Gå til innhold

Vil det bli dramatiske forskjeller i inntakskravene i år?


HowCome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det fins 2 måter å se dette på:

 

1. Inntakskravet er 5,8 i snitt.

2. Inntakskravet er 58 poeng.

 

Måte nr.2 blir antagelig mest korrekt, men trådstarter brukte nr.1

 

Personlig tror jeg ikke kravet synker med så mye som 4,5(0,45) poeng, men mellom 2,5(0,25) og 4(0,4) er vel realistisk.

Lenke til kommentar
Det vil variere avhengig av om trådstarter får alle tilleggspoeng han kan få eller ikke . Hvis han har valgt få, eller ingen, realfag blir det betydelig lettere for han.

Usikker på om jeg misforstår deg nå. Vil bare si at de som har tatt realfag fortsatt får realfagspoeng. Dog er det kun 3FY og 3MX som gir 1 realfagspoeng, de resterende gir kun 1/2

Lenke til kommentar

Ja, man får fortsatt realfagspoeng, men ikke like mange som før. Poenget mitt var at hvis han ikke har valgt realfag så står han bedre stilt nå (i motsetning til når man fikk flere tillegspoeng) til å konkurrere mot de som velger fag for å få flest mulig slike poeng.

Lenke til kommentar
Ja, man får fortsatt realfagspoeng, men ikke like mange som før. Poenget mitt var at hvis han ikke har valgt realfag så står han bedre stilt nå (i motsetning til når man fikk flere tillegspoeng) til å konkurrere mot de som velger fag for å få flest mulig slike poeng.

 

Stemmer det, men det riktigste blir vel å si at de som ikke har tatt fordypningspoeng, stiller sterkere enn de som har gjort det tidligere. Nå går det jo ikke ann å få fordypningspoeng, og de som har det fra før, mister dem.

Lenke til kommentar
Håper for gudsskyld de går ned mye, rundt 4 poeng, hvis ikke så blir det ett jobb år.

Eller så kan du satse på å jobbe mer denne siste terminen og komme inn akkurat der du vil :)

Blir litt vanskelig når jeg ble ferdig med videregående i 2008.

 

Nedgangstider øker tilstrømmingen til utdanning, så de går opp.

 

Høres logisk ut det. Folk mister jobben eller begynner å tjene dårligere og vil derfor finne seg annet beite.

Endret av Gordion
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at poengsummene vil gå spesielt opp pga. lavkonjuktur. Grunnen til det er at jobbmarkedet blir mye vanskeligere, som fører til at flere søker høyere utdanning. Men det skal jo sies at de som heller ville ha jobbet ikke er de mest motiverte til høyere utdanning, og de fleste har ræva karakterer. Dermed tror jeg ikke det vil være en en spesiell økning. I det tilfellet kan det jo være en økning blant de mindre populære studiene.

 

I år har jo poengsummene vært rekord høye på de mest populære studiene til tross for høykonjuktur, noe som taler imot den nevnte teorien.

Endret av juxtapose
Lenke til kommentar

I tillegg til at kravene vil synke på grunn av at man nå rett og slett ikke kan få like mange tilleggspoeng som før, tror jeg at studier innenfor realfag vil falle i rent karaktersnitt også.

 

Grunnen til dette er at realfagene er en del vanskligere enn før (ja, faktisk).

 

Dagens andreklasse-matematikk (R1) er en mellomting mellom tidligere 2MX og 3MX, og tredjeklasse-matematikk (R2) er allerede over på tidligere universitetsnivå.

 

Det samme gjelder fysikk. Andreårs-fysikk (Fysikk 1) ligger mellom det som tidligere ble kalt 2FY og 3FY i vansklighetsgrad, og tredjeårs-fysikk (Fysikk 2) ligger over 3FY og over på universitetsnivå.

 

Så man skulle jo kunne anta at det generelle snittet til realfagselever skal gå litt ned som følge av hardere vanskelighetsgrad. Andre som har samme tanker som meg?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Mattelæreren vår, som for øvrig er blant de som har laget Cappelen mattebøkene, sier at litt av universitetspensum er skyvd ned på VG3, noe som skulle tilsi at det er blitt litt vanskligere?

 

Fysikken var i alle fall merkbart tøffere, ifølge fysikklæreren min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...