Gå til innhold

Obamas besøk i Norge, hva skjer hvis en vakt skyter?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Tenkte litt over sikkerheten rundt Obamas besøk.

Hva skjer hvis en triggerhappy secret service agent fyrer av gunneren sin og dreper en person i norge, i en feiltolket situasjon?

Ser for meg et barn som vipper opp et vindu for å se bedre, en person som skriker ut for å hilse på en kjenning eller noe.

Presidenten skal vel beskyttes for enhver pris, da må man vel ta høyde for at noen blir skutt også?

Jeg tenkte også på hvem som egentlig har ansvaret for presidentens sikkerhet.

Norge er vel kjent for et åpent og risikofritt land med lave straffer og ubevæpnet politi som ikke er trent til slike oppdrag.

Hvis jeg skulle knertet en president så ville vel et besøk til et såpass utent lkand som norge, sikkerhetsmessig sett, vært et drømmeland å gjøre noe slik i.

Ser jo for meg krekar ligger klar med sniperen sin... :-)

Hvis presidenten ble skutt, hva hadde skjedd/hvem har ansvaret og hvis noen av presidentens amerikanske vakter skyter en nordmann hva skjer da?

 

http://www.nrk.no/nyheter/nobels_fredspris/1.6875403

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilfeller å vise til der dette har skjedd. Presidenter har opptrådd i store folkemengder før (mye større enn her) og det har vel til å ikke vært noen "trigger happy" agenter ute slik som du beskriver det.

 

Om det skjer er det vel ingen grunn til at det ikke skal behandles etter vanlig norsk rettspraksis, dog selve presidenten og kanskje hans vakter har muligens diplomatisk imunitet av noe slag ?

Lenke til kommentar
Sikkert noen som har blitt skutt ved et uhell, men det er jo slik informasjon som kan holdes hemmelig for å unngå altfor mye oppstyr.

 

Ja for slik merkes jo ikke i store folkemengder :whistle:

 

Ser for meg et barn som vipper opp et vindu for å se bedre, en person som skriker ut for å hilse på en kjenning eller noe.

 

At en person blir skutt i et slikt tilfelle som trådstarter nevner er særdeles vanskelig vaske over.

Lenke til kommentar

Tror ikke du havner på presidentbeskyttelsedetalj hvis du drar fram våpen og skyter pga. et vindu som blir slengt opp. Du skal nok se, at til tross for at Norge er et relativt fredelig land med ubevæpnet politi så kan de stille med langt mer profesjonelt utstyr og dekning. Tror nok de har temmelig god kontroll og får nok også mye assistanse fra (de ikke fullt så trigger-happy) secret service-agentene :)

 

Tror ikke Secret Service-agentene har noe form for diplomatisk immunitet, men jeg regner med at personen ville blitt suspendert og muligens rettsforfulgt hvis det var uaktsomt?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tviler ikke på at de skyter om de må, men det vil jo skape endel styr etterpå.

Har sikkerhetsvaktene globalt license to kill i alle land de besøker, kan en sniper på et hustak plaffe ned hvem som helst fordi man er usikker på om en person utgjør en trussel?

Ansvarsmessig så er det også interressant. Er norsk politi under de amerikanske sikkerhetsvaktene her, skal SS (artig at secret service har forkortelse beslektet med tidligere fiender) eller norske vakter bestemme hva som er en trussel, kan usa ta over hele regien for å beskytte sin president, kan norge nekte å beskytte presidenten, hva om norge hadde sagt kjør i oslo på eget ansvar til presidenten...vi vil ikke bruke så mye penger, hva med bilene til presidenten, de er vel unntatt trafikkreglene...? I en krise, om presidentens sjåfør tråkker gassen i bunn og flykter i 150 og kjører over noen/krasjer i en bil...?

Synes det er mange potensielle problemstillinger her, selv om de tvilsomt kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Hvis en SS-vakt skyter, er de nok såpass godt trente at de skjøt for en grunn. Amerikanere er kjente for å backe opp hverandre, og dette problemet ville vært diplomatisk/norsk. Secret Service med presidenten som oppbakker ville aldri ha utlevert en av sine egne så lenge han handlet nogenlunde etter reglementet, som all historie viser at de gjør. Hadde det derimot vært motsatt at en i eskortetjenesten til Stoltenberg skjøt på besøk i USA ville jeg ikke følt meg for sikker på at myndigheten i Norge ville stått bak han. Tror heller de ville ha ofret denne sikkerhetsvakten for å ha et godt forhold med USA.

 

Selvfølgelig kan det hende at en slik hendelse inntreffer når Obama kommer til Norge nå, men sjansen for at det er veldig liten, på samme måten som at sjansen for at en SS-vakt "klikker" og skyter rundt seg er minimal.

Lenke til kommentar

Obama's vakter er vel såpass trente og drillet til å ikke skyte "on first sight". De øvelsene både politiet og spesialenhetene som SWAT utfører i USA involverer hvem du skal og ikke skal skyte, så de er nok trent veldig veldig godt til ikke å skyte bare hvis noen beveger en arm litt fortere enn normalt.

Lenke til kommentar

Synes å huske etter siste presidentbesøk her i gamlelandet, så fikk ikke SS-folka bære våpen. (Eller var det bare snakk om det). Så de har nok ikke "global licence to kill", iallefall ikke i Norge.

 

Basert på dette kan man vel konkludere med at en "trigger-happy" SS-vakt som plukker en lokal norsk 6-åring med åpent vindu vil bli dømt for drap under særdeles skjerpede omstendigheter og for bruk av ulovlig innført og ulovlig besittelse av våpen, skjerpet ved at det er brukt på offentlig sted. 21 år anyone?

Lenke til kommentar
Synes å huske etter siste presidentbesøk her i gamlelandet, så fikk ikke SS-folka bære våpen. (Eller var det bare snakk om det). Så de har nok ikke "global licence to kill", iallefall ikke i Norge.

 

Basert på dette kan man vel konkludere med at en "trigger-happy" SS-vakt som plukker en lokal norsk 6-åring med åpent vindu vil bli dømt for drap under særdeles skjerpede omstendigheter og for bruk av ulovlig innført og ulovlig besittelse av våpen, skjerpet ved at det er brukt på offentlig sted. 21 år anyone?

 

Er ganske ganske ganske så sikker på at SS-folka bærer våpen. Tviler sterkt på at 1000 SS-folk overlater det tunge skytset til norsk politi; SS vil ha kontroll på situasjonen selv.

 

Det kan godt hende at en norsk rett ville dømt en SS-agent til fengsel for uaktsomhet, men saken er at han aldri ville ha blitt utlevert til Norge for å bli stilt for retten da SS med presidenten står bak han og støtter opp rundt han. Hadde sikkert blitt mye tull og diskusjon i Norge, og "diplomatiske" samtaler med USA, men jeg er ganske sikker på at amerikanerne vill ha stillt opp for sin egen mann.

Lenke til kommentar

Se for dere en ustabil mann med soft gun eller lignende. Han har aldri planer om å drepe Obama, men er skrudd i hodet, så han leker litt i et vindu med dette "våpenet". Det er vel kanskje nok til at en SS-agent vil skyte han, ikke vet jeg. Om de da skyter han, har de vel sin fulle rett til dette, da han åpenbart ses på som en trussel?

Lenke til kommentar
Tenkte litt over sikkerheten rundt Obamas besøk.

Hva skjer hvis en triggerhappy secret service agent fyrer av gunneren sin og dreper en person i norge, i en feiltolket situasjon?

De har vel diplomatisk immunitet? :)

 

Bikeridr: Såvidt meg bekjent hadde alle US-vaktene rundt 2 våpen på seg hver, selv om det ikke var synlig. Rart hvor mye man kan gjemme i en frakk.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Special Agents and Uniformed Division Officers carry either the SIG Sauer P229 pistol chambered for the .357 SIG cartridge or the FN Five-seven pistol chambered for the 5.7x28mm cartridge. In addition to their sidearms, they are also trained on several close-combat weapons such as the Remington Model 870 shotgun, the M4 carbine, the IMI Uzi, FN P90, and the HK MP5 (including the MP5KA4) submachine guns among others. They are also issued radios and surveillance kits in order to maintain communication with a central command post and other personnel.[17]

 

 

I tillegg skal du ikke se bort ifra at de har støttetropper i nærheten som er meget tungt utrustet, dvs. maskingevær og panservernraketter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...