Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ikke en fjerste peiling på dette, så derfor så lager jeg en ny tråd. Har seg sånn at jeg driver og rydder oppi gamle bilder osv, og alt mulig nå. Så skal jeg ha alle bildene på pcen.

 

Men har masse gamle bilder hjemme. Sikkert 1500 stykker. Jeg har negativ film til alle sammen. Så jeg tenkte jeg skulle brukte det.

Jeg kunne jo scannet bildene rett og slett, men det ville jo for det første tatt utrolig lang tid, pluss at kvaliteten ville blitt crappy. Hvertfall med scanneren min.

 

Så finnes det noe scanner til negativ film ? Heter vel det ? :p Altså de ramsene med nagative bilder. hehe.

 

Tenker på så billig som mulig egentlig. Helst under 2 tusen lappen.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Kan forøvrig nevne i tillegg at jeg ble anbefalt den av en herremann som driver fotoforretning her i byen og har hatt det som yrke i all sin tid, senest i dag. =)

Lenke til kommentar

Jeg har satt i gang samme prosess, men har vel et sted mellom 10.000 og 15.000 bilder å scanne.  Jeg bruker en scanner av billigste sort som har muligheten for å scanne negativer (kjøpt på QXL for noen 100 lapper).  Min tanke her er å scanne alt "fort og gæli" slik at jeg får de inn på PC.  Dersom det er noen bilder jeg ønsker å gjøre noe mer ut av enn det jeg greier med behandling av det første jeg scannet får jeg heller finne frem negativet igjen, pass på å ha et system i galskapen.  Har nå på et år scannet ca 5500 bilder så det er bare å være tålmodig.

 

Scanneren jeg bruker har optisk 1200 dpi med interpolering til 4800.  Legger ved et eksempel på kvaliteten fra denne scanneren, men resultatet varierer veldig.

 

post-25897-1271969166,7267_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Å, hvorfor ikke det ?

 

Jeg trur jeg heller satser på canon 4400F. Den skal vist være bra.

Fant en på finn for 400 kroner. Burde jeg satse på den ?

 

Skulle være grei nok den, jeg bruker for tiden en 8600F, som gir OK resultater på film. De er vel omtrent i samme klasse, 4400F er en litt gamlere modell.

 

Det skal det sies at jeg tidligere hadde en Coolscan LS-50 ED, så jeg er nok litt bortskjemt på kvalitet!

 

Når det gjelder den du linker til på QXL, gjelder vel det gamle jungelordet: "Hvis noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det!"

Lenke til kommentar

Scanneren jeg bruker er en Medion 90070, noe billig skrap som ikke finnes i noen butikker.  Fant ut at Amazon hadde solgt den men tydeligvis ute av sortimentet.  Den sorte ramma rundt er der bare p.g.a. unøyaktighet fra in side.  For å scanne så må jeg først kjøre en rask scanning, for så å markere hva jeg ønsker å skann med å legge på noen rammer (som jeg selv velger størrelse på). Kan legge på flere rammer i en jobb slik at jeg scanner alle negativene på en remse som en jobb.

Lenke til kommentar

Må si meg enig i det. Jeg kjøpte den scanneren bare for å kunne scanne dokumenter med, før jeg planla å scanne gamle negativer.  Hvis du skal kjøpe en scanner i utgangspunkt for å scanne bilder, så kjøp en som er bedre, og evt. selg den igjen etterpå.

Lenke til kommentar

CanoScan 4400F er på mange måter grei nok den for scanning av negativer. Dog ser jeg noen potensielle problemer og mangler.

1. Den er såpass gammel at det faktisk kan være at drivere ikke vil funke under Vista/Windows 7.

2. Mangler ICE (eller annen form for støvfjerning). Erfaringen min er at dette kutter etterarbeid.

 

Men det er klart at får man tak i en scanner til 400 - 1000 kr på bruktmarkedet som er lik 4400F eller bedre er det helt kurant kjøp.

 

Ellers så anbefaler jeg uansett hvilken scanner du velger å kjøpe programmet VueScan. Det er overlegent det meste av programvare som er med rimelige scannere. I tillegg er utvikleren ekstremt flink til å vedlikeholde programmet. Og det er særdeles enkelt å bruke.

Lenke til kommentar

Har nettop scannet igjennom 6000 negativer / dias / APS. har brukt nikon 5000 og Silverfast.

 

Uansett utstyr er det en stor jobb, men er veldig fornøyd med både scanner og programvare.

Valgte Silverfast på grunn av at de er ansett som best på Kodachrome, har mye KR fra gode gamle dager.

 

Skal du bruke tid på et slik prosjekt bør du også koste på deg utstyr som gir et bra resultat.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...