Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Par spørsmål, først om the inevator, er den mest å gi maks ytelse for rimligste mulig pris, samtidig ha kvalitet. Er et meget godt konsept og godt anbefalt. Men en kan faktisk få 4850 inn ved å skifte til 740G chipset, matx, dette vil gi bedre gamerytelse, men et kjedeligere kabinett med mindre muligheter. Aopen er også kjent for greie strømforsyninger. Maks gamerytelse for inevator pris

 

Men morsomt er det at vi kan gå 500-600 mer ned å fortsatt ha en brukbar gamerigg, dette med f.eks 740g - phii 710 - radeon 4770. Dette duger flott til f.eks spilling på en skjerm med f.eks 1368x768 (halv hd) og vil være en god rigg for lcd tv.

 

Dersom den var ment for kontorbruk, ja da er 780G chipsettet topp, trenger ikke grafikkort da, der kan også phii 710 være grei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må innrømme at det kabinettet har gått meg hus forbi. Har som regel ikke vurdert MicroATX, men nå som du nevner det, er det absolutt en mulighet. Cooler Master Elite 330 + Chieftec 400W koster 100 kroner mer, så dersom jeg skulle sagt mitt, hadde jeg nok valgt det. Designet på AOpen er som du sier ganske kjedelig, men det er og blir en prioriteringssak. Jeg er også helt enig i at Radeon HD 4770 vil blankt erstatte HD 4830, når det først kommer på markedet. Men det kommer vi til etter hvert.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Når det gjelder the Conguer, vil faktisk 4770 kunne endre det oppsettet betraklig. Dette fordi en rask hoderegning skulle tilsi at strømforsyningen som står i det eminente kabinettet der vil kunne drive 4770 i CF. Dette må selvsagt regnes mer på slik at en er sikker.

 

Litt avhenging av drivervalg så er 4890 og gtx 275 nogenlunde gjevnbyrdige, med et lite overtak til 275.

 

4770 cf vs 4890.. 4770 er også meget Klokkevennlig.

 

Det er også priverdig at det anbefales BE av phii. Men ikke alle er komfertabel med bios klokking, slik at et poeng dere bør legge vekt på er at hardwaren støtter AMD overdrive. 4890 er et meget godt kort for klokking, samme er 940. Dette kan selv ho bestemor klokke ved hjelp av

. Et meget godt klokkeverktøy for amd plattformen utviklet av macci, en av toppklokkerne rudnt omkring. AOD var ikke så nytting for spiderplattformen, da PH I ikke var særlig klokkevennlig. Derimot med phII og 4890 og 4770, gir dette klokking til alle. Dette er et poeng som bør vektlegges under en anbefaling. Endret av Osse
Lenke til kommentar

Når det gjelder the alchimist, positive med den er oppgraderingsmiligheter, og en meget god rigg for konvertering og tallknusing til den prisen. Dog er en på jakt etter en topp gamerigg så er det ikke vanskelig å gjøre det bedre. Dette da gtx 275 ikke på nær kan utnytte regnekraften i en i720. Legg i gtx 275 i den rimligste anbefalingen med litt større psu og det er ikke forskjell på fps. Vi nærmer oss her også et prisnivå hvor faktisk en ssd kan gjøre riggen din til en bedre gamerigg istede for raskere cpu. SSD disker særskilt bidrar vesentlig til å redusere min fps, og sikre gjevnere grafikkflyt. Du finner test av dette på Anandtech. Les gjerne her hva en ssd disk kan gjøre for riggen

 

For en som er på jakt etter den beste gameriggen, ja så er ssd et must.

post-68520-1241125008_thumb.png

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Til Alchemist så kan det vurderes å øke med 150,- for å få denne Corsair Powersupply 750W for å være litt mere komfortable med SLI. Den som står der i dag har ingen problemer med CF, men SLI er mer krevende. Jeg mener den takler det også men.

 

Grunnen til dette er at Alchemist må forsvare at det er en i7 der med tanke på topp gaming. Som Osse sier vil man kunne finne bedre oppsett til samme pris, og som yter bedre. Med to stk GTX275 som mulig oppgradering, så er i7 overlegen de fleste andre prosessorer - ihvertfall billigere. Da vil ingen kunne si noe på at det står en i7 der, til tross for at man pr dags dato kunne ha optimalisert annerledes.

Lenke til kommentar

@Agentspoon

 

Du mangler en rigg mellom the conguear og the alchemist, dette da i7 920 fortjener 4870x2 eller gtx 295, dette dersom det skal være en gamerigg. Før dette vil selv en Phii 720 duge i en gamerigg. Derfor hører I7 920 til i en noe høyere prisklasse, men nok engang dette som gamerigg, derimot folk gjør andre ting enn å game, i en gamerigg gjør faktisk phii 720 det like så bra helt til du er opp i grafikkstyrken til disse skjermkort. Men en pc er tross alt ikke kun en gamerigg, sitter en og konverterer mye, og driver mye med videoredigering så kan i7 også vise sin styrke.

 

Intels x25 er kongen på haugen når det gjelder SSD, men Ocz og de andre SSD produsenters disker bør også vurderes nøye, kontakt Gullars, spør han om SSD, såvidt jeg har skjønt er han en av guruene for SSD her på forumet.

 

Vidre dersom en driver med anbefalinger, så er det et behov som koster endel, men som meget mange inkludert meg setter høyere enn ytelse, nemlig det å ha det støysvakt. Det er faktisk mer morsomt å sette opp en støysvak løsning. Dette da det da ikke er kun å ta det beste , klaske det sammen for mest mulig ytelse.

 

Jeg har vel bygget rundt 100 maskiner siden jeg begynte å bygge for ca 20 år siden. De største smilene fikk jeg da jeg satte sammen en rigg som yter bra og knapt nok er hørbar.

 

Jeg mistet interessen for å bygge rigger da core2 kom, dette da den der var så overlegen athlon i alle sammenhenger bortsjett fra på rene budsjettrigger. Vidre er det ikke så morsomt lenger fordi selv en budsjettrigg tilfredstiller alle i dag dersom en ikke er en gamer. Eneste skikkelige utfordringen nå er støysvake rigger og skikkelige gamerigger, vel også HTPC og GHTPC er morsomme utfordringer, som krever mer av byggeren. HTPC og GHTPC er tross alt mest beregnet for stua og kobling opp mot LCD TV og litt andre krav enn kun ren ytelse stilles der.

 

Og bare for å ha det sagt , alle oppsettetene du har satt opp er gode oppsett, uten de store bakdeler.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Dersom Conquerer skal kunne oppgraderes til CF, så må hovedkortet byttes ut. Dette var blant de rimeligste jeg fant. MSI K9A2 CF-F til 685,-. Problemet med dette kortet er at det sannsynligvis ikke støtter Phenom II.

 

Sannsynligvis må man opp mot 1100,- for å finne et hovedkort som støtter CF. Dette MSI K9A2 Platinium gjør det..

 

Dersom vi putter inn mulighet for SLI i Conquerer så er de kortene billigere, men da må vi ha et GTS250 som skjermkort. Det er en god del dyerere enn HD4770.

 

Så noen endringer kan medføre at hele systemet må endres.

 

Slik jeg ser det så bør Conquerer settes opp med mulighet for kun 1 kort. Det kan nevnes at dersom man vil tenke på oppgradering, så kan de sette inn feks det kortet til 1100,- som jeg satt inn.

 

EDIT: fant at K9A2 CF kan oppgraderes til å støtte AM3 her. Hvis det stemmer så er det et greit bytte.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

@ Osse: Å sette sammen et oppsett som er enda dyrere enn The Alchemist er nå, vil for meg gi følelsen av å være litt uansvarlig. Du vet like godt som meg hvor fort en PC faller i verdi. En av de viktigste hensiktene med denne tråden er å vise til at man godt kan få fullt kapable spillmaskiner, uten å gå over 10 000 kroner. De som ønsker å svi av mer enn dette, vet sannsynligvis også hva de driver med og kan velge enda mer spesialisert. Jeg ønsker egentlig ikke å promotere maskiner fra den hylla, fordi de fleste vil nok angre den tiden de igjen skal selge maskinen sin. Likevel, dette er et syn tatt fra kun mitt ståsted. Gjør jeg feil i å ekskludere denne minioriten? (rettet mot alle)

 

En støysvak rigg er som du sier et spennende prosjekt, fordi man trenger å ta hensyn til ganske forskjellige kriterier. Jeg har en viss ide om hvordan en handlevogn innenfor denne sjangeren burde se ut, men med din erfaring er jeg fortrolig med at du kan komme opp med noe enda bedre. Hadde det vært aktuelt for deg å prøve deg på et oppsett? :)

@ Jornboss: HD 4770 CF vil være en erstatning for GTX 275, og vil derfor kun bli tilbudt i denne varianten. Jeg kommer uansett til å bytte til hovedkortet du foreslå, i og med at jeg fant ut at hovedkortet som er valgt nå, faktisk er en B-vare. Det virker som om du får bedre utbytte ved å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar

Stemmer ikke agentspoon, i7 er kongen, men som gamerigg bør den ha minimum 4890 x 2 for å komme til sin rett, alt annet er nesten uforsvarlig. Uten dette er det det kun skryterett og ingen synlig effekt, vi snakker her om multigp oppsett på skjermer av topp klasse med 100 eller bedre i oppfriskinsrate, gjerne med oppøæsning i 2560 x 1600. Det å sette 275 med i7 gjør dette kun til en middels gamerigg. Men som sagt det finnes andre ting enn kun spill.

 

The alchimist fremstår som en bil med en topp motor, uten nok utveksling til å drive dette så fort frem som det bør gå, er jo flaut at en kan glatt sette opp en rigg med cli og cf som kjører ring rundt I7 riggen slike den står nå.

 

For tallknusing on konvertering , med noe spill, er den bra, ellers fremstår det som en rigg for fremtidige oppgraderinger, og hva tror du i7 920 koster om 1 år - 2 år. I7 er for entusiasten, og der setter du opp entusiast grafikk og, og de starter i hovedsak med 4870 x2 for en gamer.

Lenke til kommentar

Greit nok. I morgen vil jeg samle inn mer informasjon om produktene i toppklassen, og oppgradere "The Alchemist" til å yte maksimalt i forhold til dagens standarder. Det blir aktuelt med SSD som systemdisk og GTX295/HD 4870X2. Skal spørre Gullars for hans ekspertise på førstnevnte.

Lenke til kommentar
Stemmer ikke agentspoon, i7 er kongen, men som gamerigg bør den ha minimum 4890 x 2 for å komme til sin rett, alt annet er nesten uforsvarlig. Uten dette er det det kun skryterett og ingen synlig effekt, vi snakker her om multigp oppsett på skjermer av topp klasse med 100 eller bedre i oppfriskinsrate, gjerne med oppøæsning i 2560 x 1600. Det å sette 275 med i7 gjør dette kun til en middels gamerigg. Men som sagt det finnes andre ting enn kun spill.

 

The alchimist fremstår som en bil med en topp motor, uten nok utveksling til å drive dette så fort frem som det bør gå, er jo flaut at en kan glatt sette opp en rigg med cli og cf som kjører ring rundt I7 riggen slike den står nå.

 

For tallknusing on konvertering , med noe spill, er den bra, ellers fremstår det som en rigg for fremtidige oppgraderinger, og hva tror du i7 920 koster om 1 år - 2 år. I7 er for entusiasten, og der setter du opp entusiast grafikk og, og de starter i hovedsak med 4870 x2 for en gamer.

 

D Jeg synes du er altfor snever Osse - og veldig lite fremtidsrettet. Dersom en trenger et skjermkort til om 1-2 år, så kan en legge til det. i7 vil da fortsatt kunne fungere og dra to kort på maks. En Pii720 drar ikke 2 stk GTX275 på maks eler på langt nær slik som i7, og CPUen blir da flaskehalsen. Da må en skifte prosessor også. Om to år betyr det kanskje at en i tillegg må skifte hovedkort også. Så jeg er totalt uenig med deg, og har også delvis begrunnet det lenger opp. Du tenker bare her og nå, men de fleste ønsker en PC i lengre tid som de kan oppgradere enkelt underveis.

 

Du kan altså oppnå å sette inn feks 2 stk HD4890 + PII720 og få bedre ytelse nå. Men med en gang oppgraderingen skjer på i7 da drar den i fra. Over feks 3-4 år er i7 maskinen helt topp fordi en setter inn et til skjermkort først når man trenger det. Et stk GTX275 er mer enn godt nok i dag. Den ytelsesforbedringen du evt opplever med optimaliseringen vil ikke være synlig for øyet men gi noen tall i tester som er flotte. Her mener jeg at du tar fullstendig feil Osse. Man må ikke bare være entusiastgamer for å velge i7, man er fremtidsrettet også.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av SSD, så vil det komme helt ann på nøyaktig hva man skal bruke den til, og hva man vektlegger. Det er ikke nødvendigvis bare den råeste av maskinene du anbefaler som kan nyte godt av en SSD under panseret.

 

Hvis du gir "The Innovator" løsningen du har satt opp der en OCZ Vertex 60GB (2150kr ATM), eller Supertalent Ultradrive (samme innmat men litt billigere) i stedet for 320GB harddisken til 300kr(eller i tillegg til?), og bytter ut HD4830 med HD4770 (ca samme pris) så har du en maskin som vil koste ca 6000 og yte bedre enn "The Alchemist" i alle andre oppgaver enn de som er kraftig CPU-bound. For de aller fleste vil det føles mye raskere enn "The Alchemist".

 

Så over til SSD-anbefalinger. Jeg vil skille etter bruksområder her.

Systemdisker: (Operativsystem, nytteprogrammer, og muligens favorittspill. Normalt det man har på c:)

 

*I maskiner der budsjettet er trangt og man vil ha SSD som systemdisk, så vil en 60GB Vertex eller Ultradrive gjøre seg bra. Disse leverer bedre ytelse enn Velociraptorer i RAID-0, og til en fult akseptabel pris (ca 2000kr). (disse har ingen problemer med stuttering)

 

*I kraftigere maskiner der man prioriterer å få mest mulig ytelse for pengene vil en Intel x25-M som systemdisk gjøre seg best. Disse kommer i 80GB (eller 160GB) og koster ca 3000kr, og yter merkbart bedre enn vertex/ultradrive.

 

Spilldisker:

Spill krever mindre tilfeldig skriveytelse av en lagringsenhet enn operativsystem og programmer gjør, og man merker hovedsaklig sekvensiell og tilfeldig leseytelse, og her er selv de billigste SSDer mange ganger raskere enn de nyeste harddiskene.

 

OCZ Apex 60GB (1691kr på Datakjeden) eller 128GB G.skill Titan (2547kr på Multicom) leverer 200MB/s leseytelse, klarer mange tusen IOPS (dataforespørsler pr sekund, gjelder små databiter), og har ca 0,1ms accesstime (for les). Dette kan gi veldig rask maploading, og fjerne små heng eller glitcher man kan få i spill når spillet må vente på at textures lastes fra disk.

Disse (Apex og Titan) kan fint også brukes til de fleste programmer.

 

Om man er skikkelig entusiast og har et hovedkort med Intel ICH10R (som det er i Alchemist) kan man RAID'e 3 SSDer og få mye høyere båndbredde, men ikke like god skalering for IOPS (detaljer rundt RAID jeg ikke skal gå inn i her). Dette kan kutte maploading til halvparten eller 1/3 av èn SSD dersom mange store filer lastes. De som er interreserte i å RAID'e SSD kan ta en tur innom SSD-tråden på Lagringsmedier, eller spørre i RAID-tråden.

 

 

Merk: Jeg anbefaler alle å ha SSD som systemdisk, og så bruke en god gammeldags snurredisk for media. Å putte filmer eller musikk på en SSD vil være overdreven sløsing av penger med mindre man skal arbeide med dem proffesjonelt.

 

Til slutt en kort historie for ilustrasjon:

Når jeg var hjemme hos foreldrene mine i juleferien puttet jeg en 32GB Mtron SSD i maskinen deres. Et ferdigbygg fra Multicom kjøpt våren 08, Athlon x2 2,5Ghz, 4GB DDR2 800mhz, og en 500GB WD caviar disk. Selve maskinen kostet 3200kr, og med SSDen (3000kr når jeg bestilte den før jul) ble samlet pris ca 6000kr. Denne maskinen hadde mer ytelse ved vanlig bruk i windows (kontorprogrammer og surfing) enn min egen gamingrigg med 2,8Ghz quad og 8GB RAM hadde med en 300GB Velociraptor (C: var første 100GB) som systemdisk (pris 18000 kjøpt august 08' regnet uten SSDer og perifere enheter).

32GB høres kanskje litt lite ut, men med 500GB harddisken som masselagring ved siden av er det ikke noe problem. Jeg snakket med faren min nå før helga, og han har fortsatt 8GB ledig plass på C selv etter Vista og alle programmer er installert, og installasjonen har vært i bruk siden jul.

Merk: En OCZ vertex yter bedre som systemdisk enn den Mtron SSDen i eksemplet over, og koster mye mindre pr GB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Særdeles velskrevet og opplysende innlegg, GullLars. :) Det virker som om harddisken er en stor flaskehals, dersom den ikke er en SSD-enhet. Samtidig vil en SSD i toppsjiktet (Intel x25-M) bli den desidert dyreste komponentet i en datamaskin, og burde derfor også være den som yter mest til systemet. Mitt formål med "The Alchemist" er å gi en balansert maskin, og dersom en av de billigere SSD-enhetene er i stand til dette, ville det vært et optimalt valg.

 

it24.no fant jeg Supertalent Overdrive 32GB til kun 1050 kroner. 64GB-modellen koster 600 kroner mer. Disse har maksimal lesehastighet på 200MB/s. Kjøpet ville være ekstra lurt fordi denne nettbutikken også tilbyr i7-prosessore til langt lavere pris enn samtlige andre nettbutikker. Ville det vært en god løsning for "The Alchemist"?

 

Alternativet er OCZ Vertex 30GB. Denne har riktignok litt høyere lesehastighet (230MB/s), men koster også nesten 1500 kroner hos Amentio.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

For "The Alchemist" vil jeg anbefale å gå for en 60GB (eller 80, x25-m) siden den sikkert skal kjøre Vista og noen større programmer. Prisforskjellen fra en 60GB Ultradrive/Vertex til en 80GB Intel x25-M er jo bare ca 800kr nå etter priskuttet, og med merkbar ytelsesforskjell på de to vil jeg anbefale å gå for x25-M siden 800kr er forholdsvis lite i forhold til hva maskinen allerede koster.

 

For en balansert "All round" maskin som du prøver å få til med "The Alchemist" vil jeg heller foreslå at du tar det billigste oppsettet ditt med Phenom II 720BE, og bytter ut disken med en 60GB Ultradrive, og en 1TB WD Caviar Green (disse er stille og kalde). Det vil gi et oppsett som vil gi en veldig god opplevd ytelse på alle områder, og ca treffe punktet der man får mest opplevd ytelse pr krone. (alså, øker man prisen med 50% får man ikke opplevd 50% ytelsesøkning). Dette burde etter min mening erstatte "The Conquerer". Da burde den også ha HD4770 som skjermkort. Prisen blir lavere enn "The Conquerer", og vil yte bedre enn din nåværende "The Alchemist".

 

i7 maskinen mener jeg du burde sette i et kraftigere skjermkort (285 / 4890 minst) og en x25-M for å gi en rigg som treffer der man får veldig mye for pengene før ytelsesøkning pr krone investert begynner å avta kraftig (aka deminishing returns). En slik maskin til ca 14.000 vil yte på nivå med (eller bedre enn) en maskin til 25-30.000 uten SSD, og vil kunne kalles en kraftig gaming-rigg.

 

For den billigste maskinen din kan du kanskje anbefale en "AMD Athlon 64 X2 4850E" (2.5GHz, 45W TDP) sammen med et 780G hovedkort? Dette med en 60GB Ultradrive og kabinett+PSU vil komme på ca 4000kr og yte overlegent for HTPC-bruk. En kald og praktisk talt lydløs maskin som har ekstremt god respons i windows, kontorprogrammer, og surfing på nettet. Lagring av media kan man ta enten over nettverket, eller putte i en harddisk med nødvendig plass (400-1000kr ekstra).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Vel du leker med store ord men vet du egentlig hva en GTX275 er? Den er allerede bedre enn HD4890

 

For "The Alchemist" vil jeg anbefale å gå for en 60GB (eller 80, x25-m) siden den sikkert skal kjøre Vista og noen større programmer. Prisforskjellen fra en 60GB Ultradrive/Vertex til en 80GB Intel x25-M er jo bare ca 800kr nå etter priskuttet, og med merkbar ytelsesforskjell på de to vil jeg anbefale å gå for x25-M siden 800kr er forholdsvis lite i forhold til hva maskinen allerede koster.

 

For en balansert "All round" maskin som du prøver å få til med "The Alchemist" vil jeg heller foreslå at du tar det billigste oppsettet ditt med Phenom II 720BE, og bytter ut disken med en 60GB Ultradrive, og en 1TB WD Caviar Green (disse er stille og kalde). Det vil gi et oppsett som vil gi en veldig god opplevd ytelse på alle områder, og ca treffe punktet der man får mest opplevd ytelse pr krone. (alså, øker man prisen med 50% får man ikke opplevd 50% ytelsesøkning). Dette burde etter min mening erstatte "The Conquerer". Da burde den også ha HD4770 som skjermkort. Prisen blir lavere enn "The Conquerer", og vil yte bedre enn din nåværende "The Alchemist".

 

i7 maskinen mener jeg du burde sette i et kraftigere skjermkort (285 / 4890 minst) og en x25-M for å gi en rigg som treffer der man får veldig mye for pengene før ytelsesøkning pr krone investert begynner å avta kraftig (aka deminishing returns). En slik maskin til ca 14.000 vil yte på nivå med (eller bedre enn) en maskin til 25-30.000 uten SSD, og vil kunne kalles en kraftig gaming-rigg.

 

For den billigste maskinen din kan du kanskje anbefale en "AMD Athlon 64 X2 4850E" (2.5GHz, 45W TDP) sammen med et 780G hovedkort? Dette med en 60GB Ultradrive og kabinett+PSU vil komme på ca 4000kr og yte overlegent for HTPC-bruk. En kald og praktisk talt lydløs maskin som har ekstremt god respons i windows, kontorprogrammer, og surfing på nettet. Lagring av media kan man ta enten over nettverket, eller putte i en harddisk med nødvendig plass (400-1000kr ekstra).

Vel du leker med store ord men vet du egentlig hva en GTX275 er? Den er allerede bedre enn HD4890

 

Hva er fremtidsrettet med AM2+ og PII720? Flott oppsett nå for å fa bang for the bucks? Du og Osse er på vei til å endre konseptet helt etter mitt syn. selvsagt mulig å konstruere 40 forskjellige PCer, men da er det vel bedre å lage flere enn3 forslag da; fremtidsrettet, mest for pengene, gaminghalleluja, overklokker, budsjett, jeg elsker kun AMD osv.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Du er deg selv lik Jorn. Vet ikke helt hva jeg skal svare der for å ikke fornærme deg. Fortell oss først hva som er feil med det hva Gulllars og jeg sier. Så kan vi svare. Jeg er ikke på nær så god som gullars når det gjelder SSD, men av lang erfaring vet jeg hva som skal til for en god brukeropplevelse.

 

For å si det slik, du lar deg lett forlede av en enkel komponent i riggen og ikke av helheten i riggen.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Slapp av du fornærmer meg ikke, jeg er uenig i sak. Når det er sagt så er det Agenten sitt opplegg, så jeg trenger forsåvidt ikke å engasjere meg. Jeg mener at dere er opptatt av nåtiden ene og alene, og det er greit. Jeg står på at i7 er det man satser på når en tenker litt langsiktig og har vel i prinsippet sagt at når en kommer fra 9K og opover er det ulogisk å satse på noe annet enn i7 såfremt man ikke skal ha maks ytelse der og da.

 

Jeg blir engasjert innimellom, men jeg tar ikke dine innlegg personlig - det har det ikke vært noen grunn til:) Litt takhøyde må vi ha.

Lenke til kommentar

Du får kompliment fra meg pga, stor entusiasme og stort sett gode resonomang. og jeg tror du blir en god bygger. Jeg har vært bygger siden 1991, har vært min hobby og lidenskap, og til tider arbeid også. Men jeg er AMD mann, men jeg anbefaler aldrig AMD dersom det ikke er minst like bra som en Intel rigg. Når jeg ser et I7 oppsett med bedre enn 4870x2 er det stortsett greit, dersom busjettet er høyt nok.

 

Det jeg kan forlite om fortiden er SSD og dens virking på riggen, derfor leser jeg meget og hører på folk med erfaring som Gullars. CPU, GPU, ram, henter data fra hd, hd er en flaskehals, og disse andre komponeter kan ikke prossesere raskere en de blir levert data. Så SSD vil i mange tilfeller gjøre my mer for riggen enn raskere cpu, ram og gpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...