Gå til innhold

Selvbygg: Silent Death


Anbefalte innlegg

Silent Death(Jan 2010).

Dette er et selvbygg som hører inn under tråden Måndens anbefalinger til Selvbygg, den oppdateres månedlig.

Her er mitt oppsett for en selvbygger-maskin. Navnet ble valgt fordi det er et stille oppsett som kan brukes til gaming.

 

Bruksområde: Student hobby-gamer, kan brukes til bilde/musikk/video-redigering, 3d-modellering og rendring (men er ikke egnet til mer enn hobby-bruk av disse). Gaming opp til 1680x1050 medium detaljer (kan high, men avhengig av spilltittel og eyecandy). Lynrask til "kontorbruk" og generell windows bruk.

Pris ca 7000kr. Uten skjerm og eksterne enheter. Gode og nyeste generasjon komponenter, kan oppgraderes videre ved behov, og kan klokkes til ca 3,5-4,0Ghz med stock kjøler.

 

Hardware:

Kabinett: Coolermaster Sileo 500 (uten PSU) (ca 550)

PSU: Corsair VX 550W (ca 650)

Hovedkort: GIGABYTE GA-790XTA-UD4 AM3 (ca 950)

CPU: Phenom II x4 945 95W 3,0Ghz (ca 1150)

RAM: 2x Kingston ValueRAM DDR3-1333mhz 2GB (2x ca 400 = 800)

GPU: ATI HD5770 (ca 1200)

Lagring: Intel x25-V 40GB SSD (ca 900) + Western Digital Caviar Green 500-1500GB (ca 450-800)

 

Mulige relevante oppgraderinger/alternativer:

AMD Phenom II X4 955 Black Edition (ca 1250), for 100kr mer får man 200mhz ekstra ved "stock" innstillinger, og ulåst multiplier som gjør overklokking mye enklere. Man kan greit nå 3,6-3,8Ghz kun ved å stille multiplier uten å røre spenning. Dette er en 125W del, så (den medfølgende) CPU-viften vil lage mer lyd under last, spesielt om man overklokker.

Noctua NH-U12P SE2 CPU-kjøler (ca 600) for mindre støy og bedre kjøling av CPU. Tillater bedre overklokking og lenger levetid på CPU.

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB (850-1000 avhengig av butikk) for høyere overklokking og mer minnebåndbredde.

Noctua NF-P12-1300 (ca 180-200) for ekstra luftflyt og kjøling uten nevneverdig økning i lyd, kan erstatte de 2 kabinettviftene som følger med dersom man planlegger å overklokke høyt med 955BE og/eller bruke et kraftigere skjermkort.

DVD-brenner dersom man planlegger å bruke CD/DVD-plater og ikke har en gammel liggende. Samsung SH-223 (150-200)

Alternativ PSU: Artic Cooling Fusion 550W. Stillere enn corsair i oppsettet og tilsvarende kvalitet, lavere pris men kun tilgjengelig fra Amentio for øyeblikket. (510kr)

2x ekstra RAM-brikker Kingston Value 1333mhz 2GB. Relevant dersom man skal drive med medie-redigering eller 3D studio med store filer/prosjekter, seriøst multitaske massive programmer, eller bruke en større RAMdisk.

Drøftning av oppsett:

Coolermaster Sileo 500 ble valgt pga "value" og støydemping. Dette kabinettet har god støydemping, god ventilasjon, og kjekke festingsmekanismer for 5,25" og 3,5" enheter. Det er også et stilrent design. 5 5,25" rom, 5 3,5" rom.

 

Corsair 550W ble valgt pga god kvalitet og høy nokk effekt til å dra oppsettet selv ved kraftig overklokking. Ved lav belastning har den veldig lavt støynivå, og høy effektivitetsgrad over hele belastnings-skalaen.

 

Hovedkortet ble valgt fordi det har USB3, SATA 6Gbps, og eSATA. Det er høy bygg-kvalitet og klarer overklokking.

 

Phenom II x4 945 ble valgt (etter litt diskusjon) fordi den leverer veldig god ytelse i forhold til pris, klarer godt tyngre oppgaver som videoredigering, rendring, osv. Den er også sterk nokk til å dra kraftigere skjermkort eller eventuelt crossfire oppsett. Den er også på 95W, som betyr mindre varmeutvikling enn de aller kraftigste 4-kjernene. Dette igjen betyr mindre kjølebehov og potensielt lavere støy fra CPU-vifte.

Om man vil overklokke derimot er 955BE til 100kr mer et bedre kjøp.

 

Kingston valueRAM ble valgt siden det gir mest RAM for pengene, 4GB bør holde for de aller fleste. Om man vet man trenger mer RAM kan man velge 4x brikker i stedet for 2 for ca 800kr ekstra.

 

5770 ble valgt som skjermkort fordi det er kraftig nokk til hobby-gaming på godt akseptable oppløsninger og innstillinger. 1680x1050 er normalt høyeste oppløsning 22" skjermer støtter. Dette skjermkortet har også veldig lav strømbruk ved idle, og bråker ikke spesielt mye ved load. Dersom man velger en verson ala VaporX kan man få lavt lydnivå og god kjøling ved maks load for et par hundrelapper mer, et godt alternativ for de som bryr seg om støynivået. Skjermkort er som regel det som kan lage høyest lyd i en maskin.

 

Intel x25-V 40GB SSD er den delen i denne maskinen som leverer mest for pengene. Plasser windows og programmer på denne og opplev en ytelse som ikke var mulig å få for 3+ år siden uansett budsjett. Som demonstrasjon er dette en video der Anvil åpner 50 programmer samtidig fra sin x25-V på ca 10 sekunder:

For mer info om og diskusjon av SSDer benytt denne tråden. Korte spørsmål relevant til denne maskinen kan taes her også.

 

Western Digital Caviar Green 500-1500GB ble valgt fordi disse er veldig billige pris pr GB, har veldig lavt støynivå, utvikler lite varme, og har grei overføringshastighet. For de av dere som driver med hobby videoredigering er Caviar Black et bedre valg, sett da av ca 1/3 av det totale volumet som første partisjon på harddisken til scratch-disk. Dette er også et anbefalt triks for Caviar Green for de som har store spill som ikke får plass på SSDen, da det garanterer at spillene havner der harddisken leverer best hastighet.

 

 

Drøfting av de relevante alternativene listet:

Noctua NH-U12P SE2 CPU-kjøler. 600kr er ikke billig, men denne har en 12cm vifte som er VELDIG stille sammenlignet med stock kjøleren som følger med CPUen, og har mye bedre kjøle-egenskaper. Dette gjør det lettere å overklokke CPUen, og vil holde den på lavere temperaturer som vil gi økt levetid (selv ved moderat overklokk).

 

Phenom II x4 955BE. 100kr ekstra gir 200mhz ekstra ved standard innstillinger på bekostning av 30W høyere strømbruk og varmeutvikling ved belastning. Om man ikke skal overklokke gjør denne jobben MYE lettere siden man har ulåst multiplier. Skal man ikke overklokke er denne ikke et anbefalt valg.

 

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB vil gjøre det lettere å overklokke CPUen høyt og vil hjelpe på ytelsen i tyngre oppgaver om prosessoren klokkes høyt. Om man ikke skal overklokke kan man overse denne.

 

Noctua NF-P12-1300 er veldig gode kabinettvifter som flytter store mengder luft og lager veldig lite lyd. Om man ikke skal overklokke eller putte i et mye kraftigere skjermkort er disse lite relevante.

 

PS: PSU kan bli en begrensning for oppgradering til kraftigere skjermkort eller crossfire.

 

 

Har dere spørsmål, kommentarer, eller forslag til forandringer (bedre løsninger/komponenter) så bare fyr i vei.

Hva mener folket om dette oppsettet?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte det, og hadde opprinnelig Phenom II x3 720BE eller Athlon II x4 620 som prosessorer (Phenom for gaming, Athlon for hobby-redigering og rendring etc). Etter å ha lest test av i3 530 på anandtech og sjekket pris på denne byttet jeg til den. For de som ikke skal klokke er turbo-mode veldig kjekk, og den slår AMD prosessorene i alt bortsett fra Athlon II i skikkelig multithread oppgaver (stock vs stock klokk).

 

Som det står i beregnet bruksområde for denne er det en student hobby-gamer, med mulighet til medie-redigering, rendring, etc, men ikke spesielt ment for det.

CPUen holder til disse formålene, og skjermkortet er godt nokk til hobby-gaming for de fleste.

 

EDIT: Link til review av prosessoren som er valgt her lagt til i førsteposten. Kopi her: Anandtech review av i3 530. Og et AnandTech review av i3 530, 540, og i5 661 sammenlignet med andre prosessorer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Er med på tankegangen din. Jeg tenkte hovedsakelig penger spart i form av hovedkort, da et AM3-hovedkort koster under halvparten av det Intel-kortet.

Så en mulig variasjon for en mer spill-orientert versjon av maskinen kan være med x3 720 og AM3 hovedkort, der prisdifferansen nesten tilsvarer 5770 -> 5850 for de billigste utgavene av sistnevnte.

Ellers et flott oppsett, og bra initiativ med månedens anbefalinger!

Lenke til kommentar

Jeg greier ikke helt å se at dette er et godt oppsett, det havner i ingenmannsland, ikke godt, ikke dårlig. Men det er kanskje meningen også. Men her er det rett og slett enkelt å få bedre rigger. Cpu + hk kombo til vel 2 k, ikke engang usb 3.0, og at det kan utbyggers til 2 x 5770, men det er da kun x4 pcie, med relativt stort ytelsetap i forhold til x8, ssd disk er greit nok, cpu, tja den er så som så, ikke spesielt god, ikke spesielt dårlig, for å si det slik en skal være hardbarska Intelfanboy for å sette riggen slik opp.

 

Og stille kan den ikke kalles, antec 300 er et godt kabinett, med gode kjøleløsninger, beregnet på budsjettgameren. Men det er ikke et kabinett som kan komme i nærheten av begrepet stille.

 

8 gb minne er godt å ha ved videoredigering og bildebehandling, men cpu er ikke blant de bedre til det for prisen.

 

Det er rett og slett ikke godt samsvar med noe her.

 

Endel editer

 

Og jeg har nå forsøkt å se på dette bygget fra et nøytralt perspektiv.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Osse, hovedkortet har 2x SATA 6Gbps (SATA 3) og 2x USB3. Dette er hovedgrunnen til valget av akkurat dette kortet.

 

Som sagt skal dette være en all-round maskin med hovedfokus mot generell bruk.

Jeg definerer dette som surring i windows, nettleser, lyd og video avspilling, kontorprogrammer, og diverse lette nytteprogrammer. For bruk til dette leverer SSDen 3-10x ytelsesøkning vs harddisker, og med det i bakhodet er ikke 15% økt pris urimelig men heller veldig god value. UANSETT hvor rask CPU (si 6Ghz i7 920) og GPU du har vil du ikke få høyere ytelse i disse bruksområdene, som er hovedjobben til maskinen.

 

Jeg har også listet HOBBY-gaming og "kan brukes til bilde/musikk/video-redigering, 3d-modellering og rendring (men er ikke egnet til mer enn hobby-bruk av disse)".

 

Årsaken for hobby-gaming er at et skjermkort som er nødvendig for mer enn dette vil øke prisen med 1000-2000kr med en gang, og om man i tillegg vil ha veldig høy FPS må man opp 500-1000kr på CPU-pris, og da er vi oppe i rundt 10.000kr.

 

Om man skal drive mange timer om dagen med videoredigering, 3d-modellering eller rendring er en kraftigere CPU et must, men de få minuttene ekstra per jobb det tar med i3 530 vil være godt akseptable til hobby-bruk. Sjekk linkene til anandtech jeg har lagt ved for bedre oversikt over hvor CPUen er plassert.

Jeg vil oppsummere CPUen som veldig rask til generell bruk, rask nokk til å dra skjermkortet, og akseptabel til tyngre arbeid på hobby-basis. Det som gjør denne til en vinner i min bok er prisen sammenlignet med overall-ytelsen og at den kan overklokkes en del dersom den viser seg å være en smule for treg. Den har HT, så den kan jobbe med 4 tråder.

 

Når du sier man må være intel fanboi for å anbefale dette oppsettet blir jeg litt såret, jeg annser meg selv som mer av en AMD-tilhenger og sitter på AMD nå. Jeg hadde opprinnelig sett meg ut enten P2 x3 720 eller A2 x4 630 for dette oppsettet, men fant at i3 530 ga bedre value for all-round aspektet av dette oppsettet.

 

 

Når det gjelder kabinett er jeg åpen for forlag om noen har gode anbefalinger til noe i omtrent samme prisklasse som kan levere lignende kjøling og brukervennlighet ved lavere lydnivåer. Jeg synes selv 300 har et helt akseptabelt lydnivå ved "lav" instilling på tak- og bak-viften.

Lenke til kommentar

En allround rigg, stille, med gode utbyggingsmuligheter burde se noenlunde slik som dette ut.

 

HDD 1: Intel 40 gb ssd

HDD 2: 500gb Samsung F3 - hadde det vært rom for 80gb ssd, så hadde jeg sagt wd green

Samsung DVD brenner med lightscibe, greit å for en som vil merke dvd platene sine direkte

Saphire raden 5770, stillere og bedre kjøler en referansedesign

Coolermaster Silio - Støydepet kabinett med tilstrekkelig kjøling

Artic Cooling 550w - En av markedets mest still psu'er, bygget av seasonic for AC

Gigabyte 790x med usb 3.0 og sata6

Amd Phenom II 945 3.0 ghz 95 w

4 gb ddr3 minne

 

kt 6896,-

 

PhII 945 er stort sett bedre en i3-530 til alt bort sett fra sysmark.i3-530 vs phii 940 og 945 er hakke vassere en 940, slik at forskjellene er ennå større.

 

enkel oppgradering til 8 gb minne, god 8x8 crossfiresupport. osv, bortsett fra sysmark vil dette være en bedre rigg, rett og slett.

 

Edit: glemt link til minne

 

Edit 2:

 

Beklager hvis du ble såret, men oppsettet ditt er rett og slett ikke optimalt for en allroundrigg til kr 7000,-.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på om forskjellene mellom PhII 945 og i3 530 er så store. Spesielt ikke med tanke på overklokking.

 

Men enig i at 300 ikke er et stille kabinett, hvis viftene er like som i 900. Greit nok at det er et value kabinett, men hvis stille var tanken så hjelper det ikke hvis andre komponenter er stille.

Lenke til kommentar

Kabinett og PSU bytter jeg ut med disse forslagene.

Jeg lar WD GP stå foreløpig. En 1/3 kapasitet partisjon vil levere høy nokk sekvensiell ytelse til eventuelle ting som ikke får plass på SSDen.

Skal se over Phenom II x4 945 vs i3 530 en gang til. Jeg vurderte ikke dette i første omgang siden P2 x4 er mer egnet for workstation og kraftigere gaming.

Det ser ut som vi har linket til samme RAM, bare at du linket til KIT og jeg linket til singel 4GB DIMM.

Tanken med oppsettet var å ha en stille, energieffektig middels kraftig _value_ maskin hovedsaklig tenkt for studenter med mulighet for hobbygaming og redigering/rendring.

5770 kort uten stock kjøling hører inn under linken til prisguiden, den omfatter alle 5770 kort. Valg av kjøling vs pris havner på kjøperen, men jeg kan godt liste Saphire som en anbefalt av disse.

DVD ligger under alternative deler, siden mange har en liggende, eller ikke vil trenge det.

 

Takk for input.

 

EDIT: Ble ikke såret Osse, jeg er mer av forsker-typen som ikke har for mye i mot å bli motbevist så lenge det fører til at en bedre løsning kommer på plass. Jeg er ikke omniscient ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ser du bort fra sysmark, som er noe søppel av syntetisk benchmark, vil det vare 23 eller var 24 av 28 phenom II 940 er bedre enn i3-530. Hypertrading er en fin ting, men det kan ikke erstatte 4 kjerner, særskilt i vanlig bruk hvor flere programmer er i bruk samtidig, benching av enkeltprogrammer gir hypertrading best mulige forhold.

 

Og egentlig skal du også se bort fra gamer bencher der, dette fordi det ikke er reelle forhold som gjenspeiles der.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det eneste jeg har sett på ang CPU i gamer-bencher er at den klarer å holde unna god nokk FPS til å ikke være en betydelig flaskehals brukt sammen med 5770.

Jeg vurdere å bytte i3 530 med P2 945 osse ;)

 

Jeg oppdaterte ikke PSU i oppsettet da Artic Cooling Fusion kun var tilgjengelig på Amentio. Jeg legger den under alternativer.

Lenke til kommentar

Hehe, skulle bare mangle det Lars , den er bedre, men nå skal du ikke kun se på hvordan cpu driver 1 stk 5770, men at den er god nok til å drive 2, og det er den, altså pII 945.

 

@crazymech

 

Er høy overklokking på agendaen, så er ikke CM silo rette kabinettet uansett.

 

@lars

 

Du er nå liksom SSD guruen, er 40 gb Intel så my bedre enn Kingsongs 64 gb, jeg spør da 24 gb ekstra gir plass til mye programvare og prisforskjell er ca kr 200,-

 

Og til gamer bencher, det er rett og slett tull og tøys de gamerbencer som skal måle cpu'en gameregenskaper. Dette av flere grunner. 2 kjerner får uforbeholden fordel av dette fordi benching foregår på nyinnstallerte rigger uten program som antivirus og slik. Leser en disse cpu tester så skulle en tro at i3-i5-i7 er totalt overlegen phenom II til gaming.

 

Men hva skjer når det er settinger som gjelder, det er 3 relle tester med radeon 5850-5870-5890 hvor det måles på gamersettinger, altså maks grafikk og i oppløsning 1920 * 1xxx, og Phenom er marginalt bedre fra 3.0 ghz og opp.

 

Ta nå denne hvor phenom II går opp mot i7 med 5970

 

5 av 9 marginale seiere til phenom, 1 uavgjort, 3 marginale tap.

 

Så har vi denne phii 965 mot i7 940 med radeon 5870

 

på 1920 x 1xxx, 2 vinn til phenom, i uavjort og 1 tap. Denne er også intresang fordi at mens i7 knuser pheom totalt på lave oppløsning i alle spill, når grafikkortet stresses maks, ja så drar phenom noen ekstra frames ut av radeon 5xxx

 

Så går vi til PHII 965 mot i7-750 og ikke engang i Far-Cry som er kjent for å være Intel optimalisert greier I7-750 å dra flere frames ut av radeon 5850[/b] Link

 

Rent bord for PHII 965

Lenke til kommentar

Så utrolig mye diskusjon det ble av dette forslaget, he he. Jeg synes det var temmelig bra, jeg. Det går jo an å komme med alternative forslag innenfor samme kategori. Man finner aldri en totalt ultimat sammensetning, det vil alltid være noen som har andre prioriteringer. Slik jeg ser debatten her kunne man ha postet en Silent death økonomiversjon uten ssd, en Silent death AMD-versjon og en Silent death gamerversjon med kraftigere GPU. Hvorfor ikke postere noen slike anbefalinger i hovedtråden? Selvfølgelig går det an å finslipe Silent death-oppsettet og beskrive en haug ulike alternativer for hver eneste komponent, men hvorfor ikke spinne videre med flere spin off-versjoner (á lá Ubuntu -> Linux Mint). Det viser respekt for det opprinnelige forslaget og det gir mindre erfarne PC-kjøpere flere valg uten å måtte finlese diskusjonene.

Dette er jo ikke noen konkurranse om å lage det mest mulig ultimate oppsettet, men som en hjelp til folk som skal kjøpe/bygge PC.

Lenke til kommentar

@kaaz

 

Mener du at det skal stå en dårligere rigg en det en kan få for kr 7000,- som anbefaling ?

 

i3-530 er ikke en opptimal cpu i denne prisklasse, 1156 hovedkort er heller ikke optimale i denne prisklasse, straks det blir rom for i5-750 så vil prioritering som om det skal være en gamerigg, vidoredigeringrigg gjøre ting litt vanskeligere.

 

Men her er faktisk PHII 940 i snitt 11,5% bedre en i3-530 i alle benchmarks hos AnandTech. Inkludert sysmark som tydligvis favioriser Intel, dette da er stort sett her i3-530 vinner.

 

Jeg brukte PHII 940 siden PHII 945 ikke var i listen over cpu'er hos anandtech, forskjellen er at 945 støtter DDR3 og DDR2, 940 støtter kun DDR 2, forskjellen her utgjør i ytelse 0-3% i fordel PHII 945, altså er PHII 945 minimum 11,5% bedre en i3-530, i praksis er den enda bedre i snitt opp mot 15% bedre i snitt.

Lenke til kommentar

Om noen vil la seg inspirere av dette oppsettet til å lage en stille gamer-PC så for all del sett i gang. Denne som jeg holder her vil derimot holde seg som en all-rounder hovedsaklig rettet mot generell bruk, med gaming og tyngre saker som et alternativ.

 

Når det gjelder SSD, så er Intel x25-V vs Kingston V 64GB en tilsvarende sammenligning som i7 920 @ 3ghz vs Pentium 4 @ 3ghz. x25-V gjør rent bord, spesielt tydelig er dette på 4KB random write og de tilfeller hvor man har høy belastning mot disk. Kingston V 64GB er JMicron basert, samme som OCZ Core serien, og disse er kjent for dårlige skrive-egenskaper og frysing i OS.

 

Med noen få enkle tweaks er det ikke noe problem å redusere plass-behovet for OS + de feste nytteprogrammene. Jeg får fint plass til dette på 25GB på laptoppen min (som eneste lagringsenhet), og på min stasjonære har jeg 17GB brukt på C: med Windows 7, MS office 2007, Open office 3, GIMP, Nero, og en del andre nytteprogrammer.

 

Jeg er forresten enig i at Phenom II 945 + Gigabyte HK med SATA3 og USB3 er bedre value for dette oppsettet og vil oppdatere dette nå.

Lenke til kommentar

Blir bra maskin dette her. Har en liten ting å tilføye. 5770 kan være ganske støyende. Jeg trodde det først var prosessorvifta i maskinen som var støykilden i min maskin, men etter jeg la øret inntil så fant jeg fort ut at skjermkortet er ganske støyende. Vil anbefale deg å kjøpe vapor-x utgaven. Vet ikke hvor mye den nye vifta utgjør.. Vil også anbefale deg å kjøpe et kort uten den store drakten utpå kortet. Jeg valgte det fordi det så tøft ut :p men jeg fant fort ut at dette ikke var praktisk når en har en stor prosessorkjøler. Må bruke skrujern for å få presset ned den flippen til skjermkortet. Ikke akkurat veldig spennende.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Der var Teac også :)

 

Jeg siterer meg selv fra drøftingen i førsteposten:

5770 ble valgt som skjermkort fordi det er kraftig nokk til hobby-gaming på godt akseptable oppløsninger og innstillinger. 1680x1050 er normalt høyeste oppløsning 22" skjermer støtter. Dette skjermkortet har også veldig lav strømbruk ved idle, og bråker ikke spesielt mye ved load. Dersom man velger en verson ala VaporX kan man få lavt lydnivå og god kjøling ved maks load for et par hundrelapper mer, et godt alternativ for de som bryr seg om støynivået. Skjermkort er som regel det som kan lage høyest lyd i en maskin.

 

EDIT: Hva mener nykommerne om valget av SSD + HDD her?

40GB SSD til OS og programmer, ca 1/3 av WD GP disk (500-1500GB etter behov) settes av som første partisjon på harddisken til større ting som spill, store programpakker som ikke får plass på SSD, og scratch-disk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

GullLars,

 

Ser du blir angrepet av anti Intel klanen her :)

 

Skal lese litt mere i tråden senere i kveld.

 

Jeg synes oppsettet ser helt OK ut men høres ut som det var bedre i første utgave.

Nå skal det sies at jeg ikke driver med gaming så jeg er ikke opptatt av skjermkort utover at det må drive flere skjermer og være støyfritt.

 

Osse,

Hvis du ikke er interessert i SSD ytelse kan du kjøpe deg en HDD men du går glipp av noe stort, det største som har skjedd for pc'er på mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...