Gå til innhold

Ønske om ytterligere oppfølgning av retningslinjene §1.


Anbefalte innlegg

Undertegnede biter seg merke i at innlegg som kan oppfattes om korte og unødige stadig blir spredt over forumet og også i de "seriøse" kategorier. Jeg forstår at i kategorier som "Off-topic" er det et noe høyere toleransenivå så se bort i fra disse kategorier. I "Samfunn" og kategorier der det oppfordres til en informativ og reel debatt, kunne jeg således ønske meg at dette blir fokusert ytterligere.

 

Eksempel på noen gjengangere fra den siste tid;

  • *følge med på*
  • Mine innlegg
  • +1
  • *interessant*
  • omg!! LOL!!!

Innlegg må skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk. SMS-/leet-språk og dialekt er forbudt, det samme gjelder slang. Overdreven bruk av smilies, store bokstaver eller andre tegn er forbudt.

Felles for de listede "innlegg" er at disse ikke bidrar til debatten ei heller tillegger debatten noen relevant eller god informasjon. Hva med og oppdatere dette punkt i retningslinjene til å også innbefatte de refererte ytringer (i den grad de ikke gjør det i dag)?

 

Det bør fokuseres på ytterligere nulltoleranse på slike "innlegg" (i de kategorier det dette kan forventes).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet for meg, om slikt skulle gjøres, er at enkelte tråder har ting ved seg som gjør at slike innlegg tilfører omtrent like mye som resten av tråden. Konkrete eksempler er jo gjerne tråder der brukere forteller om en prosess, for eksempel diverse worklogs. Da tjener det både trådstarter og de som poster slikt. Kanskje begrenset nyttighet for de andre som leser tråden, men det er et av problemene med dagens situasjon i forhold til Mine innlegg sine begrensninger.

 

Forhåpentligvis vil vi se en krysning mellom Favoritter og Mine innlegg i løpet av litt tid, noe som vil bidra til å fjerne dette problemet.

 

Men alt i alt er jeg ikke for en definert regel mot slikt, men tror vel kanskje føringer som åpner for en subjektiv vurdering er mer veien å gå. Så lenge man er klar på overfor brukere at slike føringer eksisterer, og det fremgår hvorfor de er som de er.

Lenke til kommentar
Problemet for meg, om slikt skulle gjøres, er at enkelte tråder har ting ved seg som gjør at slike innlegg tilfører omtrent like mye som resten av tråden.

Les engang til Fredrik;

 

"Det bør fokuseres på ytterligere nulltoleranse på slike "innlegg" (i de kategorier det dette kan forventes)"

 

Min understreking.

 

Forumet og dets kategorier er ikke statiske, det er forskjellige normer i forskjellige kategorier.

 

Men alt i alt er jeg ikke for en definert regel mot slikt, men tror vel kanskje føringer som åpner for en subjektiv vurdering er mer veien å gå. Så lenge man er klar på overfor brukere at slike føringer eksisterer, og det fremgår hvorfor de er som de er.

Den subjektive vurderingen har dere i dag, dette står tydelig innskrevet i retningslinjene §1. Innleggets innhold og §6. moderators myndighet og avgjørelser, problemet etter mitt skjønn er missvilje til å bruke denne føringen i en slik grad at den kommer til sin nytte. I kategorier der det oppfordres til en saklig, reel og informativ debatt synes jeg vi kan spares for slike innlegg.

 

Om du mener de refererte innlegg bidrar til en slik debatt i kategorier der dette kan forventes vil jeg gjerne ha eksempler på det?

 

Selvsagt bør også den tekniske delen tilrettelegges for dette.

Lenke til kommentar

Nei!

 

Retningslinjene er globale og gjelder hele forumet uavhengig av kategori og preferanser. Det jeg i så måte uttalte allerede i det første innlegget var at jeg ser det kan være vanskeligere (og kanskje helle ikke ønskelig) å følge opp dette punkt i retningslinjene §1. i kategorier som feks. "Off-Topic", dette grunnet kategoriens art. Men som uttalt, i kategorier der det oppfordres til et vist nivå på innleggene, feks. "Samfunn", bør det være ytterligere nulltoleranse for slike innlegg. Alle de refererte sitater var tatt fra "Samfunn".

 

Det er ikke så vanskelig å lese hva undertegnede ønsker, ønsket er ytterligere oppfølgning av retningslinjene §1., i de kategorier det dette kan forventes. Som uttalt synes jeg vi kan spares for slike innlegg i informative og gode debatter. Da disse ikke tillegger debatten noen god informasjon.

 

Disse innlegg skader formet på lang sikt. Om forumet har et ønske om å framstå som en seriøst forum for også de over 14år bør dere ta problemstillingen på alvor og ikke fremstå som totalt handlingslammede og apatiske (sier ikke at så er tilfellet i denne saken).

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Du skrev jo selv at du ønsket å endre endringslinjene til å ombefatte slike innlegg du selv listet opp. Det tolker jeg som at du ønsker å beskrive regler som ikke håndheves overalt i retningslinjene, og det mener jeg kan lede til forvirring og unødvendig komplikasjon.

 

Da mener jeg det er bedre å gå aktivt ut i de foraene det måtte gjelde, og vise at man ikke ønsker slike innlegg, fremfor å skrive om retningslinjene med nye tillegg og unntak.

Lenke til kommentar

Poenget er at dere allerede idag har muligheten til å slå ned på dette, så gjør det! Om man vil presisere ytterligere i de aktuelle kategorier at dette ikke er ønskelig, så er selvsagt det en god ting, men da må det også håndheves slik at det ikke kun blir et spill for galleriet. Undertegnede pekte kun på en eventuelle oppdatering av punktet i føringene, enn om dette egentlig ikke er nødvendig. Det er oppfølgingen som må bedres og presiseres.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

"+1" er ganske irriterende. Jeg gir vel beng i om en random bruker er enig med det som sies. Dette gjenspeiler heller ikke hva andre synes om innlegget. Om man vil ha det sånn så får det heller settes opp en rating-funksjon (sånn som thumbs up på Dagbla), det er mye mer innbringende.

Lenke til kommentar

En slik funksjon er også foreslått, klikk. Det hadde således vært en god ide for et bedre forum uten disse meningsløse innlegg, om man på død og liv ikke klarer å formulere seg noe bedre. Som Lars også uttaler er det fult mulig å komme med sine tanker i samme innlegg. Håper forumet også prioritere dette etter oppgradering. Enn så lenge rapporterer jeg det jeg kommer over av slike innlegg, der de ikke hører hjemme.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...