Gå til innhold

Fortsatt mulig å nedgradere til XP


Anbefalte innlegg

Vista var så treg, dårlig og hakkete på PCen at jeg var på nippet til å nedgradere til XP. Siden har jeg oppgradert til W7 på samme PC, og har ikke sett meg tilbake siden. W7 er så rask, effektiv og brukervennlig i forhold til tidligere versjoner at jeg ikke engang tenker på å nedgradere lenger.

 

De eneste grunnene til å bruke XP slik jeg ser det nå er gammel maskinvare eller programvare. Og selv det sistnevnte er knapt en grunn, i og med at W7 har XP-kompatibilitetsmodus. :)

 

Og Vista kan egentlig forvises til evig glemsel, sammen med ME.

XP-kompatibilitetsmodusen kan ikke måle seg med ordentlige virtualiseringsmiljøer.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes at MS burde tatt skjeen i en annen hånd og kastet ut windows XP, grunner som at det er software som ikke funker etc. burde bare gjøre det enda enklere å få vekk windows xp og få byttet det ut til nyere software. (jeg jobber mye med bedrifter og deres systemer og vet at dette kan være ett herk og kan komme til å koste mye penger, men hadde man begynt å planlegge dette når vista kom. Så hadde man ikke møtt på store problemer i dag)

 

Så er det da disse som sitter på enda eldre systemer, som såvidt fungerer på windows XP, her er det noen som burde sett lyset når det begynte å slarke i XP og ikke fungerer i Vista og kanskje funnet ut at dette ikke kommer til å fungere i all framtid og startet med å klargjøre migreringen til ett nytt eller oppdatert det systemet de har pr. i dag til en nyere versjon.

 

Nei, bedrifter/it avdelinger har hatt mange år på seg til å klargjøre for oppdatering til nyere systemer som takler overgangen til win7 enkelt og greit. Må nok si meg enig i at å dette er en falitterklering fra windows og det eneste som skjer er at man skyver ett problem som man burde ha løst for flere år siden enda lengre inn i fremtiden. Skit i win2k buggen, det virker som den virkelige buggen blir når MS ikke lengre leverer windows XP og iexplorer 6 forsvinner...

Lenke til kommentar

En porsjon av problemene er betalingsmodell, fordi det er det Windows følger. En får alltid en viss lock-in når en betaler for noe. For å få ting til å virke i framtiden må en gjerne til å nyinvestere for å bli fornøyd.

 

Men på åpen kildekodebasert programvare som også har operativsystemer å by på, så slipper en lock-in på den måten. Det finnes også lette utgaver av slike OS som lar seg kjøre på litt aldrende maskinvare. Men, også på slike OS vil en da en eller annen gang i framtiden møte veggen p.g.a. dårlig hardware. Men det blir allikevel betraktelig smidigere å forholde seg til.

En kan for eksempel få vesentlige forbedringer uten å måtte betale for dem.

 

Men, så har man programvare som kjører best på Windows da. Det vil si at en allerede føler seg locked-in, fordi at programvaren kun er laget for å kjøre på Windows.

 

Det er mye forskjellig vi vil komme borti som kun er laget for Windows.

Endret av G
Lenke til kommentar

Fylket som skolen jeg jobber i er omsider på vei over til W7 så håp her ihvertfal :)

De kommende kullene får w7 maskiner mens de eksisterende fra i år fortsatt kjører xp ut levetiden sin.

 

Så ved skolestart 2012/2013 TIDLIGST er vi kvitt XP, evnt som går opp igjen vil fortsatt kjøre XP 2012/2013 :dontgetit:

 

Men du får jo fortsatt kjøpe reine XP lisenser som bedrift så litt halvhjertet den pushingen mot w7 microsoft gjør.

 

HP leverer også fortsatt maskiner med xp fra fabrikk (kun buisness/corporate modellene) som ifølge de også skulle være slutt på for lenge siden enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...