Gå til innhold

Nettaksjon mot Lyse-dom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan da ikke ha hemmelige dommer i ett moderne demokrati!!!

 

Jo, i noen helt spesifikke situasjoner. I korte trekk er det når offentligjøring av dommen eller domspremissene er til "sterk" skade for rikets sikkerhet. Og det skal håndteres så sterkt at sannsynligheten er at dette kun skjer 1 eller 2 ganger i en mannsalder. Og så kan det være noen andre særskilte tilfeller. Det er også slik at enkelte deler av en dom kan unntas offentlighet, men her og bør grunnene være langt tyngre enn i dette tilfellet.

 

I dette tilfellet synes jeg det er hårreisende for å si det minst. Særlig dersom realiteten er som mange tror at Lyse Tele har tapt, og årsaken til hemmelighold er at filmbransjen skal sikre bevis for en sivil rettssak. Altså knyttet til fare for bevisforspillelse.

 

Dersom dette er en realitet, er det det samme som at domstolen har gitt private aktører nesten "full" politimyndighet.

 

Personlig er jeg av den oppfatning at vedkommende som "tok opp" og fildelte Max Manus burde få straff. Men det er ikke argument for å svekke rettsstaten.

 

Edit: Dommeren har ikke begrunnet unntaket fra offentlighet, men det er på anmodning fra Simonsen, begrunnet med at offentliggjøring vil hindre videre rettsforfølgelse/sivil sak.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

De som bruker Lyse som nett bør vurdere å gå over til alternativer.

 

Har du 100% kontroll over at maskiner i din bustad er 100% fri for virus som kan spre piratmateriell? (søkt argument, men det jeg vil frem til er at din maskin kan benyttes til å spre dritt og du kan bli tatt for det uten å være klar over det = skaff deg god advokat når du skal i retten)

Har du 100% kontroll på at andre personer i din bustad ikke bedriver priatkopiering? Du kan bli den skyldige når det er mindreårige som misbruker linja di.

Har du kontroll på ditt wlan?

Har du kontroll på din maskin ETTER at naboen har hjulpet deg med noe på pc'en?

 

Bevisføring i en sivil domstol er noe helt annet enn offentlig domstol der det er purken som vil tiltale deg.

 

Men jaja - lykke til. Twitter vil ikke endre noe. Vil man protestere så må man skrive innlegg til papiravisen og demonstrere med navn og tryne forran stortinget om man vil forsøke å oppnå noe.

 

EDIT: Forøvrig snodig at de vil ta max manus kopieringen. Filmen som er nummer 1 i norge, og har dratt i land rekordmasse penger. Filmindustrien går med overskudd og rekorder HVERT ENESTE ÅR til tross for massiv piratkopiering.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

På tide med opprør snart?

Og når skal de få det inn i den tykke skallen at jeg bruker mine tjente penger på mine og IKKE DERES vilkår. Dere kan velge å tro det eller ikke, men jeg har ingen problem å betale. Dog er det til fornuftig pris og på mine vilkår. Om de taper så mye penger, kan de først og fremst feie for sin egen dør. Et lite tips er å se på de helt bort i natten lønningene som blir utbetalt.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg av den oppfatning at vedkommende som "tok opp" og fildelte Max Manus burde få straff.

Jeg ser din prinsippielle oppfatning.

 

Men jeg klarer ikke å forstå viljen til å gi vedkommende straff. Dette er en film som har dratt inn masse penger og har ikke lidd på noen måte under piratkopiering. Dessuten var det bare et spørsmål om tid før filmen ble tilgjengeliggjort. Vedkommende har egentlig ikke gjort filmen tilgjengelig i det hele tatt, kun fremskyndet tilgjengeligheten en smule.

Lenke til kommentar

Kan jeg få konsesjon til å drive etterforskning av vinningskriminalitet? Ved f.eks innbrudd i egen leilighet, kan man da få personopplysninger hvis man finner et fingeravtrykk, overvåke den mistenkte skurken, og gå til sivil rettsak mot den personen etterpå? Uten at politiet er involvert i saken?

 

Dette kan det bli store penger å tjene på, siden politiet selv ikke prioriterer slike saker. Hvis Advokat Simonsen får lov til å etterforske, kan da andre selskaper gjøre det samme, men for andre lovbrudd? Og isåfall, hvor skal det ende? Privat etterforskning av voldtekt, innbrudd, knivstikking, generell vold... Mediabransjen går til privat søksmål og krever astronomiske summer, kan da et voldsoffer gjøre det samme? Eller en som er utsatt for innbrudd?

 

Merkelig rettssytem vi plutselig har fått...

Lenke til kommentar

Selv om advokatfirma evt. vant frem, så gjelder det vel kun denne ene saken (personen)? :hmm:

 

Forøvrig spekuleres det i om vedkommende muligens er en kinomaskinist som har hatt tilgang til filmen. Hvis det stemmer, synes jeg vedkommende absolutt fortjener en smekk. Er liksom forskjell på gutteromsstreker vs. å begå denslags tillitsbrudd i jobb-sammenheng.

Lenke til kommentar

Lyse har vel uttalt at de uansett utfall vil anke dommen til neste rettsinstans til de får en høyesterettsdom som setter presedens for lignende saker i fremtiden.

 

At man vil holde dommen fra en lav rettsinstans hemmelig er derimot litt urovekkende og kan tyde på at det er noen som har noe å skjule. Heldigvis lar ikke høyesterettsdommere seg kjøpe av mediabransen like lett som dommere i tingretten.

 

At mediebransjen bruker milliarder av kroner på advokater og jurister er jo helt absurd. Tenk hvor mye mer penger de hadde hatt om de bare tilbyr kundene det kundene vil ha og slutter å grine over mulige tapte inntekter. En slik rettssak som dette koster flere millioner bare i forberedeleser og saksdokumentasjon, så uansett utfall i saken så taper mediebransjen penger på denne heksejakten.

Lenke til kommentar
Personlig er jeg av den oppfatning at vedkommende som "tok opp" og fildelte Max Manus burde få straff.

Jeg ser din prinsippielle oppfatning.

 

Men jeg klarer ikke å forstå viljen til å gi vedkommende straff. Dette er en film som har dratt inn masse penger og har ikke lidd på noen måte under piratkopiering. Dessuten var det bare et spørsmål om tid før filmen ble tilgjengeliggjort. Vedkommende har egentlig ikke gjort filmen tilgjengelig i det hele tatt, kun fremskyndet tilgjengeligheten en smule.

Masse penger, det er en av få Norske filmer som går i pluss og dermed spiller inn penger til finansiørene som igjen vil komme tilbake til nye filmer. Folk må forstå at det er litt mer sammenheng i denne bransjen enn store stygge hollywood.

 

Vedkommende bør kunne ilegges en bot, stor nok til at det svir, men ikke amerikansk størrelse. Dette er kun ett prinsipp om at lovbrudd skal straffes, uavhengig om det er vinning inne i bildet eller ei.

 

Problemet i Norge er det at politiet ikke kan gjøre jobben sin med budsjettene de har og dermed frykter jeg at det blir åpnet for at private kan etterforske.

 

Selv har jeg brukt ett av disse advokatfirmaene i en rettighetssak, og en ting som er klart, juss kan dem! Så å tro at regjering eller storting uten videre kan gripe inn er litt naivt, trolig bruker man kun lovene slik man kan til nytte for bransjen. Da må man nok inn å forandre loven, noe man bør uansett slik at den blir tilpasset teknologi anno 2009.

 

Men jeg er fremdeles for at politiet er det organ som skal drive etterforskning, og ikke private(det gjelder og såkalte privatetterforskere som Tore Sandberg...).

Lenke til kommentar
Kan jeg få konsesjon til å drive etterforskning av vinningskriminalitet? Ved f.eks innbrudd i egen leilighet, kan man da få personopplysninger hvis man finner et fingeravtrykk, overvåke den mistenkte skurken, og gå til sivil rettsak mot den personen etterpå? Uten at politiet er involvert i saken?

 

Dette kan det bli store penger å tjene på, siden politiet selv ikke prioriterer slike saker. Hvis Advokat Simonsen får lov til å etterforske, kan da andre selskaper gjøre det samme, men for andre lovbrudd? Og isåfall, hvor skal det ende? Privat etterforskning av voldtekt, innbrudd, knivstikking, generell vold... Mediabransjen går til privat søksmål og krever astronomiske summer, kan da et voldsoffer gjøre det samme? Eller en som er utsatt for innbrudd?

 

Merkelig rettssytem vi plutselig har fått...

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

 

AMEN!

Lenke til kommentar

Tok meg bryet med å sende mail til Justisdepartementet... Antar de har noe å gjøre med domstolene i Norge... Jaja, spørs om jeg får svar, og hvis de svarer, så blir det nok bare svada tilbake. Men uansett morsomt å plage dem litt også... jaja, her er den. Hvis de svarer, så poster jeg her :)

Hei. Leste nettopp at dom i sak mellom Advokatfirmaet Simonsen og Lyse Tele er avsagt, men unnlatt offentligheten. Dette er noe som skjer ytterst sjelden, og jeg lurer på grunnen til det, og hva som gjør at Simonsens ønske blir satt foran rettssikkerhet, demokrati, offentlig innsyn og normal rettspraksis. Er det fare for nasjonal sikkerhet, eller er det for å sikre økonomiske interesser for mediebransjen generelt?

 

Kan hvem som helst nå for tiden få konsesjon til å drive etterforskning av vinningskriminalitet? Ved f.eks innbrudd i leilighet, kan man da få personopplysninger hvis man finner et fingeravtrykk, overvåke den mistenkte skurken, og gå til sivil rettsak mot den personen etterpå? Uten at politiet er involvert i saken?

 

Dette kan det bli store penger å tjene på, siden politiet selv ikke prioriterer slike saker. Hvis Advokat Simonsen får lov til å etterforske på vegne av mediebransjen i Norge, kan da andre selskaper gjøre det samme, men for andre lovbrudd? Og isåfall, hvor skal det ende? Privat etterforskning av voldtekt, innbrudd, knivstikking, generell vold... Mediabransjen går til privat søksmål og krever astronomiske summer, kan da et voldsoffer gjøre det samme? Eller en som er utsatt for innbrudd?

 

Merkelig rettssytem vi plutselig har fått... Håper dere kan klarlegge dette temaet, og hvorfor mediebransjen får lov til ting jeg trodde ingen andre i Norge fikk lov til (bortsett fra Politiet selv).

 

Vennlig hilsen...

 

(håper det ikke er så mange skrivefeil, var vanselig oppsett på mail-systemet dems. Dårlig oversikt over selve meldinga, så klarte ikke holde oversikt.)

Lenke til kommentar

Det er fullstendig hårreisende at denne dommen er untatt offentlighet.

Dette er en rettspraksis som sjelden brukes, og i et så prinsippiellt viktig spørsmål som dette er det uakseptabelt at dommen ikke blir allment kjent.

 

Selve saken bryr jeg meg ikke så mye om, men prinsippet rokker ved den norske rettssikkerheten.

Idag gjelder det Simonsens jakt på de onde piratene, imorgen, hvem vet?

Hvem vet hva slags agenda private "etterforskere" har?

Med tanke på all den personlige informasjonen som stømmer over nettet, burde man føle seg sikker på at andre ikke kan koble det opp mot deg privat, og om noen skulle ha krav på de opplysningene bør det være Politiet, og med god grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...