Gå til innhold

Forslag: Stasjonær PC (selvbygget) og skjermer [UTDATERT TRÅD]


Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det, så må du nesten uansett ha en ekstra harddisk i tillegg til SSD-enheten. Dette fordi lagringskapiseten er høyst begrenset. Samtidig ønsker jeg som Jornboss sier, at oppsettene skal være så fremtidsrettete som mulig. Dersom det senere går an å legge til en SSD, fungerer det midlertidig greit med en standard roterende harddisk. SSD er ufattelig dyrt i forhold til vanlige harddisker (opp til 50x kr per GB). Det gir den ikke på langt nær tilbake i ytelsen, selv om den bidrar en del.

 

Slik som det er nå, får man bare leve med det helt til SSD faller voldsomt i pris, og blir mer aktuelt som allemannseie. Jeg har et budsjett å følge, og det er uaktuelt å kompensere på vegne av mesteparten av komponentene, til fordel av et enkelt lagringsmedia. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jørn, langsiktig innen data , er tilnærmet like umulig som å finne en jomfru over 30 i Tromsø. (begge kjønn)

 

Derimot så skal en altig se etter de rimligste mulig måter for å sette opp en rigg med oppgraderingspotensiale.

 

I7 er best som jeg har sagt mange ganger tidligere, men den er bare en komponet i systemet. Den trenger faktisk alt hva jeg har sagt tidligere for å skinne, uten dette er dette bare en liten del av et system som kun går for en brøkdel av sitt potensiale.

Lenke til kommentar

Det er korrekt, men samtidig mister du de oppgraderingsmulighetene som i7 tilbyr. SSD bidrar på lik linje, kanskje enda mer enn de andre komponentene, men faktum er at det vil den også gjøre i fremtiden, når prisene faller ytterligere. Da kan man ganske enkelt legge den til i systemet, og ha spart masse penger på oppgraderinger av nesten samtlige andre komponenter. Forstår du logikken min?

Lenke til kommentar

Når det gjelder oppfraderingsmuligheter , tja vet ikke helt. Fakta er at du må opp i minimu, 4870x2 for å merke forskjell på en phii720 og i7, og dette kun i benchmarks, ser du på at skjermer har en oppgraderingsfrekvens på 60 fps, så er det totalt mengisløst med i7 før en er oppe i entusiast klassen når det gjelder spill.

 

Det er slik at det er gpu og hdd som er flaskehalsen ikke cpu, når det gjelder gaming, derfpr bør enhver god bygger vite hvor sette inn penger. Men som sagt driver du dagen med tallknusing og konvertering så er i7 tingen.

 

Og nok engang, se litt historie, det er ikke noe som er fremtidsrettet innenfor data. Vel kontormaskiner jeg bygget for 6-7 år siden med duron 800 mhz i, gjør jobben helt greit til kontorbruk den dag i dag

Lenke til kommentar

Men når dette er sagt, har vi først en 4870x2 eller bedre i riggen hvor går vi da. Her snakker vi om at at faktisk cpu kan bli flaskehals ved kraftiger gpu løsninger enn dette.

 

Her vet vi ikke pr i dag om AMD kommer med noe som kan drive gpu i klassen med 3 x 4890 eller bedre, det vet vi at intel har idag.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det, så må du nesten uansett ha en ekstra harddisk i tillegg til SSD-enheten. Dette fordi lagringskapiseten er høyst begrenset. Samtidig ønsker jeg som Jornboss sier, at oppsettene skal være så fremtidsrettete som mulig.

Jeg poengterer jo at SSD som eneste lagringsenhet ikke er nødvendigvis det beste alternativet. De fleste vil trenge mer lagringsplass til diverse media, og til det er en god gammel snurredisk med stor kapasitet perfekt. For HTPC (lav-effekt, mediaPC) er det også veldig kjekt med en SSD, og så ha media lagret på nettverket.

 

Dersom det senere går an å legge til en SSD, fungerer det midlertidig greit med en standard roterende harddisk. SSD er ufattelig dyrt i forhold til vanlige harddisker (opp til 50x kr per GB). Det gir den ikke på langt nær tilbake i ytelsen, selv om den bidrar en del.

Det går fint ann å legge til en SSD senere, men hvorfor vil du fortsette å vente når SSD er kommet til "akseptable" nivåer for pris og ytelsen er en størrelseorden høyere en harddisker?

Intel x25-M (som er dyrest pr GB og yter suverent) koster ca 2800kr nå etter priskutt for 80GB, alså 35kr/GB. Men kr pr GB er ikke det som er relevant for SSD. Du ser hvor mye du har å bruke, og så om det finnes en SSD som er over minimumskravet til størrelse som yter akseptabelt. Hvis grensen for hva du vil bruke på lagring er 2000kr, og du krever 60GB plass, så blir Ultradrive / Vertex alternativet. For 800kr mer får du 20GB ekstra og en halv gang mer til dobbel ytelse.

 

Slik som det er nå, får man bare leve med det helt til SSD faller voldsomt i pris, og blir mer aktuelt som allemannseie. Jeg har et budsjett å følge, og det er uaktuelt å kompensere på vegne av mesteparten av komponentene, til fordel av et enkelt lagringsmedia. :)

Med mindre du driver med mye som er kun CPU-avhengig i ditt databruk (Kryptering, enkoding, rendering, og gaming med kraftig skjermkort), så vil du få mye høyere opplevd ytelse om du går for en 720BE og 60GB SSD i stedet for en i7 920.

Når det gjelder fremmover-kompabilitet, så går det jo å kjøpe et AM3 hovedkort og bruke 720BE i det... 4GB DDR3 koster ikke så mye lenger.

 

SSD vil jo fortsette å falle i pris og øke i ytelse, men mens du venter sitter du på gammel teknologi som gjør at maskinen henger og venter unødvendig på en stor flaskehals, nemlig accesstime fra lagringsmedie. SSD har ca 1/100 av accesstime harddisker har, og får enda større fordeler når man driver med multitasking, siden det ikke er mekaniske hoder som må hoppe frem og tilbake for å hente data.

Lenke til kommentar
Du er deg selv lik Jorn. Vet ikke helt hva jeg skal svare der for å ikke fornærme deg. Fortell oss først hva som er feil med det hva Gulllars og jeg sier. Så kan vi svare. Jeg er ikke på nær så god som gullars når det gjelder SSD, men av lang erfaring vet jeg hva som skal til for en god brukeropplevelse.

 

For å si det slik, du lar deg lett forlede av en enkel komponent i riggen og ikke av helheten i riggen.

 

Jeg lar meg ikke forlede av enkeltkomponenter:) Jeg har lest litt nøyere på den testen til Gullars og jeg lurer på et par spørsmål:

 

Hvorfor har du ikke kommentert AVG FPS; som viser at SSD kanskje ikke har så mye effekt utenom i load/kortere sekvenser? Selvsagt er det greit å få til; men er det verdt 2000,-?

 

Gullars påstår i en tråd at PII720+HD4770+SSD vil danke ut i7+GTX275 med en vanlig 32 MB/S HDD. Kan du klare å bevise det?

 

Hvem av PII720 (1256,-), E7500(1205,-), E5400 (752,-) og E8400(1425,-) vil gi mest for pengene i dag?

 

Dere påstår begge at GTX275 ikke er high end nok for i7. Er det mulig å bevise det? Selv om Pii720 også drar et GTX275, så gir allikevel i7 mer FPS med det samme kortet enn PII720, som regel minst 10% eller mer. Har ikke det noen betydning?

 

Meg bekjent er det kun et bedre alternativ; GTX285 og delvis GTX280 av de med 1 kort. Dere fremstiller det som om 2XHD4870 er bedre enn 2 stk GTX275, og at HD4890 og GTX285 er de eneste high end? Kan dere bevise noe av dette?

 

Test, en av mange med GTX 275 og en til.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men jeg savner virkelig en side med en komplett database med statistikk over de forskjellige komponentene. Det hadde for eksempel vært suverent med en tjeneste som hadde dynamisk karaktergivning, altså at et gammelt produkt etter hvert falt i gradene ettersom at andre, bedre produkter erstatter det. Da kunne vi se forskjellen mellom E5400 og X3 720 etc.

Lenke til kommentar
Vel du leker med store ord men vet du egentlig hva en GTX275 er? Den er allerede bedre enn HD4890

 

Er den det. På AnandTech sin test er det kun på 2560 x 1600 GTX 275 er bedre i noen spill. På 1680 x 1050 og 1920 x 1200 er HD 4890 vinner i alle spilltestene. TechReport har litt mer blanda resultat.

 

Og jørn, langsiktig innen data , er tilnærmet like umulig som å finne en jomfru over 30 i Tromsø. (begge kjønn)

 

Derimot så skal en altig se etter de rimligste mulig måter for å sette opp en rigg med oppgraderingspotensiale.

 

Må si meg helt enig. Og hvor relevant er framtidsrettet/langisktighet for de fleste datakjøpere. Flertallet, også de som bygger, kjøper en rigg som gir fornuftig pris/ytelse. Den har de fort vekk i 3 - 3 1/2 år. Hva de eventuelt oppgraderer er mer minne, ny GPU og ny harddisk.

 

Det er korrekt, men samtidig mister du de oppgraderingsmulighetene som i7 tilbyr. SSD bidrar på lik linje, kanskje enda mer enn de andre komponentene, men faktum er at det vil den også gjøre i fremtiden, når prisene faller ytterligere. Da kan man ganske enkelt legge den til i systemet, og ha spart masse penger på oppgraderinger av nesten samtlige andre komponenter. Forstår du logikken min?

 

Faktisk er jeg svært usikker på hvor mye oppgraderingsmuligheter i7 kommer til å gi. Når Intel nå etterhvert lanserer i5 for å dekke "mainstream" markedet, også med fornuftig pris/ytelse vil det ikke forundre meg om low-end (dvs i7 920) faktisk vil forsvinne fra markedet, og rimeligste i7 CPU vil ligge en 500 - 1 000 kr høyere enn i dag.

 

Bare det at Intel velger ulike plattformer i ulike markeder, gir meg frysninger når man snakker om oppgraderingsmuligheter.

 

 

Jeg har ikke sett tester der gtx 275 testes av både phii og i7, jeg leser gjerne testen som viser at 1stk gtx 275 yter bedre med i7 enn med phii. Jeg har derimot sett flere tester som viser at gtx280 og i7 er en dårlig kombo.

 

Det er etter min mening et stort problem knyttet til hele testmetodikken at man faktisk tester med "rigger" som knapt andre en de mest ekstreme entusiaster har. Til og med HD 4770 ble testet på rigger med i7 965 Extreme (pris kr 8 000). Klart man da unngår problemet med at CPU er begrensing, men hva om faktisk reelle CPU/GPU komboer har signifikante forskjeller av betydning.

 

Nå er det klart at å teste f.eks, f.eks komboene listet nedenfor er mer krevende, men etter min mening også langt mer relevant for den vanlige kjøper enn dagens tester.

Komboene er:

- i7 720, rimelig X58, 6 GiB Ram

- E8400, P45/X48, 4 GiB Ram (Q9400 kan også være et alternativ)

- PII X3 720, 790FX/GX kort, 4 GiB Ram

 

Alle testes med og uten SSD, og med skjermkortene HD 4870, HD 4890, GTX 275 og GTX 285/280. Og så kunne man også angitt pris/ytelse på de ulike komboene.

 

Selv om alle tester har svakheter, vil en slik test være langt nærmere realiteten enn tester der man faktisk prøver å "skille" ut en komponent sin ytelse, uten å ta hensyn til helheten.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett tester der gtx 275 testes av både phii og i7, jeg leser gjerne testen som viser at 1stk gtx 275 yter bedre med i7 enn med phii. Jeg har derimot sett flere tester som viser at gtx280 og i7 er en dårlig kombo.

 

 

Neivel da vet du og leser ting jeg ikke skjønner. Her er en test, riktignok med GTX280 men det blir vel ca det samme. disse forskjellene er ikke tilstede da? Er det jeg som leser noe jeg ikke skjønner eller... Alle tester er jo helt like. Enda større forskjeller finnes enn denne testen At noen oppløsninger og slik fører til at FPSene nærmer hverandre er så, men ikke forskjell?

Lenke til kommentar

jegmener ikkke seriøst å si at det du sier er feil. ,men, i7 skinner kllart kun der du har multigpu. JEG BESTIDER IKKE AT I7 ER KONNGEN PÅ HAUGEN, DET JEG MENER ER AT EN RIKIG KOMBO MED BLANT ANNET SSD gir deg en bedre rigg til samme pris,

JRN, DER ER FAKISK HDD SOM ER DEN STØRSTE FLASTEHLS, O JA SSD GJØR IKKE MY FOR AVAREAGE FPS, MEN DET GJØR UNDERVERKER FOR MIN FPS. Gudder ikke å endre frp store og små typis , beklager

 

det er et fakta at du må oppi multi gpu for å kunne utnytte kraften i i7

, gtx 275 er et godt kort, menn gi meg en test der selv ikke phii 72o greier å fore den maksimalt.

 

 

menla oss ta SSD vs andre high ed, jeg tror du skal høre på gullaras hva en ssd sidk kan gjøre for systemet

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sett tester der gtx 275 testes av både phii og i7, jeg leser gjerne testen som viser at 1stk gtx 275 yter bedre med i7 enn med phii. Jeg har derimot sett flere tester som viser at gtx280 og i7 er en dårlig kombo.

 

 

Neivel da vet du og leser ting jeg ikke skjønner. Her er en test, riktignok med GTX280 men det blir vel ca det samme. disse forskjellene er ikke tilstede da? Er det jeg som leser noe jeg ikke skjønner eller... Alle tester er jo helt like. Enda større forskjeller finnes enn denne testen At noen oppløsninger og slik fører til at FPSene nærmer hverandre er så, men ikke forskjell?

 

Dette er i utgangspunktet en CPU-test. Selv om Anandtech er av det bedre, med faktisk å bruke 1680 x 1050 (og ca medium settings), er hele konteksten å teste CPU i en setting der GPU ikke blir en reell flaskehals. Eller så lite flaskehals som mulig. De fleste tester faktisk CPU med spillopløsning 1024 x 768 og middels setting.

 

Det er gjort mange tester opp gjennom årene, har sett få de siste årene, hvor man faktisk i tillegg til å teste CPU-er med lav/middels oppløsning også har testet med høy oppløsning/høye settings - dvs stresset fram GPU-en som begrensende faktor. Unisont for alle disse testene er at med noen få unntak endre fps på omtrent nøyaktig samme verdi for ulike CPU-er. Unntakene er CPU-er som er for svake generelt.

 

Men dessverre tester ingen "spillytelse" på en slik måte at man ser hvor de ulike komboene detter av.

 

Det betyr ikke at det ikke er forskjeller, men som Osse peker på er det faktisk "balansen" i systemet som ofte er det viktigste.

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall ikke jeg som nekter på at det er sammensettingen totalt sett som er avgjørende, men det er lov å svare på og tilbakevise påstander. vedrørende at det er først fra 2 stk skjermkort i7 skinner, ja det er vel noe jeg har sagt uttallige ganger (les mine innlegg). Når det er sagt betyr ikke det at i7 er bedre allerede ved 1 skjermkort, bare at ved 2 blir forskjellen enda større.

 

EDIT: synd ikke jeg brukte en test med 1024X768 og et skjermkort. Forkjellen mellom i7 og Pii720 er sikkert opp i mot 50% på enkelte spill da. Den blir bare mindre med økt oppløsning. Så den testen var snill mot Pii720.

 

Ingen kan bevise noen reell effekt av SSD, selv om jeg skjønner at aksesshastigheten er mye raskere enn en vanlig HDD. Men over tid spiller ikke SSD sånn enorm rolle for spill, fordi den øker ikke avg fps i nevneverdig grad. Det betyr ikke at jeg ikke ville hatt SSD i en ekstrem/optimalisert gaming rigg. Slik jeg ser det spiller det ikke større rolle enn forskjellen på DDR2 og DDR3. Feks vil PII720+SSD+ feks GTX260 ikke ha mulighet mot PII720+GTX260 SLI. Hvis jeg tar feil kjøper jeg gjerne SSD i stedenfor et eksstra skjermkort neste gang.

 

Men noen har bestemt seg for at det de sier er riktig og at det er den endelige sannhet. Du trenger ikke å ROPE Osse. Du har kommet med masse innlegg og det er da ingen grunn til å ta av selv om noen setter spørsmålstegn ved noe av argumentasjonen. Mesteparten av det du sier er selvsagt riktig og meget velformulert.

 

Men jeg gir meg med dette nå. Siste innlegg vedrørende dette. Dere får lage/supplere Agenten og få de riggene som er riktig for folk i alle prisklasser. Dere vet åpenbart best. Jeg får holde meg til å besvare enkelte tråder.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

jorn

du har feil' både du og jeg leerer tester

det er gpu som er flakshels ikke cpu

 

i7 skinner nå vi tar sli av 275 eller bedre før dette er de gpu bounf, i7 utern 4870x2 eller bedre er totalt borkasted for negameriggg

 

og som gullars sier avarage framrated sier ikke mye, min framarated gjør dt. der er i7 o phii kongenen

men så har du skjermbegrensingene de fleste skjermer har 60 fps slike at i en famerigg er det alltig gpu som har k ontrollen, i7y er god men før du går på sli eller fcf vil selv phii gjøre det bedre

 

vis neg en test hvor i7 gjør foskjell mellom 4770, gtx275, 4890, det kan du ikke for det er gpu som er flaskehalesen ikke cpu

 

 

sli 275 med gtx 375 kan kanskje slå slp phii 730 m4d samme settinger

men det er ikke merkbarst

deriomot

SSD vil gi deg merkbard bedre riggg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...