Gå til innhold

- Derfor flopper Nokia i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Symbian for tungvint i forhold til hva?

Det meste faktisk. Symbian er noke av det tyngste eg har vore borti å bruke, i avansert sammenheng, dei seinere årene, og eg har testa alle plattformene eg kan komme på til dags dato. Dette kan sjølvsagt kveruleres på i det uendelige, men nå er no oppfatningen og inntrykket slik.

 

Nokia designer ikke telefoner som likner de amerikanske suksessene, som Motorolas tynne klapptelefoner.

Seriøst? Skal alt se likt ut blir det jo ingen fremgang.

 

Ein krever jo ikkje at alt skal sjå likt ut, men Nokia har ligget bak dei fleste trendene, og 90% av telefonene deira ser dønn like ut, så eg skjønner liksom ikkje ka poenget ditt er. Joda, ein kan kverulere på at bokstaven 'b' ser annerledes ut enn bokstaven 'd', men igjen, sånn er jo oppfatningen og inntrykket.

 

Syns ærlig talt at Nokia er dønn kjedelige sjølv. Kjøper ein Nokia telefon om eg vil ha noke ok noko, men det er ikkje dei eg går til om eg vil ha noke spennende.

Lenke til kommentar
SE har vel tapt større andeler enn Nokia, så å skryte av SE er fullstendig skivebom. Manglene du lister er dessuten kun vanesak og ikke noe mer.

(Hilsen en fornøyd SE bruker)

 

Neppe. Prosentvis kanskje, men ikke i antall enheter.

 

Men jeg har påpekt dette i lengre tid nå. Nokia hadde en glansperiode da de kom med avanserte smarttelefoner som ble hauset opp i media. For telefonene var tungvinte, trege og ustabile, men sider som amobil o.l, trykket dem til brystet sitt og skrøt uhemmet av funksjonene. At funksjonene tappet batteriet, fungerte på en heller dårlig måte og gjorde et allerede tregt OS tregere, og et dårlig batteri enda dårligere, så ikke ut til å legge noen demper på den positive omtalen. Men nå har vel mange av de som har eid en slik telefon, sett at de rett og slett ikke holder mål, og gått over til andre mer avanserte telefoner, som fungerer som de er tiltenkt. Symbian henger etter, og en helt ny versjon må nok se dagens lys, før vi ser Nokia igjen lage gode telefoner. Det holder ikke å dytte 8mp kamera, gps, fm-sender og alt mulig annet, inn i et OS som halter. Først må OS-et på plass, så kan funksjonene komme.

 

Og så burde Nokia pusse opp sitt "dumme" Os, slik at det blir up to date. Å selge telefoner med deres nåværende versjon, er rett og slett en hån mot oss forbrukere. Bare se på SE, hvordan slike OS skal se ut, og oppføre seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes analysen til NDP Group virker noe usaklig på enkelte punkter:

- 2 av de 7 punktene klager på det samme (Ovi)

- De to punktene om reklame og operatøravtaler synes jeg er litt gråsone-grunner.

- Symbian er jo bra teknisk sett, men det trengs vel et USA-skin eller og litt omstrukturering av enkelte ting for å fenge flere. Litt overfladisk grunn.

- Design som ligner Motorola er ikke nødvendigvis bra. Motorola er jo en katastrofe av en ettersleper for tida. Ennå en litt overfladisk grunn.

 

Den eneste virkelig gode grunnen mener jeg er de middelmålige CDMA-telefonene.

 

Med andre ord: Nokia har ett punkt de bør fikse grundig opp i (CDMA) og to (Ovi og Symbian) de bør forbedre litt, så har de alle forutsetninger for å ha gode produkter i USA også. Markedsføring og operatøravtaler mener jeg bør være mulig å få smarte løsninger på. (Gode produkter selger seg selv til en viss grad og operatøravtaler bør være mulig å omgås med nettbutikker og avbetalingsordninger)

Lenke til kommentar
- 2 av de 7 punktene klager på det samme (Ovi)

Syns egentlig Ovi (den nye app-store) er for ny til å kunne brukes som eksempel. Om dei meiner den gamle Ovi så er jo eg forholdsvis ganske enig, det var knotete.

 

- De to punktene om reklame og operatøravtaler synes jeg er litt gråsone-grunner.

Vil egentlig påstå at det er ganske saftige grunner i og med at markedet i USA er så vidt forskjellig frå f.eks Norge. Størsteparten av markedsføringen i USA blir gjort av operatører, og folk holder seg i stor grad til ein operatør over lengre tid av div grunner.

 

- Symbian er jo bra teknisk sett, men det trengs vel et USA-skin eller noe sånt for å fenge flere. Litt overfladisk grunn.

Å vere bra teknisk sett er jo vel og bra, det samme er jo Japanske mobiltelefoner, men dei er horrible å bruke, og då hjelper det jo egentlig lite.

 

- Design som ligner Motorola er ikke nødvendigvis bra. Motorola er jo en katastrofe av en ettersleper for tida. Ennå en litt overfladisk grunn.

Akkurat nuh, ja, men før var Motorola ein gigant og trendsetter med sine RAZR mobiler, og det er jo ein av dei virkelig store ankepunktene mot Nokia i dag.

Lenke til kommentar

jeg minnes å ha lest en gang (hvor har dessverre forsvunnet i link tåka, og selv google sliter med å finne såpass vage søkekriterier) at nokia ble ungått av operatører i usa fordi nokia nektet dem å endre på firmware for å legge til logoer, skru av funksjoner (filoverføring pr bluetooth er en klassiker) osv.

 

og selv om nokia går fullstendig 24/7 med reklame så vil telefonene deres forsatt selges uten sponsing. lykke til...

Lenke til kommentar

Du er inne på noe her, hobgoblin.

 

Det amerikanske mobilmarkedet skiller seg en hel del fra det man kjenner fra Norge. Spesielt gjelder det hvem som skal ha kontrollen over telefonen og mulighet til å tjene penger etter at en telefon er solgt. Nokia har de siste årene satset knallhardt på å utvikle sine egne tjenester som kan sikre de inntekter ved bruk av telefon. Gjennom det kan senke prisene på telefonene og øke sin markedsandel, men samtidig tjene gode penger.

 

Det er derimot ting som tyder på at ting er i ferd med å endre seg. Nokia har hvertfall til en viss grad gitt opp kampen om kontrollen over telefonene og det er en del ting som tyder på at de blir mer synlige i det amerikanske mobilmarkedet fremover.

 

Nokia E71x har en stund vært på plass i AT&Ts butikker. Etterspørselen har etter hva jeg forstår vært stor og jeg måtte hvertfall belage meg på lang ventetid når jeg vurderte å bestille meg en hos den lokale AT&T-butikken. Jeg fikk derimot prøvd telefonen litt, nok til å slå fra meg tanken på å kjøpe en. Som mangeårig S60-bruker og nå AT&T-kunde så jeg frem til denne lanseringen, men skuffelsen ble stor. Etter at telefon/firmware hadde vært gjennom alle AT&T-tilpasninger, satt man ikke lenger igjen med noen S60-opplevelse. Derimot var det åpenbart at man brukte en AT&T-telefon. Faktisk er det slik at opplevelsen man får med telefoner i USA skiller seg mer fra operatør til operatør enn fra fabrikant til fabrikant. Operatørenes størrelse og viktigheten av å ble en del av deres sortiment gjør at fabrikantene har lagt seg langflate. Unntaket har vært Nokia, men som sagt, så er det en del ting som tyder på at det er i ferd med å endres.

 

Selvsagt finnes det også andre årsaker til at Nokia ikke er veldig utbredte her borte. Nokias styrke har vært GSM-telefoner, mens nok godt over halvparten av alle telefoner som selges er CDMA-telefoner. I tillegg skiller det amerikanske markedet seg ved at de amerikanere sov i timen når mobilutviklingen tok av i andre deler av verden. Ikke minst med tanke på SMS/e-post. Vi hadde egentlig aldri noe valg, skulle vi være med på teknologikjøret måtte vi venne oss til å bruke et numerisk keypad. Man hadde ikke alternativer. Men i det øyeblikk amerikanerne kom etter, var alternativene mange. Det dukker nesten ukentlig opp nye telefoner for det amerikanske markedet med qwerty-tastatur. I alle prisklasser og med en rekke ulike typer designs.

 

Amerikanere er i enda mindre grad en nordmenn vante til å bruke mye penger på å skaffe seg en ny mobiltelefon. At mobiltelefoni er billig i USA er dog en myte. Skal man ha et abonnement, må man betale forholdsvis mye for det. Sammenlignet med hva man får igjen. Og abonnementsprisene er like uavhengig av om man ønsker en tungt subsidiert telefon eller ikke. Hvilket gjør det å kjøpe telefoner som ikke er i operatørenes sortiment til en svært kostbar affære. Kjøp E71x til $0.01, eller bruk $500 på en E71 - det er forskjellen i praksis.

 

En annen ting som ikke taler til Nokias fordel i USA er at GSM-operatørene bruker andre frekvenser for 3G-nettet enn hva man ser i resten av verden. Hvilket gjør at Nokia trenger en egen versjon for Nord-Amerika, de europeiske fungerer knapt for datatrafikk. Stor etterspørsel i andre deler av verden mens oppmerksomhet og salgstall har vært begrensede her i USA, har tidligere gjort at modellene for dette markedet har vært nedprioritert og kommet en stund etter. Men selv dette virker å endres nå ser det ut til.

 

Om jeg skal spå noe for fremtiden, så tror jeg nok Nokia vil bli mer synlige i USA fremover. Først og fremst fordi de har innsett at de ikke har råd til å stå på sidelinjen. I praksis betyr det et nederlag og at de har feilet i maktkampen mot operatørene. Vel så spennende er det om dette på sikt også vil skje i andre markeder, for store og ressurssterke operatører finner man ikke bare i USA.

Lenke til kommentar

En liten oppfølger til innlegget mitt; jeg var akkurat innom en AT&T-butikk for å kjøpe meg en iPhone 3Gs. Kikket meg litt rundt og så en ny modell siden sist jeg var innom. Nokia Surge. Serie 60, men gir liten eller ingen Serie 60-opplevelse. Og typisk nok, hadde den qwerty-tastatur. Noen som vet om denne telefonen i hele tatt skal selges utenfor USA?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Nokia telefoner i snart 5 år nå. Må nok si meg enig at Nokia sliter for dagen.

 

For det første er design på telefonene altfor kjedelige og uinspirerte. Noen år tilbake var det veldig gode design på gang hos nokia, med friske farger og originale ideer. Nå er alle nye modeller på hverandre.

 

Og de har gått tom for modell numerene. Start hele systemet på nytt sier jeg. E og N serie er god ide, men hva med B (budget) og F (fashion) eller T (touch) serier?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Nokia rett og slett har vært for slappe og tatt mye for gitt. For endel år tilbake var ikke markedet like konkurransepreget og Nokia klarte å få godt fotfeste med enkle og relativt lite innovative modeller rett og slett fordi alternativene var så få. De forsøkte å seile videre på samme bølge men det fungerte ikke særlig når man fikk nye mer innovative aktører på banen.

Lenke til kommentar

Syns mange her er fryktelig negative.

 

Dere har fått med dere at Nokia fortsatt selger som hakka møkk?

Selv om det ikke er veldig "poppis" i ungdomskretser selges det også mye av det her på berget.

 

Symbian-telefoner kjørte en stund på underpowered H/W, noe som førte til mye (velberettiget) klage på treghet. Dette er i stor grad fikset på. Det er lagt store ressurser i å utbedre Symbian, og det eneste ankepunktet jeg finner mot det nå er programmeringsAPIet, som er en heller pussig opplevelse å forsøke å sette seg inn i.

 

Mange her klager på kjedelige menyer osv.

Gjett hva. De er ikke designet for å ligne en skyline i Asia. De er designet for å brukes. Passer meg utmerket.

 

Men nå er jeg oppvokst i en Nokia-fiksert familie.

 

Jeg har hatt både klassisk Nokia, klassisk SE, nymotens SE, Ericcson, og Nokia med S60.

Av disse er de jeg finner best å bruke de med S60.

 

Samme gjelder for mutter og fatter. Prøver noe annet en kort tid, men faller alltid tilbake på gamle, trygge Symbian.

 

Brodern' er unntaket :p

Kjørte SE, til han ødela den. Nå har han Meizu M8.

 

 

Synes selv Nokia er noe dritt. Brukte det et par mnd som tjenestetelefon, men alt er bare helt annerledes og teit iforhold til SE sitt OS. Feks mellomrom som ikke er på #-tasten.

 

Errh.

 

Opera er noe dritt fordi det er helt teit og anneledes i forhold til IE.

 

Men saklig - det at mellomrom sitter i midten er ikke så rart i min verden.

Hadde stusset veldig om CTRL og Space hadde byttet plass en dag jeg skrudde på pcen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...