Gå til innhold

IPB3.0 oppgr.:Slå sammen "Mine innlegg" og "Favoritter"


Anbefalte innlegg

Dette forslaget har jeg tenkt på veldig lenge, første gangen jeg nevnte det internt var for et år siden - og siden det nå er bekreftet at Diskusjon.no skal oppgradere til IPB 3 føler jeg det er på tide å diskutere forslaget mer ute blant dere brukere. Jeg presenterte forslaget kort til brukere rundt mars i år på vår tilbakemeldingsdel på uservoice, det ble ikke fulgt opp med en større tråd den gangen.Dette fordi jeg ikke anså det som sannsynlig at drift ville kunne sette inn arbeidskraft til å utvikle dette den gangen, samtidig som jeg ikke anså det som sannsynlig at det kom til å bli utviklet en så stor endring før oppgradering til IPB 3 uantsett.

 

Nå som anser det som mer sannsynlig at dette blir utviklet, føler jeg endelig at jeg i større grad kan ta en diskusjon rundt forslaget.

 

 

Ideen er enkel nok. Å slå sammen "Mine innlegg" og "Favoritter". Jeg vil i den videre teksten omtale denne nye løsningen som hybriden.

 

Denne hybriden skal fremdeles ha den samme formen for opplisting av tråder som idag, men trådene som skal vises i listen, skal være der fordi du vil det. Hvis du ikke ønsker en tråd i listen, skal du enkelt kunne fjerne den - og du skal enkelt kunne legge tråder du har ignorert tilbake i listen hvis du ønsker det. Dette kan for eksempel løses ved å innføre en faneløsning (eller en valgmeny), denne faneløsningen kan ha 4 valgmuligheter:

1. Hybrid (Standard)

2. Mine innlegg

3. Favoritter

4. Ignorerte

 

Felles for de alle er at alle visningene skal ha den samme enkle oversiktelige formen for visning som vi idag kjenner fra "Mine innlegg", nemlig den samme typen visning som du ser i enhver kategori du besøker på forumet.

 

Hybrid

Denne fanen vil være standard. Denne er den som innfører det helt nye. Dette er oversikten med de trådene du vil skal vises. Denne vil gjøre det som vi idag trenger to funksjoner for å få til idag, nemlig samle de trådene du har svart i - og de trådene du vil følge med på (men ikke har svart i) på et sted. Det vil eksistere et tegn, eller en form for merking, som vil gjøre at du kan se om du har svart i tråden, om du har merket den som favoritter eller om du har gjort begge deler. Videre skal det være mulighet for å merke tråder, slik at du kan velge å fjerne tråder fra å være vist som favoritt, eller velge å ignorere tråder. Du skal og kunne velge å merke tråder du har svart i som favoritt.

 

Mine innlegg

Denne vil inneholde stort sett det samme som hybriden, men denne gangen med kun de trådene du har svart i. Også her skal du kunne legge tråder til favoritter, eller velge tråder du ønsker å ignorere.

 

Favoritter:

Denne vil kun inneholde de trådene du har merket som favoritter, du vil kunne se hvilke av de trådene du har svart i - og du vil kunne fjerne tråder fra favoritter eller velge å ignorere dem helt.

 

Ignorerte:

Denne listen inneholder de trådene du har svart i, men som du ønsker å ignorere bort fra listen. Du kan enkelt velge å fjerne ignoreringen.

 

 

Det er noen ting en må finne ut av når det kommer til ignorering. For eksempel; hva skal skje hvis man ignorerer en favoritt som man har svart i? Skal tråden fjernes fra både som favoritt og fra listen over tråder du har svart i? Hvis man legger til en tråd som favoritt, men den er ignorert; skal den da komme opp i listen "Favoritter" og i "Hybrid" som favoritt, men ikke komme opp i "Mine innlegg"?

 

En måte å løse dette på er å gjøre det slik at det ikke går an å ignorere tråder som er merket som favoritt - før du har fjernet favorittmerket. En annen måte å gjøre det på vil være at tråden blir fjernet fra ignorerte hvis den blir lagt til som favoritt eller at den blir fjernet fra favoritter hvis den blir lagt til som ignorert.

 

Et annet problem som naturligvis blir introdusert kan tenkes å være hvis en tråd er merket som favoritt (og du ikke har svart i den) - og om du velger å ignorere den. Velger du da å ignorere den fordi du ønsker å ha den tilgjengelig i ignoreringslisten? Eller skal ignoreringslisten bare tjene en funksjon for de trådene du faktisk har svart i?

 

 

Det er noen problemer jeg mener en ny versjon av "Mine innlegg" (og "Favoritter") vil løse automatisk. Blant annet dette med "utfasningstid". Med det mener jeg at det nå er satt som standard at tråder du ikke har svart i de siste 2 månedene ikke skal vises i oversikten. Dette er en funksjon som har en standard jeg er sterkt uenig i, problemet med 2 måneder kommer heller ikke tydelig frem nettopp på grunn av selve problemet.

 

For eksempel; hvis du har sluttet å poste i en aktiv tråd, er det kanskje greit for deg at den slutter å vise seg etter 2 måneder, men du kan like gjerne velge bort tråden selv ved å administrere inne i "Mine innlegg". Men hvis du poster i en mindre aktiv tråd, som det kanskje ikke har vært postet i på 2 måneder, er du kanskje veldig interessert i å oppdage at det har kommet nye svar i denne. Det er derfor jeg personlig har denne på 24 måneder, men det er en grense som strengt tatt burde være "Evig". Derfor foreslår jeg at en standard blir innført på utfasningstiden på "Evig". Hvis man selv ønsker å sette en utfasningstid (som man har mulighet til idag) kan man fortsette å gjøre dette, men man gjør da et aktivt valg ved at man vet hva man gjør i større grad.

 

Problemet med at folk poster "Mine innlegg" eller "følge med på" i tråder her på forumet er et annet velkjent fenomen, med innlegg som ikke bidrar noe til diskusjonen. Dette skyldes at valget "Legg til favoritter" er veldig bortgjemt og at man er avhengig av å se gjennom to lister "Mine innlegg" og "Favoritter" for å oppdatere seg - i stedet for en. Her må vi finne ut hvilke type knapper som kan illustrere om det er lagt til i "hybrid"-listen eller ikke (og hvordan) og se om det er nødvendig med en eller to knapper eller ikoner.

 

En annen ting som kunne være veldig kjekt å legge til i en ny "Mine innlegg" ville være auto-oppdatering, som gjør at man kan se tråder flytte seg opp og ned på listen, etterhvert som trådene får svar. Dette ville være noe ala det samme som vi idag har i kategorioversiktene. (Se bilde)

Bilde_4.png

 

For å spare databasespørringer vil denne autooppdatering etterhvert bli faset ut, slik at den etter f.eks 15 minutter ikke lenger oppdaterer seg automatisk. (Og at den underveis i de 15 minuttene oppdaterer seg stadig mindre antall ganger.

 

Jeg laget en veldig enkel tekstfil med forslag til hvilke valg og alternativer man kunne ha både i back-end (administratorpanelet til forumet) og hva som kan være brukervalg. Bare for å få ideene i gang. mineinnlegg.txt

 

Kom gjerne med forslag til hvordan problemer, som allerede er tatt opp i denne posten - eller potensielle problemer du oppdager - kan løses. På den måten kan de som eventuelt skal utvikle dette være helt klar over hvordan ting er ment å fungere ;)

 

Håper vi kan diskutere oss frem til en veldig god funksjon. En sammenslåing/forbedring av Mine innlegg og Favoritter er noe jeg vil kjempe veldig hardt for å få til å bli en realitet!

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sagt det før og sier det igjen; ja!

 

Flott idé og forslaget er gjennomtenkt. Dette er noe jeg vil ha!

 

Eneste jeg er skeptisk til her er i grunn auto-oppdateringen. Mine innlegg er den mest besøkte siden for undertegnede og den besøkes hyppig, også fra mobiler med f.eks Opera Mini. Eller, testet nettopp og forsiden funker jo fint den, bortsett fra at den ikke oppdateres. Er sikkert bare at jeg er så vandt til å klikke på oppdater, f5 og "mine innlegg"-bokmerket at jeg ikke kommer til å avvennes med det første :wee:

 

Hva skal herligheten hete da? Fortsetter vi i kjent stil med "Mine innlegg" eller skal vi døpe om hele konseptet? :p

Lenke til kommentar
Eneste jeg er skeptisk til her er i grunn auto-oppdateringen. Mine innlegg er den mest besøkte siden for undertegnede og den besøkes hyppig, også fra mobiler med f.eks Opera Mini. Eller, testet nettopp og forsiden funker jo fint den, bortsett fra at den ikke oppdateres.
Det kan jo løses ved at man blir gitt et valg om hvorvidt en ønsker å ha en slik versjon slått på eller ikke. Slik at man kan velge mellom enkel og "avansert" visning. Den enkle visningen bør nok være standard, men man kan velge den autooppdaterende visningen hvis man ønsker det. Det blir som å velge et eget skin for den funksjonen.

 

Om vi skal kalle den noe annet enn Mine innlegg, hmm, godt spørsmål. For gjenkjennelsens del er det nok best om det blir kalt "Mine innlegg", selv om det egentlig ikke er en veldig korrekt eller entydig beskrivelse av funksjonen.

Lenke til kommentar

Dette er omtrent som på Something Awful, der vil både tråder du svarer i og tråder du bokmerker havne i samme listen. Du kan enkelt fjerne en tråd fra listen ved å trykke på en knapp ved siden av emnet. Synes ideen er god, men å bale med ørten forskjellige lister og balansere tråder mellom disse ser jeg ikke poenget med. I mine øyne holder det med ei liste, så kan man heller om man ønsker det klistre favorittene sine på toppen av lista. Kall lista for "Mine tråder" eller "Mine emner" eller noe i den dur. Bevar "Mine innlegg" et annet sted (f.eks i Kontrollpanelet).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...