Gå til innhold

Installere Ubuntu fra Windows desktop?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en PC som jeg ikke har tilgang til BIOS (den er låst med passord som ikke er mulig å finne..).

Den kjører Win10 nå og ønsker og kjøre dualboot med Ubuntu, jeg har prøvd og lage USB pinne, men PCen ignorerer den når jeg prøver og boote fra den.

 

Tips? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du ikke har BIOS passord skal det vanligvis være mulig å trykke på F9 under oppstarten for å velge en alternativ oppstartsenhet.

 

 

 

Selv om du ikke har BIOS passord skal det vanligvis være mulig å trykke på F9 under oppstarten for å velge en alternativ oppstartsenhet.

 

Det forutsetter at USB er et valg satt i BIOS.

 

Jeg må oppgi passoret når jeg trykker F9 :/

Lenke til kommentar

Er noen fremgangsmåter i denne tråden (som du trolig har sett): https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Operating-System-and-Recovery/Forgotten-BIOS-password-on-EliteBook-6930p/td-p/259927

Dette innlegget gir ikke mye håp:

The BIOS password on a 6930p cannot be removed without knowing the HP Sparekey password unlock clues.

 

http://support.hp.com/us-en/document/c01443321

 

If you didn't enable HP Sparekey then there is no way to remove a BIOS password on a 6930p. The motherboard or BIOS chip would need to be replaced.

Ett annet alternativ er å se om du får tatt ut harddisken og satt den inn i en annen maskin, installer linux på den der og sett den tilbake i den bærbare. Linux oppdager og laster nødvendige drivere ved boot, så en harddisk med linux kan flyttes i mellom pc'er.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke meningen at du skal ha lov til å installere ubuntu på skole-pc'en.

Haha, da jeg gikk på skolen hadde vi ikke pc'er..  :wee: Det er en kassert PC fra jobben jeg har fått som jeg tenkt å bruke som nr2 pc  :dremel:

 

 

Ta den med innom IT og få de til å fjerne bios pw...

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke meningen at du skal ha lov til å installere ubuntu på skole-pc'en.

Haha, da jeg gikk på skolen hadde vi ikke pc'er..  :wee: Det er en kassert PC fra jobben jeg har fått som jeg tenkt å bruke som nr2 pc  :dremel:

 

 

Ta den med innom IT og få de til å fjerne bios pw...

Har hørt men ingen som husker det..

Men uansett, tok ut disken og bruke den andre laptopten med usb-sata overgang å fikk det til å funke! Takker for hjelpen ^^,

post-42742-0-00018400-1495141068_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, er det ingen annen måte og få stappa inn Ubuntu på den? Når jeg ikke har en "identisk" ulåst PC blir det vanskelig og nullstille passordet når den har låst boot menu.. Mener å huske at jeg installerte Ubuntu fra windows for mange år siden en gang  :hmm:

Du tenker vel på det som het Wubi. Det var av diverse årsaker ikke en spesielt robust løsning og har såvidt meg bekjent ikke blitt fulgt opp på en del år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...