Gå til innhold

Office 14 er forsinket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal prøve å holde meg til å kommentere kontor-applikasjonene. Apple iWork koster bare 790 kr så de som bytter kontorpakke på grunn av pris vil ikke gå fra Apple til Microsoft men omvendt. Microsofts kontorpakker mister altså kunder både til iWork og OpenOffice i disse krisetider. Microsofts Office koster fra ca 1000 kr til over 7000 kr avhengig av versjon, lisenstype og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Nå det gjelder store selskaper er det større kostnader enn selve lisensen på Office. Hvis man bytter fra Office til en annen kontorpakke, må alle maler lages på nytt, personalet må få opplæring, datahåndteringsprogrammer må oppdateres/fornyes, IT må kurses, og generell produktivitet vil gå kraftig ned en periode. Dette må også prises inn i totalkosntandene, ikke bare selve lisensen.

Et selskap er heller ikke nødt til å gå over til ny versjon av et program.

Lenke til kommentar

newman: Når vi diskuterer kontorpakker så kan det være greit å skille på Office/kontorpakker generelt og MS Office.

 

Hvis man bytter kontorpakke så må ikke alle maler lages på nytt så lenge man kan bruke de gamle malene eller bare oppdatere de ved å lagre de i et annet format. Med andre ord enten ingen arbeid eller svært lite arbeid sammenlignet med å lage alle malene på nytt.

 

På min arbeidsplass bruker vi konsekvent MS Office 2003. 2007 er uaktuelt av to grunner:

- Nytt format som mange andre ikke kan lese (docx-formatene).

- Ny layout som vil kreve opplæring, tilvenning og tilhørende lavere produktivitet.

 

Her er det mer aktuelt å gå over til OpenOffice 3 siden overgangen er mye mindre enn til MS Office 2007. Det vil ikke kreve like mye opplæring og tilvenningstid. Formatstøtten bedres (fra doc til doc + odf) og fleksibiliteten øker fordi den samme programvaren kan kjøres på både Windows-maskinene og Linux-maskinene. Dette er mer brukervennlig for både brukere og IT-personell enn å ha to ulike kontorpakker å forholde seg til. Vårt kompetente IT-personell har selvsagt peiling på både Windows, Linux, MSOffice og OpenOffice fra før. (Sikkert Mac også selv om jeg ikke har sett en eneste Mac her hittil)

 

At lisenskostnadene kuttes dramatisk er bare en ekstra bonus.

 

En forsinket MSOffice 14 taler i hvert fall ikke til fordel for Microsoft i vårt tilfelle. Det gjør det bare mindre aktuelt å hoppe fra MSOffice 2003 til MSOffice 14 og litt mer aktuelt å hoppe fra MSOffice 2003 til OpenOffice 3.

Lenke til kommentar
newman: Når vi diskuterer kontorpakker så kan det være greit å skille på Office/kontorpakker generelt og MS Office.

 

Hvis man bytter kontorpakke så må ikke alle maler lages på nytt så lenge man kan bruke de gamle malene eller bare oppdatere de ved å lagre de i et annet format. Med andre ord enten ingen arbeid eller svært lite arbeid sammenlignet med å lage alle malene på nytt.

 

På min arbeidsplass bruker vi konsekvent MS Office 2003. 2007 er uaktuelt av to grunner:

- Nytt format som mange andre ikke kan lese (docx-formatene).

- Ny layout som vil kreve opplæring, tilvenning og tilhørende lavere produktivitet.

 

Grunn 1:

Vi bruker Office 2007, og lagrer alt konsekvent i 97-2003 format .doc. Fungerer utmerket.

 

Vi har valgt 2007 av 2 grunner:

- Kompabilitet med andre som ikke lagrer i .doc, men .docx (da vi samarbeider ofte med firmaer som har lav IT-kompetanse og ikke skjønner forskjellen)

- Time Registrering, fakturering og kjøreplanlegger system integrert i 2007

 

Nå er 2007 et jævla makkverk av en samling av applikasjoner (især Outlook 2007), så hadde jeg kunne velge, hadde vi beholdt 2003, og skrevet om Timereg til å støtte 2003. Og heller tatt bryderiet med å be folk sende dokumenter i .doc format.

 

Grunn 2:

Layouten i 2007 er det eneste bra med den nye versjonen. Produktivitet har økt drastisk, og kvaliteten på dokumenter likeså. Dette gjelder selvsagt bare de med lavere IT-kunnskaper. En ekspert får noenlunde samme resultat med begge.

 

 

 

Her er det mer aktuelt å gå over til OpenOffice 3 siden overgangen er mye mindre enn til MS Office 2007. Det vil ikke kreve like mye opplæring og tilvenningstid. Formatstøtten bedres (fra doc til doc + odf) og fleksibiliteten øker fordi den samme programvaren kan kjøres på både Windows-maskinene og Linux-maskinene. Dette er mer brukervennlig for både brukere og IT-personell enn å ha to ulike kontorpakker å forholde seg til. Vårt kompetente IT-personell har selvsagt peiling på både Windows, Linux, MSOffice og OpenOffice fra før. (Sikkert Mac også selv om jeg ikke har sett en eneste Mac her hittil)

 

Merkelig at du mener at doc + odf er flere formater enn doc + docx + odf...

 

Linux støtten, hvis den er nødvendig, er et kanskje et pluss. Den er jeg enig i. Men ser ikke at IT-personell tjener så forferdelig mye på å ha 1 kontorpakke på 2 forskjellige systemer (binær filene til OOo som må lastes ned er jo helt forskjellig per system og roll-outen må jo konfigureres på hvert system for seg uansett), enn å ha 1 pakke (som er totalt native for sitt system).

 

Er det mange folk i firmaet ditt som jobber på 2 forskjellige system, som ikke kan regnes som ekspertbrukere egentlig, og ikke har behov for mye opplæring? Hvis ikke, ser jeg nesten null inntjening her.

 

 

At lisenskostnadene kuttes dramatisk er bare en ekstra bonus.

 

Lisenskostnadene våre er på et minimum gjennom Technet og Msdn partnership. Vi har full tilgang til hele Microsoft sitt programvare bibliotek til småpenger. Dette gjør også at vi ikke har behov for å kutte kostnader ved å kutte Office o.l.

Lenke til kommentar
Hva er så dårlig med outlook 2007? Jeg synes den er mye bedre enn 2003. Og IMAPstøtten er jo DRASTISK bedre.

 

Krasjer, er treig, eter ressurser (se er treig), lukker seg ikke når du lukker programmet(henger altså på avslutning), med påfølgende sjekk av PST fil osv ved oppstart igjen...tja.

 

Noe mer?

Lenke til kommentar
Hva er så dårlig med outlook 2007? Jeg synes den er mye bedre enn 2003. Og IMAPstøtten er jo DRASTISK bedre.

 

Krasjer, er treig, eter ressurser (se er treig), lukker seg ikke når du lukker programmet(henger altså på avslutning), med påfølgende sjekk av PST fil osv ved oppstart igjen...tja.

Kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen.

Har ikke hatt noen problemer med stabilitet i noen av Office 2007 produktene, og jeg bruker flere (Spesielt Outlook) daglig både hjemme og på jobben.

 

Resursbruken synes jeg heller ikke er så ille. Har en IMPA konto, og fem POP kontoer, over 2000 meldinger i innboks, og kalendersynkronisering med Google Calendar og en annen iCal, samt flere RSS feeds. Outlook har nå kjørt siden forrige mandag, da jeg sist restartet systemet for Windows Update. Total minnebruk er nå 75MB.

Lenke til kommentar
newman: Når vi diskuterer kontorpakker så kan det være greit å skille på Office/kontorpakker generelt og MS Office.

 

Hvis man bytter kontorpakke så må ikke alle maler lages på nytt så lenge man kan bruke de gamle malene eller bare oppdatere de ved å lagre de i et annet format. Med andre ord enten ingen arbeid eller svært lite arbeid sammenlignet med å lage alle malene på nytt.

 

På min arbeidsplass bruker vi konsekvent MS Office 2003. 2007 er uaktuelt av to grunner:

- Nytt format som mange andre ikke kan lese (docx-formatene).

- Ny layout som vil kreve opplæring, tilvenning og tilhørende lavere produktivitet.

 

Her er det mer aktuelt å gå over til OpenOffice 3 siden overgangen er mye mindre enn til MS Office 2007. Det vil ikke kreve like mye opplæring og tilvenningstid. Formatstøtten bedres (fra doc til doc + odf) og fleksibiliteten øker fordi den samme programvaren kan kjøres på både Windows-maskinene og Linux-maskinene. Dette er mer brukervennlig for både brukere og IT-personell enn å ha to ulike kontorpakker å forholde seg til. Vårt kompetente IT-personell har selvsagt peiling på både Windows, Linux, MSOffice og OpenOffice fra før. (Sikkert Mac også selv om jeg ikke har sett en eneste Mac her hittil)

 

At lisenskostnadene kuttes dramatisk er bare en ekstra bonus.

 

En forsinket MSOffice 14 taler i hvert fall ikke til fordel for Microsoft i vårt tilfelle. Det gjør det bare mindre aktuelt å hoppe fra MSOffice 2003 til MSOffice 14 og litt mer aktuelt å hoppe fra MSOffice 2003 til OpenOffice 3.

 

Jeg er sterk tilhenger av OpenOffice! Her har vi et produkt som er fritt tilgjengelig (noe skoleverket i dette langstrakte landet burde ha tatt konsekvensen av for lenge siden...) og som er relativt intuitivt for dem som som er vant med MsOffice 2003. Og det jeg ser som en absolutt fordel er at den er krysskompatibel med flere OS-plattformer. Docx formatet ser jeg faktisk ikke så ofte, men det er nok fordi at MSOffice 2003 er såpass utbredt, og et format OpenOffice 3 fint håndterer.

Lenke til kommentar

Simen1: Er du bare vanskelig nå? Det blir jo litt som å sammenligne prisen på epler og pærer.... "Begge er frukt, men det nytter ikke med gratis pære når det faktisk er en eplekake du skal lage".

 

Slike gratisargumenter er typisk for opensourcepredikanter. Det hjelper ikke å tilby "rød prins" epler når kunden skal ha "gravenstein". "Jamen du klarer deg da FIIINT med rød prins"

Da blir det annerledes hvis kunden bare skal ha "epler - samme faen".

 

.... og sånn går no dagan.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hva er så dårlig med outlook 2007?

Krasjer, er treig, eter ressurser (se er treig), lukker seg ikke når du lukker programmet(henger altså på avslutning), med påfølgende sjekk av PST fil osv ved oppstart igjen...tja.

Jeg er enig i at Outlook 2007 ikke er noen sprinter hva gjelder ytelse, men direkte treg er den ikke. Den kan surre litt når den kobler til IMAP-kontoene ved oppstart, men det går (for meg) for det aller meste greit.

Jeg har analysert oppførselen til Outlook litt, og de eneste gangene Outlook fortsetter å kjøre etter jeg har avsluttet det (dvs. Outlook.exe finnes i prosesslisten, men kjører ikke i systray), er ved bruk av Plugins. Google Kalender pluginen fungerer greit, men Plaxo gjør at Outlook aldri avslutter. Det tror jeg kan føre til den "sjekk av adressebok"-fenomenet, fordi prosessen kan bli "drept"/terminert ved avslutning av maskinen, eller ved at man dreper prosessen vha Oppgavebehandling.

Lenke til kommentar
Lisenskostnadene våre er på et minimum gjennom Technet og Msdn partnership.

Da har vi to forskjellige forståelser av hva ordet minimum betyr.

 

Mer tongue-in-cheek kommentar skal man lete lenge etter.

 

MSOffice er bedre programvare enn OOo (når det gjelder Office på Windows). Men siden OOo er gratis, velger mange det. Logisk det. Det får være opp til hvert selskap selv å bedømme kostnadene sine ved å gå over til andre løsninger enn de sitter på til enhver tid. Å rope "gratis" hver eneste gang i hver eneste diskusjon som om kostnader ALLTID bare handler om lisenskostnader, er for meg helt utrolig idiotisk.

 

Menmen. Sånn gå no dagan ja...hehehe

Lenke til kommentar

Fangs78: TAKK! :)

Finnes det EN ENESTE aktiv opensourcebruker som IKKE predikerer eller har på seg selgertrøya hele tiden? Jeg har i alle fall til gode å "se" en.

 

Har det dukket opp brukbare gpo'er for ooo? Sist jeg testet det så var det på lagt unna styringen man har for office via gpo.... men det er lenge siden.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hva er så dårlig med outlook 2007?

Krasjer, er treig, eter ressurser (se er treig), lukker seg ikke når du lukker programmet(henger altså på avslutning), med påfølgende sjekk av PST fil osv ved oppstart igjen...tja.

Jeg er enig i at Outlook 2007 ikke er noen sprinter hva gjelder ytelse, men direkte treg er den ikke. Den kan surre litt når den kobler til IMAP-kontoene ved oppstart, men det går (for meg) for det aller meste greit.

Jeg har analysert oppførselen til Outlook litt, og de eneste gangene Outlook fortsetter å kjøre etter jeg har avsluttet det (dvs. Outlook.exe finnes i prosesslisten, men kjører ikke i systray), er ved bruk av Plugins. Google Kalender pluginen fungerer greit, men Plaxo gjør at Outlook aldri avslutter. Det tror jeg kan føre til den "sjekk av adressebok"-fenomenet, fordi prosessen kan bli "drept"/terminert ved avslutning av maskinen, eller ved at man dreper prosessen vha Oppgavebehandling.

 

Outlook 2007, etter å ha installert nettopp, og satt opp 3 mail-kontoer (1 pop og 2 imap) bruker 111MB. Det er ikke installert noe annet.

 

På denne maskinen bruker Outlook 200 MB, med 2 Imap kontoer, og 4 pop kontoer med rundt 6000 mail eller noe i arkivene (burde ha null betydning), og 2 Live calender sync på gang (kan ha betydning selvsagt). Er helt utrolig treig.

 

Avsluttings-hengen kommer og går på min maskin, og jeg har måttet begynne med å lukke Outlook regelmessig i løpet av dagen, for å unngå problemet. Jeg vet ikke hva det kommer av. Har hørt rykter på kontoret at det er en løsning på dette problemet, så alt er mulig.

 

Det ER mye problemer med Office 2007, men at det går an å fikse dem er godt mulig. Kan være overgangen her har vært ekstra humpete, hvem vet...?

Lenke til kommentar
- Ny layout som vil kreve opplæring, tilvenning og tilhørende lavere produktivitet.

 

Nå er jo layouten en av de største forbedringene på 2007 og jeg tipper at dette faktisk kunne ført til økt produktivitet i lengden.

 

Og med mindre dere har planer om å tviholde på 2003 varianten i evig tid så kommer tilvenningen til å komme på et eller annet tidspunkt uansett.

Lenke til kommentar

Fangs78: Again ... kjør updates! Og rapporter etterpå! :)

Last ned office 2007 service pack 1 og alle andre oppdateringer. Er du smart, bruker du microsoft update. Da får du både oppdateringer for windows og office automatisk/på samme måte som windows update.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...