Gå til innhold

Hva med gjenbruk av utfordring-Minolta-en?


Anbefalte innlegg

Hvordan skal Minolta-ene ende opp etter bruk? Flere har signalisert at de ønsker å donere bort sitt, og det sitter kanskje endel med ideer om hvordan. Kanskje Stephan og JP har en ide som de ønsker å gjennomføre, eller noen av deltakerne. Jeg var som kjent ikke med, men har tenkt på det. Det har fra tid til annen dukket opp folk som har planer om å kaste et kamera i søppelkassen. Det er en dårlig ide når vi vet at storparten av verdens befolkning faktisk forholder seg til film som det vanlige fotoformatet.

 

Jeg har som vanlig et mylder av ideer, men er ikke sikker på om jeg har kapasitet, eller om ideene er gjennomførbare. Men en enkel ide jeg har som backup er et barnehjem som drives av en ugander som bor i Bergen. Det har fått endel positiv omtale i norsk media. Det er også en på jobben som hadde en ide som jeg ikke helt husker hva gikk ut på.

 

Min mest ambisiøs (og neppe gjennomførbare) ide er å gå ut i en stor nasjonal avis i et fattig land og be ungdom sender en forklaring på hvordan de vil få utbytte av et kamera, for noen kan faktisk skaffe seg et levebrød. Men den er så ambisiøs at det er nesten utopisk på kort varsel. Men tenk så artig det ville vært å sende en pakke med kamera, engelsk utgave av Scott Kelbys første bind og noen ruller film til unge kunstnersjeler. Uff, nå drømmer jeg visst. I alle fall hvis bok og film skal følge med, men for en artig tanke.

 

Jeg personlig har faktisk noen personer jeg kjenner som jeg kunne tenkt meg å gi noe slik til. Det er noe annet enn CD og DVD-spillere som jeg har sendt tidligere. Prisene på brukte analoge SLR er faktisk relativt høye i Afrika. Jeg solgte min F70 med Sigma 24-70/3,5-5,6 for 600.000 shilling (over 2000 kr.) i august 2005 i Kampala. Det var til en restauranteier, så jeg har ingen dårlig samvittighet. Men han rådførte seg med en fotograf før han slo til på tilbudet. Jeg tror ikke jeg hadde fått på langt nær så mye for det i Norge.

 

Ja ja, det var nå bare et par tanker om temaet. Det er viktig at vi får en oversikt over hvor mange kameraer som er tilgjengelige. Kom alle i esker?

 

Det er sikkert andre som har gode ideer. Mine ideer er i utgangspunktet inspirert av mine erfaringer i Uganda, og er det er selvfølgelig det eneste stedet jeg kunne ha kapasitet til å gjøre noe. Men andre har nok andre steder i verden hvor de har mer peiling på behov og muligheter. Kanskje noen har en fjernadoptert gutt eller jente som fortjener noe ekstra fint til jul?

 

Kom med innspill. Eller drep tanken med en gang. Hva sier du, Stephan?

post-76334-1221683885_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer nok til å donere vekk kamera. Jeg har forsåvidt tilgang til et eldre Minoltakamera og god optikk, men siden Minolta byttet fatning, er Dynaxen i praksis enda et system for meg (Bruker Pentax til vanlig).

 

Vyene dine er gode de PM, og jeg kan sikkert spytte i et par filmer og boken om den ikke er veldig dyr. Alle andre forslag til avhendig til et godt formål mottas med takk.

Lenke til kommentar

Nå er det jo sikkert ingen som blir tvunget til å gi i fra seg kameraet sitt. Men i likhet med meg, er det nok mange andre her som allerede hadde analogt speilrefelksutstyr før denne utfordringen (tror jeg). Om det blir slik i fremtidige analoge utfordringer at man står friere i valg av utstyr, så burde mange kunne bruke utstyr de hadde fra før. Kommer det noen gode ideer på fornuftig gjenbruk (som og sende dem til Afrika), så kan nok jeg gi vekk mitt i det minste. Pluss noen ruller film om det skulle være ønskelig. :) Syns PMnormal hadde mange gode ideer.

Lenke til kommentar

Der er klart at det blir vanskelig å organisere noe slik, men jeg kjenner iallefall noen der nede som jeg kan sende noen eks til, hvis vi ikke finner på noe sammen. Dvs jeg kjenner folk personlig, så det begrenser seg til hvor mange jeg kan ta hånd om.

 

Bare for å ta et eksempel. Jeg kjenner en ung jente som snart skal begynne på kostskole. Det er vanlig selv for de med ikke for mye penger. Problemet for mange av dem er at de ikke har penger til noe annet enn skolepenger + litt til. Vi har gitt telefon til en som går på en slik skole. Nå fungerer han som telefonkiosk for guttene på sovesalen, og tjener nok til at han har godt med lommepenger til å kjøpe vann og roastet pork. Mange av disse ungdommene kan med et slr tjene litt ekstra ved å ta bilder i naboenes barnedåper etc. Et lite bidrag til selvhjelp kan gjøre mye for en som sliter seg gjennom utdannelsen uten nok penger.

Lenke til kommentar

Det hadde vært hyggelig å treffe deg irl, Tom. Men fra 9 til 17 er jeg i Spania. Men et hus er ikke å forakte, i og med at et objektiv kan jeg alltids finne i etterkant.

 

Negativfilm er selvfølgelig best i Afrika. Det er enkelt å fremkalle, og E-6 tror jeg det er vanskelig å få fremkalt i de fleste afrikanske land. Uten at jeg har sjekket det, men negativfilm er nok det kjekkeste å drive med også. Sorthvitt er ikke noe for dem. Ikke bare fordi de lever i fargerike omgivelser (sjekk min siste tråd i BK), men også fordi de forbinder sorthvitt med fattigdom. De ser ikke helt den kunstneriske verdien i det.

 

Jeg har som sagt litt bekjente og unge familiemedlemmer som trenger en ekstrainntekt, så jeg kan lett bli kvitt 5-6 kameraer uten å måtte organisere noe mer omfattende. De som bor eller er i Bergen kan jo møte meg/lever inn kamera hos Antonio Stasi i Lille Øvregate. Men det tar vi på pm. De som ikke kan stikke innom der kan jo sende det i posten.

 

Men er det ikke noen som har fjernadoptert et barn i Asia, Afrika eller Sør-Amerika som også fortjener en flott julegave? Det kan jo fort bli for mange kameraer til at jeg kan kvitte meg med dem uten for mye arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg/familien min har et fadderbarn i Sør-Amerika, men det som er problemet der er at vi kan ikke sende pakker til ham. Hvis vi sender pakker, må familien hans betale kjempemye for å få utlevert pakken på postkontoret (korrupt postvesen). Jeg vet ikke om det er tilfelle i andre land.

 

Ellers er ideen veldig god. Det går jo f.eks an å sende dem med sånne trailere som skal østover med julegaver.

Endret av Kaamilla
Lenke til kommentar

Det med toll kan være et problem i endel land. I mitt tilfelle kan det bli en liten sum, men ikke veldig mye. Så mye korrupsjon er det ikke der. Men ting kan forsvinne i posten, men det kan de i og for seg hvor som helst.

 

Men det er sikkert flere som har gode ideer også. Jeg har allerede avtale om å sende noen nedover, så det er sikkert opp til andre å gjøre avtaler også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...