Gå til innhold

Facebook-konti "avslørt"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye er egentlig samlet, fra artikkelen er dette uklart. Det virker som om de evnentuelt bare har navnet mitt og at vet at jeg har en facebook profil.

 

Listen skal inneholder informasjon som navn og identifiseringskode til Facebook-brukerne, men informasjon som e-postadresser, telefonnummer og fysisk adresse skal ikke være inkludert.

 

Vil identifiseringskode si mitt personlige passord f.eks?

Lenke til kommentar

Jeg har lastet det ned, og det ser ut som det kun er navn og nettadressene til profilene. Ikke noe særlig spesielt, med andre ord. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skal være noen big deal. Hva skal man gjøre med det? Lage grafisk oversikt over hvor mange det er som heter ditt og datt? Skumle saker.

Lenke til kommentar

Det dreier seg om informasjonen som vises til alle - også dem som ikke en gang er innlogget.

 

Selve informasjonen i seg selv er ikke så farlig. Men her, som i mange andre sammenhenger når det gjelder personvern, er det omfanget og systematikken som gir (litt) grunnlag for bekymring.

 

Det han har gjort er ulovlig i henhold til den norske personopplysningsloven - nettopp fordi han har systematisert personopplysninger.

Lenke til kommentar

Så da inneholder altså filene mindre informasjon enn den vanlige telefonkatalogen, kanskje hw.no burde opplyst klarere om dette i artikkelen. Jeg er fullstendig klar over at det er mulig å hente når jeg har registrert meg på facebook. Det jeg er mer bekymret for er om andre ting kommer ut, ting som har "bare venner" og slike restriksjoner.

Lenke til kommentar

Det er kun informasjon alle kan hente selv på facebook.com uansett, er ingen fare med dette, kan ikke skjønne at noen har brydd seg med å lage en artikkel om det engang.

 

Det handler om personvern, og ikke om at det er hacking etc.

 

Nå er det slik at mange legger frivillig ut svært private ting om seg selv.

 

Som Georg Apenes sa det: Det er ikke et problem idag, og man kan ha mange gode intensjoner med å gjøre ting på den måten, og det trenger ikke være et problem idag. Problemet er at historien har vist seg ørten ganger at dette vil bli misbrukt. Det er det perfekte redskap for den som vil utnytte systemet.

 

Husk at Hitler var demokratisk valgt av folket.

Lenke til kommentar

Det er kun informasjon alle kan hente selv på facebook.com uansett, er ingen fare med dette, kan ikke skjønne at noen har brydd seg med å lage en artikkel om det engang.

 

Det handler om personvern, og ikke om at det er hacking etc.

 

Nå er det slik at mange legger frivillig ut svært private ting om seg selv.

 

Som Georg Apenes sa det: Det er ikke et problem idag, og man kan ha mange gode intensjoner med å gjøre ting på den måten, og det trenger ikke være et problem idag. Problemet er at historien har vist seg ørten ganger at dette vil bli misbrukt. Det er det perfekte redskap for den som vil utnytte systemet.

 

Husk at Hitler var demokratisk valgt av folket.

 

Han ble ikke demokratisk valgt til sin posisjon, og makten han fikk og brukte var ikke mye demokratisk tilegnet.

Lenke til kommentar

Det var jo det noen mente da tjenesten ble lansert, men jeg har ikke hørt noe mer om det. Personlig vil jeg påstå at det bør være lov å bruke offentlig informasjon slik man ønsker det. Folk må ha vett nok til å begrense tilgangen til f.eks. Facebook, eller fjerne telefonnummeret fra telefonkatalogen dersom de ikke ønsker at det skal være offentlig tilgjengelig. Slike "stunt", som egentlig ikke er så spektakulære, bidrar til å sette fokus på det, og det var vel egentlig hele poenget i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Likte denne saken Major Corporations Are Downloading Those 100 Million Facebook Profiles off BitTorrent.

 

De har sett på ipne som laster ned torrenten og hvem som eier de, så laget en liste over firma/organisasjoner.

Deriblandt "Church of Scientology", nå adder vel snart tom cruise samtlige 100mill så de kan bli frelst.

 

Ser forøvrig at Apple står på listen mens ikke Microsoft, spår itavisen artikkel om hvor bra apple er som gjør dette, litt spent på hvordan de skal vinkle det.

Lenke til kommentar

Helt uinteressant det der, cruzader. Sannsynligvis bruker ingen av disse firmaene informasjonen til noe, og det er vel ærlig talt ikke så mye å bruke den til. I all hovedsak er det nok snakk om ansatte som har vært nysgjerrige, og det er jo ikke så rart. Disse store firmaene har gjerne tusenvis av ansatte med nettilgang på jobben, så dette er å melke kuer for agurker...eller noe slikt. :ermm:

Lenke til kommentar

Så, nyheten er at du kan få tilgang til informasjon på nettet som alle kan få tilgang til? Einaste poenget er at han har samla 100 000 000 kontoer og lagt det ut på nett. Du finn same informasjon ved å besøke Facebook.

 

At informasjon lagt ut på nett kan bli misbrukt har vel dei fleste fått med seg? Så lenge ein unngår eksplisitt informasjon, som til dømes damene på /b/ som legg ut nakenbilete og blir spora opp på Facebook, ser ikkje den store faren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...