Gå til innhold

Supermobiler må ta til takke med LCD?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pr dags dato er det vel hovedsakelig Samsung som produserer AMOLED skjermer eller Super-AMOLED skjermer. Har ikke helt oversikten, men er det virkelig noen Nokia eller Sony Ericsson telefoner som benytter denne teknologien i dag? Og siden Samsung produserer dette selv, er det vel neppe noen fare for at Samsung vil slutte med dette på sine egne "supermobiler". Nekter å tro at skjermene på mobilene om 1-2 år er dårligere enn dagens. Snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Se nøye på grafene en gang til. Søylen for AMOLED ser ut til å øke med rundt 333% fra 2010 til 2014 (fra 3 til 13 piksler høy), mens søylen for AMLCD bare ser ut til å øke rundt 18% (fra 107 til 126 piksler).

 

Ser man på markedsandel så øker altså AMOLED fra 3 av et totalmarked på 110 til 13 av et totalmarked på 139. Sagt på en annen måte: fra 2,7% markedsandel til 9,4%.

 

Jeg synes framtidsutsiktene ser lovende ut selv om man alltids kan ønske at det går raskere.

 

PS. Husk at AMOLED har en mye høyere markedsandel i Norge enn f.eks Thailand fordi vi generelt kjøper dyrere telefoner. Vi som er faste travere på amobil.no har nok også mye større andel AMOLED enn markedsandelen for Norge som helhet.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke amoled-teknologien som er synderen i det bildet da, men galaxy s sin skjerm har lavere oppløsning på en større skjerm, da er det dømt til å feile mot iphones høyoppløste skjerm.

 

Den største fordelen jeg ser med amoled er når jeg bruker mobilen i helt mørke rom er det sorte på skjermen like sort som resten av rommet. Gir en utrolig behagelig brukeropplevelse. I sola er den elendig, har dog ikke prøvd samoled.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke amoled-teknologien som er synderen i det bildet da, men galaxy s sin skjerm har lavere oppløsning på en større skjerm, da er det dømt til å feile mot iphones høyoppløste skjerm.

 

Den største fordelen jeg ser med amoled er når jeg bruker mobilen i helt mørke rom er det sorte på skjermen like sort som resten av rommet. Gir en utrolig behagelig brukeropplevelse. I sola er den elendig, har dog ikke prøvd samoled.

 

Alle baklyste skjermer vil tape mot solens ørten trilliarder lumen. ;P

I amobils test av Galaxy S får den pluss for å fungere godt i solskinn.

 

En annen ting som gjør sammenligningen i det bildet uinteressant er at de har tatt en liten del av skjermen og blåst opp noe sinnsykt. I realiteten vil ikke menneskeøyne klare å skille mellom pikslene fra normal avstand (40-60 cm?).

Lenke til kommentar

Angående levetid så er det bedre at OLED brukes i mobiltelefoner enn i TV-er. En mobiltelefon brukes jo sjeldent mer enn 3-4 år før den byttes ut og de som bruker telefonene lengst er som regel også de som bruker de minst. Altså kortest tid per dag med skjermen på. Så la oss si 5 år med skjermen på 30 minutter om dagen. Da blir dett 38 døgn total bruk av skjermen. En kraftbruker vil kanskje ha skjermen på 3 timer om dagen i 1 år før den byttes ut. Da blir det 46 timer timer total bruk. Dette er langt innenfor levetiden for OLED.

 

Ser man derimot på TV så er det ikke uvanlig at folk vil bruke samme TV i 10-15 år(*) med 2-6 timer per dag (for en hel familie). Det blir 304-1370 døgn med TV-skjermen på.

 

(*) Ett unntak er teknologiskiftet mellom digre CRT og flate TVer der folk ofte har skiftet ut etter kortere tid.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...