Gå til innhold

Amentio kjøper Datakjeden


Anbefalte innlegg

Nettbutikken Amentio kjøper opp Datakjeden

 

Første juli signerte styret i Datakjeden avtale med nyetablerte Amentio Holding om salg av virksomheten.

 

Amentio og Datakjeden representerer til sammen over 520 millioner i omsetning. Konsolidering og ønske om vekst og volum er drivkreftene. Ambisjonene er å utvide antall butikker både på web og vanlig butikk, ikke bare i Norge men i hele Norden.

 

- Etableringen drives fram av situasjonen i bransjen de siste 12-14 månedene. Konsolidering må til, og vi har også fått inn svært aktive eiere med store ambisjoner om å utvikle selskapet, forteller Vegard Waldahl i oppkjøpte Datakjeden.

 

Målet for veksten, som Waldahl gjerne innrømmer er hårete, er en milliard i omsetning i 2012. Han viser til erfaringer fra USA, hvor kombinasjonen web-butikk og vanlige butikker er en gylden kombinasjon.

 

Det nye selskapet får over 140 ansatte. Lederkabalen er ennå ikke lagt ferdig, men Vegard Waldahl vil fortsette i en rolle som ansvarlig for relasjonene til leverandørene, og med produktutvikling.

 

Hos Amentio er det god stemning:

 

- Vi har undersøkt mulighetene for å etablere en butikk, enten ved oppkjøp eller på egen hånd. Og vi ble til slutt enig med Datakjeden, forteller daglig leder Are Sørum Langås i Amentio.

 

Bak Amentio Holding står investorene Ivar Koteng, Terje Haugan og Petter Northug.

 

Kilde: IT Bransjen

Endret av riroil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
morro, får håpe at butikkprisene vill synke.. at de er så mye høyere en webprisene er bare lattlig.

Det varierer jo fra butikk til butikk, men når du tenker på kostnader for ansatte samt relativt mye dyrere leiepriser for lokale i f.eks. Oslo sentrum kontra Sandefjord er det vel ikke så veldig rart at det er noen kroner ekstra i butikk.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke logikken med å operere med forskjellige priser mellom nett og butikk. Se på Netshop sitt hentelager i Oslo, det koster deg kun webpris + 40kr uansett, varen får du neste dag alltid.

 

En slik løsning hos Datakjeden hadde gjort dem mye mer attraktiv for min del + Netshop hadde fått konkurranse i området.

 

Det koster jo like mye å la 2 personer stå i butikken uten å selge noe, kontra og ha høy turnover der de 2 personene pusher ut varer i fleng med mindre gevinst. Husleia, lønn, internettlinjer +++ løper uansett...

Lenke til kommentar

Du må ikke glemme faktorer som lønn til ansatte, leie, butikksjef / ansvarlig, kostander for å få ting tilsendt fra fjernlager til butikken osv osv..

Det å ha synkroniserte priser mellom web og fysisk butikk er rett og slett ikke gjennomførbart, om butikken ikke skal tape penger da.. Noe som er svært lite aktuelt.

 

Blir bare mer og mer frustert over folk som ikke klarer å innse at web og fysisk butikk er TO VIDT FORSKJELLGIE TING

Lenke til kommentar

Kan sikkert reservere i butikk, men da er det vell og merke sikkert butikkprisen og ikke nettprisen som gjelder.

Varer som ikke er i butikken og dermed må bli sendt til butikken for at du skal hente der vil garantert koste mer enn nettbutikk prisen ettersom Datakjeden / Amentio da må betale for frakt til butikken.

Lenke til kommentar
Kan sikkert reservere i butikk, men da er det vell og merke sikkert butikkprisen og ikke nettprisen som gjelder.

Varer som ikke er i butikken og dermed må bli sendt til butikken for at du skal hente der vil garantert koste mer enn nettbutikk prisen ettersom Datakjeden / Amentio da må betale for frakt til butikken.

Jeg kan jo kjøpe deler hos datakjeden.no (webbutikk) for webpris og hente i butikk for samme pris?

Lenke til kommentar
Du må ikke glemme faktorer som lønn til ansatte, leie, butikksjef / ansvarlig, kostander for å få ting tilsendt fra fjernlager til butikken osv osv..

Det å ha synkroniserte priser mellom web og fysisk butikk er rett og slett ikke gjennomførbart, om butikken ikke skal tape penger da.. Noe som er svært lite aktuelt.

 

Blir bare mer og mer frustert over folk som ikke klarer å innse at web og fysisk butikk er TO VIDT FORSKJELLGIE TING

 

Kanskje du burde lese hva jeg skrev en gang til?

Hvis Netshop klarer det, hvorfor skulle ikke Datakjeden klare det?

Lenke til kommentar

Datakjeden og komplett var èn og samme bedrift tilbake i "gamle dager" da alt gikk under Komplett data. Så splittet de bedriftne opp - Komplett tok all websalget og datakjeden tok de fysiske butikkene. Om de fremdeles hadde samme eiere eller noe sånt vet jeg ikke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Du må ikke glemme faktorer som lønn til ansatte, leie, butikksjef / ansvarlig, kostander for å få ting tilsendt fra fjernlager til butikken osv osv..

Det å ha synkroniserte priser mellom web og fysisk butikk er rett og slett ikke gjennomførbart, om butikken ikke skal tape penger da.. Noe som er svært lite aktuelt.

 

Blir bare mer og mer frustert over folk som ikke klarer å innse at web og fysisk butikk er TO VIDT FORSKJELLGIE TING

 

Kanskje du burde lese hva jeg skrev en gang til?

Hvis Netshop klarer det, hvorfor skulle ikke Datakjeden klare det?

 

 

Og siden når ble butikk og hentebu det samme?

Er det noen som står å selger, driver support, teknikker osv.. i en hentebu?

 

Du kan vell knapt droppe innom hente buta til Netshop for å kjøpe noe i det hele tatt, det må vell være bestilt på forhånd? Så tåler vell neppe noen sammenligning overhode?

 

Kan sikkert reservere i butikk, men da er det vell og merke sikkert butikkprisen og ikke nettprisen som gjelder.

Varer som ikke er i butikken og dermed må bli sendt til butikken for at du skal hente der vil garantert koste mer enn nettbutikk prisen ettersom Datakjeden / Amentio da må betale for frakt til butikken.

Jeg kan jo kjøpe deler hos datakjeden.no (webbutikk) for webpris og hente i butikk for samme pris?

 

Da lurer jeg på hvilken Datakjeden butikk dette gjelder?

Det er hvert fall ikke noe alternativ i verken Datakjeden Oslo eller Datakjeden Stovner.

 

Du kan reservere varer i butikk, samt butikken naturlig nok kan få tak i alt av hva nettbutikken har tilgang på, men som sagt når du da henter varen så er det butikkprisen som gjelder og ikke nettbutikk prisen.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen dårlig erfaring med Amentio, men datakjeden har jeg dårlig erfaring fra så jeg vet ikke helt hvor jeg skal stille meg til dette.

 

Problemet med netshop sin hentebu er at den ligger lagt ute i gokk.

Men jeg vet fra inside sources at netshop prøver å skaffe seg et bedre lokale mer sentralt til sin hentebu, og når det skjer så er det takk og farvell til alle andre nettbutikker for meg ihvertfall xD

Lenke til kommentar

At dere mener at Hentebua ikke er tilstrekkelig er deres problem. Butikken som Netshop hadde tidligere var jo aldri definert som butikk, kun showrom. For min del er plasseringen helt ypperlig ;)

 

Poenget mitt er at Datakjeden kan gjøre akkurat det samme som Netshop med sine etablerte butikker.

 

Bestiller du varer på forhånd for såkalt webpris og henter ved den nærmeste butikk for en minimal fraktkostnad vil det være med på og øke omsetningen og gjøre dem mer attraktiv. Ref collet@store til Elkjøp/Lefdal f.eks.

 

Datakjedens selgere og supportfolk klarer jeg meg pent uten, men de kan fortsatt selge til butikkpris for direkte kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...