Gå til innhold

Oppgradering av kamera 550D vs 7D


Anbefalte innlegg

Har nå et Sony A550, men har funnet ut at Sony ikke er noe for meg, og har alltid vært en fan av Canon kameraer..

Har sett på både 550D og 7D, og jeg lurer på om det er verdt å betale det ekstra for 7D.. Jeg har råd til å matche med optikken, men jeg lurer på om det virkelig er verdt de ekstra tusen for kameraet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De to kameraene er stort sett identisk på bildekvalitet. Hvis du skal legge ut de ekstre tusenlappene for 7D, bør du trenge rask seriebildefunksjon, høyere byggekvalitet (plast vs. lettmetall, bedre værtetting), og kanskje raskere/bedre autofokus.

 

Altså, tar du mye sportsbilder, kan det være lurt å skaffe seg 7D. Hvis ikke, holder det nok lenge med 550D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Zeke oppsummerte det ganske godt.

 

Størrelsen er også noe mange syns er vesentlig. Enkelte ønsker at kameraet er lite, mens andre er mer opptatt av ergonomi. 7D har etter min mneing et mye bedre grep for normale og større hender.

 

Med 7D har du også endel ganske elementære innstillingsmuligheter lettere tilgjengelig.

 

550D er noe mindre enn ditt Sony A550, mens 7D er større (nærmere Sony A850). Jeg syns du skal prøve å holde begge kamerahusene.

 

Du får ikke bedre bildekvalitet med 7D kontra 550D, men funksjonelt syns jeg det er overlegent. Dersom du er relativt oppegående innen dSLR er nok 7D et mer effektivt hus enn 550D :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Man bør også tenke litt totalbudsjett og optikk. Både 550D og 7D er kamera som fortjener at man kjøper seg mer enn kit-objektiv. Det gjør at man fort kan få vel så bra (trolig bedre) fotografisk opplevelse av av 550D innen et gitt budsjett. For de nesten 6 000 kr som er i forskjell mellom 550D og 7D klarer man fint å nesten å få inn en bra dekkende zoom, OK tele og et rimelig fastobjektiv, f.eks Sigma EX 18-50/2,8 DC, Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM og den rimeligste 50 mm til Canon. Kombinasjoner kan være flere avhengig av hva man vil fotografere (prioritere).

 

Gode objektiver er også noe som lever med i mange år, selv om man velger å oppgradere hus senere.

 

Bruksområde bør man også ta med i betraktning, 7D tåler nok noe mer enn 550D.

 

Jeg har 550D, var svært tidlig med å kjøpe. Valget stod mellom 550D og 7D. Tungen på vektskålen var at de fungerte relativt likt til min bruk men 550D ga budsjett for også å kjøpe med ønsket optikk.

Lenke til kommentar

Det er ingen fordel å ha et kamera som ser litt proff ut hvis du er ute og reiser. Det er bedre å ha et turist kamera. Jeg veivet litt med 1000D i et såpass kurant sted som shanghai, men jeg følte meg absolutt ikke trygg og fikk pakket det ned igjen relativt raskt. jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det hadde vært med 7D.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM er kanskje det aller skrøpligste objektivet som Canon noen gang har produsert. Det yter faktisk dårligere enn den elendige 18-55mm f/3.5-5.6-(uten IS)-kitzoomen. Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper det objektivet når man får EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS til samme prisen, og ofte rimeligere.

 

Ellers er jeg enig. Man bør ha budsjett til en god normalzoom dersom man ikke har det fra før av.

Lenke til kommentar
men 550D ga budsjett for også å kjøpe med ønsket optikk.

Har litt den samme tankegangen.. Jeg har jo tenkt til å bruke penger på opptikk også.. Noen som har noen forslag til et godt standard objektiv med grei zoom? Har selvfølgelig sett på Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, noen som har noen erfaringer med dette med enten 7D eller 550D?

Lenke til kommentar

Det er ingen fordel å ha et kamera som ser litt proff ut hvis du er ute og reiser. Det er bedre å ha et turist kamera. Jeg veivet litt med 1000D i et såpass kurant sted som shanghai, men jeg følte meg absolutt ikke trygg og fikk pakket det ned igjen relativt raskt. jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det hadde vært med 7D.

 

Faktisk er det ikke bedre å ha et turistkamera. Blir du oppfattet som turist løper du mange steder en viss risiko. Har du et bedre bygd kamera tåler det langt mer håndtering på reise. Tyveririsiko finnes det for alt du har med deg og som har verdi. Om du hadde hatt 7D hadde du neppe vært mer utrygg. I tillegg kan du med mer solide kamera gjøre som med gamle Shure reportasjemikrofoner, slå folk i hode uten at noe ryker.

 

Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM er kanskje det aller skrøpligste objektivet som Canon noen gang har produsert. Det yter faktisk dårligere enn den elendige 18-55mm f/3.5-5.6-(uten IS)-kitzoomen. Jeg forstår ikke hvorfor folk kjøper det objektivet når man får EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS til samme prisen, og ofte rimeligere.

 

Ellers er jeg enig. Man bør ha budsjett til en god normalzoom dersom man ikke har det fra før av.

 

Jeg blingset på to objektiv i lista, det var EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS jeg egentlig skulle kopiere inn - i og med at den har såpass respektable omtaler hos seriøse testere - og som du skriver, koster akkurat det samme.

 

@lyckybattler:

"Superzoomer", dvs slike med 18-200/270 mm brennvidde er ikke optimale objektiver - det blir alt for mange kompromiss. Eneste grunnen til å kjøpe et slikt objektiv er om man skal/må reise lett, dvs man får ikke med seg mer enn kamerahus og et objektiv. Jeg reiste/reiser en del med lett bagasje, og har derfor en "superzoom".

 

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS kommer helt elendig ut - da er både Sigma og Tamron sin "superzoom" et ørlite hakk bedre.

 

Det er uansett bedre å velge en 18-55 og 55-250 for å få god dekning. Har du god råd kan man komplementere med en 10-20 samt noe fastoptikk. Da dekker man det meste.

Lenke til kommentar

Har litt den samme tankegangen.. Jeg har jo tenkt til å bruke penger på opptikk også.. Noen som har noen forslag til et godt standard objektiv med grei zoom? Har selvfølgelig sett på Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, noen som har noen erfaringer med dette med enten 7D eller 550D?

Hvis du ikke du har et stort behov for å absolutt skulle ha en superzoom (du vil ikke ta med deg mer enn ett objektiv, og du _må_ ha en stor zoomrekkevidde), så vil stort sett alle andre objektiver du får kjøpt yte bedre enn en sånn superzoom. Zoomrekkevidden gir en enorm fleksibilitet, men går på bekostning av mange andre optiske kvaliteter. Vil anbefale å ikke kjøpe den der med mindre du virkelig har behov før en superzoom. Mengde zoom er ikke "best" - i alle fall ikke optisk sett.

Lenke til kommentar

Jeg har selvfølgelig ikke lyst til å gjøre noen komprimiss. Men har hatt Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) som standardobjektiv når jeg bare er ute en tur f.eks.. Jeg har lyst på et objektiv jeg har en litt større zoom rekkevidde på..

Men jeg er ikke sikker den effektive brennvidden når det ikke er fullformat kameraer..

Men det jeg vet jeg er på kikk etter er et objektiv med grei zoom, og som har IS.. Ettersom jeg er mye på farta liker jeg IS for å få skarpere bilder.. Har sett litt på L serien til Canon også men er usikker på valg der også..

Lenke til kommentar

Jeg ville da vurdert EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM. Sammenlignet med Tamronen mister du f/2.8, men du får både ekstra rekkevidde i den video og lange enden. Og en særdeles effektiv IS. Dette objektivet anbefales virkelig. Har hatt det selv. Brukte det mye under Aprilfesten (link i signaturen). Den eneste grunnen til at jeg kvittet meg med det var at jeg hadde EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM fra før og fikk et særdeles godt tilbud på et annet objektiv jeg ikke ville la gå fra meg.

 

Rent optisk er det helt på høyde med mitt EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, og dermed også EF 24-105mm f/4L IS USM og 24-70mm f/2.8L USM.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Har også 15-85 IS,et objektiv som jeg faktisk bruker mye.

 

Hvis du kjøper det i en pakke med kameraet så blir ikke prisen så ille.

 

Men hvis du har litt tid på deg ville jeg uten tvil ventet på 60D som sannsynligvis er like rundt hjørnet,det blir et mer komplett kamera en 550D og billigere en 7D.Kan tenke at du vil angre deg ved kjøp av 550D i disse dager og om et par uker kunne ha kjøpt et kamera for litt mer penger som yter bedre på mange områder bla.videodelen burde ha bedre spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Har også 15-85 IS,et objektiv som jeg faktisk bruker mye.

 

Hvis du kjøper det i en pakke med kameraet så blir ikke prisen så ille.

 

Når man sjekker priser så sparer man ca 100 - 200 kr på å kjøpe kit med 15 - 85 kontra kjøp av hus og objektiv løst (samme butikk). Dog vil man ved å kjøpe hus og objektiv separat hos interfoto.no, komme rimeligere ut en rimeligste kit-pris.

 

Men hvis du har litt tid på deg ville jeg uten tvil ventet på 60D som sannsynligvis er like rundt hjørnet,det blir et mer komplett kamera en 550D og billigere en 7D.Kan tenke at du vil angre deg ved kjøp av 550D i disse dager og om et par uker kunne ha kjøpt et kamera for litt mer penger som yter bedre på mange områder bla.videodelen burde ha bedre spesifikasjoner.

 

Nå har 60D "nesten kommet" det siste halve året, og ennå har ikke Canon kommet med noe offisielt. Så vidt jeg vet skal de ha en presentasjon den 26 august, samt at det er et større arrangement den 2 - 3 september. Blir kameraet presentert på en av disse (noe som sikkert er sannsynlig), så vil det trolig være til salgs her til lands i begynnelsen av oktober.

 

De fleste tipper vel en pris på ca 8 000 kr (eller litt mer). At kameraet vil bli litt bedre på de fleste punkt er vel selvsagt. På videodelen er det primært autofokus som kan bli bedre (mye bedre) - men jeg tviler på at den vil klare å matche manuell fokusering på store blenderåpninger. Hva som ville være en revolusjon er om man kunne manuelt fokusere via joystick/hjulet eller aller helst via remote.

 

Det er en grunn til at man fremdeles bruker primært manuell fokus ved profesjonell videoproduksjon.

 

Men det kan være lurt av trådstarter å vente til månedskiftet - jeg ville i alle fall gjort det.

Lenke til kommentar

 

 

Når man sjekker priser så sparer man ca 100 - 200 kr på å kjøpe kit med 15 - 85 kontra kjøp av hus og objektiv løst (samme butikk). Dog vil man ved å kjøpe hus og objektiv separat hos interfoto.no, komme rimeligere ut en rimeligste kit-pris.

 

 

Ser det nå,ca en hundrelapp på JP.

Jeg fikk pakka omtrent 1000.- billigere når jeg kjøpte mitt 7D og 15-85IS i våres enn oppdelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...