Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Pi-hole og telenor router IVP6 problem


Anbefalte innlegg

Jeg kjører pi-hole å en ubuntu server som også er VPN server for hjemmenettverket. Enheter tilkoblet VPN i 10.8.0.0/24 nettet får korrekt IPV4 dns, men de som er tilkoblet lokalnettet (10.0.0.138/24) med IPV6 får en annen IPV6 dns server enn den jeg har satt opp i telenor routeren. De får tildelt korrekt IPV4 dns, men IPV6 henger igjen. Jeg får heller ikke skrudd av IPV6 i telenor routeren. Jeg har forsøkt med ipconfig /renew på windows pcene og har tatt opp og ned nettverkskort på unix maskinene/mobil, men de henger seg opp i feil IPV6 dns. 

 

Noen som vet hvordan en får løst dette? https://dnsleaktest.com viser at jeg bruker en "148.122.16.198" dns som er telenor når jeg har problem med IPV6. Deaktiverer jeg IPV6 manuelt på klientpcen så virker det fint og dnsleaktest viser at jeg bruker dns fra quad9. Jeg kan ingenting om IPV6 så tenker at det kanskje er best å få det av og bruke noe jeg kan bittelitt om ihvertfall :p 

 

Mener routeren er en Zyxel 8702, men må sjekke det når jeg er hjemme ved routeren igjen om det er flere varianter av zyxel routeren.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du VPN server sammen med pihole som beskrevet her https://docs.pi-hole.net/guides/vpn/overview/

Vil du jo få IPv6 adresse som er ulikt hva din ISP har og hva som de øvrige klienter i nettverket har, du kjører jo tross alt annen dns enn ISP og benytter VPN.

Jeg kom bare til overview siden. Var den firewall delen du tenkte på? Jeg bruker ubuntu sin innebygde brannmur og ikke iptables, men jeg har kun satt opp regler og lytting på IPV4. Har null greie på IPV6 så ideelt sett skulle jeg fått bort hele IPV6 røkla. Om jeg skrur av IPV6 på nettverkskortet i maskinen så får jeg quad9 dns og alt går via pihole, men med en gang jeg skrur på IPV6 så bruker den telenor dns på IPV6 og ikke den IPV6 dnsen som jeg har manuelt lagt inn i router (pi-hole sin ipv6 adresse).

 

Alt på IPV4 fungerer altså og om jeg kobler telefonen til openvpn som kun har IPV4 så virker det på android telefonen også, men dersom jeg kobler til wifi vanlig så får den trolig IPV6 dns og den går utenom pihole igjen. Jeg kan jo huke av på windows maskinene at de kun skal bruke ipv4, men det beste hadde vært å løst problemet ved roten sånn at jeg slapp å manuelt gå igjennom alle klientene i nettverket (og fremtidige klienter).  

Lenke til kommentar

Her viser det godt.. I ruteren min har jeg lagt inn IPV4 og 6 adressen til pihole/vpn server. 

post-175783-0-65652700-1555761647_thumb.jpg

 

Her er IPV4/6 addr til pi-hole i admin GUI til pi-hole. 

post-175783-0-70217400-1555761656_thumb.jpg

 

Om jeg skrur av ipv4 og kun har IPV6 så ser en at DNS ikke er den jeg har satt i routeren min. Dette gjør at om pcen forsøker via ipv4 dns uten å finne noe sidne pi-hole blokkerer tingene så forsøker den på IPV6 og bruker da feil dns (telenor). 

post-175783-0-41084700-1555761652_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Det tror jeg ikke er det jeg er på jakt etter. Jeg kjører all trafikk på VPN klientene igjennom server siden det knapt gir noe dårligere ytelse (den står på 500mbit fiber). Om jeg forstod dette riktig så var det å kun kjøre dns igjennom servern, men det vil jeg ikke pga av årsaken til at jeg har vpn.

 

Nytten jeg ser med VPN er at uansett hvilken wlan jeg kobler meg til så er all trafikk kryptert og jeg trenger ikke å bekymre meg for om de er sikre eller ikke. Den største grunnen til at jeg har det er at jeg har mye ting som er lettere å nå om man er i hjemmenettet. Det kan være ip kamera, 3d printer, smarthus eller andre dingser som gjerne ikke egner seg å åpne for direkte på nett. En annen bonus er at pi-hole nå gir meg mindre reklame uansett om telefonen er på hjemmewifi,4g eller andre åpne WiFi nett.

Lenke til kommentar

IPv6 er vel satt i autoconfig, kan du sette det opp til DHCP?

I ruteren tenker du? Jeg finner ingen steder å skru det av der, men nå er det ikke sikkert jeg ser etter de riktige tingene. I DHCP virker det som at det kun er ipv4 som settes opp for poolen og nettet Angis til 10.0.0.138/24. Ipv6 er aldri nevnt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...