Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

My-Computer-512x512.png

Komponenter til Stasjonær PC

Sist Oppdatert: 25. November 2009

 

Da er det endelig duket for en ny runde med anbefalinger av komponenter til stasjonære oppsett. Som tidligere finnes det flere prisklasser å velge i mellom. Tråden vil bli jevnlig oppdatert etter hvert som nye produkter ser dagens lys. :)

 

share-1.png = Prisguiden viser ikke produkt / feil status på produkt. Direkte lenke til nettbutikk.

Button-1.png = SSD (brukes som systemdisk) kan kjøpes som valgfri oppgradering til samtlige oppsett. Jeg anbefaler Intel X25-M.

_______________________________________________________________________

1# The Alchemist (Workstation)

-

Første oppsett er ikke tilpasset med tanke på noen spesiell målgruppe, men retter seg mot å dekke behovene til enhver målgruppe. The Alchemist kan brukes til behandling av media, hardbarka spilling og alt annet man måtte ha i tankene. Vannkjøling til prosessor i sin enkleste form er lagt til for de dedikerte som ønsker å overklokke systemet. Ellers er Antec sitt kabinett en god forutsetning for et relativt stille oppsett. Virkelig et universalgeni i operasjon.

 

AntecP183Small.png

-

Kabinett: Antec Performance P183

Hovedkort: Asus Maximus Formula III

Prosessor: Intel Core i7 860

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 5850

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB (x2)

Harddisk #1: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: LG GH22NS40 share-1.png

Strømforsyning: Corsair HX 650W

Pris: 10 500,- hos Amentio

>>Handlevogn<<

_______________________________________________________________________

2# The Conquerer (Gamer)

-

Dersom du drømmer om å kunne spille så og si alt på maks innstillinger med flytende FPS, må du ikke legge deg til å sove. Her har du nemlig en kraftpakke som gir nettopp det. I tillegg til et ekstremt kraftig skjermkort, tilbyr The Conquerer også på et lydkort og valgfri SSD. Førstnevnte fordi lyd er en viktig del av opplevelsen i spill, og sistnevnte for å redusere etterslep, med andre ord øke minimum antall FPS.

AntecNineHundredII.png

-

Kabinett: Antec Nine Hundred II

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD3

Prosessor: Intel Core i5 750

Skjermkort: Gigabyte Radeon HD 5870

Lydkort: Asus Xonar DX

Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Harddisk #1: Samsung SpinPoint F3 1TB

Brenner: LG GH22NS40 share-1.png

Strømforsyning: Corsair TX 750W

 

Pris: 9 200,- hos Amentio

>>Handlevogn<<

_______________________________________________________________________

3# The Nightingale (Allrounder)

Ordtaket som passer best for dette oppsettet er "fri som fuglen". Uten å måtte gå den lange veien til banken, får du her et velbalansert oppsett som innfrir til det meste. A trappe et enkelt trinn ned på komponentene generelt, fører til at du som kunde får stor verdi for pengene. Faktum er at selv om den nyeste generasjonen utvilsomt overgår forgjengeren, er sistnevnte fortsatt til stor grad i stand til å stille opp med både det ene og det andre. En kombinasjon mellom de to første oppsettene, til en betraktlig lavere pris.

 

Antec300-1.png

Kabinett: Antec Three Hundred

Hovedkort: Asus M4A78T-E

Prosessor: AMD Athlon II X4 620

Skjermkort: Powercolor Radeon HD 4870

Minne: Kingston ValueRAM 1333MHz 4GB share-1.png

Harddisk #1: Western Digital Caviar GP 500GB

Brenner: LG GH22NS40 share-1.png

Strømforsyning: Antec BasiqPower 500W

 

Pris: 4 650,- hos Amentio

>>Handlevogn<<

_______________________________________________________________________

4# The Innovator (Budsjett)

-De

Dersom man verken bruker datamaskinen til spill eller videoredigering, trenger man heller ikke å kjøpe komponenter som er beregnet til dette. Tvert imot vil denne maskinen kunne tilby essensiell ytelse til internett, kontorarbeid, film, multitasking og lett bildebehandling.

 

Deltaco.png

 

Kabinett: Deltaco LA-119

Hovedkort: Asus M4N78 SE

Prosessor: AMD Athlon II X2 245

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4650 share-1.png

Minne: Kingston DDR2 800MHz 2GB share-1.png

Harddisk #1: Western Digital Caviar Blue 500GB

Brenner: Samsung SH-S223B share-1.png

Strømforsyning: Axpertec Xion 400W share-1.png

 

Pris: 2 650,- hos NetOnNet

>>Handlevogn<<

_______________________________________________________________________

 

Notis: På noen produkter er det et avvik i prislistingen hos Prisguiden og nettbutikken. Derfor har jeg valgt å sette opp den reelle prisen i tillegg til å linke til handlevogn. Ta forbehold om at disse endres dynamisk i nettbutikken, men oppdateres kun periodisk i tråden.

 

Beriktigelse: Ingen av oppsettene har blitt fysisk testet. Valget av komponenter er basert på individuelle nettbaserte tester og ytelsesmålinger, og forteller altså ikke om hvor godt et helt oppsett passer sammen. Jeg på min side forsøker mitt beste for å finne kompatible produkter, og dette gir i hvert fall et meget godt grunnlag for at systemet fungerer i all hovedsak. Det er likevel viktig å understreke at hele prosessen med å velge komponenter, bestille og tilslutt sette sammen alt til et ferdig oppsett skjer på eget ansvar.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Monitor.png

Skjermer (oktober)

 

Atter en ny kategori til tråden. For å gjøre det mulig for meg å oppdatere den jevnlig, har jeg valgt å anbefale 5 skjermer om gangen.

________________________________________________________________________

 

1. Fullt fargespekter

 

Star2.pngDell UltraSharp W2209WA

Denne skjermen tilbyr et e-IPS panel til folket. Forskjellen mellom TN og e-IPS er som natt og dag når det kommer til innsynsvinkel og registrering av farger. Riktignok er ikke responstiden på 6ms egnet særlig godt til gaming, men til alle andre områder er denne modellen langt å foretrekke.

 

Størrelse: 22"

Oppløsning: 1680 x 1050 (16:10)

Kontrast: 3000:1

Responstid: 6ms

Pris: 2150 kr hos DustinHome.no

Dell2209Wa.png

________________________________________________________________________

 

2. Økonomen

 

Star2.png BenQ G2411HD

BenQ har etterhvert gjort seg bemerket ved at de har lansert billige skjermer med høy ytelse. Denne modellen tar i bruk et TN-panel, som gjør at innsynsvinkelen er begrenset. Med andre ord bør du huske på å vinkle den riktig, men det burde heller ikke være så vanskelig. Responstiden er på kun 2ms, som sikrer at spill ikke vil være offer for særlig etterslep. Dette kan også kombineres med film, ettersom formatet er det samme du finner på TV-en i stua.

 

Størrelse: 24"

Oppløsning: 1920 x 1080 (16:9)

Kontrast: 1000:1

Responstid: 2ms

Pris: 1650 kr hos Datakjeden.no

 

BenQG2420HD.png

 

________________________________________________________________________

 

3. Gamer

 

Star2.pngSamsung Syncmaster 2233RZ

Her har du en skjerm som er rettet eksklusivt mot de som bruker den mest til spill (!). Med sin 120Hz-teknologi er den en etterlengtet oppgradering fra CRT-skjermen når det gjelder etterslep. Skjermen har også støtte for Nvidia GeForce 3D Vision, som klargjør den for spill med bruk av 3D-briller. Kanskje ikke det beste salgsargumentet, men for en hardbarka spiller er dette en av de mest kompetente valgene.

 

Størrelse: 22"

Oppløsning: 1680 x 1050 (16:10)

Kontrast: 1000:1

Responstid: 3ms

Pris: 2600 kr hos Multicom.no

Samsung.png

________________________________________________________________________

 

4. Designperle

Star2.png Samsung XL2370

Samsung er kjent for å levere produkter av høy klasse. Ikke bare har denne skjermen skikkelig god bildekvalitet, men den har også stått for et gjennombrudd innenfor design. Når man ser på den bryr man seg nemlig ikke om den mangler muligheter for fysisk konfigurasjon. Man blir slått over ende av hvor slank den er, hvor sensuell foten av glass føles osv. Som vanlig koster design en del, men denne modellen er verdt hvert røde øre.

 

Størrelse: 23"

Oppløsning: 1920 x 1080 (16:9)

Kontrast: 1000:1

Responstid: 2ms

Pris: 2950 kr hos Komplett.no

 

 

SamsungXL2370.png

 

________________________________________________________________________

 

5. Entusiast

Star2.png Eizo Foris FX2431

Få skjermer har en like høy sikleverdi som denne. Noen produkter er grunnløst overpriset, mens andre er dyre fordi det rett og slett er bedre. Eizo Foris havner definitivt i den siste kategorien. Dette er skjermen du skal lete etter dersom du er virkelig dedikert. Finito finale.

 

Størrelse: 24"

Oppløsning: 1920 x 1200 (16:10)

Kontrast: 2000:1

Responstid: 6ms

Pris: 8000 kroner hos Komplett

Eizo.png

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ja, dette må jeg bare poengtere ovenfor alle. Jornboss har vært min enormt fortrolige og innsatsvillige partner i oppbyggningen av dette. Han har bidratt med flerfoldige tips og korrigert mang en feil fra min side. Jeg yter ham stor respekt og er dypt takknemlig for hans arbeid. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Fine oppsett du har laget, kjempe bra tiltak dette! :)

 

*Ser du har satt opp HD4830, det er ca 100-200 kroner mer for 4770 seriene som yter en god del mer og krever mindre strøm.

 

Da ville jeg automatisk byttet ut kabinettet til et Antec Sonata III, og byttet ut hovedkortet til CF-støtte. Da 500W skal holde til CF eventuelt seinere.

 

*Ville også byttet ut hardisken du har valgt med en Seagate Barracuda 7200.11 500 GB , da det er kun 50lappen ekstra.

 

Du kan også tenke på å bytte ut prosessoren med AMD Athlon 64 X2 7850 Black Edition da får du presset prisen endel ned, men ytelsen vil også synke litt. Spørs hva som er bang-for-tha-bucket.

 

Alle de jeg har merkert med en stjerne forann mener jeg er et must å bytte ut.

 

EDIT: Handlekurv nummer 2 fungerer ikke.

Endret av x3m_pl4yer
Lenke til kommentar

Da var linken til "The Conquerer" fikset. :)

 

Det er riktig som du sier, at oppsettet har stort potensiale med noen få endringer. Faktisk er det slik at kun et eneste komponent, som f. eks. Radeon HD 4770, er nok til å endre hele bygget. Grunnen til at jeg ikke har valgt det du har foreslått, er ganske enkelt fordi ingen butikker har begynt å selge skjermkortet enda. Amentio regner med å få det inn 12. mai, altså er det en liten stund til enda. Men når den tid først kommer, utelukker jeg overhodet ikke Antec Sonata III som en erstatter. Tviler litt på at PSU-en i kabinettet har uttak for CF, men en enkelt splitter burde ta hånd om den saken. Men CF som standard blir ikke aktuelt, så det får være opp til den avanserte brukeren.

 

Seagate Barracuda 500GB koster i realiteten 486 kroner hos Amentio. Det er ofte avvik mellom prisguiden og de aktuelle nettbutikkene. Dermed er forskjellen på litt over 100 kroner. Riktignok ikke all verdens penger, men det handler også litt om hva en ønsker av en maskin i dette sjiktet. Jeg skal være forsiktig med å si at de fleste ikke har bruk for 500 GB, siden jeg vet at det er utallige personer her som bruker mye mer enn som så. Men i budsjettklassen er det nok en minioritet for øyeblikket.

 

AMD X2 7850 er ikke en dårlig prosessor. Tvert imot. Derimot er jeg ganske uvillig til å gå tilbake til tokjerneprosessorer. AMD X3 720 gir allerede utrolig verdi for pengene, og det var et meget kalkulert valg som jeg tok etter en mengde sammenligninger. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig at AMD X3 720 er en veldig god prosessor og er vel igrunn enig at denne vil gi mer for pengene enn en AMD X2 7850.

 

Når det gjelder seagate disken så koster den 437,- på Amentio og samsung sin til 373,-. Kjapt regnestykke vil vi komme frem til at det er kun 63,- i forksjell for disse to diskene. Dette mener er helt klart verdt det!

 

Men alt i alt, veldig bra!

Lenke til kommentar

Vet ikke om du kan kalle det en svakhet, men maskinen er optimalisert for å gi best mulig verdi her og nå. Standardene som er brukt er allerede godt etablerte. Det dyreste oppsettet bruker derimot standarder som er på vei inn i markedet, og vil derfor være lettere å oppgradere i ettertid. Kort sagt, "The Conquerer" har en potensiell ulempe for de som oppgraderer hyppigst.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Hva syns dere om denne da?

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=97067.

 

Har skrapt sammen tips fra diverse tråder her på forumet, med utgangspunkt i agentspoon sin første tråd (pekepinn: stasjonær pc til 5000kr).

Handleliste - Mener dette er et bedre oppsett for pengene, ta bort CPU-kjøleren og legg på et litt bedre hovedkort. :)

Endret av x3m_pl4yer
Lenke til kommentar
Må minne om at denne tråden ikke vil bli brukt til å behandle individuelle forespørsler. Hovedpoenget med å ha den åpen, er slik at flere kan diskutere og anbefale endringer til de allerede eksisterende oppsettene. Andre formål må greies ut i forumet generelt. ;)

Helt enig, får dessverre ikke slettet det jeg postet?

Lenke til kommentar

Riktignok finnes det komponenter som tilbyr enda mer. Jeg har helt bevisst satt et pristak på 10 000 kroner, og jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare grunnene til dette. Først ut er det faktum at pris ikke alltid reflekterer ytelse. Intel Core i7 965 koster nesten 4 ganger så mye som den prosessoren jeg har valgt, men yter ikke engang dobbelt i forhold. Et kabinett er et viktig komponent fordi det kan gjenbrukes flere ganger. Antec Three Hundred er av solid kvalitet, og det dekker de fleste behovene en bruker måtte ha. Klart Silverstone-kabinettet er bedre, men det er ikke såpass mye at jeg hadde vært villig til å betale 5 ganger prisen for det.

 

Her om dagen så jeg et skrekkeksempel på hva som kan skje når noen legger altfor mye penger i et oppsett. Han eller henne kjøpte det for 13 000 kroner for to år siden, og nå har verdien falt helt ned til cirka 3 000 kroner. Dette er en øyevekker for samtlige. Økonomisk lønner det seg ikke å kjøpe såpass dyrt. Med et oppsett til 10 000 kroner kan man allerede spille av alt på høye innstillinger. Som entusiast kan det muligens gå trend i å hele tiden ligge et skritt foran de andre, men det blir fort en dyr affære som smaker av lite.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Må minne om at denne tråden ikke vil bli brukt til å behandle individuelle forespørsler. Hovedpoenget med å ha den åpen, er slik at flere kan diskutere og anbefale endringer til de allerede eksisterende oppsettene. Andre formål må greies ut i forumet generelt. ;)

 

Beklager, skal opprette egen tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...