Gå til innhold

Atom-prosessoren snart i mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nipsen: Akkurat! :) Hvor liten denne kan bli har lite å si så lenge den svir av så mye strøm som den gjør. I desktop/laptop-sammenheng bruker denne legendarisk lite strøm (Z500 bruker 0.65W), men i en mobil er det alt for mye. En standard ARM-prosessor brukt i smartphones kan kjøres helt ned på 50mW. :)

Lenke til kommentar

Grei artikkel, men du har allerede en IP adresse på mobilen straks du går på nettet via Wlan eller GPRS.

Når du surfer på mobil nettet har du en Netcom eller Telenor osv. IP adresse, men da under deres subnet.

Denne er dynamisk og endres hver gang du kobler opp/ned.

 

På Wlan har du din lokale LAN IP adresse...

Lenke til kommentar
Dette burde ihvertfall bane veien for full implementering av ipv6, det har vært prat om denne lenge nå uten at det har skjedd så fryktelig mye

Full implementering innen 09/10? Det tror jeg desverre er en ønskedrøm, men jeg håper jeg tar feil.

 

AtW

 

Utifra hva jeg har lest andre stedet, så er dette ca 1.5 år frem i tid. Slutten av 2009/begynnelsen av 2010 altså.

Lenke til kommentar
Dette burde ihvertfall bane veien for full implementering av ipv6, det har vært prat om denne lenge nå uten at det har skjedd så fryktelig mye

Full implementering innen 09/10? Det tror jeg desverre er en ønskedrøm, men jeg håper jeg tar feil.

 

AtW

 

Utifra hva jeg har lest andre stedet, så er dette ca 1.5 år frem i tid. Slutten av 2009/begynnelsen av 2010 altså.

 

Full implementasjon av ipv6 om 1.5 år? har du en lenke? Det er fortsatt en del utstyr som skal byttes for å få til noe slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette er svært spennende siden man dermed vil få x86-mobiltelefoner som kan kjøre tradisjonell Windows eller Linux "out of the box".

..det er vel bare Windows som er arkitekturbegrenset. Den kjører noe gammelt NT på Alpha, det meste på x86 og et par deler på IA-64. Men GNU/Linux er vel for det meste skrevet i C/C++ og krever bare en kompilator. Så det er bare lukkede spefifikasjoner og eventuell mangel på C-kompilator som stopper deg fra å deploye en tradisjonell GNU/Linux på SE/Nokia-telefonen din. Det er kanskje litt lite ressurser, men at prosessoren ikke er x86 er ikke et problem.

 

Hva kan skje den dagen alle går rundt med en IP-adresse i lomma og kjører et operativsystem som er relativt enkelt å knekke?

Er ikke dette slik situasjonen er og alltid har vært? Bytt ut [iP-adresse i lomma og kjører et operativsystem] med "datamaskin", "mobiltelefon", "lås i ytterdør", "lås i bil", "VISA-kort" og mer.

Lenke til kommentar
nipsen: Akkurat! :) Hvor liten denne kan bli har lite å si så lenge den svir av så mye strøm som den gjør. I desktop/laptop-sammenheng bruker denne legendarisk lite strøm (Z500 bruker 0.65W), men i en mobil er det alt for mye. En standard ARM-prosessor brukt i smartphones kan kjøres helt ned på 50mW. :)

 

vil vel bli bedre med 32nm? så går det vel an å fikse en liten kjøleløsning, skal ikke så mye til for å kjøle ned 0,6w.

batteritiden vil vel kanskje bli litt lavere, men er vel ikke umulig å lage en tlf med batteri som kan holde en dag. også kan man ha med seg et ekstra batteri.

 

og kort batterilevetid er jo ikke et problem for alle, de som vil ha en telefon med atom-cpu prioriterer nok ytelse forran batteritid.

Lenke til kommentar
Konsekvensen av x86 på mobiltelefoner kan ganske enkelt bli enorm – både med tanke på muligheter, men også sikkerhetsrisiko. Hva kan skje den dagen alle går rundt med en IP-adresse i lomma og kjører et operativsystem som er relativt enkelt å knekke?

Da tar man forhåpentligvis til fornuft og skifter til Android eller en annen Linux-distro. (De er mye sikrere enn Windows-baserte OS av en rekke tekniske grunner.)

Lenke til kommentar
nipsen: Akkurat! :) Hvor liten denne kan bli har lite å si så lenge den svir av så mye strøm som den gjør. I desktop/laptop-sammenheng bruker denne legendarisk lite strøm (Z500 bruker 0.65W), men i en mobil er det alt for mye. En standard ARM-prosessor brukt i smartphones kan kjøres helt ned på 50mW. :)

Siden en youTube video er verdt tusen ord, eller noe slikt:

 

Men i et nøtteskall: når vi sier "ARM prosessor", så snakker vi om en prosessor, et instruksjonssett, ram, interface til eksterne moduler, io- kontroller, lyd- modul, skjermkort - på en enkelt chip. Som samlet har så og så mye forbruk av strøm. Når vi sier "Atom prosessor", så snakker vi /kun/ om prosessoren. Uten hovedkort, med et teoretisk strømtrekk ved simulert operasjon.

 

---

 

p.s. Så kan vennligst hardware.no redaksjonen gi blanke i å komme med den samme "Aiii, Intel, Atom! Wooohooo! Det blir flott!" vinkelen når det dukker opp en slik historie neste gang? Jeg vet ikke helt hva dere forventer, men aksjene deres faller noe jævlig når dere ikke bare siterer hva Intel eller Microsoft erklærer til stadighet (..Microsoft er kilden til den rare IPv6 kommentaren, i og med at i Mikkesoft- verden må hver enkelt mobil ha en egen ip- adresse, for å passe i Microsoft's globale intranett) - men også skriver det ned uten å oppgi gode kilder, eller gi noe godt uttrykk for hva slags "ekspert"- kommentar dette egentlig dreier seg om.

 

Bedre blir det jo ikke når man kan få inntrykk av at redaksjonen går god for at dette faktisk er et "interessant" prosjekt, for annet enn å studere latskap i hardware.no redaksjonen. Isåfall kan dere jo forklare hvorfor.

 

Å takke folk som påpeker udug.. folk som hjelper dere å bli bedre innimellom hadde vel kanskje også vært en idé. Eller om det er for mye forlangt - bare registrer at det dere sier er feil, og så la være å reprodusere den samme ukritiske fortellingen igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...