Gå til innhold

Test: De beste trykkskjermmobilene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skywalker: Terningkastene i hver enkelt test er jo vurdert opp i mot konkurransen i markedet.

 

En enkel oppsummering sortert etter karakter (høy yil lav) og pris (lav til høy):

HTC Touch Pro - terningkast 6 - pris 5300 kr

LG KU990 Viewty - terningkast 5 - pris 2200 kr

Samsung I900 Omnia - terningkast 5 - pris 5500 kr

Apple Iphone 3G - terningkast 5 - pris 900 - 3900* kr + abb

HTC Touch Diamond - terningkast 4 - pris 4200 kr

 

Om man ikke tar hensyn til personlige preferanser på spesifikke funksjoner etc, men kun ser på totalkerakteren blir det ganske enkelt å luke bort noen av disse:

 

- Hvorfor betale mer for en terningkast 5-mobil enn den med terningkast 6?

Dermed priser Samsung I900 Omnia og Apple Iphone 3G seg ut av konkurransen

 

- Hvorfor betale mer for en terningkast 4-mobil enn en med terninkast 5?

Dermed priser HTC Touch Diamond seg ut av konkurransen

 

De to gjenstående telefonene etter min forenklede oppsummering blir dermed:

HTC Touch Pro - terningkast 6 - pris 5300 kr

LG KU990 Viewty - terningkast 5 - pris 2200 kr

 

Vel og merke oppsummert uten hensyn til personlige preferanser for hverken merker, funksjoner eller design.

 

Her er en full sammenligning av spesifikasjoner på alle 5 telefonene

Lenke til kommentar

Jeg må bare si at jeg er ikke en av de som har hengt seg på kritikken av at Amobil er for opphengt i iPhone, men å kritisere Diamond for dårlig batteritid mens det ikke står noe om iPhone's elendige batteritid er jo bare helt latterlig.

 

Lesere som ikke vet bedre tenker nå at "oi, Diamond må vi holde oss unna", mens iPhone omtrent ikke har listet opp en eneste negativ ting.

 

Jeg har hatt begge telefoner, og det er mye negativt med begge, og ikke bare Diamond. Hvorfor tok dere ikke f.eks med at antennen til iPhone ser ut til å være ekstremt svak? Selv var det så vidt jeg hadde dekning her jeg bor, og med min Nokia E90 har jeg full dekning.

 

Det er vel og bra å fremheve de positive kvalitetene til iPhone, men skal dere nevne andre telefoners svake sider så må dere da for guds skyld gjøre det samme om iPhone! Ikke bare skrive "til tross for at den har sine svakheter.....".

 

Skulle nesten tro det var en annonse for iPhone, det blir jo ikke engang gitt korrekte opplysninger om konkurrentene. Diamond og Pro har da absolutt ikke 2,5" skjerm, den har 2,8"! Her kan også folk tenke at "nei 2,5" er da for lite på en smarttelefon".

 

Kort sagt, jeg har ingen av disse som favoritter, men venter på at det skal komme noe bedre som skal få erstatte min trofaste E90. Og når det kommer håper jeg på en korrekt og god test, ikke uriktigheter og subjektive meninger.

 

Når det er sagt har jeg vært stort sett fornøyd med testene til Amobil, men denne sammenligningstesten var ikke god.

Lenke til kommentar
Jeg henger meg opp i tre ting:

- At Pro får sekser

- At Diamond får firer når Pro får sekser

- At denne sammenligningen kommer før testen av Xperia -- den ville jo vært naturlig å ha med i denne sammenligningen.

Glem det, amobil er anti-SE.

amobil er en gjeng med sauer, så det er naturlig alt annet enn Nokia og Apple kommer dårlig ut.

Lenke til kommentar

Forstår ikkje heilt korleis Touch Diamond har fått terningkast fire. Om ein ser på testane, kjem den om lag like godt ut som iPhone og Omnia i alle fall. Den har også fått to 'svært god' og to 'god', det samme som iPhone som fekk terningkast fem, og betre enn Omnia som også fekk terningkast fem.

 

Skjermstørrelsen på Diamond og Pro er forresten 2,8 tommar og ikkje 2,5 slik det står i info-rutene til høgre og i teksten.

Endret av TomWhittaker
Lenke til kommentar
Jeg henger meg opp i tre ting:

- At Pro får sekser

- At Diamond får firer når Pro får sekser

 

 

Hehe, godt poeng - det står jo i testen at Diamond og Pro egentlig er samme mobilen :)

 

Personlig henger jeg meg opp i multimediakarakterene; Iphone og Touch Pro får svært god, Diamond god, mens de to ubestridte kamerakongene Viewty og Omnia bare får middels.

 

Det virker som om 'multimedia' i Amobils ordbok i grove trekk betyr filmoppløsning (+ mulighet for 3,5 mm jack). Dette blir helt feil. Ikke alle bruker mobiltelefonene sine til å se film, og de som faktisk GJØR det, ville jo også foretrekke at batteriet holdt ut hele filmen. Etter min mening er Omnias variant med å ofre noen pixler til fordel for bedre batteritid, et lurt trekk, og absolutt ikke noe som trekker ned i så henseende.

 

Men når det ikke er satt noen egen karakter på kamera i mobilen, må da dette nødvendigvis komme inn under multimedia (i en kameramobil er kameraet faktisk ett av de viktigste mediene), og her skjønner jeg ikke hva redaksjonen har tenkt når de ikke engang har nevnt at Omnias kamera er et av de beste på markedet (iflg andre tester jeg har lest står det ikke tilbake for Nokia N82), og det ser ikke ut som Viewty har fått så mye uttelling for sitt 120fps 5mp-kamera heller. Iphone har et kamera som i dette selskapet i beste fall kan kalles svakt, og Diamond og Touch Pro har helt ordinære 3 megapikslers kamera. Jeg synes det er en gåte at Omnia, som har noe som ligner på "Full Pakke" der de andre mobilene har kompromissløsninger (lite internt minne, dårlig kamera, manglende formatstøtte, ikke minnekortplass), bare får middels her.

 

 

 

 

Min mening er selvfølgelig farget av at jeg har forelsket meg i Omnia, og jeg gleder meg til den skikkelige testen kommer ut :)

Endret av smeboe
Lenke til kommentar
Jeg henger meg opp i tre ting:

- At Pro får sekser

- At Diamond får firer når Pro får sekser

- At denne sammenligningen kommer før testen av Xperia -- den ville jo vært naturlig å ha med i denne sammenligningen.

Glem det, amobil er anti-SE.

amobil er en gjeng med sauer, så det er naturlig alt annet enn Nokia og Apple kommer dårlig ut.

 

Hva er det du klager etter da? Som sagt i flere tråder nå.. Sony Ericsson har circa 4.5 i snittkarakter og Nokia circa 4.3 i snitt.. Og det er beregnet ut i fra de 14 siste testet telefonen av SE og Nokia..

 

Og i bare den artikkelen er det ikke en Nokia med, mens en Apple har Iphone, som ikke fikk toppkarakter engang.. HTC touch Pro kom ut best..

 

Før jul har kommet Nokia Tube, Touch HD og Xperia X1(kommer vell om ett par dager).. Så det kommer nok en ny artikkelen om disse tre etterhvert..

 

Jeg hadde touch Diamond en månedstid, og at den ikke fikk bedre en 4 er helt forståelig for min del.. Jeg har også testet Touch Pro, og det er en helt anderledes opplevelse..

 

Jeg syntes værtfall det var en veldig fin artikkel, syntes det er bra Amobil skriver slike artikkeler.. Touchscreen er jo utrolig populært nå, så tror mange kan finne denne artikkelen nyttig.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er mye bra med Iphone, men jammen meg en del som absolutt ikke er bra, eller rett og slett mangler. Dette burde kommet bedre fram.

 

Jeg hadde nesten kjøpt den for noen dager siden, men etter å ha lest en god del tester, samt samtaler med noen som har den, skygger jeg unna den. Batteriet en klart en av årsakene.

 

HTC Touch Pro var en annen kandidat, men etter å holdt den i hånda, ble den uaktuell. Grunnen er at det er klart merkbar "dødgang" mellom de to telefondelene, både når den er lukket og åpen. Det virker ikke særlig solid, men det trenger ikke være tilfelle. Men "dødgangen" trakk i alle fall ned, såpass at den er uaktuell. Dette er forresten noe jeg ikke har sett kommentert i de testene jeg har lest av den - 3-4 stykker.

Lenke til kommentar
Iphone har jo langt ifra den dårligste batterielevetiden av disse mobilene her?

Iphone har faktisk nesten dobbelt så lagt taletid som diamond...

 

Det stemmer at den er god på taletid. Men den går genrerelt for tom for batteri, dersom man ikke deaktiverer f.eks BT og wi-fi. Det må jo også nevnes at skjermen farer avgårde med en god del strøm. Det er jo en virkerlig stor skjerm i mobiltelefonsammenheng. Den store skjermen har jo sine absolutte fordeler.

Lenke til kommentar

LG Viewty er en nice price touch-telefon, ja.

MEN den er også den største RIPEKONGEN over alle mobiler!

 

Seriøst, har hatt den mobilen i snart ett år nå, og

den ser helt forjæ***g ut... Riper over alt, "sølvet"

på den er borte/ skrapt av, touch-en er ikke responsiv lenger,

det er umulig å bruke den i dagslys- og er det sterk sol ser du ingenting...

Kameralinsen ser forferdelig ut, og bildene blir veldig dårlige...

Og på toppen av alt nekter den å lade lenger; rett til service med den.

Egentlig er det likegyldig om jeg får den tilbake igjen, da det er

på tide med ny mobil; og blir det touch-telefon? NEI.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke folk skal henge seg for mye opp i disse testene, og det Simen1 sier om at iPhone 3G og Omnia priser seg ut må også tas med en klype salt. Skjønner heller ikke at det at iPhone ikke spiller WMA og WMV skal være negativt. Kunne forstått det om det var snakk om FLAC eller OGG. Personlig kunne jeg aldri hatt en touch-telefon uten glass- og passiv/kapasitiv touch-skjerm. Det er heller ingen av modellene, foruten iPhone 3G, som har en "App Store", og KU990 kan du knapt installere programmer på. Ergo vil KU990 være det beste valget for den som vil ha en billig og enkel touch-telefon med passelig bra kamera, WM-telefonene vil være det beste valget for de som trenger telefonen til tung business-bruk samt lagerstyring og lignende, og iPhone vil være det beste alternativet for piloter, leger, musikere, studenter, businessbrukere som ikke trenger spesielt krevende og skreddersydde funksjoner og de som er glad i å spille på telefonen.

Lenke til kommentar
hva er grunnen til at akkurat samme test står i dagens VG (søndag), med de samme resultatene?

 

Uff... er så drittlei LG KU990 Viewty nå. VÆR SÅ SNILL; IKKE NEVN DEN MER!!!!!!!!!!!!!! :nei:

 

både k990 og iphone er begge oppskrytte (synes jeg).

 

VG kjøper artikler av amobil, antar jeg, dette er ikke første gang. Marasmus; du trakk en veldig lett slutning om at Iphone generelt er bedre for mannen i gata, du kunne ikke forklare hvorfor?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...