Gå til innhold

Test: Dell Studio XPS 13


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle vært

-Vanlig skjerm

-Større batteri (8-9 cellers)

-Kun et enkelt skjermkort (det beste)

-Intel chipset

-Minimum tre USB-porter

 

Ellers ser den veldig bra ut. Noen som vet om 15-tommers version?

Hva er en vanlig skjerm? 9-cellers batteri skal komme, og det er også mulighet for å få den med kun ett skjermkort. Men hvorfor vil man ha det, når det er mye bedre med to? Da øker man jo batterilevetiden samtidig som man har mer kraft tilgjengelig når det er nødvendig.

Lenke til kommentar

har ventet på denne testen og var veldig fornøyd med testen. er helt enig at varme er det største problemet på denne pc'en. Et par timer med Warhammer online og pc'en er så varm at det ubehagelig, men det er også hovedsaklig kun på venstre bakside hvor vifte utblåsningen er.

 

 

 

Kan hende at det er litt lite med en vifte utblåsning for både cpu og gpu, og er vel kanskje en produksjons feil at skjermen dekker så mye av vifte utblåsningen. 

 

 

Kunne også godt hatt større touch pad, og multi touch. Sistnevnte er noe de fleste laptops ikke har, noe jeg ikke helt skjønner. 

 

Men er alt i alt veldig fornøyd med min Dell pc og den kjører no Win7.

Lenke til kommentar
Skulle vært

-Vanlig skjerm

-Større batteri (8-9 cellers)

-Kun et enkelt skjermkort (det beste)

-Intel chipset

-Minimum tre USB-porter

 

Ellers ser den veldig bra ut. Noen som vet om 15-tommers version?

Hva er en vanlig skjerm? 9-cellers batteri skal komme, og det er også mulighet for å få den med kun ett skjermkort. Men hvorfor vil man ha det, når det er mye bedre med to? Da øker man jo batterilevetiden samtidig som man har mer kraft tilgjengelig når det er nødvendig.

LCD og ikke LED skjerm.

 

Skulle også nevne at DisplayPort ikke er nødvendig (Man har da overganger?).

Jeg vil tro at det er svinnende liten forskjell på hybrid og ikke hybrid, både på ytelse og batterilevetid. Spesielt når det beste skjermkortet er såpass svakt. De ekstra pengene man sparer burde rekke til et 9-cellers batteri. Ergo lengre batteritid.

Lenke til kommentar
LCD og ikke LED skjerm.

 

Skulle også nevne at DisplayPort ikke er nødvendig (Man har da overganger?).

Jeg vil tro at det er svinnende liten forskjell på hybrid og ikke hybrid, både på ytelse og batterilevetid. Spesielt når det beste skjermkortet er såpass svakt. De ekstra pengene man sparer burde rekke til et 9-cellers batteri. Ergo lengre batteritid.

Jeg tror ikke du har fulgt med helt i timen. Den har LCD skjerm med LED-baklys, noe som fører til at den er mer lyssterk og mindre energikrevende enn en tradisjonell LCD-skjerm.

 

I følge Dell var det med M1330 20% bedre batterilevetid på integrert kontra dedikert skjermkort, og man skal ikke se bort ifra at det er noe sånt her også. Og ytelseforskjellen mellom kun det integrerte og begge i hybridløsning er nok relativt stor fordi som spiller litt. Når det kommer til displayport så er ikke det så veldig utbredt i dag, men det kommer og det er det jo kjekt å støtte dette formatet. Uansett er det bedre med tre utganger enn kun èn (displayport) som Apple valgte.

Lenke til kommentar
LCD og ikke LED skjerm.

 

Skulle også nevne at DisplayPort ikke er nødvendig (Man har da overganger?).

Jeg vil tro at det er svinnende liten forskjell på hybrid og ikke hybrid, både på ytelse og batterilevetid. Spesielt når det beste skjermkortet er såpass svakt. De ekstra pengene man sparer burde rekke til et 9-cellers batteri. Ergo lengre batteritid.

Jeg tror ikke du har fulgt med helt i timen. Den har LCD skjerm med LED-baklys, noe som fører til at den er mer lyssterk og mindre energikrevende enn en tradisjonell LCD-skjerm.

 

I følge Dell var det med M1330 20% bedre batterilevetid på integrert kontra dedikert skjermkort, og man skal ikke se bort ifra at det er noe sånt her også. Og ytelseforskjellen mellom kun det integrerte og begge i hybridløsning er nok relativt stor fordi som spiller litt. Når det kommer til displayport så er ikke det så veldig utbredt i dag, men det kommer og det er det jo kjekt å støtte dette formatet. Uansett er det bedre med tre utganger enn kun èn (displayport) som Apple valgte.

Kan fint stemme det med skjermen, har bare skumlest at (forøvrig) bruker LED med strøm. Mulig grunnet at teknologien var så ny når jeg leste om det. Jeg har liten tro på 20% bedre batterilevetid på denne laptopen. Men tror at man kunne fått mye mer ut av løsningen hadde man valgt et svakere førstekort og et sterkere andrekort.

Lenke til kommentar

LED er lysdioder og har nok aldri brukt mer strøm enn det som ellers har blitt brukt til å lyse opp skjermen. Man må huske på at et svakere kort også generer mindre varme, så dermed går ikke vifta like mye heller. 9200MGS er jo ikke akkurat rare kortet, så skulle man valgt noe dårligere måtte man jo brukt det andre mye oftere.

Lenke til kommentar
Kanskje et dårlig spørsmål, men det hadde ikke vært mulig med en liten test på slutten hvor dere(Robin) kunne sjekket hvordan Pc-en tar Linux rett ut av Boksen, kunne vært greit å vite før én kjøper :) Ellers en bra test som jeg som normal forbruker iværtfall er fornøyd med.

 

Min xps 13 (ikke Studio) kjører i hvert fall Ubuntu rett fra boksen. Fordelen med disse maskinene er jo at det produseres så "¤"#&%/ mange av dem, at utviklerne sørger for at det funker.

Lenke til kommentar

"Kombinasjonen av portabilitet og ytelse koster må man med andre ord betale for."

 

- Liten leif her :new_woot:

 

Et alternativ for de som ikke krever stor grafisk ytelse av en mini-laptop er Lenovo sin ThinkPad-serie. Har selv en Thinkpad X200. Denne er dyrere, men har over dobbel driftstid, blir ikke varm, veier mindre, tåler en spinn i lufta ned i betonggulv (har dessverre testa), en helt genial track-point mus og har samme gode ytelse med unntak av skjermkortløsning. Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...