Gå til innhold

Fortellingen som aldri slutter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"The Nothing" oversettes også fint i boka til Intet, mener jeg å huske.

 

Desverre er det sterkeste minne jeg har fra denne filmen at den bleknet i forhold til bildene man klarer å lage seg fra boka, og at filmen sluttet når du virkelig satt og ventet på fortsettelsen. Jada, jeg vet at det alltid er noe som må gjøres anderledes når man skal tilpasse noe til film. Men samtidig så er barnets fantasi fokuset i historien. Boka, som Bastian leser, er magisk og historien kommer kun til live gjenom barnets uendelige fantasi. Og ingen, selv ikke erfarene filmskapere, kan måle seg med barns fantasi.

 

Men det skal sies at jeg har sett, og nytt, filmen ved senere anledning (med boka på litt lenger avstand). Og jeg skulle virkelig ønske at oppfølgerene hadde fått litt større budsjett, slik at det kunne måle seg med starten.

Lenke til kommentar

"Fortellingen som aldri slutter" eller "Den endeløse historien". Språket er rikt og det samme kan sies på flere måter. ;)

Jeg må bare bemerke at "Fortellingen som aldri slutter" er tittelen på artikkelen, og ikke min egen oversettelse av "The Neverending Story" :-)

 

Hvordan kan en film som ble filmet for 30 år siden noen gang oppnå minst 720p HD i disse dager? Skjønner at de er remastered, men grensen går vel et sted?

Husk at filmen ikke ble spilt inn digitalt. Det går ikke an å "oversette" optisk film til piksler uten videre. Gamle filmer kan se like freshe ut på Blu-ray som nye, det kommer helt an på forfatningen til originalkilden og egenskaper ved selve filmen. Blu-ray er i teorien en bedre gjengivelse/reproduksjon av en original film enn for eksempel DVD, VHS eller AVI-filer. På grunn av sin natur har kilden fremdeles "høyere oppløsning" enn hva Blu-ray klarer å gjenskape, men som sagt, dette er ikke formater som kan oversettes til hverandre uten problemer. Mange Blu-ray-utgivelser lider av dårlig overføring eller remastring, og det er godt synlig i HD. Gammel, optisk film lider også av forråtnelse, og det er grunnen til at vi ofte ser ødeleggelser på filmrullen på gamle filmer.

Lenke til kommentar

Ser denne filmen nesten årlig. Det kjekkaste er at den er filmet i hjembyen min, Canada Vancouver. Og jeg kjenner igjen alle gatene. Er nesten som å reise tilbake i tiden, mangen nye filmer er også filmet der men da er alt forandret/ombygget iforhold til den tiden da jeg bodde der.

 

Et herlig og bra gjennomført film. Digger den store skillpadden! Og selv etter å sett filmen hvert år, så får jeg en ekkel følelse i kroppen når den scenen der hesten dør kommer...av og til spoler jeg forbi det! Jeg gråt som gal da jeg først såg det som barn, og det sitter enda i kroppen!! Ja...det er til og med fælt å se bildet dere har postet av det!! :!:

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Hvordan kan en film som ble filmet for 30 år siden noen gang oppnå minst 720p HD i disse dager? Skjønner at de er remastered, men grensen går vel et sted?

 

man har lett for å tenke at det ikke var høy oppløsning på noe som helst før vi fikk HD på tv, men orginal 35mm film kan skannes med opp til 6000 linjer avhengig av kvaliteten på selve filmen. Som også er grunnen til at man hadde mulighet til å ha stort lerret på kinoen men bare liten tv hjemme.

Lenke til kommentar

Tror faktisk jeg ikke har sett filmen. Men har kjøpt noen DVD-er i fjor, som ser ut til å være mer en TV-serie variant av temaet. Syntes det var litt rart at jeg ikke så skapningene igjen på samme måte som jeg forventet, slik som i fra Limahl musikkvideoen.

 

Dårlig skuespill av faren til hovedpersonen (gutten) i den TV-serien.

Lenke til kommentar

Som liten gutt var Den uendelige historien noe av det mest fantastiske jeg opplevde litterært sett. Jeg gråt i dagesvis etter at jeg hadde spart opp penger i månedsvis for å kjøpe boken (hadde bare hørt den i opplesning på radioen) - bare for å stå skjelvende med pengene i lag med min far hos bokhandleren: "Boken er utsolgt fra forlag" - det tok vel minst et halvt år før den var på lager igjen. Det var lenge for en liten gutt!

 

Noen år senere, i 4 klasse tror jeg, kom filmen. Spenningen var nesten like stor - og jeg koste meg med filmen. Men kom aldri helt over at den bare sånn helt uten videre sluttet halvveis i boken, med en svært kunstig omskrivning.

 

Frister egentlig ikke å se om igjen, HD eller ikke. Men boka tror jeg jaggu jeg skal finne fram igjen :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...