Gå til innhold

Test: Netgear ReadyNAS Duo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teknisk oppfører RAID-X seg som en RAID 5-løsning.

Hva slags markedsføringsvissvass er dette?

 

Hvordan kan dette oppføre seg som et RAID 5, når RAID 5 kun lar seg implementere med 3 disker eller mer?

Er disk #2 liksom en paritetsdisk? Hvis du tar alle bit'ene i en rekke på ett bit, og setter en 1 dersom tverssummen er 1, og en 0 dersom tverrsummen er 0, så har du i praksis et speil. Altså ligner det på et RAID 1.

 

Er det det at det lar seg bygge over på større disker som gjør det? Det har strengt tatt ikke noe med RAID nivået å gjøre, men har med hva RAID kontrolleren er kapabel til.

 

På Netgear sine sider står det korrekt navn på funksjonen

NETGEAR Auto-Expandable X-RAID™

men det har i grunnen lite å si i forhold til sammenligningen hw.no har brukt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Det ser nå ut til at man får disse uten disker også (Pixmania har i alle fall), til omtrent to tusen.

 

Det er godt mulig jeg hiver meg på en slik en etter hvert. Har lenge ville skaffe meg backup, men er så mye annet fjongt man kan kjøpe seg. Nå begynner jeg dog å kjenne at jeg har lyst til å ha enkelte ting på minst et par steder.

Lenke til kommentar

En annen feil ved artikkelen som visst har noe å si og som kom under negative bemerkninger:

- Nyeste firmware Raidar 4.1.3 gir deg muligheten til å sette opp det Netgear kaller Flex-RAID: http://www.readynas.com/?p=477

"Added support for Flex-RAID mode for the ReadyNAS Duo. In Flex-RAID mode, the Duo can be configured as RAID 0 or 1, up to two volumes (i.e. you can have two RAID 0 volumes each consisting of one disk, ala JBOD)"

Lenke til kommentar

Disse er jo latterlig dyre!

Jeg bygde meg en server, med plass til 12 disker for under 1800 kroner! Dette inkluderer også systemdisk. Man må naturligvis påkoste seg kontrollere i tillegg, men dette plusser ikke på mange hundrelapper per disk.

Prisen per GB med disse NAS'ene er jo hårreisende. Dessuten mister man mange av fordelene ved å la en komplett datamaskin ta seg av jobben. Påkoster man i tillegg en firekjerner, kan man - bortsett fra domenekontroller, filserver og kontinuerlig nedlaster - la den ta seg av tunge og tidkrevende oppgaver som komprimering av film. Hjemmeservere begynner for alvor å bli kommersielt.

Maskinen min har stått på kontinuerlig i snart tre måneder uten noe krangling overhodet.

 

DESDSUTEN om man ønsker å sikre dataene sin mot diskkrasj, noe de fleste vil, kjører man et RAID5. Av pris -og ytelsesmessige grunner, bør man ha minst fem disker per RAID - noe disse NAS'ene absolutt ikke dekker. Kan ikke inbille meg at RAIDløsningene på disse boksene er så mye å skryte av heller.

Nei - gjør som meg; drit i NAS - så slipper du mas :)

Lenke til kommentar
En annen feil ved artikkelen som visst har noe å si og som kom under negative bemerkninger:

- Nyeste firmware Raidar 4.1.3 gir deg muligheten til å sette opp det Netgear kaller Flex-RAID: http://www.readynas.com/?p=477

"Added support for Flex-RAID mode for the ReadyNAS Duo. In Flex-RAID mode, the Duo can be configured as RAID 0 or 1, up to two volumes (i.e. you can have two RAID 0 volumes each consisting of one disk, ala JBOD)"

No blei ikkje den raider-softwaren testa då testen har ligge på veint ei lita stund så den software-oppdateringa kom ut når den fysiske testen var over. Men at dei har oppdatert til å kunne støtte raid 0 1, og JBOD er genialt. Og trekker vekk ein av minusene.

 

 

Når det gjeld samanlikninga med raid 5 så gjelder det X-raid i seg sjølv ikkje akkurat DUO-boksen, men NAS-boksene med fleire disker. Duo-boksen ville med gamal software kjøre tilnærma raid 1. Noko 4.1.3 har fiksa på.

Lenke til kommentar

Flex-RAID er vel egentlig bare Netgear sin måte å si at man kjører RAID 0 eller 1?

 

Når det gjelder X-RAID så er det Netgear sin variant av RAID 5 der oppsett er mer eller mindre automagisk, samt at administrasjon osv er enklere. I forhold til antall disker funker det slik:

 

1 disk - vanlig single disk oppsett

2 disker - RAID 1

3/4 disker - RAID 5

 

Mener også å ha lest et sted at RAID 5 og "X-RAID 5" er optimalisert for litt forskjellig type filer. Om jeg ikke husker feil så er "X-RAID 5" bedre på større filer.

 

Har vært litt borti Netgear ReadyNAS NV+ i forbindelse med jobb, og har definitivt lyst på en slik hjemme :)

Lenke til kommentar
Disse er jo latterlig dyre!

Jeg bygde meg en server, med plass til 12 disker for under 1800 kroner! ...

 

Hva med litt info om hva du kjøpte? Aka "Hvordan bygge en NAS Server for under 2000"

 

Eller type "Hvordan bygge NAS Server med plass for *12* disker for under 2000"

 

:-)

 

En sånn vil jeg også ha... for under 2000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...