Gå til innhold

Ekstern Blu-ray-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rundt 4000 kroner ja...sikkert mange som kjøper den da :roll: Bluray platene er svindyre også. Vanlig DVD blir nok det folk flest velger lenge enda ja.

Jeg har inntrykk av at DVD-brenning blir stadig sjeldnere det også, med ett unntak: spillefilmer. Til generell lagring av filer så brukes enten minepenner til små mengder data eller ekstern harddisk til større mengder data.

 

Minnepinner koster fra ca 15,5 kr/GB nå. (256 kr for 16 GB) og kan fullstendig overskrives rundt 10000 - 100000 ganger.

 

BD-R plater koster fra 70 kr for 25 GB og kan skrives til kun 1 gang.

 

b-real: Om folk først vil ha priatkopierte bluray-plater så vil det nok koste dem mindre å ha en egen PC for avspilling av HD-film enn det koster å ha en egen bluray-brenner i PCen, bluray-spiller i stua og på toppen av det hele kjøpe plater til 70 kr/stk.

Lenke til kommentar

Selvsagt! Jeg har selvsagt ikke noe negativt å si om backup. Bare om valget av bluray som lagringsmedie.

 

DVD+R er riktignok billig (2,24 kr/plate = 48 øre/GB) men nå tar de jo bare et minnekort eller fire med bilder også. Det kan bli i minste laget. Selv foretrekker jeg harddisk som backup-medium, blant annet på grunn av overskrivbarhet og mye større sammenhengende lagringsområde.

Lenke til kommentar

stoler ikke på dem hardiskene, mister du elektronikken så er alt innpå så godt som død.

 

med optisk media skal du være skikkelig flink for å ikke kunne hente ut, i det minste, deler av ei slitt plate, og om leseren går død så kan du fort skaffe en ny uten at platene er ulesbare av den grunn.

 

for å si det slik, hardisker er for mye data i en for følsom pakke...

Lenke til kommentar

hobgoblin: Jeg anser jeg hele problemstillingen din for å være noe kunstig siden hele poenget med backup er at man har ting lagret på minst 2 steder slik at man unngår å måtte kontakte IBAS om ett av lagringsmediene skulle bli ødelagt, eller spise hatten dersom det blir stjålet eller rotet bort.

 

Risikoen for at mediet blir ødelagt er nok omtrent like stort per GB for DVD som for harddisk. Og selv om man ikke har backup så er ikke alt håp ute. IBAS fikser nok problemene for en pen sum. Noe man sikkert er villig til å betale dersom det er umistelige data.

Lenke til kommentar

nja, jeg anser prisen på eksterne disker til å være for høy til at jeg kan koste på meg to med identisk data på...

 

men så har ikke jeg liggende flere tera med egenproduserte RAW filer heller, eller for den del særlig mye annet som krever plass og som ikke kan erstattes på noe vis...

 

jeg sitter i det hele tatt å venter på at SSD/flash prisene skal nå nivået til en 10-pakke dvd-r ;)

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

LaCie er vel egentlig bare et kabinettmerke. En kamerat av meg kjøpte en 500GB LaCie harddisk i sin tid. Han mistet den i gulvet, og spurte om jeg kunne få reddet utav data av den siden USB-tilkoblingen knakk. Inni den lå 2stk. Western Digital 250GB IDE-disker i RAID! :D

Endret av »frodo
Lenke til kommentar
En 10-pakk med DVD-R koster fra 53 kr. For nesten samme pris (59 kr) får du 4 GB flash.

og hver dvd kan ta ca 4GB...

 

så en betaler 1/10 av hva minnepinnen koster for samme kapasitet.

 

kanskje en skal si det slik, jeg finner hardisker lite kostnadseffektive og sårbare for det nivået av backup jeg finner nødvendig.

 

for noen med krav til større kapasitet så er nok vurderingen en annen.

 

og nei, pr i dag finner jeg heller ikke en blu-ray brenner kostnadseffektiv.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

4000 spenn for en blu ray brenner er helt bak mål. Du kan kjøpe 4 Samsung 1TB harddisker for den summen! Windows Vista har ikke støtte for brenning av blu ray engang.

 

Jeg kjøpte LG's blue ray brenner til 1500 spenn. Det fulgte med en BD-RE plate, men jeg har ikke fått brent noe enda. Enten er platen, brennern som ikke funker eller kanskje programmet som medfølger (über bloated programsammling som er full av bugs fra Cyberlink) er problemet. Jeg stakk innom Datakjeden i Oslo sentrum for et par dager siden og de hadde ikke blu-ray plater til salgs i butikken engang.

 

Tiden er nok ikke moden for blu ray brenning, og jeg ser egentlig ikke heller at optiske medium med bevegelige deler har en lys fremtid. Vi har minnepinner på 64GB og i horisonten skimter vi flash minnebrikker med 2TB lagringskapasitet.

 

Alikevel er film på Blu Ray/HD MYE bedre enn DVD så jeg angrer på ingen måte kjøpet :)

Lenke til kommentar
4000 spenn for en blu ray brenner er helt bak mål. Du kan kjøpe 4 Samsung 1TB harddisker for den summen! Windows Vista har ikke støtte for brenning av blu ray engang.

Bare for å styrke argumentet ditt ytterligere: For 4000 kr får man 2 stk 1500 GB disker + 2 stk 1000 GB disk = 5000 GB. Kjøper man denne bluray-brenneren får man altså 0 GB for samme pris. (Selve lagringsmediet kommer jo i tillegg.)

 

Skal man ta backup av f.eks 10 TB så vil det koste 8084 kr i harddisker eller 4000 kr i bluraybrenner + 28 000 kr i blurayplater = 32 000 kr. Da må man også ta med det faktum at man må kjøpe nytt sett med plater for hver oppdatering man skal gjøre av backup-samlingen, samt holde styr på hele 400 plater. Med DVD+R blir det riktignok billigere: 165 kr for brenneren og 5590 kr for platene = 5755 kr, men da må man også ta til takke med laveste kvalitet på platene og orkestrere rundt med 2150 engangsplater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...