Gå til innhold

Google faser ut IE6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fatter ikke at dette ikke har skjedd før? Hvorfor kan ikke alle bare avlive IE6 asap? Har folk så ufattelig store problemer med å oppgradere nettleseren sin? Jeg kan ikke med min beste vilje se problemet med å få IE6 ut av verden så fort som bare overhodet mulig.

Telenor, Statoil, og flere andre store norske (og utenlandske firmaer) kjører kun ie6, fordi det er kun dette deres interne verktøy funker på.

 

Ble viljen din bedre? Eller skal du ha det inn med teskje også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Fatter ikke at dette ikke har skjedd før? Hvorfor kan ikke alle bare avlive IE6 asap? Har folk så ufattelig store problemer med å oppgradere nettleseren sin? Jeg kan ikke med min beste vilje se problemet med å få IE6 ut av verden så fort som bare overhodet mulig.

Telenor, Statoil, og flere andre store norske (og utenlandske firmaer) kjører kun ie6, fordi det er kun dette deres interne verktøy funker på.

 

Ble viljen din bedre? Eller skal du ha det inn med teskje også?

 

Støtter den. Firmaet jeg jobber i, med samme størrelse uten å nevne noe navn, oppgraderte nettopp fra IE5.5 til IE7.

(Dum som jeg var oppgraderte jeg til IE8 med det resultat at den del essensielle programmer slutta å virke..)

Lenke til kommentar
Fatter ikke at dette ikke har skjedd før? Hvorfor kan ikke alle bare avlive IE6 asap? Har folk så ufattelig store problemer med å oppgradere nettleseren sin? Jeg kan ikke med min beste vilje se problemet med å få IE6 ut av verden så fort som bare overhodet mulig.

Telenor, Statoil, og flere andre store norske (og utenlandske firmaer) kjører kun ie6, fordi det er kun dette deres interne verktøy funker på.

 

Ble viljen din bedre? Eller skal du ha det inn med teskje også?

 

Støtter den. Firmaet jeg jobber i, med samme størrelse uten å nevne noe navn, oppgraderte nettopp fra IE5.5 til IE7.

(Dum som jeg var oppgraderte jeg til IE8 med det resultat at den del essensielle programmer slutta å virke..)

 

Greit at det finnes grunner for å fortsatt bruke IE6, men håper virkelig folk har innsett at det var en dum idé å låse seg til én browser.. men jeg tror det ikke før jeg får se det.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok flere av de som var ansvarlige for beslutninger som medførte låsinga på IE6 både ergrer seg eller er langt mindre populære. Og bedriftene har nok til en viss grad lært at man ikke skal låse seg til "proprietære" standarder.

 

Men nå er det ikke lett å vurdere hva fremtida er om 6 - 7 år (selv for synske). Denne type applikasjoner vi snakker om her har nemlig ofte svært lang livslengde.

Lenke til kommentar
I store bedrifter bør man vel ha evnen til å være mer framsynte og ikke havne i bakevja slik. Vel, mener nå jeg, men forstår at avgjørelser ang. mange ting kan være letter sagt en gjort, hehe.

 

Etterpåklokskap er enkelt :)

 

Problemet er jo at det koster penger å oppgradere. Og ledelsen ser alt for ofte ingen grunn til å spytte X antal millioner inn i oppgraderingsprosjekter som ikke kan vise noen målbar ytelses- eller effektivitetsforbedring. Spesiellt ikke når dagens løsning fungerer utmerket for de jobbrelatertefunksjonene som avhenger av det.

 

Å surfe VG er ikke jobbrelatert (skjønt antallet telefoner vi får på det når nettforbindelsen ikke fungerer skulle tilsi det ;) )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
I store bedrifter bør man vel ha evnen til å være mer framsynte og ikke havne i bakevja slik. Vel, mener nå jeg, men forstår at avgjørelser ang. mange ting kan være letter sagt en gjort, hehe.

 

Etterpåklokskap er enkelt :)

 

Problemet er jo at det koster penger å oppgradere. Og ledelsen ser alt for ofte ingen grunn til å spytte X antal millioner inn i oppgraderingsprosjekter som ikke kan vise noen målbar ytelses- eller effektivitetsforbedring. Spesiellt ikke når dagens løsning fungerer utmerket for de jobbrelatertefunksjonene som avhenger av det.

 

Å surfe VG er ikke jobbrelatert (skjønt antallet telefoner vi får på det når nettforbindelsen ikke fungerer skulle tilsi det ;) )

Hehe, kjenner meg igjen i den. Min bedrift er også låst i forhold til at ledelsen ikke helt ser problemet med at websider gir feilmeldinger. Folk er jo ikke på jobb for å surfe. Eneste gode nyheten er at man stort sett kan tweake ie8 til å støtte ie6 på enkelte sider.

Lenke til kommentar
Fatter ikke at dette ikke har skjedd før? Hvorfor kan ikke alle bare avlive IE6 asap? Har folk så ufattelig store problemer med å oppgradere nettleseren sin? Jeg kan ikke med min beste vilje se problemet med å få IE6 ut av verden så fort som bare overhodet mulig.

Telenor, Statoil, og flere andre store norske (og utenlandske firmaer) kjører kun ie6, fordi det er kun dette deres interne verktøy funker på.

 

Ble viljen din bedre? Eller skal du ha det inn med teskje også?

 

Min oppfattelse er noe anderledes enn din.

 

Å refere til at IE6 brukes av TN, Statoil o.l har vel ingenting med saken å gjøre? De er begge en mygg (i IT-bransjen) i forhold til MS og kan på ingen måte legge føringen på hvilken nettleser som skal være gjeldene.

Dersom Microsoft for lenge siden hadde stanset støtten til IE6 hadde TN og Statoil for lenge siden blitt tvunget til å fornye og dermed forbedre sine systemer. At de i utgangspunktet har vært så grenseløst trangsynte og bundet opp driftkritiske systemer til èn eneste versjon av IE er dems egen skyld.

 

Det skulle ikke forundre meg om sikkerhetsrisikoen (og tapene et angrep vil medføre) ved å bruke IE6 er større enn hva det vil koste å oppgradere de interne systemene.

Lenke til kommentar

Hvor stor du er i IT-bransjen er særdeles lite relevant. Telenor, Statoil (og vi finner mange lignende eksempler internasjonalt) er tunge bedriftskunder hos Microsoft (meget tunge). Statoil er faktisk et langt større selskap enn MS, Statoil er nr 36 på Global 500 mens Microsoft er nr 117. Hva tror du skjer om MS sier til sine kunder på dette nivået at vi dropper all støtte av IE6 etc. Særlig når MS selv er årsaken til at det er en "håpløs" oppgraderingsvei fra IE6 baserte klientapplikasjoner.

 

De store kundene vil alltid legge føring på MS sine handlinger.

 

Og som nevnt tidligere, dette har ikke noe med trangsynthet å gjøre. Dette har primært med at "sentrale" systemer har svært lang levetid, ofte 6 - 10 år mellom hver oppgradering. Man kan gjerne si at beslutningen ikke var fornuftig i ettertid, men i 2001 - 2003 var det faktisk langt mindre alternativer og løsninger basert på IE5/IE6 ble oppfattet som fornuftig. De sentrale systemene går ofte på en versjon av OS (server), klient etc i levetid mellom oppgraderinger.

 

Selskaper på den størrelsen, og med virksomhet i så mange land bytter heller ikke ut hverken server-OS eller klient-OS ved hver nye versjon. Ofte hopper de over en til to generasjoner - og byttene tar langt tid.

 

Og dersom det virker etter hensikten, så bytter du det ikke ut med prislapp 100 mill kr.

 

Ellers er ikke IE6 en særlig stor sikkerhetsrisiko i denne type miljøer. Her kjøres det sikkerhetspolicier på et helt annet nivå, patching gjøres på en helt annen måte. IE6 er i slike miljøer like sikker som nyeste Opera, Firefox eller Safari på din hjemme-PC.

 

Jeg synes også det er tragisk at IE6 fremdeles er i såpass utstrakt bruk, men jeg både vet og forstår grunnen. Og jeg hadde neppe valgt annerledes om jeg satt i ledelsen i et av disse selskapene.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...