Gå til innhold

Hjemmeserver fra Apple på vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med fare for å virke veldig negativ og anti-ZFS så er det min mening att filsystemet betyr < 1% for hvor bra ett hjemmeserver system er... Det er helt andre faktorer som er avgjørende. Driver å setter opp WHS for svigers nå og da er det helt klart backup løsningen der som er attraktiv for de. Nummer to er å dele bilder/musikk enkelt. Att en kan legge til mange harddisker etc. er greit nok, men de har ikke bruk for de store mengdene med harddisk plass uansett...

 

Poenget mitt er: Om Apple sitt produkt benytter ZFS eller om ZFS er bedre enn NTFS betyr tilnærmet lik ingenting for om ett produkt selger bra. :)

 

Forøvrig så syns jeg og att ZFS er kult, fleksibelt og relativt greit å jobbe med. Men det er altså bare en bitte-liten del av ett større produkt. :)

Lenke til kommentar
Med fare for å virke veldig negativ og anti-ZFS så er det min mening att filsystemet betyr < 1% for hvor bra ett hjemmeserver system er... Det er helt andre faktorer som er avgjørende. Driver å setter opp WHS for svigers nå og da er det helt klart backup løsningen der som er attraktiv for de. Nummer to er å dele bilder/musikk enkelt. Att en kan legge til mange harddisker etc. er greit nok, men de har ikke bruk for de store mengdene med harddisk plass uansett...

 

Poenget mitt er: Om Apple sitt produkt benytter ZFS eller om ZFS er bedre enn NTFS betyr tilnærmet lik ingenting for om ett produkt selger bra. :)

 

Forøvrig så syns jeg og att ZFS er kult, fleksibelt og relativt greit å jobbe med. Men det er altså bare en bitte-liten del av ett større produkt. :)

 

Du blander to forskjellige argumenter, om det selger bra, og om det er bra. ZFS har tydlig store fordeler i filserversammenheng fra et teknsik standpunkt, og er svært mye mer robust enn systemet i WHS (som det første halve året ødela filer tilogmed). At WHS selger bedre enn opensolaris er så sin sak dog.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du blander to forskjellige argumenter, om det selger bra, og om det er bra. ZFS har tydlig store fordeler i filserversammenheng fra et teknsik standpunkt, og er svært mye mer robust enn systemet i WHS (som det første halve året ødela filer tilogmed). At WHS selger bedre enn opensolaris er så sin sak dog.

 

Fair nok, det er to forskjellige sider, men for Apple (som liker å tjene penger) så betyr det nok mest om det selger bra. Å ha en solid kjerne, i f.eks. ZFS, er en god ting, men når man diskuterer om Apple kommer til å bruke ZFS eller ikke så er ikke det avgjørende for om produktet blir bra eller ikke IMO. :)

Lenke til kommentar
Fair nok, det er to forskjellige sider, men for Apple (som liker å tjene penger) så betyr det nok mest om det selger bra.
Alle liker å tjene penger.

Det ser ut til at du ikke klarer å skille mellom bra produkter og produkter som selger bra ;)

 

Om det er én ting som er viktig i en server vil jeg si det er hvor robust og fleksibelt filsystemet er. NTFS er rimelig robust men det er ikke i nærheten av ZFS og definitivt ikke like fleksibelt.

 

(Jeg er ikke en *NIX fanboi men etter å ha jobbet med ZFS og testet OS X server ser jeg hva som kan bli en "perfekt" server.)

Lenke til kommentar
Det ser ut til at du ikke klarer å skille mellom bra produkter og produkter som selger bra ;)

 

Om det er én ting som er viktig i en server vil jeg si det er hvor robust og fleksibelt filsystemet er. NTFS er rimelig robust men det er ikke i nærheten av ZFS og definitivt ikke like fleksibelt.

 

Joda, har ingen problemer med å skille mellom de. :) ZFS rocker, NTFS rocker ikke så masse. :)

Men ett bra _produkt_ består ikke bare av bra teknologier. Solaris er ikke spesielt godt egnet som hjemmeserver, selv om mange av teknologiene i Solaris er bra. Det samme kan man si om Windows Server 2008 for den saks skyld. Det er ikke antall kule teknologier eller det beste filsystemet som avgjør om et hjemmeserver produkt er bra. Ikke misforstå meg, Solaris er kult og dersom man vil bruke litt tid på å sette det opp/administrere og installere de rette applikasjonene etc. etc. så kan det bli en VELDIG bra hjemmeserver. Men for målgruppen til f.eks. WHS (og antageligvis også Apple sin) så vil ikke dette være ett bra produkt. :)

Enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...