Gå til innhold

Adobe CS4 lanseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Latterlige priser for privatmarkedet!

Adobe må snart komme med en rimligere løsning for oss som bruker dette privat og ikke jobber som webdesigner, fotograf eller hva det nå måtte være.

 

Rart folk velger den "ulovlige" vegen sier jeg.

Skal være ganske "sær" privatperson for å _trenge_ hele Creative Suite-pakken da. De fleste klarer seg med Photoshop, som er langt billigere "løsvekt". Er man student (noe veldig mange på et eller annet tidspunkt er, om så videreutdanning) kan man kjøpe studentlisens. Skal du bruke den privat, trenger du ikke mer. Skal du på et eller annet tidspunkt bruke den kommersielt, kan den oppgraderes til fullversjon ved å kjøpe en helt vanlig oppgraderingslisens (sjansen for at det har kommet en nyere versjon du kan oppgradere til er ganske stor, normalt sett), og du har en "billig" vei til lovlig kommersiell lisens.
Lenke til kommentar

Jeg er langt på vei enig med K. Egentlig trenger ingen av oss amatører alle programmene i pakken. Selv har jeg strengt tatt kun bruk for PS, men InDesign er også noe jeg av og til ønsker å bruke. I dag har jeg CS2 Creative Suite på Mac-en, og PS CS3 på pc-en. Men jeg må innrømme at jeg helst bruker PS med lovlig lisens, men InDesign har jeg kun behov for til å lese InDesign-filer som grafikerne på jobben har laget, og til å lage litt småting til familie og venner.

 

Derfor kan jeg ikke love at jeg holder meg 100% på den lovlige siden mht det programmet, i og med at jeg har lovlig CS2 på Mac. Så hvorfor på pc i tillegg? Fordi jeg bruker pc-laptop. Og siden storparten av arbeidet jeg gjør foregår ved stuebordet/på location/på reise (stort sett til Haugalandet for å kose med, jeg mener kose meg med Håkon, Kim Are og resten av gærningene der nede). Skal jeg levere et seriøst arbeid til trykk så kan jeg jo bare sette meg foran Mac-en hjemme.

 

For egentlig holder InDesign CS2 i lange baner for meg. Og når jeg har lovlig lisens på den så har jeg ikke så forferdelig dårlig samvittighet om jeg lar en demo av InDesign CS4 gå litt over datoen, for å si det slik. Adobe har tjent nok shillinger på meg og mine allerede, så jeg tror nok ikke de kommer til å forfølge meg for den synden. Men likevel: hysj hysj. PMnormal er en snill og lovlydig person som aldri ville stjele noe som helst. Og siden jeg er pro-bruker av PS så holder jeg meg på den riktige siden av gjerdet der det er viktigst, til den kommersielle bruken. For å jobbe med stjålet utstyr er langt over streken for en som tjener penger på det.

 

En anekdote om tyveri: Jeg har ikke tall på alle de gangene "venner av venner" har tilbydd meg instrumenter til en svært ok pris, uten å kunne dokumentere eller garantere at de er lovlig ervervet. Det var naturligvis da jeg drev et lydstudio som ikke var helt obskurt. Og antallet var det samme som antallet jeg fløy i flint over at noen er så skruppeløse at de faktisk stjeler verktøyet til fattige kunstnere. Noen av dem som blir frastjålet mister jo det man trenger for å tjene til livets opphold. Det samme gjelder kameraer. Jeg kjenner profesjonelle kunstfotografer (ok, kun 1) som er så fattige at å miste Leica-en vil være en økonomisk og faglig katastrofe. Det er klart at de også kan bruke et billig kamera med god optikk, men et nytt verktøy tar det gjerne litt tid å få inn i fingrene. Og det gjelder spesielt for instrumenter.

 

Nok moral for denne gang. Jeg ble fristet til å fortelle en god historie som handler om en artist jeg var manager for, og som fikk sin Les Paul 1957 Goldtop (original, ikke reissue) stjålet. Men det får vente til en gang når jeg ikke har kjedet dere ihjel på forhånd med andre saker.

Lenke til kommentar
Adobe må snart komme med en rimligere løsning for oss som bruker dette privat og ikke jobber som webdesigner, fotograf eller hva det nå måtte være.
For eksempel noe sånt? :innocent:

Og det er ikke tull heller. Det er de færreste som trenger PS fullversjon, men snobberi gjør at endel innbiller seg at de trenger det. Og når det i tillegg kan skaffes "gratis" så er det ikke noe økonomisk problem heller.

 

Mange "nerder" liker å lære seg, og jobbe med, programmer som de overhodet ikke trenger. De driver å cropper og redigerer bilder fra en Ixus, og legger på usannsynlig støgg tekst og grafikk. Det de presenterer er stort sett bunn i bøtta, men for dem er det en hobby i seg selv å bli flinke til å bruke programmets funksjoner. Og siden de egentlig ikke bruker programmet til noe fornuftig så ser jeg ikke så alvorlig på at de knekker en kode eller to. Det tror jeg ikke Adobe gjør heller. Men hvis samme person sprer cracken over P2P/Torrent så blir det mye verre. Men en nerd som kun øver seg på å bli enda mer nerd bør ikke bekymre noen.

 

For en som tar fotograferingen på alvor så holder det faktisk med Elements, og de er mer opptatt av programmet som verktøy. Selv er jeg avhengig av rawmotoren i ljosstoga og PS. Finnes den i Elements også?

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Paint.NET siden det er litt enklere i bruk enn Photoshop. Photoshop er jo spekket med funksjoner og ofte kreves det flere trinn for å få til en enkel greie i Photoshop pga kompleksitetsnivået.

 

Paint.NET mangler teksteffekter, så skygge må jeg selv lage ved å duplisere laget, legge på blur og så forskyve det litt ned og til venstre i forhold til originallaget med teksten. Men det går greit bare en inarbeider seg rutine for disse småtingene som må gjøres manuelt. Ellers har du jo The GIMP som har enda flere funksjoner enn Paint.NET, og kan derfor fint kalles en mellomting mellom Photoshop og Paint.NET.

 

De som bruker CS pakka i profesjonell sammenheng venter ofte litt med å oppgradere. Det er stort sett ikke så hastverk å oppgradere. Hvis den versjonen du har brukt til nå har fått jobben gjort så holder den en stund til. Tviler på at CS4 er noe stor produktivitetsboost at det gjør noe. Men nå annonseres det jo alltid med at den nye versjonen er dobbelt og gjerne tre ganger så bra som forrige versjon.

Lenke til kommentar
Adobe må snart komme med en rimligere løsning for oss som bruker dette privat og ikke jobber som webdesigner, fotograf eller hva det nå måtte være.
For eksempel noe sånt? :innocent:

Fint hvis det kun er Photoshop man er ute etter (og har minst 2 gigahertz prosessor!), men jeg savner en "light" eller amatørutgave av Flash. Samt et brukbart vektortegneprogram a la Illustrator. Finnes det?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ja, jeg kjenner til Corel Draw, men da snakker vi stadig om £386.58. Ikke noe man kjøper til hjemme-PC-en.

To programmer for vektorgrafikk jeg har brukt mye og kan anbefale:

 

- Inkscape (fri programvare. Har kun brukt på Linux da, har ikke testet i Win/Mac?)

 

- Xara Xtreme (fri programvare,men kun til linux/mac. Men fins også 2 kommersielle versjoner av Xara Xtreme / Xtreme PRO til Windows. Disse koster penger men er rimelig sammenliknet med Adobe)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...