Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Highend pc'n er overraskende rimelig. Positivt:)

High-end? :nei:

Den er en komplett mid PC med high prosessor = mid+?

Skal du ha high-end (relativt til dagens standard for nye STASJONÆRE PC'er) trenger du x2 på skjermkortet, en god SSD som OS-disk, og enten lav-latency RAM, høyere klokket RAM, eller dobbel mengde RAM.

 

 

Jeg vil foreslå for Agentspoon å legge til en liten kommentar under prisen for de forskjellige maskinene med anbefalte/mulige oppgraderinger/endringer som kan gi mye for pengene. Forslag til disse blir da HD4770 eller HD4770 CF for Inovator og Conqueror, og HD4890 CF (eller x2 som har fått klarsignal fra AMD nå). Jeg foreslår også at du legger i kommentar Supertalent Ultradrive 64GB SSD til 2000kr og Intel x25-M 80GB til 2800kr.

Disse er oppgraderinger noen men ikke alle vil ønske, og som vil gi mye for pengene.

 

F.eks. The innovator med HD4770 CF og Ultradrive (+ 4GB RAM ekstra) vil koste ca 7000kr, knuse the conqueror, og slå the alchemist på alt annet enn de tingene som kun er avhengige av CPU. IMO dette (uten CF) burde erstatte the conqueror i anbefalingene dine, men det er din tråd ;))

 

Ja det er selvsagt alltid mulig å oppgradere en PC. Har jeg en til 4500, kan jeg oppgradere den til 7000,-. Har jeg en til 17000,- så kan jeg oppgradere den til en på 25000,-. Jeg skjønner ikke poengene dine her. Er det slik at oppsettene som Agenten har foreslått er for dårlig, så bør de jo byttes ut. Slik jeg leser deg så finnes det alternativer til ca 4500, 7000 og 9500 (som i prinsippet er Agentens forslag) som alle er bedre og like fremtidsrettede. Kan du være så vennlig å sette opp tre forslag som alle er bedre og mer fremtidsrettet? Jeg ser selvsagt (og sikkert agenten også) at HD4770 kom veldig godt ut, og er billig. Kan du også dokumenter SSD sin innvirkning på spill - totalt sett. Jeg ser at det blir mere stabilt pga min FPS - men dessverre så øker ikke average FPS veldig - og det må selvsagt være avgjørende. Jeg sier ikke at spillopplevelsen nødvednigvis ikke bli bedre, men ytelsen øker ikke nevneverdig. Noen spill begynner å ta inn over seg SSD, men i svært liten grad.

 

Vi skjønner alle at to stk HD4770 yter kanskje like godt som et flott kort som feks GTX275. I tillegg ble disse lagt ut veldig billig. Det du ikke har fått med deg er at med to skjermkort på et hovedkort med to PCIe - da er det ikke mer igjen. Ingen oppgraderingsmulighet. Skal en da oppgradeere - hva er da mulig - fortell meg det. Derfor er det helt fornuftig av Agenten i noen tilfeller å bruke 1 stk highend kort, fordi da er det faktisk mulig å oppgradere med et til. Dessverre så koster disse kortene - HD4890, GTX275 osv- 2K eller mer. Slik er det bare. Noen ganger så virker det som om din kompetanse tar helt overhånd og du glemmer helheten (sa personen som ble beskyldt for å henge seg opp i en komponent!):)

 

Jeg skulle ikke bry meg mer, og jeg bryr meg ikke om det samme mer. Dette er en annen kommentar.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ler litt, ikke for å være frekk.

 

Men ærlig talt Jørn, det innlegget der var ikke særlig kunnskapsrikt innenfor data. Og det og bygge rigger.

 

Alcimist er ikke high end, det er en potensial high end, verken mer eller minder, selv rimiligste riggen agent anbefaler kan slå the alchimist ganske enkelt.

 

Jo vi har diskutert oppgraderingsmulighter. Eneste spillmessige oppgraderingsmulighten the Alhicmist har er GRAFIKKORT, og selv phii720 konkurerer der opptil 4870x2. FAKTA.

 

La oss ta the The Alchimist

 

Kabinett - billig og bra - hører under de rimiligste anbefalinger

 

Grafikkort - Passer alle cpu intel og AMD - fra ca kr 800,- og opp for å dra det på maks

 

psu - En av de rimiligste som støtter cf eller sli

 

hk - Absolutte low end når det gjelder lga 1366

 

hdd - Stander mid range i enhver anbefaling.

 

Cpu - Eneste som tilsier at det skulle være high end.

 

Fakta er at det er kun cpu som tilsier at dette er en entusiast rigg. Fakta. Out of the box vil det være mulig å sette opp utallige rigger som går ring rund denne riggen i mange applikasjoner.

 

Rimelige SSD disker fra 1600 - 2000 gir ytelse som overgår raptoren på alt annet enn skriving av små 4 bits filer.

 

De overgår også raptoren på min framerate.

 

Og jørn , det spiller ingen trille om avrage framrate er 60 eller 200, derimot spiller det meget stor rolle om du har framdrops til 20 eller 30.

 

Og når det gjelder testen du henviste til med gtx 280, med forskjellige cpu, herjemin. spiller du du med og uten aa og andre optimaliseringer jo så klart i7 gir deg flere FPS, som du ikke kan se. MEN straks du vil ha maks grafikkoppløsning så blir det gpu som er flaskehals.

 

Avarage framrate.......er viktist, ærlig talt jørn. Du kan bedre enn det. Nytter lite om du have avarage framrate på 60 i et first person shootgame , dersom du har et framdrops i en heftig kamp, og du ikke rekker å svare på grunn av dette, da er det straks bedre med 50 fps og svært få framdrops.

 

I7 er en god cpu, ja, men den er kun en komponet av en helhet. FAKTA.

 

Og endel av dine kommentarer her tilsier at du bør sette deg litt mer inn i hva som er god balanse jørn.

 

Når dette er sagt, det er ingenting galt for the alchimist, det er en god allroundrigg, spesielt egnet for folk som driver med f.eks adobe , konvertering av filer, heavy multitasking, uten om det er det kun en middelmådog rigg.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Egentlig bare for å poengtere at jeg bruker slike ekstremer, men ta phii720 vs q9550, og 4870 i cf. q9550 gir flere framedrops.

 

Og ja det spiller en rolle det jeg sier for å understreke poeng, setter du grafikksettinger lavt og oppløsning., ja så gir en cpu ,f.eks i7 920 fler frames per sec. Men hvorfor sier jeg at du ikke ser forskjell på 60 fps eller 200 :) ??

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Ja det er selvsagt alltid mulig å oppgradere en PC. Har jeg en til 4500, kan jeg oppgradere den til 7000,-. Har jeg en til 17000,- så kan jeg oppgradere den til en på 25000,-. Jeg skjønner ikke poengene dine her. Er det slik at oppsettene som Agenten har foreslått er for dårlig, så bør de jo byttes ut. Slik jeg leser deg så finnes det alternativer til ca 4500, 7000 og 9500 (som i prinsippet er Agentens forslag) som alle er bedre og like fremtidsrettede. Kan du være så vennlig å sette opp tre forslag som alle er bedre og mer fremtidsrettet?

Poenget mitt var at dette er små oppgraderinger som gir stort utslag på maskinens ytelse for 2 spesifike scenario, og som man da kan velge å gjøre om man vil ha bedre ytelse i disse. SSD for generelt mer responsiv maskin i windows og programmer, og bedre skjermkort for bedre gamingopplevelse. Formålene med disse oppgraderingene må du ikke blande ;)

Jeg ble invitert til denne tråden for å gi inspill om SSD, og jeg har konkludert med Supertalent Ultradrive 64GB eller Intel x25-M 80GB som realistiske alternativer.

 

Jeg kan godt ta utfordringen din og sette opp maskiner til ca 4500, 7000, og 9500 som jeg mener overgår Agentens oppsett ;)

 

Jeg fant ikke ut i farta hvordan jeg lager handlevogn i prisguide, så jeg linker bare direke til komponentene fra listen her og summerer opp.

 

Alternativ til "The Alchemist":

Kabinett: Sharkoon Rebel 9 value (594)

Strømforsyning: Chill Innovation 520W (777)

Hovedkort: Asus 790fx (1576)

Prosessor: AMD Phenom II 720BE (1233)

RAM: 8GB OCZ Reaper 1333Mhz, 6-6-6-18 (1358)

Skjermkort: PowerColor Radeon HD4890 (1899)

DVD: Samsung bulk (191)

Lagring (bulk): Samsung Spinpoint F1 1TB (691)

SUM: 8319kr (denne vil være litt underlegen alkymisten om den ikke klokkes, og i CPU-begrensede oppgaver. Middels rigg)

+SSD: Intel x25-M 80GB (2795)

Sum: 11.114kr (vil føles mye raskere enn alymisten ved generell bruk (regner da ikke spill, mid+ rigg som vil føles som en high-end for alt som ikke er CPU-begrenset)

+CPU Phenom II 955BE (2150) = 12.031kr

+Skjermkort for CF: 13.930kr (DA har du en high-end rigg)

 

Alternativ til the Conqueror:

Kabinett: Sharkoon Rebel 9 eco (457)

Strømforsyning: Chill Innovation 400W (482)

Hovedkort: Gigabyte 790x (1091)

Prosessor: AMD Phenom II 720BE (1233)

RAM: 4GB OCZ Reaper 1333Mhz, 6-6-6-18 (679)

Skjermkort: Asus Radeon HD4770 (825)

DVD: Samsung bulk (191)

Lagring (bulk): Samsung Spinpoint F1 1TB (691)

SUM: 5649kr

+SSD (fikk ikke linket, it24.no) Supertalent Ultradrive Me 64GB (1690)

SUM: 7339kr (500kr dyrere enn "The Conqueror", men har 250GB ekstra harddisk òg SSD. I tillegg er det en AM3 rigg som vil være oppgraderbar (2 PCIe x16, 3 PCIe x1))

+Skjermkort for CF: 8164kr (dersom man skal spille nye spill med høy oppløsning (1920x1200) og høye instillinger)

 

Alternativ til "The Inovator": (denne er beregnet som HTPC, eller budsjett-PC)

Kabinett: PointOfView V55 µATX 350W (473)

Hovedkort: Asus 780V, DDR2, mATX (656)

Prosessor: AMD Athlon 64 x2 5050E 2,6Ghz 45W (555)

RAM: 4GB Kingston ValueRam 800mhz CL5 (452)

Lagring: SSD (fikk ikke linket, it24.no) Supertalent Ultradrive Me 64GB (1690)

SUM: 3816kr (denne vil føles mer responsiv enn "The Alchemist" ved bruk i windows, surfing, og programmer som ikke belaster CPU 100%. Multitasking vil gå lett som bare det pga SSD)

+Skjermkort om man vil spille mer krevende spill enn HD3400 (integrert) klarer: Skjermkort: Asus Radeon HD4770 (825)

SUM: 4641kr

Til de av dere som vil whine om lagringsplass her: 64GB holder lenge til windows og programmer, og media kan man lagre på en ekstern harddisk eller hente fra andre maskiner på nettverket. Dersom man trenger mer intern plass koster ikke en ny harddisk mer enn noen få hundrelapper (1TB til 691kr er linket til over). For enkelhets skyld er alle delene her untatt SSD fra multicom.

 

Der dere ser jeg har skrevet + etter den første summen har jeg lagt til deler jeg foreslår men som ikke nødvendigvis trenger å være med. Det oppsettet jeg anbefaler har understreket sum. På den første har jeg streket under 2, den billigste for de som vil spille med god ytelse, men har penger i bakhodet, og den dyreste for de som vil ha skikkelig god ytelse og/eller vil ha kraftigere prosessor for arbeid som blir begrenset av den. Tingene jeg har lagt i + er sortert etter rekkefølgen jeg mener man bør ta de med, men selvfølgelig er det noen som har bruksområder der man heller vil hoppe over en ting.

 

 

Selv om dere er uenig i oppsettene mine over håper jeg dere i alle fall tar dere tiden og leser gjennom når jeg har tatt meg bryet å lete opp alle deler og sette opp dette (tok ca 3 timer). Jeg er helt åpen for komentarer/diskusjon/kritikk for oppsettene over, men hold det saklig. De av dere som ikke har SSD selv, helst ikke rakk ned på det uten å ha prøvd det. Lagringsmediet er en vanvittig flaskehals, og jeg har selv prøvd SSD vs HDD i både low-end og high-end ;)

(edit: trykkleif :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Vel det er greit. Gullars påstår igjen at PII720+SSD+HD4770 gir bedre ytelse enn PII720+GTX275; og at det ike er forskjell på 6750,- og 8164,- (Conquerer). Alchemiste koster også fra 2-4K mer enndet nevnte forslag fra Agenten. Jeg er ikke imponert, men jeg gir helt opp. Agenten er etter mitt syn den eneste som er inne på noe her.

 

Ingen er uenig at man kan optimalisere bedre i nåtiden, det er påpekt av Agenten og meg flere ganger.

 

Jeg har heller ingen problemer med å tro og skjønne at SSD vil bli ledende over tid. Men når man er så ensporet i forhold til enkelte komponeneter/merker som Gullars og Osse, da hjelper det ikke uansett hva man kommer med.

 

Men pøser manut penger så kan en få alt. Noen grenser må en jo sette, ellers så får vi bare et forslag. det dere gjør er bare å pøse inn mer penger hele tiden. Skjønner ike helt argumentasjonen.

 

Osse jeg tror ike vi skal snakke om kompetanse her. Gå heller inn på de faktiske forhold og se hva som egentlig diskuteres her:)

 

Men frisk diskusjon det er det. Jeg tåler det, og det virker som om det er flere av oss som har noe å lære av andre og trenger dette - ikke bare meg:) Her er det mange hull hos flere.

 

EDIT: men forslagene til Gullars er bra selvsagt. Poenget er vel at det må settes noen grenser. Men for all del ønsker folk å sette de opp på den måten er det selvsagt helt flott og uproblematisk. Jeg mener ihvertfall at de ikke er noe alternativer til de gjeldende forslag, men helt andre alternativer og bør da evt ligge i en annen tråd.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Vel det er greit. Gullars påstår igjen at PII720+SSD+HD4770 gir bedre ytelse enn PII720+GTX275; og at det ike er forskjell på 6750,- og 8164,- (Conquerer). Alchemiste koster også fra 2-4K mer enndet nevnte forslag fra Agenten. Jeg er ikke imponert, men jeg gir helt opp. Agenten er etter mitt syn den eneste som er inne på noe her.

Jeg står fast på min oppfattning at PII720BE + SSD + HD4770 vil gi en mye bedre brukeropplevelse av en maskin enn PII270 + GTX275 dersom man ikke er en gamer med trangt budsjett. Om man kun er interresert i spillytelse og har lite budsjett er det tull å bruke penger på SSD, men denne tråden omhandler ikke bare spill.

 

Jeg har streket under de oppsettene jeg anbefaler, og har gitt flere mulige kombinasjoner. Grunnen til at jeg ikke anbefaler Intel er at med i7 blir det feilballansert for gaming (alt for mye ledig prosessorkraft i forhold til skjermkortet), Core2Quad gir mindre for pengene enn Phenom II og er i tillegg forgie generasjon (i5 kommer til å overta det segmentet seinere i år). Core2Duo kunne gjort seg i det billigste HTPC-oppsettet, men min subjektive mening var at en 45W Athlon x2 ga mer for pengene der.

 

Oppsummerte priser på de oppsettene jeg foreslår:

Alchemist:

-11.114kr for en veldig sprek og responsiv maskin (windows og programmer) som kjører det meste av spill flytende med fin grafikk, men er middels på prosessorkraft for tunge tallknuser-oppgaver.

-13.930kr for en maskin som virkelig kan kalles high-end.

-11.135kr om man dropper SSD men går for 955BE og 4890 crossfire for en high-end gaming-rigg.

 

Conquerer: 7339kr (500kr mer enn det nåværende oppsettet). En virkelig ballansert maskin som oppfører seg som en high-end maskin under vanlig bruk (windows, surfing, og programmer som ikke avhenger KUN av prosessor), har nokk regnekraft til å kunne gjøre tyngre oppgaver i et greit tempo, og kan kjøre det meste av spill med akseptabel grafikk og FPS.

 

Inventor:

-3816kr dersom man ikke skal spille nye spill eller ønsker 100FPS på ikke helt nye spill.

-4641kr dersom man vil drive med litt casual gaming av nyere spill.

En maskin til 3800kr som vil føles raskere som kontor-PC og for dagligdagse oppgaver enn et i7-oppsett til 9000kr kan vell ikke fnyses av? Hvorfor kaste penger på prosessoren om man ikke skal bruke den?

 

Jeg har heller ingen problemer med å tro og skjønne at SSD vil bli ledende over tid. Men når man er så ensporet i forhold til enkelte komponeneter/merker som Gullars og Osse, da hjelper det ikke uansett hva man kommer med.

 

Men pøser manut penger så kan en få alt. Noen grenser må en jo sette, ellers så får vi bare et forslag. det dere gjør er bare å pøse inn mer penger hele tiden. Skjønner ike helt argumentasjonen.

SSD har levert høyere ytelse enn harddisker i RAID pr kr brukt på dette i ca 1 år nå. "Over tid" har vært ca de siste 2 årene, og SSD er nå kun underlegen harddisker på pris pr GB, men siden SSD ikke brukes til masselagring av media blir det innkjøpskostnaden av en systemdisk som blir prisen. Størrelsen på en systemdisk vil være typisk 30-80GB avhengig av OS, og pris for dette for en SSD som yter 5-10x over harddisker blir ca 1200-2800kr. Alikevell vil en SSD på 30GB til 1200kr øke hastigheten på en maskin mer enn en oppgradering av prosessor+hovedkort+RAM til 5000kr (nokk en gang som jeg påpeker, for alt annet enn det som KUN avhenger av prosessoren).

Når man snakker om å kaste penger på problemer har man allerede gjort dette i mange år. Man har kastet unødvendig mye penger på raske prosessorer for å få systemet som helhet til å gå raskere, når lite minne og tregt lagringsmedie har vært de største problemene (flaskehalsene).

 

Men frisk diskusjon det er det. Jeg tåler det, og det virker som om det er flere av oss som har noe å lære av andre og trenger dette - ikke bare meg:) Her er det mange hull hos flere.

Frisk diskusjon er greit, krangel og drittkasting (om det skulle forekomme) er ikke greit. Jeg har fortsatt en del å lære om data (spesielt overklokking, men det er OT :p), men SSD tror jeg ikke du skal prøve å belære meg om ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal ta meg tid til å kommentere kort på hvert enkelt oppsett, GullLars. :)

 

The Alchemist (A)

Kabinettet er marginalt dyrere, men slår ikke Antec på kvalitet. Strømforsyningen du har valgt er blant de beste i sin kategori, men støtter langt i fra CF med HD 4890. Du har valgt et dyrt og godt hovedkort, men til gjengjeld er prosessoren markant dårligere enn i7 920 (samme for 955BE). Alt over 6GB minne gir lite utbytte for de fleste. Strengt tatt kan du si at dersom du legger til Intel X25-m til mitt oppsett (11 500 kroner totalt), yter det generelt bedre enn ditt oppsett, og støtter i tillegg utvidelse for Crossfire.

 

The Conquerer (A)

Det er som Jornboss påpeker, ikke realistisk å sammenligne HD 4770 med GTX275. Jeg tar derfor utgangspunkt i den fullt oppgraderte prisen, selv om jeg selv planlegger å bytte til HD 4770 CF når det blir tilgjengelig via Amentio (prisen synker da med 600 kroner, til 6150,-). I tillegg kommer ekstra frakt ved at du også handler gjennom it24. Dersom jeg oppgraderer mine komponenter til å matche dine, vil mitt oppsett havne cirka 300 kroner billigere og allikevel tilby bedre ytelse pga bedre prosessor. Dette dersom jeg velger SSD da.

 

The Innovator (A)

Eneste som er bedre er SSD-enheten, og da ofrer du både vanlig harddisk og 3-kjerne prosessor. Prisen kommer også ut cirka 400 kroner dyrere. Men til tross for dette er jeg enig i at SSD gjør godt utslag på ytelsen, så det skal absolutt vurderes ordentlig.

Lenke til kommentar

Dæven, jeg satt visst opp 520W på den for Alchemist der, det må ha vært typo av meg (sov ikke i natt :p). Det skulle være 740W, +300kr ca.

Jeg har 740W Chill selv, og den drar lett Phenom x4 9850BE (@2,8)+ 4870x2, og det virker som den bare koser seg når jeg gamer.

Valget av 8GB RAM er for å sikre at det er nokk selv om man driver med tung multitasking med pagefile skrudd av.

 

 

Den forandringen til The Conquerer du tenker på der blir bra. Hvis du ikke vil ta med SSDen i oppsettet, så kan du kanskje sette den i parentes under som noe å vurdere å kjøpe ved siden av?

 

 

Når det gjelder The Inventor så må se litt på hva du vil med maskinen. Skal det være en maskin for generell hjemmebruk (familie-PC type eller media-PC), eller skal det være en svak spillePC som klarer å gjøre litt videoredigering, enkoding og sånt?

Den versonen som ikke har skjermkort, men bare bruker det integrerte 3400 og koster ca 3800kr er omtrent nøyaktig likt det som står hjemme hos foreldrene mine. Det er et veldig responsivt system som åpner de fleste bruksprogrammer så og si øyeblikkelig, og det er aldri noe henging i systemet eller venting på at ting skal jobbe seg ferdig, selv mens virus-scan går. De aller fleste som kjøper en maskin til ca 4000kr vil aldri beregne den til noe seriøs spilling eller tung prossesseringsarbeide. En 2,6ghz dualcore greier fint å dra photoshop, musikkredigering, og får unna de fleste normale oppgaver som zipping i et OK tempo.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Prisen på SSD blir bestandig billigere hvis man venter litt.. når man tenker på ytelsen så har man nådd et tilfredstillende nivå, OSet og en hel del applikasjoner takler ikke mer enn ca. 240-250 MB/s les. Ser man på utviklingen så får man mer IOPS hvis man venter, men Intel sin MLC-disk duger til det meste i lang tid fremover.

 

Windows 7 vil kanskje med SP1 komme med et bedre filsystem for SSD, men teknologien er moden nok til å takle det.

Lenke til kommentar
Alternativ til "The Inovator": (denne er beregnet som HTPC, eller budsjett-PC)

Kabinett: PointOfView V55 µATX 350W (473)

Hovedkort: Asus 780V, DDR2, mATX (656)

Prosessor: AMD Athlon 64 x2 5050E 2,6Ghz 45W (555)

RAM: 4GB Kingston ValueRam 800mhz CL5 (452)

 

AM2 Athlon x2 5050e burde byttes ut med AM2+ x2 7750e (HT3.0).

Asus 780V, DDR2, mATX burde byttes ut med Asus M3N78-EM (Geforce 8300).

 

Nvidias drivere er bedre til å spille av 1080p materiale under windows. I tillegg støtter de VDAPAU under linux.

 

I tillegg støtter Nvidia/AMD chipsettet Hybrid Power, dvs du kan sette inn et eksternt Nvidia skjermkort som skrues av når det ikke er i bruk. (5W idle).

Lenke til kommentar
D Jeg synes du er altfor snever Osse - og veldig lite fremtidsrettet. Dersom en trenger et skjermkort til om 1-2 år, så kan en legge til det. i7 vil da fortsatt kunne fungere og dra to kort på maks. En Pii720 drar ikke 2 stk GTX275 på maks eler på langt nær slik som i7, og CPUen blir da flaskehalsen. Da må en skifte prosessor også. Om to år betyr det kanskje at en i tillegg må skifte hovedkort også. Så jeg er totalt uenig med deg, og har også delvis begrunnet det lenger opp. Du tenker bare her og nå, men de fleste ønsker en PC i lengre tid som de kan oppgradere enkelt underveis.

 

Du kan altså oppnå å sette inn feks 2 stk HD4890 + PII720 og få bedre ytelse nå. Men med en gang oppgraderingen skjer på i7 da drar den i fra. Over feks 3-4 år er i7 maskinen helt topp fordi en setter inn et til skjermkort først når man trenger det. Et stk GTX275 er mer enn godt nok i dag. Den ytelsesforbedringen du evt opplever med optimaliseringen vil ikke være synlig for øyet men gi noen tall i tester som er flotte. Her mener jeg at du tar fullstendig feil Osse. Man må ikke bare være entusiastgamer for å velge i7, man er fremtidsrettet også.

Snevert? Hvem i pokker kommer til å kjøpe et 275GTX om 1 eller 2 år? Det er ikke mange, for som Osse sier Fremtidsrettet er et ikke-eksisterende ord innenfor Pc og dets utvikling ;)nVidia og Ati kommer stort sett med nye modeller to ganger i året, og de største nyhetene kommer på Høsten.

 

Når det gjelder i7 så er jeg sånn nogelunde enig med deg, i7 er veldig fremtidsrettet mtp det er den plattformen Intel kommer til å produsere CPU'er til de nærmeste årene. Men per dags dato så skal det vanvittig mye til (Av GPU-kraft) for å gi utslag iforhold til et vanlig Socket 775 oppsett eller AM2+/AM3-Oppsett. Forhåpentligvis kommer Intel skikkelig "tilbake" med en såpass bra ytelsesforbedring på de nye 32 Nm CPU'ene, som de lovet at i7 egentlig skulle yte :)

 

Når det gjelder dine erfaringer rundt Pc, så minner du (Jornboss) meg litt om en annen forum-trøffel, ved navn Sam-Oslo (Koslig Kar Btw), Store ord men liten på Jord.

 

 

Når du baserer PSU-kraft/Watt utifra jallete-anbefalinger fra GPU-Produsenter må jeg si jeg stiller store spørsmålstegn til dine faktiske erfaringer.

 

 

Utsagn som "Ingen kan bevise noen reell effekt av SSD", ikke alt måles i FPS eller Spillytelse ;)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Snevert? Hvem i pokker kommer til å kjøpe et 275GTX om 1 eller 2 år? Det er ikke mange, for som Osse sier Fremtidsrettet er et ikke-eksisterende ord innenfor Pc og dets utvikling nVidia og Ati kommer stort sett med nye modeller to ganger i året, og de største nyhetene kommer på Høsten.

 

Når det gjelder i7 så er jeg sånn nogelunde enig med deg, i7 er veldig fremtidsrettet mtp det er

 

Dette er ikke selvmotsigende Gillorossi? Du må være klar over at det ikke er antall år eller antall innlegg p HW som sier noe om kunnskap. Jeg innrømmer selvsagt at jeg ikke kan alt. Det er ikke slik at det er et svar i PC verdenen. At ikke alt kan måles i FPS og slikt er sikkert riktig, men i mine øyne var det åpenbart at denne tråden primært var satt opp med tanke på PCer til spill. Agenten kan evt fortelle om det er sant eller ikke. Jeg har hele tiden vurdert ut i fra det. SSD effekten på ytelse i spill kan sikkert du og Gullars alt om. Han ber oss andre om å tie og ikke belære han noe om SSD; du ligger vel på samme nivå.

 

Jeg er dum nok til å tro at ikke alle kan alt om alt; derfor stiller jeg en del spørsmål. Det kan være greit innimellom.

 

*persondiskusjon fjernet av mod.*

 

EDIT: forresten så sitter jeg mer enn nok her å skriver, enn å teste 420 forskjellige strømforsyninger. Veldig ok å ha noen tall fra de som lager skjermkortene. Jeg antar at de kan mer om produktene enn deg og meg? Jeg skjønner ikke helt problemstillingen annet enn å finne noe å klage på.

Jeg har testet den jeg bruker:) Skal jeg anbefale den hele tiden? Tror du de andre her har testet alt personlig så er du litt ute å kjøre. Det finnes tonnevis med tester som det er mulig å forholde seg til.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

En CPU overlever lenger enn en GPU, og det burde ikke komme som en overaskelse på deg da de fleste spill baserer seg på GPU-kraft, men hvis du ønsker å ta alt så vanvittig bokstavlig så kan jeg forstå motsigelsen som du hentyder til, dog, det er lov å lese mellom linjene ;)

 

Hehe, hvis du tolker mitt innlegg som et "Angrep" på deg som person, så tar du feil. Dog, hvis du virkelig ønsker å tolke det slikt skal du få lov til det :)

 

Edit: Jeg anser meg ikke som en spesielt Datakyndig person, for det føler jeg det skal veldig mye til for å bli, og ikke minst opprettholde. Problemstillingen min rundt dette med PSU og Antall Watt du trenger, ikke er så voldsomt som du flere ganger har presentert. Helt ærlig så har du ved flere sammenhenger presentert at det liksom skal så vanvittig mye Watt til for å f.eks drive en Singel-GPU og en brukbart Overklokket CPU, noe som er helt feil. Som jeg har sagt tidligere så kommer det mer an på kvaliteten på Strømforsyningen (F.Eks Antall Rails på 12-volten osv) enn Watt :)

 

Edit 2: Et enda bedre eksempel er vel å blir 8800 GTX når det gjelder fremtidsretta GPU'er. Uansett, meg bekjent kommer det vel en rekke Spill ved Sommerstider.

Dog så er det Stor forskjell på en 6-8 måneders gammel GPU og 1-2 år som du tidligere nevnte!

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Faktisk så tar du feil i mine øyne. HD4870 var strålende for 6-8 mnd mnd siden. Når spillene ikke har endret seg er den fortsatt strålende, selv om det er kommet nye kort som yter bedre. Fremtidrettet-diskusjonen var i forhold til CPU ikke GPU. Prøv å analyser det du leser.

 

EDIT @ Giallorossi: glemte å si at jeg helst ser at du holder deg unna å kommentere mine innlegg på personlig grunnlag. Du vet ingenting om meg, og jeg antar at du ikke kan definere min erfaring utifra tekstanalyse. Jeg ser hvordan du har slengt til Sam et eller annet. Hold deg til dine venner og ikke ta meg med. Skal du kommentere noe så får du kommentere valg av komponenter. Takk.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Har siden starten av denne tråden fulgt med på det som har blitt sagt her.

Synes forslagene virker gode, uten at jeg selv har all verdens med datakunnskaper. Det jeg ser og forstår, virker like fullt gjennomtenkt.

 

Agentspoon gir gode forklaringer og god informasjon om oppsette sine, spesielt nå som han har redigert og lagt til litt mer spesifikk informasjon om mulige oppgraderingsmuligheter. Bra! :thumbup:

 

Det dyreste alternativet, The Alchemist har jeg til og med brukt som utgangspunkt når jeg "designet" et oppsett til min nylig konfirmerte bror. Selv med alle de nye "midlene" konfirmasjonen brakte, anser vi et oppsett til over 14 tusen (med skjerm, mus, o.l.) til å være en stor og langsiktig investering. Nettop derfor valgte jeg denne anbefalingen. :yes:

 

På den andre siden har jeg med stor interesse lest de innleggene som har vært skeptiske til Agentspoon sine oppsett og som har kommet med anbefalinger/meninger om endringer av komponenter.

 

Gullars skal ha hovedæren for at jeg selv nylig oppgraderte min egen PC med en Vertex 30gb (kanskje ikke all verdens, men like fullt et viktig steg for meg å gå til innkjøp av SSD). Utrolig deilig å kunne surfe på Firefox 25 sekund etter at jeg rører oppstartsknappen med W7 RC installert. (Litt off topic: har forresten 21gb ledig etter installasjon og sletting av diverse "unyttige" windows-funksjoner som sidevekslingsfil, indexing og dvalemodus :grin: )

 

Jeg vil derfor være veldig klar på å anbefale min bror å oppgradere til for eks. en Intel-SSD og skaffe seg et ekstra skjermkort dersom han er villig til å bruke enda litt mer penger og vil ha enda bedre ytelse. Den siste utløsende faktoren til at jeg ikke anbefalte (les: valgte) å kjøpe en SSD var at Intel-en ikke var på lager i valgte nettbutikk. :roll:

 

Tross enkelte krasse innlegg i denne tråden har den vært lærerik, engasjerende og opplysende. Håper på flere gode innspill! :D

 

Edit: et par-tre feil :p

Endret av V3gg3n
Lenke til kommentar
EDIT @ Giallorossi: glemte å si at jeg helst ser at du holder deg unna å kommentere mine innlegg på personlig grunnlag. Du vet ingenting om meg, og jeg antar at du ikke kan definere min erfaring utifra tekstanalyse. Jeg ser hvordan du har slengt til Sam et eller annet. Hold deg til dine venner og ikke ta meg med. Skal du kommentere noe så får du kommentere valg av komponenter. Takk.

Jeg kommenterer alltid sak, ikke person, men hvis du som leser ønsker å tolke det slikt er det greit for min del :)

 

Ehm, Du kan umulig ha fulgt med i disse evindlige diskusjonene hvor Sammy har vært innblandet, jeg har definitivt vært en av de mest Positive til denne forumbrukeren ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...