Gå til innhold

Årets EISA-priser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Beste mikrosystem-objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18mm F4-5.6

Merkelig valg. Det sliter jo med veldig mye CA, er ikke spesielt lyssterkt og heller ikke spesielt kompakt. Panasonic 20 mm f/1,7 har jo vist oss helt rå egenskaper med veldig lite CA, imponerende skarphet helt fra f/1,7 og sin svært kompakte størrelse.

Lenke til kommentar
Beste mikrosystem-objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18mm F4-5.6

Merkelig valg. Det sliter jo med veldig mye CA, er ikke spesielt lyssterkt og heller ikke spesielt kompakt. Panasonic 20 mm f/1,7 har jo vist oss helt rå egenskaper med veldig lite CA, imponerende skarphet helt fra f/1,7 og sin svært kompakte størrelse.

Nå har jeg prøvd dette objektivet og kan ikke si at jeg slet med CA i det hele tatt. Dårlig eksemplar som har vært testet?

 

Ettersom jeg har den valnige 9-18mm til Olympus, så vil jeg si at M.ZD utgaven faktisk er brukbart kompakt. Særlig i sammenslått tilstand.

 

Jeg synes egentlig at 9-18mm fortjener prisen like godt som 20mm f1.7. 20mm er et objektiv som er mye lettere å lage, og det har sine sider det også. F.eks. ganske så mye forvrenging som bør rettes i post.

Lenke til kommentar
Beste mikrosystem-objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18mm F4-5.6

Merkelig valg. Det sliter jo med veldig mye CA, er ikke spesielt lyssterkt og heller ikke spesielt kompakt. Panasonic 20 mm f/1,7 har jo vist oss helt rå egenskaper med veldig lite CA, imponerende skarphet helt fra f/1,7 og sin svært kompakte størrelse.

 

Er ikke denne 9-18mm olympusen like stor som 14-42-kiten til olympus? Det er jo et ganske kompakt zoomobjektiv.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Like stor" var en fin formulering :p

 

Neida, den er normalt liten til mFT å være og står godt i stil til kamerastørrelsen, men jeg synes ikke den utmerker seg som "ekstra kompakt" i forhold til andre mFT-objektiver.

 

Olympus 9-18mm ƒ/4-5.6 ED M.Zuiko: 49.5mm x 56.6mm 155 gram DPreview SLRgear

Olympus 14-42mm f/3.5-5.6 ED M.Zuiko: 43.5mm x 62 mm 150 gram DPreview SLRgear

Panasonic 20mm f/1.7 ASPH LUMIX G: 25.5mm x 63mm 100 gram DpreviewSLRgear

 

Tomsi: Jeg kontrollsjekket bare med denne testen i farta. Der er CA-verdiene veldig høye.

Lenke til kommentar
Beste mikrosystem-objektiv: Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18mm F4-5.6

Merkelig valg. Det sliter jo med veldig mye CA, er ikke spesielt lyssterkt og heller ikke spesielt kompakt. Panasonic 20 mm f/1,7 har jo vist oss helt rå egenskaper med veldig lite CA, imponerende skarphet helt fra f/1,7 og sin svært kompakte størrelse.

Jeg er enig i at 20/1.7 er et nydelig objektiv, men det er vel for gammelt for årets kåring? Og klassen ser ut til å være ny i år?

 

Men, jeg fikk gleden av å prøve bykatt sitt 9-18mm for en stund siden, og det er et herlig objektiv. Vanvittig lite, og CA var faktisk lett å korrigere for i post.

 

 

Neida, den er normalt liten til mFT å være og står godt i stil til kamerastørrelsen, men jeg synes ikke den utmerker seg som "ekstra kompakt" i forhold til andre mFT-objektiver.

Vel, i forhold til de fleste mFT-objektivene er det jo faktisk fysisk veldig lite, men det er jo mer relevant å sammenligne det med tilsvarende brennvidde objektiver. Hva er forventningen når du får tilsvarende 18-36mm? :D

 

7-14 er mye større (og dyrere), men pakker både enda mye videre vidvinkel, bedre optikk OG stabilisering.

 

Ellers så er vel hele denne eisa-prisen først og fremst satt opp for å få annonser til alle medlemsbladene fra alle utstyrsleverandørene? Eller er jeg for kynisk? :hmm:

Jeg ville i hvertfall ikke tillagt disse kåringene noen som helst vekt i mine valg...

Lenke til kommentar

Tydeligvis har de ikke bedømt ergonomien på kameraene. 550D's er ikke noe særlig.

Nå er det ikke alle som har like store pailabber som oss ;) For mange er grepet til 550D helt fint.

 

Men at selve premieringen må tas med en klype salt er klart. Denne er riktignok bedre enn TIPA awards, fordi produktene de premierer må være i salg og testet av et flere av medlemmene.

 

Det jeg synes er problematisk er at det er så mange kategorier, og det endres fra gang til gang. Noen ganger lurer jeg på om de lager kategoriene slik at det blir noe på alle og enhver :hmm:

Lenke til kommentar

Synes kommentaren til rogkas er mest treffende.

Husker jeg reagerte slik på tidligere eisa-kåringer også. Virker nesten som de må gi litt til alle. Det er ihvertfall gjennomgående fra år til år at alle merkene får.

Det sagt, så er det helt klart at de finner svært gode vinnere, men allikevel får jeg en veldig følelse av helgardering.

Lenke til kommentar

Det er 2 sigmaer som gjør det bra to år på rad, som er rimelig like:

 

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (2010, ca 4000,-)

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG HSM (2009, ca 7000,-)

 

Hvilken er best på crop? Hvilken er best på fullformat? (ser selvfølgelig at den ene er noe videre. Er det 3000 kr i forskjell på kvalitet?

 

Hvilken vil du anbefale, og hvorfor?

Lenke til kommentar

Det er 2 sigmaer som gjør det bra to år på rad, som er rimelig like:

 

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (2010, ca 4000,-)

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG HSM (2009, ca 7000,-)

 

Hvilken er best på crop? Hvilken er best på fullformat? (ser selvfølgelig at den ene er noe videre. Er det 3000 kr i forskjell på kvalitet?

 

Hvilken vil du anbefale, og hvorfor?

Dette er spørsmål som fortjener en egen tråd ;) 17-70mm er et objektiv kun for crop-kamera. 24-70mm kan brukes på crop og "fullformat". I tillegg er 24-70mm er f/2.8 i hele området. Disse tingene gjør at objektivet må inneholde en del mer glass; og da blir prisen deretter.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Trekanten ofte brukt i andre sammenhenger. Tenk f.eks spikes for stereoanlegg. Å bruke tre stk, i stedet for fire, er et vanlig triks i de indre hifi-kretser.

 

Grunnen er enkel, i mangfe tilfelle bedre vibrasjonsdemping. En liten tidels millimeter er nok avvik til at en firebeinsløsning gir grunnlag for vibrasjoner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...