Gå til innhold

Multicom slenger seg på 3D-kjøret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den norske nettbutikken Multicom kan nå by på egenbygget maskin med 3D-skjerm.

Hvor egenbygget er egentlig Multicoms maskiner? Kan jeg f.eks kontakte rette person i Multicom, foreslå en eller annen utforming eller spesifikasjon og denne personen kan vurdere å ta det med i en framtidig maskin? Eller er designet i stor grad utenfor deres kontroll?

 

Selve byggingen foregår nok i Asia, men de skal jo ha byggetegninger, spesifikasjoner og funksjonsbeskrivelse fra ett eller annet sted. Spørsmålet er i hvor stor grad Multicom påvirker slike planer og hvor mye som er utarbeidet av andre.

Lenke til kommentar

Jeg og Hormonella var innom Hi-fi Klubben og fikk testet dette på toppmodellen til Samsung, skal si det var rått selv om det ikke var så "eye-popping" som Samsung skal ha det til. 3D blir kult blandt yngere og spessielt nå som PS3 har fått muligheten. Men om det bli allment tror jeg ikke...

Lenke til kommentar
Den norske nettbutikken Multicom kan nå by på egenbygget maskin med 3D-skjerm.

Hvor egenbygget er egentlig Multicoms maskiner? Kan jeg f.eks kontakte rette person i Multicom, foreslå en eller annen utforming eller spesifikasjon og denne personen kan vurdere å ta det med i en framtidig maskin? Eller er designet i stor grad utenfor deres kontroll?

 

Selve byggingen foregår nok i Asia, men de skal jo ha byggetegninger, spesifikasjoner og funksjonsbeskrivelse fra ett eller annet sted. Spørsmålet er i hvor stor grad Multicom påvirker slike planer og hvor mye som er utarbeidet av andre.

 

 

Multicoms Kunshan/Xishan-maskiner kommer i form av barebones fra Clevo i Taiwan. Dvs. de kommer som chassis, hovedkort, kjølesystem og strømforsyning. Multicoms teknikere setter så inn prosessor, minne, grafikkort, skjerm, harddisker, tastatur osv., alt etter hva som bestilles.

 

Det er Clevo som står for all konstruksjon og design. Det er klart at andre samarbeidspartnere kan komme med ønsker og ideer, men det er Clevo som er produsenten.

 

Det samme er tilfellet med merker som Sager, Falcon Northwest, Kobalt og andre - og også Alienware for noen år tilbake - de er alle Clevo-maskiner.

 

Så må noen fra Multicom gjerne irettesette meg i tilfelle Multicom faktisk har mer påvirkning på konstruksjonene og har tettere samarbeid med Clevo enn det jeg antyder, selvfølgelig.

 

Clevo ... Sett "Kunshan" eller "Xishan" eller "Alishan" (minibærbar) foran modellmummeret, og du har en "Multicom"-maskin.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Har alltid vært fan av Multicoms laptoper. De har vært noen av de få på markedet som har levert 14-15" skjermer med ordentlig oppløsning, samt SSD, uten at man må først betale for en laptop med alt, så bytte deler selv, for så å sitte igjen med masse ekstradeler man ikke får brukt til noe nyttig.

Lenke til kommentar

det jeg lurer på, er hvor varme slike blir. Er det sånn at slike laptoper kommer med stekeplater til egg og stekeovn med varmluftfunksjoner for pizza?

 

 

Vel.. Med tanke på at mid range laptop GPUer nær alltid klokker 80-90*c ved gaming, så må man absolutt ha litt mer kjøling på high end..

Lenke til kommentar

det jeg lurer på, er hvor varme slike blir. Er det sånn at slike laptoper kommer med stekeplater til egg og stekeovn med varmluftfunksjoner for pizza?

 

 

Vel.. Med tanke på at mid range laptop GPUer nær alltid klokker 80-90*c ved gaming, så må man absolutt ha litt mer kjøling på high end..

 

Var noe sånt jeg tenkte på. High end laptops må ha mye mer kjøling. Har flere i familien som har mid-range laptops til rundt 6-7000 kr, og disse varmer godt når de brukes litt aktivt. Ergo tenkte jeg med annonsert laptop i artikkelen at denne helst bør ha ekstra kjøler som kobles til usb port, under selve laptopen for å holde en noenlunde normal tempratur.

Lenke til kommentar

Husker jeg kjøpte et skjermkort fra nvidia for 6-7 år tilbake, muligens litt lengre, som også ble levert med såkalte 3d-briller.. Testet de aldri ut, så vel mer på de som et meningsløst gimmick, men forstod det slik fra andre at det fungerte tilfredsstillende. Så, kan noen vennligst fortelle meg hva som er forskjellen på disse, og den store nye teknologien som nå er på vei inn i markedet?

Lenke til kommentar

andjoha: Forskjellen er at de nye brillene er trådløse, ser bedre ut og viktigst av alt for meg som bruker dem nermest daglig - de gamle i nesten 8 år, de nye siden desember - langt behageligere å ha på!

 

Kjøpte selv ett ASUS V8440 GeForce Ti4400 Ultra/GD Deluxe (!) sommeren 2002 nettopp på grunn av VR-100 brillene, ettersom en kamerat hadde kjøpt ett GeForce 3-kort med de samme brillene. Fungerte utmerket i spill som Return to Castle Wolfenstein, Flight Simulator 2002/4, og mine favoritt-3D-spill, Jedi Academy. Monorail-turen på begynnelsen av Half Life ble aldri den samme i 2D lengre. Kortet og brillene er fremdeles oppe og går, og er innimellom innom World of Warcraft i 3D (sprek CPU..).

 

Den store forskjellen er nok ikke i brillene, men i produktstøtte/markedspresens. Selv om nærmest samtlige spill de siste 10 årene har støttet 3D, har det ikke vært uproblematisk. I den nåværende 3D-bølgen ser man at optimalisering er en kjernesak på spillfronten, og selv om nær sagt alle spill på markedet i dag kan spilles i 3D, er det enkelte titler som kommer ut merket som spesielt 3D-vennlige (Avatar: the game, forsempel). Den andre store delen av bølgen er at teknologien er på vei ut av PC-rommet og inn i stua. Det var enten svært vanskelig og/eller svært dyrt å bygge 100-120Hz CRT tver i OK størrelse når forrige 3D bølge (plask) laget krusninger på markedet for ca. 8 år siden, mens man i dag ser, allerede på første produktbølge, svært kompetativt prisede 120Hz LCD-tver fra 40" og opp. Kinoene har vært raske til å oppgradere til 120Hz og senere polarisert projektsjon, og der har man kunnet servere 3D film til kundene i en 3-4 år. Mange er klare for å få dette inn i stua. 3D-TV-sendinger er så smått kommet i gang. PS3 har noen titler som støtter 3D. 3DTVene kan "oppskalere" innhold fra 2D til 3D, med varierende kvalitet.

 

 

 

Men, til Hardware.no ved Rolf B. Wegner. Hold konseptene fra hverandre. Skjermen på denne laptopen er ikke på noen som helst måte en 3D skjerm. Uansett hva du gjør med den vil den ikke vise ett tredimensjonalt bilde, ikke en gang ett stereoskopisk bilde. Det er en helt normal 2D skjerm som fungerer akkurat slik alle andre LCD-skjermer har gjort før den. Den nye håndholdte Nintendoen kan til nød sies å ha en 3D-skjerm, i alle fall en stereoskopisk skjerm.

 

Skjermen på laptoppen oppdateres bare dobbelt så ofte som de ~hittil produserte LCD-skjermene, med 120Hz istedetfor 60Hz. Det er derfor man trenger brillene, som deler opp halvparten av de todimensjonale bildene til hver av øynene slik at høyre øye ser étt bilde fra en litt annen vinkel enn det venstre. Det blir ubehagelig dersom denne vekslingen skjer særlig saktere enn 120 ganger i sekundet. Derav behovet for en 120Hz skjerm - en 120Hz 2D skjerm!

 

Hadde jeg vært i markedet for en ny laptop hadde det blitt nok en maskin fra Multicom (storfornøyd kunde), og da med 120Hz panel. Uten at jeg vet hvor stor innflytelse de har, fikk jeg beskjed om at de skulle "ta det til etteretning" når jeg forhørte meg om mulighetene for 120Hz-panel på maskinene deres for en stund siden. Desverre(?) har en ny hobby dukket opp, også i 3D og i svært høy oppløsning, og hun vil dra på ferie...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...