Gå til innhold

Ekstern Blu-ray-brenner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med DVD+R blir det riktignok billigere: 165 kr for brenneren og 5590 kr for platene = 5755 kr, men da må man også ta til takke med laveste kvalitet på platene og orkestrere rundt med 2150 engangsplater.

5755kr / 2150 plater = 2,68kr/plate...

MAXELL DVD+R 16X, pakke med 100 stk, 149kr = 1,49kr pr plate.

Bulkpaq DVD-R 16x, pakke med 100 stk, 149kr = 1,49kr/plate.

Eller hvis du trenger større plater og vil spare plass: ELITE DVD +R DL 8x DL White Full Face Printable 50 Cake, 209kr = 4,18kr/plate dual layer som tilsvarer alså 2,09kr/plate for enkelt-lags. (Alle disse er fra multicom, det var det billigste jeg fant nå. Men det er sikkert mulig å få det billigere dersom man bestiller bulk)

 

Hvis du går for samme oppbevaringsløsning som meg: DJ Style Aluminiumskoffert 1000 CD/DVD'er, 499kr = 0,49kr pr plate. Alså under 2 kr pr plate med oppbevaring. Den samme korfferten har de også i 2000 stk til 784kr hvis det er noen med planer om å brenne så mye. Jeg må forresten si at den kofferten er genial til arkivering. Jeg har backup av alt jeg kan tenke meg å trenge å ha tillgang til på 2 eksterne 1TB disker, pluss backup av all data jeg har på DVD plater i den kofferten (skal ha... Er ikke ferdig med å brenne ut enda :p). Det følger med alt av mapper, og de akriveres vertikalt så det er lett å bla gjennom, og det følger med index til hver mappe av 8stk, og index kort for oversikt.

 

DVD er fortsatt et veldig aktuelt medie pga. pris, men plassen begynner å bli litt liten i forhold til dagens media, og det tar lang tid å brenne 50-100 plater :(

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Enig i selektiv backup ja. Men det er fortsatt mange som har flere hundre GB eller TB å ta backup av.

Selv tenker jeg selektivt for hvilket medie jeg tar backup på, og hvor mye redundans. De tingene jeg har mest sikkert har jeg på to interne harddisker (som ikke er i raid), på en ekstern harddisk, DVD backup. De tingene som er for lantidslagring (bilder, skolearbeid, etc) har jeg også på mine foreldres eksterne harddisk, og på DVD i cd-mappe på rommet hjemme i tillegg.

Lenke til kommentar

Nye TVer kommer ofte med USB-inngang for å kunne lese av f.eks minnekort direkte fra kamera/videokamera. Det gjør blant annet minnekort og eksterne harddisker til et stadig bedre alternativ til plastskiver for egne filmopptak. Mange kameraer kommer også med HDMI rett ut fra kameraet. Med andre ord blir bluray ofte bare et unødvendig tungvint mellomledd for egne opptak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...