til forbruker og det profesjonelle markedet i flere år og burde være noe de kan ?

 

Les hele innlegg før du svarer på dem.

Endret av Cax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ville ventet på hva som kommer fra både Canon og Nikon fremover før jeg byttet.

 

Å bytte optikk er en ganske så dyr affære - med mindre du finner en som skal andre veien som du kan bytte med.

 

Det er enda mye som kommer til å skje - men at Nikon kommer til å slippe noe som er minst like bra som Canon har i dag ville jeg tatt for gitt. Hvem som til enhver tid har "den beste løsningen" i toppmodellene sine (og features på denne) kommer nok til å variere, men at Nikon kommer med noe bedre enn de har i dag (jello-effekt med mere) burde være ganske så sikkert.

 

Begge kommer nok til å få bedre kontroll over blender og lukker, mindre jellycam, bedre autofokus, mindre aliasing med mere. Forventer også at det på et tidspunkt kommer RAW-video, som nok gjør dSLR-video markant mer interessant for seriøse aktører. Det kommer nok også hybrid-modeller - det er allerede løse rykter om dette.

Lenke til kommentar

Philip Bloom gir tommelen ned for de fleste av Nikons kameraer når det gjelder filming.

 

Selv har jeg en fire år gammel Nikon D70s som har tjent meg trofast, og fire objektiver til det kameraet. Men nå vurderer jeg seriøst overgantg til Canon fodir Nikon greier ikke levere noe i nærheten av Canon på filmegenskaper.

 

 

Hvorfor greier ikke Nikon det?

 

 

Ingen tvil. Det er klart du skal bytte system. Det er jo den eneste veien å gå for å få bedre bilder og bedre video. Og når det har gått noen år og Nikon har funnet på noe bedre enn Canon, ja da bytter du tilbake.

 

Dette er jo ren og skjær matte...ehhh...eller logikk om du vil... :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony kommer med video på sine speilrefleks til mandag.

Det vil være ny teknologi med " gjenomsiktige" speil, som vil gjøre videofilming på DSLR mye bedre enn den teknologien som er på Canon og Nikon i dag.

http://www.sonyalpharumors.com/

 

Blant annet dette:

For days we received infos about the Sony A55 camera. Those are the rumored Sony A55 specs:

16.7 megapixel APS CMOS

15 points AF system

Center ***triple cross*** sensor

***Double cross*** sensor x2 at left/right

12 normal sensor(F5.6)

FullHD 1080 60i

Translucent mirror inside, can reflex light during power on

Translucent mirror can be open to clean the sensor

EVF super-clear, specific unknown pixel, image quality is only worse than the A900 only

10FPS continous shooting with AF

AFC just like Nikon’s 3D tracking system – fast and reliable

SONY claims that would be better than 50D’s AF

SUPER FAST AF speed at center point

ISO100-25600, ISO6400′s noise just like a900′s ISO400

Support NEX’s hand-held night shot(Multi-shot)

Support a700′s Quick Navi access mode

Support DOF, however EVF becomes dim during small aperture

Use NEX3/5 battery

a55 priced at about 900-1000USD

Lenke til kommentar
Forklaringen er vel kanskje at Canon har laget video utstyr både til forbruker og det profesjonelle markedet i flere år og burde være noe de kan ?

 

Heldigvis er dette i ferd med å endre seg nå som Nikon får "låne" teknologi av Sony - som har minst like lang fartstid (om ikke lengre) i proff broadcast sammenheng.

 

Som ståa er nå, så har Sony (NEX) bedre AF under videofilming enn Canon - men bare 1080i. Jeg forventer at Sony/Nikon sine nye dSLR som skal lanseres i disse dager kommer til å skilte med 1080p, kontinuerlig AF, 24fps +++ og være helt på høyde med hva Canon leverer kvalitetsmessig.

Lenke til kommentar

Sony kommer med video på sine speilrefleks til mandag.

Det vil være ny teknologi med " gjenomsiktige" speil, som vil gjøre videofilming på DSLR mye bedre enn den teknologien som er på Canon og Nikon i dag.

 

Det blir spennende å se hvor mye Nikon får "låne" av denne teknologien til sitt nye "D90".

 

Nikons "EVIL" patent har også et speil - lurer på om dette kan være samme teknologi?

Lenke til kommentar

Et relevant spørsmål til trådstarter er vel også hvorfor filmegenskapene egentlig er viktige.

 

Hvis du har planer om å drive med lavbudsjetts filmproduksjon, så kan filming med dSLR være et rimelig om enn noe knotete alternativ. Hvis du bare driver med hobbybruk, så bør du stille deg spørsmålet om hva du egentlig trenger videokvalitet til. Jeg vil gå så langt som å si at hvis videokvalitet er avgjørende for valg av speilreflekssystem, så bør du kanskje se på videokameraer i stedet. Speilreflekskameraer er og blir stillbildekameraer med video som en noe knotete ekstrafunksjon som de egentlig ikke er optimaliserte for.

 

Eventuelt kjøp μFT. Optikken er bedre optimalisert for kontrastbasert fokus, og bedre egnet til filming.

Lenke til kommentar

Tror trådstarter har den samme mentaliteten som meg, Det er viktig for at man KAN. Canon og Nikon har mer eller mindre samme "bang for the bucks" på det meste. men til video så kommer Nikon til kort, i samme prisklasse.

 

Jeg driver ikke med video på noen nivå, men det hadde vært artig med muligheten. Har D90 selv. joda, den kan ta bra video. Men har aldri vært noe fan av full auto, så har ikke orket å eksperimentere med det.

Lenke til kommentar

En ting er jo valg man gjør ved kjøp av nytt utstyr første gangen, før man har valgt en plattform. Da kan man jo så klart velge det merket som tilsynelatende KAN noe mer enn et annet merke.

 

Men å starte på den reisen det må være å skulle skifte mellom ulike merker så fort det ene eller andre KAN noe annet enn de andre litt bedre, ja, da er man ute på en skikkelig lang (bær)tur...

Lenke til kommentar

Men å starte på den reisen det må være å skulle skifte mellom ulike merker så fort det ene eller andre KAN noe annet enn de andre litt bedre, ja, da er man ute på en skikkelig lang (bær)tur...

Men man gjør i det minste livet bedre for dem som liker å handle på bruktmarkedet :whistle:
Lenke til kommentar

Det jevner seg ut, alle blir like bad/gode med neste generasjon. Å bytte speilreflekssystem bare fordi et annet fotokameramerke er for tiden litt mindre bad på video høres noe merkelig ut. De aller fleste av oss amatører får bedre resultater (og nytte) med et videokamera til etpar tusinger. Av rene amatørvideosnutter tatt med speilrefleks er det lite å bli imponert av, ihvertfall de jeg har sett, er mer av typen: "Jippi! Jeg fikk til å filme!" (og halvdelen av minuttet var ute av fokus).

 

Ikke la proffe og guruer skape en blind himmel av tro angående speilrefleks sine videomuligheter for oss amatører - egentlig er det noe halvferdig oppskrytt mikkmakk.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...