Gå til innhold

Fortsatt mulig å nedgradere til XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo ikke annet enn en falitt-erklæring, og det bør bekymre Microsoft veldig.

 

Med unntak av fanboy-sjef Paul Thurrott, tror jeg ikke det er mange som ser lyst på selskapets fremtid. Jeg tror de trenger noen nye koster der i gården som er villig til å slippe inn noen nye ideer og litt frisk luft. Ingenting gavner PC-verdnen bedre enn et innovativt Microsoft. Det gir konkurranse og skaper inspirasjon og fremdrift. Nå ser det ut til at man er mest opptatt av å melke kunder for penger.

 

 

 

Edit @Romis

 

Dette er veldig bra for bedrifter som har software/hardware som ikke er kompatibelt med nyere OS'er. Det er ikke veldig mange skoler som har råd til å kjøpe nye pc'er for å kjøre Windows 7. Det er bra at Microsoft gjorde det på denne måten.

 

Det er i det hele tatt tragisk at skoler og det offentlige sløser vekk milliarder av kroner på lisenser, når det finnes gratis alternativer.

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

er nå disse gratis alternativene egentlig noe alternativ ? hvis man ser på open ofice så er bare alternativet ca 80% etter min mening. det er ikke alt man går til like enkelt som med MS office. når det gjelder xp så er tiden overmoden for at bedrifter tar i bruk W7 og man kan jo fortsatt bruke xp fra forrige maskin eller bruke xp modus. jeg følt en liten forskjellsbehandling av bedrifter og private helt siden dette startet når det er så lenge siden xp kom så virker det lit rart at ikke bedriftens utstyr også har fått drivere for W7 eller at det gamle utstyre begynner å bli utslitt

Lenke til kommentar

@adder1972: Eg trur desverre at problemet ligg hos dei mange bedriftene som på død og liv må ha XP fordi det ikkje er økonomisk fornuftig for dei å oppgradere maskinparken (HW og SW) til Win7-maskiner. Microsoft sjølv vil jo aller helst bli kvitt XP for godt, og presse alle over på dei nye operativsystema - det er neppe billig for dei å holde liv i alt det gamle samtidig som dei skal lage mykje nytt. Kan du tenke deg for eit drama det hadde blitt om MS plutselig sa at dei ikkje skal gi vidare støtte (support, oppdateringar og drivarar) for XP i dag?

Lenke til kommentar

*sukk*

Problemet er:

Software som er spesiallaget for å kjøre på winxp og/eller IE6. Og som overhode ikke funker i nyere os/browser.

 

På bruket her lager vi nettopp slik software. Kunden vil ikke bruke penger på å oppgradere siden dette betyr 100% omskriving. Softwaren er forøvrig bygget sten for sten i 15år allerede, så det er en monster-undertaking å skrive om på nytt.

 

En bedrift kjøper et verktøy med ca 30års horisont. De har ikke forståelse for dataverden sin greie om at ting er umoderne etter 5år.

If its not broken don't fix it.

 

Det å ikke kunne bruke nye fancy funksjoner, virusproblemer, ekstrakostnader for å bruke tid på å tilpasse gammelt ræl med nytt ræl ... alt dette ... er bare irritasjonsmomenter.

 

Kjøpe nytt - er noe man gjør i helt spesielle tilfeller.

Lenke til kommentar

xp er jo ikke annet en fælt. alle som har gjort seg kjent med xp og ingen andre OS vil ha noe problemer å finne frem til de rette innstillingene i andre OS, for alle instillingene er ganske tilfeldig plassert.( min subjektive mening ) det MS har gjort mest riktig i vista-w7 er søkefelt i startmenyen og kontrollpanel( selv om innstillingene er like tilfeldig plassert vil du fremdeles ha mulighet til å finne dem ).

Lenke til kommentar

*sukk*

Problemet er:

Software som er spesiallaget for å kjøre på winxp og/eller IE6. Og som overhode ikke funker i nyere os/browser.

 

På bruket her lager vi nettopp slik software. Kunden vil ikke bruke penger på å oppgradere siden dette betyr 100% omskriving. Softwaren er forøvrig bygget sten for sten i 15år allerede, så det er en monster-undertaking å skrive om på nytt.

 

En bedrift kjøper et verktøy med ca 30års horisont. De har ikke forståelse for dataverden sin greie om at ting er umoderne etter 5år.

If its not broken don't fix it.

 

Det å ikke kunne bruke nye fancy funksjoner, virusproblemer, ekstrakostnader for å bruke tid på å tilpasse gammelt ræl med nytt ræl ... alt dette ... er bare irritasjonsmomenter.

 

Kjøpe nytt - er noe man gjør i helt spesielle tilfeller.

 

det er bare dumt at softwaren ikke er laget for å kunne oppgraderes. man får det igjen senere

 

 

når det gjelder søke feltet i W7 så er det å kunne søke etter data(tekst) inne i filene som jeg savner.

mulig at det skjer automatisk , men for meg virker det som det fokuseres kun på filnavnene

Lenke til kommentar

Vista var så treg, dårlig og hakkete på PCen at jeg var på nippet til å nedgradere til XP. Siden har jeg oppgradert til W7 på samme PC, og har ikke sett meg tilbake siden. W7 er så rask, effektiv og brukervennlig i forhold til tidligere versjoner at jeg ikke engang tenker på å nedgradere lenger.

 

De eneste grunnene til å bruke XP slik jeg ser det nå er gammel maskinvare eller programvare. Og selv det sistnevnte er knapt en grunn, i og med at W7 har XP-kompatibilitetsmodus. :)

 

Og Vista kan egentlig forvises til evig glemsel, sammen med ME.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

*sukk*

Problemet er:

Software som er spesiallaget for å kjøre på winxp og/eller IE6. Og som overhode ikke funker i nyere os/browser.

 

Problemet her ser ut til å være at programvaren er avhengig av et rammeverk (os/browser) som går ut på dato. Ville det ikke være mulig å erstatte disse rammeverkene med rammeverk som ikke går ut på dato? Har aldri programmert i såpass store prosjekt, men ut ifra det jeg vet kunne kanskje grensesnitt og en del annet erstattes av Java (Swing o.l.)?

Lenke til kommentar

når det gjelder søke feltet i W7 så er det å kunne søke etter data(tekst) inne i filene som jeg savner.

mulig at det skjer automatisk , men for meg virker det som det fokuseres kun på filnavnene

 

Tror ikke søkefeltet innebygget i startmenyen i Windows 7 søker i filinnhold, men ved ordinært søk (windowstast+F eller F3) kan du velge å søke i filinnhold etter du har gjort et normalt søk.

post-134469-1279222701,0876_thumb.jpg

Lenke til kommentar

når det gjelder søke feltet i W7 så er det å kunne søke etter data(tekst) inne i filene som jeg savner.

mulig at det skjer automatisk , men for meg virker det som det fokuseres kun på filnavnene

 

Tror ikke søkefeltet innebygget i startmenyen i Windows 7 søker i filinnhold, men ved ordinært søk (windowstast+F eller F3) kan du velge å søke i filinnhold etter du har gjort et normalt søk.

post-134469-1279222701,0876_thumb.jpg

 

Du må gi meg navnet på hvilke mod du lasta ned til å endre Windows barene. Husker et firma som holdt mye på med det her før, men det dro masse minne, og var bare unødvendig til slutt.

Lenke til kommentar
Dette er veldig bra for bedrifter som har software/hardware som ikke er kompatibelt med nyere OS'er. Det er ikke veldig mange skoler som har råd til å kjøpe nye pc'er for å kjøre Windows 7. Det er bra at Microsoft gjorde det på denne måten.

Hvorfor kjøpe nytt OS når både maskinvare og programvare er inkompatibelt? Det er jo ikke verre enn å beholde XP-lisensen de har fra før (som de tydeligvis har når de har programvare som bare kjører på XP).

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg med på å ta avgjørelser som hvilke systemer vi skal bruke eller ikke. Men de aller fleste av dem vi "sliter" mest med er webbaserte applikasjoner, fra blant annet skatteetaten. Nå er jeg ikke sikker, men jeg tror ikke vi har mulighet til å bruke andre alternativer der for eksempel.

 

Men kan jo nevne at vi planlegger å gå over til OpenOffcie på skolene. :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar

hva er galt med å bruker xp modus på nye maskiner og gammelt utstyr ?

når alternativet er ren xp som de helt sikkert kunne forsette med på mye av det nye utstyret.

 

man må ikke glem at når den gamle pcen tar kvelden mens det gamle produksjonsutstyret forsatt fungerer tilfredsstillende så er det ikke enkelt å få tak overganger mellom gammelt og nytt utstyr .

 

noe av produksjonsutstyret er nok bedriften best kjent med å bytte ut

 

side parallell porten til skrivere (centyronic) serie porten var mye brukt før i tiden så er de avhengig av overganger her.

slik jeg har forstått det så finnes det en løsning som bruker USB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...