Gå til innhold

256 GB SSD kommer fra Toshiba


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så til spørsmålet alle lurer på, bruker disse Jmicron-kontroller?

 

AtW

Jeg har sett problemstillingen nevnt i andre tråder, men aldri sett noe pros/cons for denne eller alternative kontrollere.

Hva vil vi ha og hva vil vi ikke ha i en SSD?

 

Jmicron-baserte SSDer har horribelt dårlig random write, så det vil du ikke ha (forsåvidt er jeg tilbøyelig til å mene at man ikke vil ha Jmicron-kontrollere til noe som helst)

 

AtW

Lenke til kommentar
De ytelsesproblemene OCZ har er helt uholdbart. De er ikke verdt halvparten av det de selges for nå etter min mening.

 

Men hvor blir det av Intel sine SSD-er?

Intel SSD'ene har kommet, med en kjempe fin pris på 4500/5000 kroner (:p ).

 

Jupp, det er det som holder meg tilbake, men det frister utrolig når folk får det til - det er jo tross alt en grisegod oppgradering. :)

 

Edit: Jeg tørr påstå at en slik kjapp Harddisk muligens er den beste invisteringen folk kan gjøre på lang lang tid, iforhold til pris og hva du faktisk får i ytelse. Så sant du får det til å fungere. :p

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

hehe, ATW det var et entydig og klart svar ;)

Var ikke klar over at en 'standard' diskkontroller hadde så mye og si for ytelsen.

 

Ser mitt eget HK har følgende:

1 x SATA2 connector (based on PCI E SATA2 controller JMB360 <- Jmicron?

 

Hvilke(n) kontroller bør man se etter ved disk/HK-kjøp?

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
hehe, ATW det var et entydig og klart svar ;)

Var ikke klar over at en 'standard' diskkontroller hadde så mye og si for ytelsen.

 

Ser mitt eget HK har følgende:

1 x SATA2 connector (based on PCI E SATA2 controller JMB360 <- Jmicron?

 

Hvilke(n) kontroller bør man se etter ved disk/HK-kjøp?

 

Altså for vanlige harddisker er vel teknologien relativt moden, så der tror jeg ikke det har så mye å si. Når det gjelder HK, så er det stort sett bare drittkontrollere som følger med utover det som kommer med chipsetet (for disker), ihvertfall på desktop-baserte hovedkort, Synes ikke noe særlig om noen av de jeg har hatt, hverken Jmicron, Marvell, eller det greiene asus har (noe på S tror jeg), det er helt akseptabelt om du ikke raider og har windows, men har ofte problemer om du gjør noe mer fancy, eller har et annet os (mangel på drivere, dårlige drivere osv)

 

AtW

Lenke til kommentar

Så skal man kjøre noe i RAID eller bruke SDD så bør man kline til med et kontrollerkort? Kanskje selv ved bruk av Raptordisker som er kjappere. Hva kan man forvente å oppleve i ytelsesøkning ved å investere i noe sånt? Og ikke minst, hvem produserer kontrollere som faktisk er noe å skryte av, eller er det ingen som egentlig lager noe som er noe vits å flagge annet enn til servere o.l..

Lenke til kommentar
De ytelsesproblemene OCZ har er helt uholdbart. De er ikke verdt halvparten av det de selges for nå etter min mening.

 

Men hvor blir det av Intel sine SSD-er?

Intel SSD'ene har kommet, med en kjempe fin pris på 4500/5000 kroner (:p ).

 

Jupp, det er det som holder meg tilbake, men det frister utrolig når folk får det til - det er jo tross alt en grisegod oppgradering. :)

 

Edit: Jeg tørr påstå at en slik kjapp Harddisk muligens er den beste invisteringen folk kan gjøre på lang lang tid, iforhold til pris og hva du faktisk får i ytelse. Så sant du får det til å fungere. :p

Jeg mener du har helt rett, SSDer er deffinnitivt den beste investeringen du kan gjøre nå i dag ved et nytt PC kjøp, men ikke kjøp noe til under 4-5.000 kr, da får du bare søppel.

Jeg har selv 2 Mtron Pro 32GB SSD'er i raid-0, og har brukt de i 1 månde nå. Selv windows vista føles herlig, programmer installeres på sekunder, åpning av programmer går momentant, første gang jeg åpna word i office 2007 satt jeg der og tenkte bare "WTF???", programmet bare poppet opp like fort som kalkulatoren gjør, ikke noe tull med initialisering første gang.

I samme slengen vil jeg på det sterkeste oppfordre alle som har vista 64-bit til å skaffe seg 8GB ram, og skru av pagefile, det er den neste beste oppgraderinga som er mulig etter å ha lagt OS og programmer på SSD. Du dobler eller tripler følsomheten i systemet videre.

 

Jeg har også en velociraptor som jeg prøvde vista på mens jeg finjusterte SSDene mine, og når jeg bytta til SSDene etterpå var maskinen mer enn 5 ganger raskere i windows bruk.

Disse to SSDene kostet meg 10.400 med frakt og postoppkrav, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte de. Det eneste er at jeg sitter og forbanner meg på laptoppen min hver gang jeg må bruke den, en compal fl91+ kjøpt for et år siden med noen oppgraderinger, og den kjører XP.

 

Så folkens, mitt råd er: GOD ssd, mtron mobi holder, den dyre versonen til samsung, eller muligens intels nye SLC. OG 8 GB ram og skru av pagefile.

 

Mozze: jeg kjører mine SSDer i raid-0 på hovedkortets kontroller, asus 790fx deluxe. Og jeg har 220MB/s / 160MB/s les og skriv sequential, og 215/85 les/skriv ved 512KB random...

Du får ca 240/180 med acrea eller rocket raid med innebygd IO-prosessor, men de koster ca 3.500...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

GullLars: I følge databladet har de Mtron diskene god leseytelse, men bare ynkelige 130 IOPS random write 4k og 512B!! En vanlig SATA disk kan klare det på en god dag. Har du prøvd å kjøre noe i retning vmware på de eller noe som gjør mye random write?

 

Ser at Intel sine Extreme X25-E SATA SSD har 3300 IOPS random write 4k. Det er utrolig bra. Planlegger en slik en til min vmware testmaskin.

 

Mtron 7500 pro: (ytelse på side 10)

http://mtron.net/Upload_Data/Spec/ASIC/PRO...7525_rev0.4.pdf

Intel X25-E:

http://www.intel.com/design/flash/nand/extreme/

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Så skal man kjøre noe i RAID eller bruke SDD så bør man kline til med et kontrollerkort? Kanskje selv ved bruk av Raptordisker som er kjappere. Hva kan man forvente å oppleve i ytelsesøkning ved å investere i noe sånt? Og ikke minst, hvem produserer kontrollere som faktisk er noe å skryte av, eller er det ingen som egentlig lager noe som er noe vits å flagge annet enn til servere o.l..

 

Altså, et kontrollerkort fjerner i seg selv ikke problemene med kontrolleren som ligger på selve SSDen. Så der føler jeg ikke kontrollerkort i seg selv er så viktig. Det eneste er kanskje at jeg mistenker at write-cache som endel kontrollere har hjelper mt random write-problemene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...