Gå til innhold

Nvidia slutter med brikkesettutvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er like greitt at nvidia har sluttet å lage brikkesett jeg. nVida har vel kanskje lovet forbedringer, men bra har det ikkje blitt i forhold til intel og kompatibilitet. Varme og inkompatibilitet har jo vært nVidia sitt varemerke innen brikkesett synes jeg.

 

For meg som alltid bruker raidkontrollere, så har iallefall nVida oppigjennom vært ett mareritt.

 

Så lenge nVidia fortsetter å lage skjermkort som de KAN, så bør de ikkje gå konkurs heller på en stund :)

Lenke til kommentar
Dette vil jo være leit for oss, mye mindre å velge blandt? Hvem andre enn Nvidia er det egentlig som leverer SLi?

Vel hvis nvidia vil bruke SLI så må de sørge for at de som leverer resten av plattformen får lisensiert det eventuelt lage en løsning som ikke krever noe spesielt av chipset.

 

Forøvrig er det vel på tide at nvidia skaffer seg en CPU hvis de skal ha noe forhåpning om å få solgt GPU også. Det er ikke lenge til 90% av GPU markedet vil være integrert GPU.

Lenke til kommentar

Nvidia: We're Staying in the Chipset Business

 

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-gp...ipset,8821.html

 

"Despite Intel's actions, we have innovative products that we are excited to introduce to the market in the months ahead. We know these products will bring with them some amazing breakthroughs that will surprise the industry, just as GeForce 9400M and ION have shaken up the industry this year.

 

We expect our MCP business for both Intel and AMD to be strong well into the future."

 

 

ser nå ikke så forferdelig mørkt ut imo.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
Det har vel ligget i kortene en stund, men nå er det altså slutt på nyutvikling av brikkesett hos Nvidia.

De har ikke lagt det helt ned. Det er midlertidig fryst frem til det blir rettslig klarert hvilke lisenser fra Intel som nVIDIA har tilgang til.

 

Mange av de som jobber med chipset kommer til å bli flyttet over til SoC prosjekter rundt Tegra.

Lenke til kommentar

Har det vært noe knirking angående brikkesett mellom AMD og Nvidia? Jeg trodde det bare var Intel og Nvidia som hadde dårlig kjemi.

 

Men jeg forstår de uansett godt etter alle disse kranglene. Nvidia kunne like gjerne sagt at de ønsker å fokusere mer på deres hovedprodukt, GPU, fordi brikkesettavdelingen gir for dårlig avkastning. En høyst usikker framtid for 3. parts brikkesett er neppe forsvarlig med så dårlig avkastning.

Lenke til kommentar
Dette vil jo være leit for oss, mye mindre å velge blandt? Hvem andre enn Nvidia er det egentlig som leverer SLi?

Man kan bruke SLI med flere av intels brikkesett. Ellers så kan jo Nvidia ganske enkelt åpne for SLI på alle plattformer med 2 eller flere PCIe-porter.

 

Forøvrig er det vel på tide at nvidia skaffer seg en CPU hvis de skal ha noe forhåpning om å få solgt GPU også. Det er ikke lenge til 90% av GPU markedet vil være integrert GPU.

Nå er vel ikke de 90 prosentene fokusområdet til Nvidia. "Alle" kan lage GPU som fungerer godt i 2D og kan spille akselerert HD video, og enkel 3D. Nvidias kundegruppe er de som vil ha noe ekstra.

 

Men jeg er enig i at Nvidia bør ha en fot til å stå på: CPU. Helst noe x86-kompatibelt for å bryte "duopolet" AMD/Intel.

 

Har du noen anelse om når vi kan kjøpe de første hovedkortene med GPU integrert ?

Det har eksistert godt utvalg av sånne siden 90-tallet. Du mente kanskje CPU med integrert GPU? De er i salg allerede. Alle prosessorer for LGA 1156-sokkelen har det. Men det har vist vært litt problemer med brikkesettene som har gjort at ingen hovedkort formidler skjermsignalet ut til porter på hovedkortet ennå. Men det kommer forhåpentligvis i 1. kvartal 2010.

Lenke til kommentar

Trist viss Nvidia slutter med chipset.

 

HK med NVidia chipset har jo altid vært spekket med alskens dilldall. Ole brum ja takk alt sammen + mer lissom. Til en hyggelig pris.

 

Det er Nvidia jeg syns har vært best på å dra inn features som de andre har måttet legge seg etter. Crossfire var jo noe som kom etter Sli f.esk. De har lagt lista.

 

Intel har f.eks altid vært konservative, kjedelige, lite nyskapende og dyre. Det er mulig de har kvalitetskomponenter - for det har de på mange områder. Men de er på nivå med "vi legger gulvbelegg på badet isteder for fliser".

Lenke til kommentar

Enig, makan til ustabile drittkort skal man lete lenge etter.

Nå slipper vi 654 poster pr dag med folk som får BSOD når de oppgraderer til 4gb ram på nvidiabrikkesett.

 

Jeg eller mine næreste datavenner har faktisk ikke hatt noen problemer (med selve hovedkortet) etter at vi felles kvittet oss med nvidia og gikk over til intel/gigabyte.

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg sørger.

Uansett personlige erfaringer så er det trist for konkurransen å miste en konkurrent. Særlig når det er så få store brikkesettprodusenter som det er nå.

 

har dette noe å si for ION chipsettet?

Sannsynligvis ja. Dvs. utviklingen stopper opp, men ION selges sikkert så lenge noen gidder å kjøpe de. Om 1-2 år er det kanskje ikke noen som gidder å kjøpe ION lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...