Gå til innhold

Oppgradering av EOS 30D, Hvilket kamera?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Går og pønsker på å oppgradere mitt 30D. Jeg er egentlig ganske fornøyd med den gamle sliteren, men kunne ønske meg bedre autofokus og bedre iso egenskaper.

 

Alternativene jeg vel har sett meg ut er 7D eller 5D mkII. Kunne selvsagt hatt lyst på et 1D Mark 4, men da begynner det å bli saftig dyrt.

 

Jeg har mest EF-linser fra før, så det er ikke noe problem å gå opp til fullformat, men er det nødvendig? Jeg har lest gjennom en del av trådene som omhandler emnet her på forumet, men jeg synes det er vanskelig å velge. Hva synes dere forumeksperter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tar du bilder av? 5dmk2 passer meg best.

 

Tja, tar mye bilder av minstemann på 2,5 år for tiden. Ellers er favoritten min portrettbilder og nærbilder av folk og fe. Men så hender det at jeg tar actionbilder også, blant annet en del terrengsykling som har kombinasjonen action pluss dårlig lys.

Lenke til kommentar

Hva tar du bilder av? 5dmk2 passer meg best.

 

Tja, tar mye bilder av minstemann på 2,5 år for tiden. Ellers er favoritten min portrettbilder og nærbilder av folk og fe.

5DmkII

 

Men så hender det at jeg tar actionbilder også, blant annet en del terrengsykling som har kombinasjonen action pluss dårlig lys.

7D

 

 

Jeg kommer med to motstridende svar. Hvis fotografering av folk og fe er viktigst så er 5DmkII et godt valg. For action og allroundfotografering så ville jeg valgt 7D.

Du bør også se på hvilke objektiver du har i dag og hvilke du trenger i fremtiden. Har du crop-objektiver idag, så må du også investere i nye linser hvis du går for 5DmkII.

Lenke til kommentar

Har et Sigma 17-70mm som brukes en del. Dette er et crop objektiv, men ikke et veldig dyrt et. Ellers har jeg 50 mm 1.8II og 70-200 IS USM f2.8L som er favorittobjektivet mitt. 17-70'en har jeg uansett planer om å bytte til en normalzoom med bedre lysstyrke, så jeg er ikke låst til crop på noe vis.

 

Jeg bruker nesten bare center fokusering, men det er jo pga. at autofokusen ikke er noe særlig sprek på 30D. AF'en på 7D virker derfor interressant dersom den faktisk funker bra.

 

Jeg er ekstremt usikker, men jeg tror kanskje jeg begynner å helle litt mot 7D etter å ha lest en del rundt på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at du skal lese mer om kameraene. Før eller senere så leser du noe som gjør at du må ha nettopp det kameraet. Det nytter nesten ikke å spørre andre til råds om slikt, selvfølgelig kan det jo være i et slikt svar du leser om det som gjør at du går for det ene fremfor det andre. Mange ganger tenker jeg at dem som spør om sånt egentlig har lyst til å kjøpe et kamera, men vet ikke helt hva dem skal kjøpe i frykt for å kjøpe feil. Vi som svarer har våre krav til fotograferingen, og det farger garantert svarene som kommer.

 

Selv oppgraderte jeg fra 30D til 7D. Det var pga det jeg leste om hvor presis og hurtig autofokusen skal være. Men på bilde nr1, altså det første bildet i en serie dugde 30D alltid for meg, og jeg har enda ikke vært i en situasjon der jeg trenger den hurtige autofokusen til 7D. Det neste som gjorde at jeg kjøpte 7D var bps, altså "bilder per sekund", med tanken om at jeg istedenfor å få 2-3 bilder av en laks i lufta ville få 4 eller kanskje til og med 5. Det har jeg heller ikke fått testet enda. Det tredje som avgjorde at jeg valgte crop og egentlig aldri vurderte FF var at jeg trives best i teleenden.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Etter å ha lest masse tester og meninger og tenkt masse, så begynner jeg nå å helle mot 5d Mk II. Jeg tror jeg prioriterer bildekvalitet og iso egenskaper før hurtighet og autofokus. Jeg tror også jeg skal klare meg med litt mindre tele enn det jeg har nå.

 

Ulempen blir at jeg må kjøpe ny normalzoom, som jo nødvendigvis bør være en dyr en som står i stil med huset. Men, men, får spare bittelitt lenger først da.

Lenke til kommentar

Er for all del enig i at 7D er et bedre valg dersom actionfoto er førsteprio - synes dog ikke man skal undervurdere 5Ds fokussystem. Hvis man holder seg til fokuspunktet i midten er nok ikke 7D så alt for mye bedre... (etter hva jeg har lest iallefall).

 

Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva.

 

(joda, man kan lese mye rart på nettet, men egen erfaring slår de alle)

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Hva tar du bilder av? 5dmk2 passer meg best.

 

Tja, tar mye bilder av minstemann på 2,5 år for tiden. Ellers er favoritten min portrettbilder og nærbilder av folk og fe. Men så hender det at jeg tar actionbilder også, blant annet en del terrengsykling som har kombinasjonen action pluss dårlig lys.

 

På alt som beveger seg og er mindre enn en buss banker 7D's fokussystem det gamle på 5DII som faktisk er det samme som på 5Dmk1. Ufattelig, men sant.

 

Terrengsykling i dårlig lys med 5DII blir som lotto.

 

Her er en som viser litt om hva det er mulig å få til med 7D:

http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html

 

 

 

Tor

Lenke til kommentar

Hva tar du bilder av? 5dmk2 passer meg best.

 

Tja, tar mye bilder av minstemann på 2,5 år for tiden. Ellers er favoritten min portrettbilder og nærbilder av folk og fe. Men så hender det at jeg tar actionbilder også, blant annet en del terrengsykling som har kombinasjonen action pluss dårlig lys.

 

På alt som beveger seg og er mindre enn en buss banker 7D's fokussystem det gamle på 5DII som faktisk er det samme som på 5Dmk1. Ufattelig, men sant.

 

Terrengsykling i dårlig lys med 5DII blir som lotto.

 

Her er en som viser litt om hva det er mulig å få til med 7D:

http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html

 

 

 

Tor

 

Kjempefine bilder.. Æsj, nå gjorde du det vanskelig igjen :)

Lenke til kommentar

Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva.

Nå er ikke følgefokus den eneste måten å fokusere på når du tar fuglebilder, da. Det er andre teknikker som gjør at man kan få ting i fokus. F.eks. manuell fokus med forhåndstilt fokusavstand. Er motivet nærmere, så vil bruk av one-shotfokus og liten blender holde.

 

På alt som beveger seg og er mindre enn en buss banker 7D's fokussystem det gamle på 5DII som faktisk er det samme som på 5Dmk1. Ufattelig, men sant.

Skulle tro 5DMKII var ubrukelig ut i fra TorVildes beskrivelse. Jeg vil ta den med en klype salt; 5DMkII er er klart dårligere enn 7D på autofous - særlig følgefokus; men ubrukelig er ikke autofokusen til 5DkII. Man må bare brake andre teknikker.

 

Terrengsykling i dårlig lys med 5DII blir som lotto.

Behøver ikke det. Terrengsyklister følger gjerne en løype og da er det greit å bruke forhåndsfokusering.

 

Her er en som viser litt om hva det er mulig å få til med 7D:

http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html

Mistenker er at nevnte fotograf får til like gode resultater med en 5D Mk II

Lenke til kommentar

Hei.

 

Går og pønsker på å oppgradere mitt 30D. Jeg er egentlig ganske fornøyd med den gamle sliteren, men kunne ønske meg bedre autofokus og bedre iso egenskaper.

 

Alternativene jeg vel har sett meg ut er 7D eller 5D mkII. Kunne selvsagt hatt lyst på et 1D Mark 4, men da begynner det å bli saftig dyrt.

 

Jeg har mest EF-linser fra før, så det er ikke noe problem å gå opp til fullformat, men er det nødvendig? Jeg har lest gjennom en del av trådene som omhandler emnet her på forumet, men jeg synes det er vanskelig å velge. Hva synes dere forumeksperter?

 

Jeg er i samme situasjon som deg, med en 30D og en haug med EF-objektiver, og snuser på ett nytt kamerahus. Jeg kunne nesten ha skrevet et tilsvarende innlegg som deg, bortsett fra det at jeg vurderer brukt 1D mk3 i tillegg. Sistnevnte har glitrende følgefokus, kvalitet hele veien, og et hav av innstillingsmuligheter.

 

Nå skal det sies at valg av kamerahus er et veldig personlig valg, hvor de egenskapene som er viktigst for deg, blir de avgjørende - ikke hva andre mener. Personlig heller jeg til 1D mk3.

 

Til sist er det kanskje verdt å nevne at Canon iht sine sykluser nok vil lansere nye kamerahus i august/september. Kanskje 60D (siden prisene på 50D dumpes)?

Lenke til kommentar

Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva.

Nå er ikke følgefokus den eneste måten å fokusere på når du tar fuglebilder, da. Det er andre teknikker som gjør at man kan få ting i fokus. F.eks. manuell fokus med forhåndstilt fokusavstand. Er motivet nærmere, så vil bruk av one-shotfokus og liten blender holde.

 

På alt som beveger seg og er mindre enn en buss banker 7D's fokussystem det gamle på 5DII som faktisk er det samme som på 5Dmk1. Ufattelig, men sant.

Skulle tro 5DMKII var ubrukelig ut i fra TorVildes beskrivelse. Jeg vil ta den med en klype salt; 5DMkII er er klart dårligere enn 7D på autofous - særlig følgefokus; men ubrukelig er ikke autofokusen til 5DkII. Man må bare brake andre teknikker.

 

Terrengsykling i dårlig lys med 5DII blir som lotto.

Behøver ikke det. Terrengsyklister følger gjerne en løype og da er det greit å bruke forhåndsfokusering.

 

Her er en som viser litt om hva det er mulig å få til med 7D:

http://home.online.no/~carnholm/7D/7D_demo.html

Mistenker er at nevnte fotograf får til like gode resultater med en 5D Mk II

 

Poenget mitt (siden jeg som kjent har både 7D og 5DII) er å si noe om praktisk bruk når noen vurderer disse og særlig mener jeg noe når noen nevner noe med action i. Det hele vil koke ned til den dagen mennesket står der og skal ta bildene.

 

Javisst har jeg fått noen få fulltreff av flygende fugler med 5DII, men jeg aner ikke hvor mange hundre jeg har slettet, eller hvor mange ganger jeg gikk glipp av kjempeskudd kun fordi fokusen ikke fant fuglen, og rett og slett bare kuttet ut helt. Jeg snakker ikke her om svaler som flyr i 300 i alle retninger, men ofte en treg jumbojet med fjær på.

 

Det som polljen sier er den beste løsningen, men ettersom jeg forstår skal trådstarter kun ha ett av de, og da bør han vite om eventuelle svakheter og forskjeller hos begge. Sensoren og mindre støy på ekstrem ISO (som går til fordel for 5DII) er bare en del av totalheten, vel så viktig er best mulig fokussystem dersom man skal fotografere allsidig.

 

Som jeg har sagt før er fokussystemet (og bps) noe av det som det er klaget mest på angående 5DII, og det blir nok kraftig oppgradert i mk3 (som jeg tror personlig er klar, men at Canon nå rir på videobølgen som nå ruler verden med mk2 lengst mulig siden den spar inn netto når utviklingskostnadene/produksjonsomlegginger osv er dekket for lenge siden)

 

Tor

Lenke til kommentar

Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva.

Har du optikk som er f/2.8 eller raskere? Prøv senterpunktet på 7D og 5DmkII med 2.8-optikk eller kjappere, og se hvordan de så oppfører seg.

 

*Mumler noe om teite Canon som skrur av fokusfunksjonalitet på langsom optikk*

Lenke til kommentar

*Mumler noe om teite Canon som skrur av fokusfunksjonalitet på langsom optikk*

...noen ganger har jeg sett det skrevet "f/2.8 og utvalgt L-optikk" eller noe i den duren, så det kan jo være de strekker seg til en f/4-zoom om den har sånn proff, rød ring... Ganske absurd. Nevnte D700 har 15 krysspunkter som funker tom. f/5.6 - "to properly support professional photographers", som Nikon sier. ;)

Lenke til kommentar

...noen ganger har jeg sett det skrevet "f/2.8 og utvalgt L-optikk" eller noe i den duren, så det kan jo være de strekker seg til en f/4-zoom om den har sånn proff, rød ring... Ganske absurd. Nevnte D700 har 15 krysspunkter som funker tom. f/5.6 - "to properly support professional photographers", som Nikon sier. ;)

Meg som formulerte den setningen der, tror jeg. Tror dessverre ikke det gjelder ikke-1D-hus - jeg mener det er nytt i 1DmkIV:

Note that although the maximum aperture of the following lenses or combinations is f/4, cross-type focusing with 39 AF points is now possible with these lenses:

  • EF 17-40mm f/4L USM
  • EF 24-105mm f/4L IS USM
  • EF 70-200mm f/2.8L IS USM + Extender EF1.4x II
  • EF 200mm f/2L IS USM + Extender EF2x II
  • EF 300mm f/2.8L IS USM + Extender EF1.4x II
  • EF 400mm f/2.8L IS USM + Extender EF1.4x II

 

 

..Og kommer blenderen over f/5.6, så skrur de rett og slett autofokus av. Dumminger.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Følgefokusen på 5DII er ræva. En ting er at den sliter med å holde følge, mer alvorlig er at det midtre punktet er så tregt at det faktisk gir opp i 9 av 10 ganger å finne selv en forspist gås som flyr på tomgang. Tro meg, jeg har testa dette ut mange ganger, det er ræva.

Har du optikk som er f/2.8 eller raskere? Prøv senterpunktet på 7D og 5DmkII med 2.8-optikk eller kjappere, og se hvordan de så oppfører seg.

 

*Mumler noe om teite Canon som skrur av fokusfunksjonalitet på langsom optikk*

 

Trenger ikke prøve mer enn allerede gjort. Hvis jeg er på en mørk kveldsfototur så er det samme hvor og med hva jeg peker med 7D "klask" fokusen sitter med en gang. Med 5DII er det steinalder i forhold. Må ofte jukse med å finne et lyspunkt i omtrent samme avstand som det tiltenkte motivet og la fokusen godta det, halvholde nede og kjapt tilbake der det ikke fant noe og ga opp for så å klikke helt ned. Skal heller ikke være nødvendig på et slikt kamera anno 2010 å måtte stadig bruke manuella. I dagslys med rolige eller døde motiv funker det ok.

 

Det var en gedigen tabbe av Canon å ikke oppgradere fokussystemet fra mk1 til mk2. Neppe gjør de den generalen en gang til. De kan og lett med mk3 gjøre som med 7D og hive i 2 prosessorer for å få opp bps, snitt filstørrelse fra de to er omtrent like.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...