Gå til innhold

Hjemmeserver fra Apple på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mimir & Equerm:

For å få hjula i gang vil det nok ikkje bli prisa så skyhøgt. Apple er nok klar over kva folk er villige til å betale for ei sånn løysing, og set prisen deretter.

 

I tillegg trur eg nok at "mannen i gata" er vilig til å betale nokre kroner ekstra av di det er enkelt å få til å fungere.

 

 

Og sjølvsagt kan ein få til denne funksjonen med Windows og Linux (!!!!1111one), men gjerne ikkje så saumlaust og straumlinjeforma som med komplett Apple-platform (heimeserver, backup (Time Machine), iTunes og iPhone).

 

 

Trur dette vert bra eg.

Endret av 0x002b
Lenke til kommentar

Veldig spennende! Synd det ikke er snakk om noen terminalserver slik som win2003/2008. Jeg skulle likt å kunne ha en server å leke på siden jeg ikke kan så mye mac, som jeg kunne remote desktope meg inn på fra windows.

Kommer nok til å sette opp OSX i en virtuell maskin på en annen server en gang, men hadde vært flott om de kunne komme med en fullverdig konkurrent til linux/windows.

Lenke til kommentar
Apple er nok klar over kva folk er villige til å betale for ei sånn løysing, og set prisen deretter.

 

Ja, det jeg er redd for. :p

 

komplett Apple-platform

 

Dette er noe Apple scorer enormt på. Mener nå jeg da. Det at folk virkelig har lyst til å ha all sin hardware knyttet til Apple.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

The Stig?

Teh original The Stig?

 

Jøssemann. Hadde ikkje trudd du var norsk.. : p

Kanskje Atle Gulbrandsen er ditt irl-namn.. (Heller tvilsamt.. ; )

 

 

2008 er fin den, men eg tvilar på at kjærasten min hadde klart å få den til å funger. Det er større sannsynlegheit for at ho vil klare det med ein Apple iServe (eller kva det kjem til å heite). Det er den store forskjellen og fordelen..

Lenke til kommentar
Da venter vi i spenning på den første "Linux og Windows har jo denne muligheten i dag!!!1111"-kommentaren.

Dette er allerede mulig i Windows (ikke nødvendigvis WHS), GNU/Linux og OS X. Sistnevnte kommer med enkel ut-av-boksen støtte for FTP/Samba/(Open)SSH og hvis jeg ikke husker feil, en webserver.

Lenke til kommentar
Apple har annonsert støtte for ZFS i kommende OS X servere, om de implementerer dette også i "hjemmeserveren" kan det bli en WHS/Linux dödare :)

 

Det hadde vært ganske kult ja, dog synd om man er bundet til apple-hardware. ZFS må ut til folket. Personlig mistenker jeg at dette produktet blir litt begrenset for midt bruk, min erfaring er at apples bokser ofte ikke er fleksible nok (for meg)

 

AtW

Lenke til kommentar
Apple har annonsert støtte for ZFS i kommende OS X servere, om de implementerer dette også i "hjemmeserveren" kan det bli en WHS/Linux dödare :)

Man kan heller bruke FreeBSD 7 (beta-støtte av ZFS), Solaris eller OpenSolaris. Da slipper man også å hive penger på Apple.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Apple har annonsert støtte for ZFS i kommende OS X servere, om de implementerer dette også i "hjemmeserveren" kan det bli en WHS/Linux dödare :)

Man kan heller spare pengene og bruke FreeBSD 7 (beta-støtte av ZFS), Solaris eller OpenSolaris. Da slipper man også å hive penger på Apple.

 

Nå har andre implementasjoner hatt litt ytelsesproblemer såvidt jeg har forstått? (uten at jeg vet om det gjelder freebsd), og jeg har prøvd solaris, superenkelt og problemfritt er det desverre ikke å sette opp, så jeg kan jo forstå at folk ønsker flere implmentasjoner, skrekkscenarioet er vel at sun bukekr under, og zfs blir med i dragsuget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget er at samtlige har fungerende ZFS-støtte, der hvor Darwin/OS X ikke har noen.

 

Maskinvarestøtten til Solaris-kjernen er ikke veldig god, men man får vurdere hvorvidt man ønsker å betale for helt ny maskinvare pluss litt lusen støtte for øvrig maskinvare (Apple-veien) eller satse på å bruke det man kanskje allerede har i hus.

 

ZFS-ytelsen i FreeBSD kan jeg ikke si noe om, siden jeg ikke bruker denne muligheten, men støtten er i form av en driver i kjernen så jeg regner med at den er oppegående. I Linux derimot, så tror jeg man er tvunget til å bruke ZFS gjennom FUSE. Det vil si kjøre filsystemet utenfor kjernen. Etter NTFS-3G-ytelsen(FUSE) å dømme, så tviler jeg ikke på at "ZFS i FUSE" betyr alt for dårlig ytelse til å bruke i en filserver.

 

ZFS-støtte i Linuxkjernen kan vi nok se langt etter.

Lenke til kommentar
Nå har andre implementasjoner hatt litt ytelsesproblemer såvidt jeg har forstått? (uten at jeg vet om det gjelder freebsd), og jeg har prøvd solaris, superenkelt og problemfritt er det desverre ikke å sette opp, så jeg kan jo forstå at folk ønsker flere implmentasjoner, skrekkscenarioet er vel at sun bukekr under, og zfs blir med i dragsuget.

 

AtW

Ventetiden går forhåpentligvis mot slutten. Dersom Sun skulle bukke under vil jeg tro ZFS blir sluppet under GPL, så det scenarioet skremmer ikke. I mellomtiden så er nå Btrfs på full fart inn i linux-kjerna:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=Njk2Ng

og hvis ikke den leverer, så ser det ut til at Tux3 vil følge på.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...