Gå til innhold

Filmklubben, runde 6: The Proposition 15/11-29/11


Infenso

Anbefalte innlegg

6. runde: Thesinner - John Hillcoats The Proposition

 

The Proposition

 

thepropositionpic2.jpg

 

Dette er en litt spesiell film. Manuset er skrevet av Nick Cave og regissert av John Hillcoat. Dette er regissøren av The Road, forresten. Disse to aussiene har jobbet mye sammen i forbindelse med musikkvideoene til Nick Cave & The Bad Seeds osv. Så bestemte de seg for å lage en spillefilm.

 

Handlingen foregår i Australia en gang i 1880-årene. Etter et grusomt drap som har satt alle innbyggerne i landsbyen i frykt blir det satt i gang en menneskejakt etter Burns-gjengen. Burns-gjengen består av 3 brødre som sannsynligvis er skyld i mesteparten av jævelskapen som har preget det fra før av mer eller mindre lovløse samfunnet. Tidlig i filmen blir de to yngste brødrene fanget og mellombroren får et ultimatum: gi oss storebroren din, ellers dreper vi lillebroren din. Storebroren er nemlig hjernen og sjefen i gjengen, i tillegg til at har en mer eller mindre overmenneskelig status som Australias ondeste, sleipeste, verste kjeltring. Og det skal jo vise seg at han ikke lar seg fange så lett...

 

Dette er en utrolig bra film syntes jeg. Kul handling og imponerende bra manus av Nick Cave. Jeg liker filmer hvor man ikke automatisk blir bedt om å heie på de snille og hate de slemme, men heller kan heie litt på begge eller kanskje ombestemme seg en gang eller to. Filmen er også innmari stilig laget, med masse nydelige bilder av Australsk natur osv. Jævlig bra soundtrack som er laget av Nick Cave og Warren Ellis. Det er ikke feil å si at denne filmen passer rett inn i western-sjangeren, med en australsk vri, men den er også mye mer enn det. Det er en barsk film med et poetisk touch rett og slett.

 

Kommer sikkert til å skrive mer om filmen, men venter til litt senere når kanskje fler har sett den.

 

IMDB

Platekompaniet

 

5. runde: BadSmile - Pen-Ek Ratanaruangs Ploy

 

ploy.jpg

 

Handling: Wit og hans kone Dang returnerer til Thailand for å delta i en begravelse, etter å ha bodd i USA i ti år. Hun er en falmet alkoholisert filmstjerne, han en apatisk restauranteier. Ekteskapet deres har for lengst gått ut på dato. Wit treffer nitten år gamle Ploy på en bar, og inviterer henne opp til hotellrommet for å hvile. Dangs ustabile psyke og hang til sjalusi gjør at Ploys ankomst i siste instans trigger en hendelse de gjerne skulle vært foruten.

 

Hvorfor akkurat denne?: Vel, for det første så er det en meget god film. Filmen har veldig god og avslappende stemning som gjør at man sitter trollbindet gjennom filmen. Om jeg ikke husker feil så hadde filmen veldig god musikk, nærmere sagt fortryllende. Samme regissør som "Last life in the universe", noe man kan merke fort. De er så og si like gode etter min mening. Er sjelden jeg ser at regissøren blir nevnt på diskusjon eller andre steder, og håper at flere kan oppleve filmene hans.

 

Platekompaniet.no, 59.50,-

CDON.com, 119,-

 

 

4. runde: CypheroN - Jean-Pierre Melvilles Le samouraï.

 

lesamouraihvisjeglegger.png

 

IMDb

Criterion - amazon.co.uk (Region 1) (Finnes også helt lik på Play.com)

Amazon.co.uk

Platekompaniet Criterion

dvdbeaver.com

 

Som dere ser, dyrt, og ikke særlig lett å få tak i. Så hvis dere må gjøre noe annet enn å kjøpe, så får dere gjøre det *kremt*.

 

Jeg har ført sagt at den minner om Taxi Driver, noe som fikk tjalla til å kjøpe den. Så da vet jeg i alle fall at han blir med på dette. Forhåpentligvis.

 

En ganske kort og spennende film med lite dialog, mange flotte scener, rolig jazzmusikk i den franske verden, leiemordere og glamor. En film som er verdt å se uten tvil. En film som skiller seg ut, du har ikke sett noe lignende. (Ja, untatt Taxi Driver, men fortsatt litt langt ifra.)

 

Fyr løs.

 

lesamourai.jpg

 

 

3. runde: Julenissen - Richards Elfmans Forbidden Zone.

 

Jeg velger Forbidden Zone av Richard Elfman

001B.jpg

 

Imdb

Amazon - £6.27

Play - £4.99

 

I 1980 var Richard Elmans film basert rundt noen opptredener av gruppen hans, The Mystic Knights of the Oingo Boingo (med Danny Elfman), ferdig. Filmen kostet en sum en uteligger ville spyttet på -- kulissene er høyst hjemmelagde og den eneste betalte skuespilleren var vår yndlingsdverg Hervé Villechaize. Likevel veies det opp med en herlig absurd kreativitet, som gir deg en filmopplevelse man aldri vil oppleve siden. Filmen er kun 70 min. lang også, noe som gjør at de fleste burde klare seg gjennom.

 

vlcsnap307935.png

 

Vi følger den svært dysfunksjonelle familien Hercules, som bor i et hus hvor det i kjelleren finnes en portal som fører til 'The Sixth Dimension'. En dag ramler datteren, Frenchie, inn i portalen, gjennom et tarmsystem og inn i Den sjette Dimensjonen. Snart følger også hennes bror, Flash, og rabiate bestefar etter for å redde henne, og filmer hopper enda et par hakk op bisarrhetsskalaen.

 

vlcsnap309422.png

 

Lykke til.

 

Filmen ble nylig gitt ut i en fargelagt versjon av Legend Films. Den versjonen er ca. like god, men jeg tror jeg foretrekker den i s/h.

 

 

2. runde: Dorian Gray - Dziga Vertovs Chelovek s kino-apparatom

 

1. runde: Infenso - Michael Hanekes Benny's Video

 

Runde 1

Første film ut er Michael Hanekes Benny’s Video. Hadde egentlig mest lyst til å velge en Jarmusch-film, men tror denne vil være mer passende. Dette er jo en film som bør vekke reaksjoner og tanker hos seeren, og en film jeg håper og tror det vil være lett å diskutere. Det er ingen spoilere i det jeg har skrevet under.

 

Benny's Video - Michael Haneke, 1992

18691bennysvideo2d.jpg

 

Den østerrikske filmskaperen Michael Haneke ble født i 1942. Han studerte filosofi, psykologi og drama ved Universitet i Vienna, og jobbet deretter som filmkritiker før han ble ansatt som klipper og dramaturg for den tyske fjernsynsstasjonen Südwestfunk. Hans første langfilm kom i 1989 og gikk under navnet Der Siebente Kontinent, men det var hans neste film som skulle bli hans store gjennombrudd, nemlig Benny’s Video.

 

vlcsnap4069625.png

Benny’s Video inneholder mange av de elementene man er vant til å se i Hanekes filmer. Et skarpt familiedrama, samfunnskritikk og mennesker som lever i en falsk virkelighet. I denne filmen er det tenåringen Bennys virkelighetssyn som er en smule trøblete. Benny bruker store deler av fritiden på voldelige filmer. Han studerer volden og lar seg utvilsomt fascinere av det han ser. Han opplever virkeligheten gjennom film, og denne bortkomne linken mellom film og virkelighet skaper et tomrom i Benny. Når en ukjent jente han møter i videobutikken blir med han hjem, dreper han henne på samme måte som han så en gris bli avlivet på film. Et uhell, spør vi oss kanskje først, men man innser fort at det ikke er tilfellet. Dette er helt klart et viktig vendepunkt i filmen, og Benny prøver nå å fange sin egen virkelighet ved å filme tilværelsen rundt ham.

 

Når foreldrene blir dratt inn i dette, dukker for alvor spørsmålet om skyld opp. Foreldrene lot gutten være alene hjemme med et våpen lett tilgjengelig. De skjønner fort at de sitter omtrent like dypt i det som Benny selv. Hvordan skal de gå frem nå? Vil de noensinne kunne leve videre som en normal familie?

 

vlcsnap4070732.png

Benny’s Video er en særdeles kjølig film. Den er tvers gjennom iskald og distanserende. Man følger hele tiden Benny og familien på avstand, og man blir sittende med en vemmelig og ekkel følelse. Arno Frisch stråler i rollen som Benny. Hans kalde og uttrykksløse ansikt er nesten skremmende, og han bidrar i stor grad til å gjøre filmen så virkelighetstro som den er. Haneke er en mester i å bruke vold i film. Han slenger ikke nødvendigvis inn en rekke blodige scener, men de få voldelige scenene han gir oss er uhyre effektive og stilistisk enkle. Man finner også et eksempel på dette i Cache. Tenker da selvsagt på den strålende selvmordsekvensen.

 

vlcsnap4071150.png

Her er noen av mine tanker. Gleder meg til å lese deres.

 

Filmen er for øvrig tilgjenglig blant annet på

Play £10,99 CDON 79,-

 

 

Regler:

- Én bruker anbefaler en mindre kjent film - gjerne en av hans egne favoritter. Den bør ha en grei spilletid og være tilgjengelig på DVD for en grei penge.

- Hver runde pågår i to uker og all diskusjon vil foregå i denne tråden. Vil da selvsagt ha anmeldelser av filmen (gjerne subjektive med litt originale vinklinger, slik at vi ikke anmeldelsene blir repetive) og masse diskusjon.

- Stafettpinnen sendes videre. Brukeren som valgte forrige film peker seg ut en etterfølger som i hans øyne har gjort seg fortjent til det gjennom mye aktivitet og vettuge innspill. Alle deltakerne skal få valgt film før det igjen er førstemanns tur.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benny's video ja, veldig godt valg, og må si meg enig i at den er kald. Den er iskald faktisk, jævla følelsesløs. Men som i Badlands så tror jeg det ikke har noe med at fyren er for ung til å skjønne hva som skjer. Gutten vet godt hva han holder på med, og holder på slikt som han gjør for ren nytelse. Kan minne stort om han ifra American Psycho, bare en stillere variant.

 

Foto er som vanlig godt, eneste som er synd er at man tydelig ser kameraet i ett speilbilde. Kan ikke fatte hvorfor Haneke ikke tok den scenen på nytt. Godt mulig det har noe med budsjett å gjøre tho. Slutten er også god, der man viser hvor kald og jævla denne gutten egentlig er. Synes det ikke er Hanekes beste film tho, det er Caché, men Benny's video er en god film som skiller seg ut blant andre filmer.

Lenke til kommentar

Dette er heller ikke min Haneke-favoritt, det er Funny Games (1997). Ingen har vel sagt noe om at han er for ung til å skjønne hva som skjer. Han vet på en måte hva han driver med, men det er jo helt klart noe som ikke stemmer med hans mentale tilstand. Han ser virkeligheten gjennom et medium, og det har helt klart hatt en ødeleggende effekt på gutten.

Lenke til kommentar
Ingen har vel sagt noe om at han er for ung til å skjønne hva som skjer. Han vet på en måte hva han driver med, men det er jo helt klart noe som ikke stemmer med hans mentale tilstand.

 

Sammenlignet bare litt med folka i Badlands siden vi nettopp hadde diskutert de. Derfor jeg skrev det med for ung.

Endret av Mr.BadSmile
Lenke til kommentar

Er dette en reboot av den forrige tråden hvor vi alle sammen skulle se samme film? Håper det funker bedre denne gang, vertfall.

 

Edit: leste diskusjonen i den andre tråden. Veldig bra konsept fra Infenso. Skal skaffe Bennys Video asap!

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Fantastisk film fra en fantastisk regissør. Av de fire filmene (Benny's Video, Funny Games, Piano Teacher og Cache) jeg har sett av han, så er nok B.V den svakeste, rett og slett fordi de andre er såpass sterke. Uansett, en uhyre vond film som jeg sannsynligvis ikke kommer til å se igjen. Den første visningen har utvilsomt gravd seg ned i minnebanken. "Elsker" voldsscenene til Haneke - stillistisk enkle og distanserte, hvor man kun observerer uten noen form for manipulering iform av klipping. Skrikene til jenta i tillegg til at han brukte to forsøk på å drepe henne er så vanvittig brutalt at jeg nærmest ble uvel. Familiens reaksjon er også så forkastelig, men samtidig så realistisk. Gleder meg som en unge til til Das weiße Band, som ifølge en god kamerat er hans beste så langt.

Lenke til kommentar

Denne filmen ga meg absolutt ingenting. Sett bort ifra de voldsomme øyeblikkene, som var ganske imponerende, så er alt så gjennomført banalt og uinteressant at jeg ikke klarer å gjøre annet enn å se på klokken. Benny som spiser yoghurt, drikker melk, leser Donald, moren leser avis, de spiller backgammon - hvorfor er dette blitt filmet? Hva er det som gjør at dere andre som ser disse scenene, blant annet de 40 tregeste minuttene jeg har opplevd før slutten kommer, får ut av å se på denne traurige familien gjøre hverdagslige ting med tårer i øynene? De fleste tagningene varte for lenge, det meste som filmes er uinteressant og det er kanskje i overkant av en time med handling spredd ujevnt utover disse 105 minuttene.

 

Det skal være sagt at jeg heller ikke fikk noe ut av Caché. Et interessant konsept som egentlig bare er nok en familie som sitter stille rundt middagsbordet og ikke snakker med hverandre fordi de har kranglet så mye i det siste. Også selvfølgelig noen svært blodige øyeblikk en gang eller to i løpet av filmen for å bryte opp i den ulidelige stemningen.

--

Så når kommer neste film? =D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...