Gå til innhold

Test: Netgear ReadyNAS Duo


Anbefalte innlegg

Maskinen min har stått på kontinuerlig i snart tre måneder uten noe krangling overhodet.

Samtidig forbruker den minst fire ganger så mye strøm, enda værre visst du skal ha firekjerner i boksen.

 

Når det gjelder disse NAS-boksene er det først og fremst brukervennligheten de vinner på. Ikke alle gidder å sette av en arbeidsdag til dette her. Her er det bare å stappe inn diskene og du er klar for jobb. Trenger du å utvide lagringsplassen er det bare å bytte ut en og en disk, X-RAID teknologien fikser resten automatisk (funker nok best på NAS-boksene som støtter fire disker).

 

Regner du normal timepris for den tiden du bruker på å sette opp en linux-boks kommer du dessuten skremmende dårlig ut av det, dersom pris skulle være en faktor...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinen min har stått på kontinuerlig i snart tre måneder uten noe krangling overhodet.

Samtidig forbruker den minst fire ganger så mye strøm, enda værre visst du skal ha firekjerner i boksen.

 

Når det gjelder disse NAS-boksene er det først og fremst brukervennligheten de vinner på. Ikke alle gidder å sette av en arbeidsdag til dette her. Her er det bare å stappe inn diskene og du er klar for jobb. Trenger du å utvide lagringsplassen er det bare å bytte ut en og en disk, X-RAID teknologien fikser resten automatisk (funker nok best på NAS-boksene som støtter fire disker).

 

Regner du normal timepris for den tiden du bruker på å sette opp en linux-boks kommer du dessuten skremmende dårlig ut av det, dersom pris skulle være en faktor...

 

Nei det gjør den ikke, en firekjerner står iidle-mode hele dagen om man har en kontorller og 12 disker, la oss si de tolv diskene bruker 10 watt hver, og NASboksen bruker 0 størm i tilegg til diskene, du får ikke resten av maskin til å bruke 360 Watt under de forholdene. Du kan sikkert skvise det opp litt om du bruker filserveren til mye annet, men da måtte du uansett brukt en annen maskin til dette om du bare har et NAS.

 

Ikke tar det særlig lang tid å sette opp en filserver heller, og skal du herje med NAS til 12 disker blir det ganske mange tusen å spare veldig fort.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Nei det gjør den ikke, en firekjerner står iidle-mode hele dagen om man har en kontorller og 12 disker, la oss si de tolv diskene bruker 10 watt hver, og NASboksen bruker 0 størm i tilegg til diskene, du får ikke resten av maskin til å bruke 360 Watt under de forholdene. Du kan sikkert skvise det opp litt om du bruker filserveren til mye annet, men da måtte du uansett brukt en annen maskin til dette om du bare har et NAS.

Ja, noe av poenget med å stappe inn en firekjerner må vel være å bruke den...

 

Dessuten bruker den ReadyNAS DUO boksen knapt 35 Watt mens den kjører (Kilde).

 

Vi kan forsåvidt være uenige om brukervennlighet. Det kan godt være at DU kun ville brukt en time på å montere alt av hardware, installere OS og sette opp hele greia, men jeg tviler på at jeg selv ville greid det. Og det er nå engang det som teller for meg...

Lenke til kommentar
Nei det gjør den ikke, en firekjerner står iidle-mode hele dagen om man har en kontorller og 12 disker, la oss si de tolv diskene bruker 10 watt hver, og NASboksen bruker 0 størm i tilegg til diskene, du får ikke resten av maskin til å bruke 360 Watt under de forholdene. Du kan sikkert skvise det opp litt om du bruker filserveren til mye annet, men da måtte du uansett brukt en annen maskin til dette om du bare har et NAS.

Ja, noe av poenget med å stappe inn en firekjerner må vel være å bruke den...

 

Dessuten bruker den ReadyNAS DUO boksen knapt 35 Watt mens den kjører (Kilde).

 

Vi kan forsåvidt være uenige om brukervennlighet. Det kan godt være at DU kun ville brukt en time på å montere alt av hardware, installere OS og sette opp hele greia, men jeg tviler på at jeg selv ville greid det. Og det er nå engang det som teller for meg...

 

Ja, men har du bruk for firekjernene må de oppgavene tas av en annen maskin uansett om du kun har en slik NAS-boks.

 

Jeg regnet med at en NAS-boks brukte o watt i tilegg til diskene, denne boksen ser ut til å bruke ca 15 watt med to disker, la oss si rundt 50-60 watt for 12. Det er mao mer i NASen sin disfavør enn mitt eksempel.

 

Og du formulerte deg generelt i innlegget ditt (du skrev sågar "du"), det er ingen automatikk i at man tjener inn på mindre arbeid på en NAS-boks, for 12 diker skal du være bra heldig om du får et oppsett som er mindre en 4k dyrere enn et tilsvarende PC-oppsett. Og en gjense mann får kanskje 200 utbetlat per time etter skatt, det er snakk om 20 timers arbeid.

 

Nå er dette forsåvidt to forskjellige markeder, og det er mange gode grunner til å kjøpe en NAS-boks, jeg synes allikevel du overdriver ulempene med en filserver.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ulikt de fleste andre forbrukerenhetene på markedet leveres ReadyNAS med 1 harddisk. Derfor har en tre ulike modeller (500, 750 og 1000 GB) på markedet. Oppgradering av kapasiteten er en litt irriterende prosess.

Kjøp ny harddisk med høyere kapasitet, sett denne inn som harddisk nummer to, la RAID-et bli gjenoppbygget og deretter fjern den gamle harddisken. Da skal kapasiteten på boksen være økt til den nye harddiskens kapasitet.

 

Her motsier du deg selv. Kan du utdype hva du faktisk mener?

Lenke til kommentar

vel, jeg må innrømme at jeg kanskje var litt kjapp med summeringen i hodet.

Jeg betalte:

  • CPU (dual 2ghz) - 438
  • MB(integrert agp) - 532
  • 2GB RAM - 361
  • Kabinett inkl. PSU(chieftec) - 648

SUM: 1979

 

Ettersom jeg hadde et par disker og vifter liggende, regnet jeg ikke disse med når jeg skrev posten. I tillegg må det kjøpes en intern harddiskmodul, for konvertering av tre 5,12'' til fire 3.5''. Totalt, inkludert transport, kostet maskinen <2600 kroner - DVS kostet; jeg kjøpte maskinen for flere måneder siden - før krakket. I dag må man regne med at det blir endel dyrere.

Eksempelvis koster kabinettet i dag 829 (28% økning) og prosessoren 495 (13% økning)

 

Totalt vil det være plass til 11 disker, hvor én nødvendigvis må være systemdisk. Altså ti harddisker eksklusivt for lagring.

Det mest gunstige og sikre, er å kjøre to RADI5-arrays, med fem disker i hvert oppsett. Prisen for kontrollere ligger rundt 200-250 kroner per port - altså et tillegg på ca 225 per disk.

En harddisk på 1,5TB koster for tiden rundt 1350 per stk. Altså har vi (1350+225)*10 = 15 750 for lagringen. Til hvert RAID5-array må det ofres én harddisk til pariteter, derfor vil kun kapasiteten til åtte disker være tilgjengelig - altså 1,5*(10-2) = 12TB. med en totalpris på 15750+2600 = 18350 kroner og en lagrinsplass på 12TB, blir prisen per GB så mye som 18350/12000 = 1,52 kroner. Dette er slettes ikke ille, med tanke på at alle dataene er beskyttet av pariteter, og at maskinen fyller flere roller samtidig.

Til sammenlikning ville NAS'en en GB-pris på (kabinett minus disk, pluss to 1,5TB ) (2495-449)+1350*2 = 4746kroner - 1,58kr uten sikkerhet, og 3,16 kroner med sikkerhet (raid1)

 

Ved å koste på en snau tusenlapp ekstra for en firekjerner - f.eks Q6600, som forøvrig er en suveren overklokker - kan man utnytte potensialet i serveren til det maksimale, og la den f.eks komprimere film døgnet rundt.

 

Jeg installerte windows server 2k3, og plasserte den i et serverrom vi har bygd i underetasjen. Jeg kjører simpelten den innebgyde fjernstyringen. To museklikk på en snarvei, er alt som skal til for å koble seg opp.

Jeg kjører masse greier på den hele døgnet, i tillegg til tunge regneoperasjoner - men det går slettes ikke ut over filserver-rollen!

 

Jeg ville ikke investert i noe over 5000 mtp. økonomirotet - lønner seg å vente noen måneder.

 

og BTW - jeg brukte én kveld på å montere maskinen og installere OS. Dagen etter skrudde jeg skjermen av i serverrommet, og den har ikke vært på siden :)

Lenke til kommentar
Teknisk oppfører RAID-X seg som en RAID 5-løsning.

Hva slags markedsføringsvissvass er dette?

 

Hvordan kan dette oppføre seg som et RAID 5, når RAID 5 kun lar seg implementere med 3 disker eller mer?

Er disk #2 liksom en paritetsdisk? Hvis du tar alle bit'ene i en rekke på ett bit, og setter en 1 dersom tverssummen er 1, og en 0 dersom tverrsummen er 0, så har du i praksis et speil. Altså ligner det på et RAID 1.

 

Er det det at det lar seg bygge over på større disker som gjør det? Det har strengt tatt ikke noe med RAID nivået å gjøre, men har med hva RAID kontrolleren er kapabel til.

 

På Netgear sine sider står det korrekt navn på funksjonen

NETGEAR Auto-Expandable X-RAID™

men det har i grunnen lite å si i forhold til sammenligningen hw.no har brukt i artikkelen.

 

Det er vel sånn at om selve enheten dauer så kan man glemme å få få tilbake dataene sine. Lot meg ikke imponere nok til å sjekke ut nærmere. Må være BYOD for at det skal fenge. Går det forresten ikke ann å lage en slik boks uten vifte? Tåpelig..

Lenke til kommentar
Jeg regnet med at en NAS-boks brukte o watt i tilegg til diskene, denne boksen ser ut til å bruke ca 15 watt med to disker, la oss si rundt 50-60 watt for 12. Det er mao mer i NASen sin disfavør enn mitt eksempel.

OK, personlig synes jeg 15 Watt fra strømuttaket er relativt imponerende jeg da, jeg TROR ikke du greier noe tilsvarende med en PC-boks. NAS-boksene har også veldig gode strømsparingsprogrammer for diskene, men en avansert bruker greier selvsagt å få til det samme på en PC også. Men så var det dette med brukervennlighet rett-ut-av-boksen da...

 

Jeg trodde forresten vi diskuterte ReadyNAS Duo i denne tråden. Det er vel ingen som seriøst står og vurderer enten ReadyNAS Duo eller en PC-boks med plass til 12 disker. Bedre sammenlikning er enten ReadyNAS Duo/NV+ eller en PC-boks med plass til 4-5 disker. Duo koster 2000 kr, NV+ koster 4000 kr, mens PC-boksen koster 3000 kr (alle priser er ca-priser). Forskjellene er små.

Lenke til kommentar
Jeg regnet med at en NAS-boks brukte o watt i tilegg til diskene, denne boksen ser ut til å bruke ca 15 watt med to disker, la oss si rundt 50-60 watt for 12. Det er mao mer i NASen sin disfavør enn mitt eksempel.

OK, personlig synes jeg 15 Watt fra strømuttaket er relativt imponerende jeg da, jeg TROR ikke du greier noe tilsvarende med en PC-boks. NAS-boksene har også veldig gode strømsparingsprogrammer for diskene, men en avansert bruker greier selvsagt å få til det samme på en PC også. Men så var det dette med brukervennlighet rett-ut-av-boksen da...

 

Jeg trodde forresten vi diskuterte ReadyNAS Duo i denne tråden. Det er vel ingen som seriøst står og vurderer enten ReadyNAS Duo eller en PC-boks med plass til 12 disker. Bedre sammenlikning er enten ReadyNAS Duo/NV+ eller en PC-boks med plass til 4-5 disker. Duo koster 2000 kr, NV+ koster 4000 kr, mens PC-boksen koster 3000 kr (alle priser er ca-priser). Forskjellene er små.

 

Du må jobbe hardt for å få en PC som bruker like lite ja. Du kan vel kjøre noe laveffektsgreier om man vil, men jeg ser ikke på det som så veldig hensiktsmessig. I praksis vil nok en PC bruke mer, men det har jeg heller ikek protestert på, din påstand var 4 ganger mer, noe som er langt over mål. Og hva slags strømsparing er det du mener en slik nas-boks har utensom stadard ting som å spinne end siker når de ikke er i bruk?

 

Ellers var det du som kommenterte 12-diskers oppsettet til rasczak og mente det brukte langt mer størm, og kostet mer (i praksis) enn et tilsvarende NAS-oppsett. Vil du sammenlikne noe annet, så er det ikke noe galt med det, men da endrer jo også forutsetningene seg.

 

Og ja, NAS er brukervennlige å sette opp, men jeg mener allikevel du overdriver ulempene med et PC-basert oppsett. Når det er sagt vil jeg gjenta at jeg har full forståelse for at folk vil sette opp en slik boks. Begge løsnigner har fordeler og ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar

For min del som bor på 52 kvadrat midt i byen, har jeg ingen steder å putte en PC/Server der jeg slipper å se eller høre den. ReadyNAS Duo har jeg i stereobenken og der suser den stille og rolig. Fysisk footprint er MYE mindre enn hva en PC/Server noen gang kan bli. Så denne diskusjonen om Duo eller filserver blir å sammenligne to ganske forskjellige ting. Har man bruk for 12TB vil Duo aldri være i nærheten.

 

Nå har Netgear akkurat kommet med ReadyNAS Pro med plass til 6 disker og denne kan man begynne og sammenligne med en filserver. Regner med AtW her vil vinne på pris med sin filserver, men enkelheten ved en NAS er fortreffelig spør du meg. Svært enkel administrasjon og man kan hotswappe disker når behovet er der (kjøpe større disker når man trenger det). Min Duo gjør akkurat det jeg trenger og har i tillegg et par addons som gjør lovlig nedlasting mye enklere (wget etc). Jeg har kun en laptop i tillegg, så NASen tar seg av slikt så laptopen får hvile om natten. :)

Lenke til kommentar
Nå har Netgear akkurat kommet med ReadyNAS Pro med plass til 6 disker og denne kan man begynne og sammenligne med en filserver. Regner med AtW her vil vinne på pris med sin filserver, men enkelheten ved en NAS er fortreffelig spør du meg. Svært enkel administrasjon og man kan hotswappe disker når behovet er der (kjøpe større disker når man trenger det). Min Duo gjør akkurat det jeg trenger og har i tillegg et par addons som gjør lovlig nedlasting mye enklere (wget etc). Jeg har kun en laptop i tillegg, så NASen tar seg av slikt så laptopen får hvile om natten. :)

 

Hehe, ikke si det, min personlig filserver er vel mer preget av hobby enn av noe som kan kalles i nærheten av fornuftig pengebruk :)

 

AtW

Lenke til kommentar
vel, jeg må innrømme at jeg kanskje var litt kjapp med summeringen i hodet.

Jeg betalte:

  • CPU (dual 2ghz) - 438
  • MB(integrert agp) - 532
  • 2GB RAM - 361
  • Kabinett inkl. PSU(chieftec) - 648

SUM: 1979

 

Ettersom jeg hadde et par disker og vifter liggende, regnet jeg ikke disse med når jeg skrev posten. I tillegg må det kjøpes en intern harddiskmodul, for konvertering av tre 5,12'' til fire 3.5''. Totalt, inkludert transport, kostet maskinen <2600 kroner - DVS kostet; jeg kjøpte maskinen for flere måneder siden - før krakket. I dag må man regne med at det blir endel dyrere.

Eksempelvis koster kabinettet i dag 829 (28% økning) og prosessoren 495 (13% økning)

 

Totalt vil det være plass til 11 disker, hvor én nødvendigvis må være systemdisk. Altså ti harddisker eksklusivt for lagring.

Det mest gunstige og sikre, er å kjøre to RADI5-arrays, med fem disker i hvert oppsett. Prisen for kontrollere ligger rundt 200-250 kroner per port - altså et tillegg på ca 225 per disk.

En harddisk på 1,5TB koster for tiden rundt 1350 per stk. Altså har vi (1350+225)*10 = 15 750 for lagringen. Til hvert RAID5-array må det ofres én harddisk til pariteter, derfor vil kun kapasiteten til åtte disker være tilgjengelig - altså 1,5*(10-2) = 12TB. med en totalpris på 15750+2600 = 18350 kroner og en lagrinsplass på 12TB, blir prisen per GB så mye som 18350/12000 = 1,52 kroner. Dette er slettes ikke ille, med tanke på at alle dataene er beskyttet av pariteter, og at maskinen fyller flere roller samtidig.

Til sammenlikning ville NAS'en en GB-pris på (kabinett minus disk, pluss to 1,5TB ) (2495-449)+1350*2 = 4746kroner - 1,58kr uten sikkerhet, og 3,16 kroner med sikkerhet (raid1)

 

Ved å koste på en snau tusenlapp ekstra for en firekjerner - f.eks Q6600, som forøvrig er en suveren overklokker - kan man utnytte potensialet i serveren til det maksimale, og la den f.eks komprimere film døgnet rundt.

 

Jeg installerte windows server 2k3, og plasserte den i et serverrom vi har bygd i underetasjen. Jeg kjører simpelten den innebgyde fjernstyringen. To museklikk på en snarvei, er alt som skal til for å koble seg opp.

Jeg kjører masse greier på den hele døgnet, i tillegg til tunge regneoperasjoner - men det går slettes ikke ut over filserver-rollen!

 

Jeg ville ikke investert i noe over 5000 mtp. økonomirotet - lønner seg å vente noen måneder.

 

og BTW - jeg brukte én kveld på å montere maskinen og installere OS. Dagen etter skrudde jeg skjermen av i serverrommet, og den har ikke vært på siden :)

Setter du opp en handlekurv som ikke inkluderer OS? Vi vet alle hvor billig det er ;)

Lenke til kommentar

Er 2 390,- på NetOnNet dyrt for en ReadyNas Duo (500GB versjonen)? Man må se hvilket behov folk har. Det er forholdsvis enkelt å sette opp en NAS, det samme er ikke nødvendigvis sant når det gjelder en hjemmebygget server. Så da er nok en NAS for massene, og en hjemmebygget server for dem som har litt erfaring med nettverk, OS o.s.v

Lenke til kommentar
For min del som bor på 52 kvadrat midt i byen, har jeg ingen steder å putte en PC/Server der jeg slipper å se eller høre den. ReadyNAS Duo har jeg i stereobenken og der suser den stille og rolig. Fysisk footprint er MYE mindre enn hva en PC/Server noen gang kan bli. Så denne diskusjonen om Duo eller filserver blir å sammenligne to ganske forskjellige ting. Har man bruk for 12TB vil Duo aldri være i nærheten.

Har du aldri hørt om mini-itx?

Lenke til kommentar
Har du aldri hørt om mini-itx?

 

Hehehe, du kan helt sikkert få til å lage en liten NAS med mini-itx, men som diskutert over var sammenligningen noe helt annet. DET kommenterte jeg. Hvor mye du må ut med for å bygge en mini-itx-NAS aner jeg ikke, men ser ikke for meg at man klarer det for under kr 2500 da kabinett osv. gjerne koster litt (ukvalifisert synsing...) :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Hvordan vil det funke å sette opp to Readynas duo, en hjemme hos meg og en hjemme hos noen andre og synkronisere disse mot hverandre over Internett, sånn at jeg alltid har ekstra backup.

Skal brukes til backup på bilder.

Tanken er at hvis huset mitt brenner ned så har jeg fortsatt backup et annet sted.

Synk må skje automatisk.

Og systemet må være enkelt å sette opp og fungere stabilt.

Har i dag en Maxtor Nettverkdisk som funker utrolig dårlig som jeg vil bytte ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, ser at de har tilbud på denne på elkjøp til 1995kr med 500GB hd så jeg vurderer å kjøpe denne. Er bare en ting jeg lurer på. Har 2 eksterne Hder som jeg ønsker å koble til NASen. Får jeg tilgang til disse over nettverket fra hvilken som helst pc også? Eller er det kun slik at jeg kan ta bakup av disse via NASen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...