Gå til innhold

Hvordan koble til basshøytaler til forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På det hvite feltet er en av utgangene merket med "Subwoofer" og der er der du skal koble ledingen. Hva slag innganger har du på subwooferen? Er den aktiv eller passiv?.

Takk for svar :) Basshøytaleren er passiv. Høytaleren er også litt hjemmesnekret, så det eneste jeg kan forholde meg til mtp innganger er disse to ledningene.

Lenke til kommentar

Hadde du hatt pre-out/main-in på alle kanalene kunne du brukt f.eks. bakhøyttalerne, men det går ikke her.

 

Du kan kanskje koble deg på en av front-kanalene via et delefilter men det blir alt annet enn optimalt. Det er da veldig viktig at du har et low-pass på bassen og et high-pass på den vanlige høyttaleren (eller begge) for å ikke overbelaste forsterkeren.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan koble den på en av de andre utgangene hvis du bruker et delefilter, men effekten ut av de utgangene er nok alt for liten til subwooferen. Du trenger en forsterker til subben, evt bytt ut den du har med en aktiv en. Subben kan bli ødelagt hvis du kobler den på uten delefilter fordi den da ikke bare vil spille bass, men hele frekvensregistret.

 

Det er ikke skadelig for forsterkeren, men for elementet.

Endret av Tmz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan forsøke å være kreativ å koble sub pre-out til inngangen for CD/Aux/noe og så sette input fra CD/Aux/Noe til å spille i Sone 2 og deretter koble subben til forsterkerens Sone 2 output. Da får du et forsterket sub-signalet som er fritt for høyfrekvens. Har aldri testet noe slikt og ser for meg at du risikerer å få forsinkelser på signalet som gir en rar opplevelse, men det kan du muligens justere i receivern. Du risikerer også at det går helt skeis og noe ødelegges. Plateforsterker som noen linket tidligere er greie eller kjøp en billig stereoforsterker på finn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...