Gå til innhold

Artikkel: Arbeidsflyt for fotografer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å ta ett eksempel så er MTBF for en normal harddisk 600000 timer. For enterprise disker opp mot 1,2 millioner timer.

Hva er sjangsen for at to disker går ned samtidig, helt uavhengig av hverandre da?

 

(Mener fortsatt det er overkill)

Edit: At det er overkill har altså ingenting med kostnad å gjøre...

Endret av Grøseth
Lenke til kommentar

En ting er hvor mange runder disken er oppgitt å spinne. Men det er mange andre faktorer, som innbrudd, brann, overspenning, oversvømmelse, naturkatastrofe osv. osv. som like gjerne kan ramme diskene (det blir vel nevnt i videoen). Flere faktorer, større sjanse for tap av materiale.

 

 

Her forteller forøvrig Vincent Laforet om sin arbreidsflyt, som et svar til Chase Jarvis video.

 

The only main difference? I back everything up to LTO Tape at the end of the process and keep two copies of those tapes - one in Los Angeles, and one in New York (kind of like Chase’s theory of making sure floods/meteors etc don’t strike the ONE location where your data is backed up. I call it Armageddon myself and joke that if CA falls into the ocean - I’ll have some data in NY…) I do also send my still masters to PhotoShelter for online storage as well.
Lenke til kommentar

Det triste at den løsningen som ble presentert i video er langt ifra den sikreste eller den billigste. Men er forvirrende nok til å kunne skremme de fleste.

 

Og det er også uforståelig hvorfor med så godt utbygd Internett infrastruktur i USA, baserer man off-site backup på at noen skal ta fysisk disk fra punkt A til punkt B.

Lenke til kommentar

Hva er sjangsen for at to disker går ned samtidig, helt uavhengig av hverandre da?

Der jeg jobbet tidligere skjedde det. To av fire disker i et RAID?-oppsett i en server tok kveld samtidig. Resultat? To uker i en sommerferie med manuell inntasting av data(backup var seks timer gammel)...

Lenke til kommentar

Selv kjører jeg nesten samme opplegg som denne mannen.

Kjører backup til en server med RAID5 som står i "bomberommet" i garasjen min. (Kjelleren i garasjen min). Denne serveren er utstyrt med UPS, slik at den skal tåle noen strømpeaks.

Kjører også backup av serveren til LTO-taper en gang iblant, disse tar jeg med å legger i en datasafe på jobb.

Kjører også ukentlig backup til en server som står hjemme hos foreldrene mine...

Med dette oppsettet så har jeg alle bildene min på 4 plasser til enhver tid.

 

Det var en i denne tråden som nevnte at Enterprise disker fra WD, skulle være garantert for mye drift, til deg har jeg en ting å si: toillbaill (som en trønder sier)

 

Jeg har opplevd 4 diskkræsj hjemme, i løpet av de siste årene. Alle diskene var i Enterprise serien til WD. Disse diskene har stått i forskjellige maskiner/Servere og alle har stått på UPS, så det er ikke hardware eller strømpeaks som har tatt livet av dem.

Nå kjører jeg kun SAMSUNG-disker og har til dags dato ikke opplevd et diskkræsj.(har 14 disker)

Jobber innen IT-drift og her på jobben har vi rundt 600 maskiner, så og si hver gang det er et diskkræsj på ei maskin, så er det WD-disk i den... Ca 30% av alle våre maskiner har WD-disker.

 

Noen kaller meg hysterisk.... helt til de opplever et diskkræsj selv og mister flere år med bilder.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg kjører RAID50 lokalt + kopiering til nabo 400m unna (WLAN) + USBdisk som befraktes til jobben.

 

Jeg har forøvrig aldri hatt problemer med WD disker.

Lenke til kommentar

For å ta ett eksempel så er MTBF for en normal harddisk 600000 timer. For enterprise disker opp mot 1,2 millioner timer.

Hva er sjangsen for at to disker går ned samtidig, helt uavhengig av hverandre da?

 

Det kommer ann på. Er de plugget inn i samme strømnett/samme PSU/Samme kontroller ? I så fall har du en felles feilkilde som kan ta livet av flere disker samtidig.

 

Disker som brukes ganske likt kan også slites ganske likt. Gitt at det kan ta noe tid fra en feil oppstår til den oppdages er det ikke utenkelig at to disker dør av slitasje i løpet av et kort tidsrom.

 

I tilegg kan du være utsatt for tyver, brann etc.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...