Gå til innhold

Info om Myrevolutions Health & fitness concept/Oppdatert


Anbefalte innlegg

Health & fitness concept

Skrevet av Myrevolution /Børge Fagerli.

 

 

Artikkel finner du her:

 

Health & fitness concept

 

Oppdatering: advanced-concept---kosthold

For de som har trent 6mnd eller mer vil jeg anbefale en innføring av Myo-rep (PDF) i treningsprogrammet.

 

Begge konseptene har fått utrolige tilbakemeldinger og primærkildeinformasjon finner du mer av på Myrevolutions eget forum , eller du kan diskutere /spørre i denne tråden.

Her er en av mange blogger hvor disse konseptene testes på et profesjonelt nivå:

http://www.vibweb.blogspot.com/

 

fruit.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen justering man kan gjøre er dette:

 

Insulinfølsomheten er et mål på hvor effektivt man lagrer næring etter et måltid.

Det optimale er selektiv lav insulinfølsomhet i fettcellene og høy i musklene

Trening og omega3-fettsyrer er med på å oppnå dette og det regner jeg med at alle har i sin plan nå.

 

Dette er grunnen til at det ikke finnes noen fasit på om en lavkarbdiett eller høy protein/fett er best.

Høy insulinfølsomhet

Mer trykk i musklene, stabil energi

Fungerer dårlig mentalt og fysisk på lavkarbdiett

= Høyere karbohydratinntak

 

Lav insulinfølsomhet

Store svingninger i energinivå etter karbmåltid

Fungerer utmerket på lavkarbdiett

= Mesteparten av karben etter trening for å fylle opp glykogenlagrene

 

Selv er jeg på lav og sovner om jeg spiser en karbmiddag , det problemet slipper jeg iallefall med dette konseptet.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for godt utført arbeid, War

 

Dette ser jo veldig enkelt og bra ut, må jeg si! Høres bra ut å ete når du faktisk har lyst, og ikke når det står i planen at du skal.... Har jo fått høre at jeg må ete opp til flere middager om dagen, helst ris og biff, masse havregryn til frokost og store mengder gainer. Dette syns jeg blir mye stress og styr, og når jeg har hadt veldig lite fremgang med det, er det veldig lite motiverende. Får kun større livvidde:) Føler meg helt jævlig til tider!

Nei jeg sliter litt med treninga for tiden, og trenger nok en revolusjon for å gidde å fortsette. Kanskje er dette hva jeg søker?

 

Lurer på følgende i første omgang:

 

-Hvordan finner man ut dette med insulinfølsomhet? Har det stor betydning for fremgangen? Tror du man kan få nedsatt allmentilstand ved å kjøre et kosthold men ikke tåler?

 

- Dette med progresjon i øvelsene er vanskelig for meg. Si at jeg tar 60kg i benken, 10x4 ganger. En eller annen gang må jeg prøve å ta f.eks. 62,5 kg, sant? Hva om dette rett og slett blir for tungt da? At jeg ikke klarer å øke belastningen? Eller at jeg klarer å få det opp, men med rævva teknikk. Ville du prioritert å øke belastningen eller å kjøre samme belastning med bra teknisk utførelse? Benkpress var bare et eksempel....

Lenke til kommentar

Progresjonen er ikke "en eller annen gang" Det er fast for eks 5% økning pr uke.

Det blir skjelden for tungt da man går ned i rep

For eks 55kg 10 rep er din max

50kg 15 rep

52,5 kg 10 rep

55kg 10 rep

58kg 5 rep

61kg 5 rep

63kg 2-3 rep

 

Når rep synker øker sett så du løfter totalt like mye.

Da klarer man progresjonen, merker man at det er sykt tungt så fortsetter man bare en uke med samme vekter, eller kanskje man har regnet feil 10RM.

 

Insulinfølsomhet har ikke mye å si med denne spisemetoden.

Det er en grei måte å finne ut om man passer best på lavkarbo diett eller ikke på de "vanlige" diettene.

Lenke til kommentar

Vale,

Hvis det er mat du ikke tåler, må du ikke spise det. Det vil selvfølgelig gjøre at du yter dårligere. Men det du må huske på, at det vil være en liten omgjøring's periode i starten. Så du kan forvente litt merkelig rytme på kroppen når det gjelder metthet og do pauser ;) Men dette er noe som vil stabilisere seg etter litt tid.

 

Ellers lurer jeg på om jeg skal prøve meg på noe lignende dette snart. Det har blitt lite vektløfting og spising i det siste. Tenker at jeg kjører litt mot bikini kroppen frem mot sommeren nå.. Meker at motivasjonen ikke er på topp i forhold til kroppbygging.. :(

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjørte veldig strict H&F concept kosthold over en ganske lang periode, rett etter at det kom ut, men vet ikke helt om jeg vil si at det funket for meg. Var akkurat ferdig med en bulk på den tiden, og selv om fettprosenten i utgangspunktet var noe høy så hadde jeg omtrent null reduksjon i fettprosent over hele perioden. Var derfor litt skuffet over resultatene fra dette opplegget.

 

Ser at det i nyere tid er kommet inn en del om metabolsk typebestemmelse osv. Har mistanker om at jeg er en sånn som fungerer bedre med litt mindre carbs og mer fett i kosten, og skulle vel prøvd å modifisere H&F til å gå litt mer i den retningen, men jeg orker liksom ikke styre med det før det kommer en artikkel som sier hvordan det skal gjøres. :)

Lenke til kommentar

Dette opplegget har noen svake sider, sultfølese hve er en 5? hva er en 7? Hva er forskjellen på 5 og 6?

 

 

Jeg prøver å spise på 5, gått ned 25kg så den har iallefall fungert, men nå kan det hende at jeg spiste på en 3.

 

Men det er sant som du sier, pga insulinresponsen fungerer ikke lavkarb best på alle, selv om dette ikke er en "lavkarb" i seg selv.

Lenke til kommentar

Har nå fulgt DiPasquale sin metabolic diet siden påske, og det slår meg at kroppen fungerer utrolig bra på ukedagene hvor jeg spiser tilnærmet 0 carbs. Konseptet med at mat må ha et vist volum for å mette er helt forsvunnet. Konsentrasjonen er bra, treningen er bra, magen er bra osv. Men det er noen store ulemper med dette, så jeg vurderer absolutt å gi H&F et nytt forsøk.

 

Mistenker vel heller at H&F ble for mye carb for meg. :) Skal jeg gi det et nytt forsøk så tror jeg det blir med halvparten så store fruktposjoner og mer fett. Og så skal jeg prøve å holde meg litt mer unna frukter med raske carbs utenom trening, tenker da på bananer, ananas osv. Har også veldig lyst til å finne ut mer om dette med metabolsk typebestemmelse og hvordan dette anvendes inn mot H&F, men jeg ser at Børge holder kortene tett inntil brystet når det gjelder både dette og hans advanced concept. Har bare såvidt sett litt over spørsmålene i forhold til denne typebestemmelsen på myrevolution sine nettsider, http://www.myrevolution.no/tjenester/kundeskjema/40/ , og for meg så er noen av svaralternativene så opplagte at de har gjort meg ganske mye mer bevist i forhold til hva jeg egentlig bør spise.

Lenke til kommentar
Dette opplegget har noen svake sider, sultfølese hve er en 5? hva er en 7? Hva er forskjellen på 5 og 6?

Jeg tror ikke man skal henge seg så mye i nøyaktig hvilke tall man snakker om. Poenget med å ha en tallskala er bare at når man bruker mental kapasitet på å prøve å tallfeste sulten, vil man "tvinges" til å faktisk lytte til kroppens signaler og ta de på alvor, istedenfor å bare anta at man trenger eller ikke trenger mat da og da. Så det er rett og slett en "øvelse" i å bevisstgjøre seg selv på sin egne sultsignaler.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok mange vil få seg en a- ha opplevelse i årene som kommer, om en følger dette "nye" konseptet (som er akkurat likt det konseptet jeg brukte på 80 tallet, så det er ikke så veldig nytt).

Frukt og bær er IKKE vitamin-bomber. Det er det kjøtt som er. Grunnen til at Det Norske Rådet for Kost og Helse ikke går ut med det, er at det holder seg fast i den altfor gamle MYTEN om at mettet fett er farlig. Det oppdages det nå at det er det ikke. Det er FOR MYE omega 6 en skal være forsiktig med.

Kosthold som styrker kropp, hud, hår, negler, muskler og først og fremst de endokrine kjertler MÅ basere seg på det mennesket beviselig har spist mest av etter at vi kom ned fra tretoppene for 1,7 mill år siden: Fett og kjøtt.

Det er noe som heter essensielle aminosyrer,essensielle fettsyrer, men ikke essensielle karbohydrater, for det kan kroppen lage selv.

Ligg på mellom 50 - 100 karbo om dagen fra grønne grønnsaker, og baser kosten din på fett og kjøtt.

 

Å gå i detalj blir for landdrygt, men her kan en lese hvordan: www.lenabeatrice.net

Endret av Tarzan99
Lenke til kommentar

Gjør det noe om det er detalj på dietten?

25kg ned nå på 27 uker, i følge slimguide fettklype har jeg ikke mistet masse samt like sterk som før deffen.

Dvs samme 10RM.

 

Nå er det jo et eksempel og ikke en detaljstyring, samt at det er ment for oss som løfter vekter.

 

Nå har det seg slik at man går ned like mye i vekt om alle kcal hadde kommet fra karbohydrat , fett eller protein også, ingen av de er magisk på noen måte for vektnedgang.

De er bare satt sammen etter insulinresponsen og ønsket mål for eks ikke miste muskelmasse, samt ønsket sultfølese og krav til energi ved trening.

 

Det er MYE lettere å gå ned i vekt uten å tenke på å beholde masse og styrke.

 

 

Nå skal det sies at Børge Fagerli som har skrevet dette vet hva han holder på med, helt ned til cellenivå og hvordan forskjellig typer karbohydrat påvirker alt fra leptin og termisk faktor osv.

Nå skal også glykogenlagrene fylles opp til neste trening så man må ofte detaljstyre litt mer en ved 140kg slanking.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjør det noe om det er detalj på dietten?

25kg ned nå på 27 uker, i følge slimguide fettklype har jeg ikke mistet masse samt like sterk som før deffen.

Dvs samme 10RM.

 

Nå er det jo et eksempel og ikke en detaljstyring, samt at det er ment for oss som løfter vekter.

 

Nå har det seg slik at man går ned like mye i vekt om alle kcal hadde kommet fra karbohydrat , fett eller protein også, ingen av de er magisk på noen måte for vektnedgang.

De er bare satt sammen etter insulinresponsen og ønsket mål for eks ikke miste muskelmasse, samt ønsket sultfølese og krav til energi ved trening.

 

Det er MYE lettere å gå ned i vekt uten å tenke på å beholde masse og styrke.

 

 

Nå skal det sies at Børge Fagerli som har skrevet dette vet hva han holder på med, helt ned til cellenivå og hvordan forskjellig typer karbohydrat påvirker alt fra leptin og termisk faktor osv.

Nå skal også glykogenlagrene fylles opp til neste trening så man må ofte detaljstyre litt mer en ved 140kg slanking.

 

 

En som vet en god del mer enn Fagerli, er Wolfgang Lutz, indremedesiner. Forfatter av boken bedre uten brød. Les den, så forstår du bedre hva som foregår inne i cellene, metabolsk sett. Om du skal gå opp eller ned, så er det lavkarbo som styrer vekta. Er du undervektig går du opp, er du overvektig går du ned.

Lenke til kommentar
Om du skal gå opp eller ned, så er det lavkarbo som styrer vekta

Dummeste jeg har lest i dag.

Som sakt er Fitness Cons noe vi som trener bruker som trenger oppfylling av glykogenlagre.

 

 

Man går ned like mye i vekt om man spiser 20 eller 200gram karbohydrat

så lenge totale kcal er lik og det er et kcalunderskudd

 

Energi brukt vs energi inn er ikke rakettvitenskap.

Forskjeller vil være hvordan man føler seg , dvs insulinrespons men fettreduksjon vil være helt lik.

Det finnes ingen fasit på mengde karb, det justerer man etter hvordan insulinresponsen er.

 

For en med høy insulinrespons vil det fungere mye bedre på en diett med like mye karbo som protein samt 30% fett

Og det vil fungere like godt for en med lav insulinrespons med lavkarbo, mer fett og protein

, samme kcal som over.

 

Vektnedgangen vil være like stor, eneste forskjell er hvordan man fysisk opplever dietten samt energi på trening . Derfor kan man ikke si at lavkarb er en fasit.

 

Svigers er professor i indremedisin, beste i Norge i sitt felt og representerer Norge internasjonalt og han kan ikke en døyt om kosthold/energi/ sammen med trening med spesifike mål.

 

Som fagerli skrev i 2006

Jeg har jobbet i over 10 år som PT med et hundretalls utøvere fra nybegynnernivå til elitenivå innen ulike idrettsgrener, fitness og kroppsbygging - altså folk som er nødt til å prestere på optimale nivåer av muskelmasse, eksplosiv og maksimal styrke, samt lav fettprosent. Jeg har også samarbeidet med både forskere og coacher over hele verden, og vi alle velger å holde oss til denne måte å gjøre det på. En viss mengde mettet fett er helt ok, men å basere hele kostholdet sitt på det er jeg sterkt uenig i.

 

 

Lavkarb fungerer ja, det er til og med anbefalt som beste valg for de som er 100kg+ som skal ned i vekt.

 

Men for de som er under 100kg, skal ned 10-15kg så er det best med lavkarb for ca halvparten av oss.

Og det fungerer like bra uten for resten av oss.

I de 9 årene jeg har deffet har lavkarb/ ikke lavkarb hatt null å si på vektnedgangen.

Detaljestyringen i fitness cons fra Børge går mest ut på å styrenår man inntar en viss mengde av karbsen basert på når man trener så man kan fylle opp glykogenlagre og dermed prestere bedre på trening og dermed få bedre resultater.

 

 

Her er foresten tråden til H&F C på originalforumet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...