Gå til innhold

Terminator-Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pentax slipper K20D i titan.
<..> 1000 stykk K20D i titan-utførelse. K20D tåler bra med julig i utgangspunktet, men den tåler neppe noe mer i denne utgaven, siden det bare er dekoren som er titan - ikke selve karosseriet.

Jeg tviler sterkt på at det er brukt titan i det hele tatt. Titan-farge derimot. Det hadde sikkert vært like teknisk korrekt å kalle den for stål, sølv, platina, krom, osv.

 

Titan er et kostbart metall, først og fremst fordi det er dyrt å produsere, men også fordi det er vanskelig å maskinere og lage ting av. Videre drives prisen opp på grunn av etterspørselen etter de svært gode mekaniske egenskapene. Så vidt jeg vet egner det seg over hodet ikke for å lage tynne sjikt slik som dekor på kameraer.

 

Ironisk nok inneholder trolig den hvite Pentax K-m langt mer titan enn denne K20-utgaven. Titandioksid er nemlig et billig hvitt fargestoff, svært ofte brukt i hvit maling, lakk, solkremer og matvarer.

Lenke til kommentar
Eneste titankamera jeg skal eie er et Nikon FM3T eller FM2T- og de er i det minste laget av metallet og ikke malt i billig farge.

Dette?

 

As opposed to the Champaign finished for the Nikon F3T in 1983, the FM2T's finish is matted finished in a very distinguishable grayish Titanium color but shown its shinny interior once the exterior coating is scratched.
Lenke til kommentar

Hei.

Som en noe eldre speilrefleksbruker har jeg et Pentax ME liggende ved siden av min PC. På 70-tallet var svart/aluminium en vanlig design fra Pentax, nokså likt denne. Jeg synes det er pent den dag i dag, men det er selvfølgelig etter smak og behag. Men ikke tvil om at fargene aktiviserer noen nostalgiske strenger. Synes altså ikke dere dette var flott?

Lenke til kommentar

Jeg har en mistanke om at de fleste sånne spesialutgaver først og fremst er skreddersydd for det japanske markedet. Og japaneres smak kan vi i vesten umulig klare å forstå oss på. Det kan umulig finnes en annen forklaring på den olivengrønne Km'en ?

 

Stormtrooper K-m er litt tøff, men den fungerer ikke med noe annet enn de to hvite objektivene som hører til. Sett på et svart objektiv og det ser litt rart ut med en gang.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...