Gå til innhold

Intel kjøler ramlet av hovedkortet - Låsepinnene ødelagt


John Kr

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å dele erfaring med dere og høre om dere har opplevd det samme som meg.

 

Har en relativ ny selvbygd PC med ASUS hovedkort, 775 sokel, Intel Q6600 CPU med standard kjøler. PC'n har vært stabil.

 

Startet opp i går så gikk det 2-4 sekunder så stoppet PC'n opp, prøvde flere ganger, samme skjedde. Åpnet kabinettet og fant raskt ut at kjøleren hang bare etter en av de fire festene. Prøvde å starte PC'n bare med å holde kjøleren på rett plass, alt fungerte som det skulle.

 

Alle fire låseørene var ødelagt slik at det er umulig å få satt kjøleren tilbake. Hovedkortet ser ut som om det er i orden. PC'n har stått i ro hele tiden og kjøleren har ikke vært avmontert.

 

Har sett på ny kjøler i dag, men har ennå ikke funnet en som er ideel.

 

Kom på at kanskje jeg kunne reparer eksisterende feste med å bruke gjennomgående skruer i stedet for disse plastdingsene. Her må jeg passe på å bruke ikke ledende skiver.

 

Er det noen av dere som har opplevd det samme og hva har dere gjorde med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen bilder, kanskje ikke så bra kvalitet, men illustrerer hva som er ødelagt. Disse små bitene er selve låsen til hovedkortet, disse skulle ha sittet fast i de større hvite dingsene. Den svarte enheten med en pinne i midten er den som låser de avbrekte tappene fast til hovedkortet. For meg så virker den hvite plastikken "råtten/morken". Dette er et dårlig produkt, kunne tenkt meg en kjøler med bakfestet slik at ikke dette kan skje på nytt. Ser forøøvrig at mange kjølerfabrikater benytter denne dårlige patenten.

post-8520-1243685394_thumb.jpg

post-8520-1243685418_thumb.jpg

post-8520-1243685428_thumb.jpg

post-8520-1243685437_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Må legge til et spørsmål; mitt hovedkort har 4 pins PWM kontoll vifteuttak til CPUn, må jeg kjøpe ei vifte med PWM kontroll eller kan jeg benytte en vifte med 3 pins plugg. Jeg er klar over at 3 pins pluggen passer på 4 pins kontakten, men vil hastighetskontrillen virke? Ved å benytte 3 pins vifte så vil vifta kanskje gå med 100 %hastighet.

 

Eller må jeg satse på ei PWM vifte?

Lenke til kommentar

PWM vifte er å foretrekke for viftestyring ja.

Har sett at enkelte hovedkort kan justere på 3 pinns også men denne er upålitelig etter hva jeg har sett.

 

Men uansett, ditt problem med Intel sine låsemekanisme er ikke ukjent dessverre.

Pushpin er noe møkk.

Lenke til kommentar

COOLERMASTER Gemin II S kjøleren passet perfekt, god plass mellom andre komponenter på hovedkortet (Asus P5K Deluxe/wifi) og kjøleren. Seriøst feste.

 

Men det som var mest positiv var at temperaturen på CPUn i bios sank med 13-15 grader ift stock (intel) kjøleren, den ligger nå på (33 - 33 - 30 - 33) grader. Ved load oppnådde jeg en maks temp på 38 grader. Det andre som var positin var at den er meget stille, ser at den går med ca 1000 omdr pr min. For det tredje, denne kjøleren ramler ikke av hovedkortet.

 

Trur dette er et godt valg ift stock kjøleren.

Endret av John Kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...