Gå til innhold

Hjelp til utfylling av aksjonærregisteroppgaven


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er ny her inne. Sitter på altinn og forsøker å fylle ut aksjonærregisteroppgaven. Mitt aksjeselskap ble stiftet i 2016, så det er første gang jeg fyller ut disse skjemaene. Jeg har ett spørsmål vedrørende utfyllingen (se vedlegg): 

 

Punkt 1: Aksjekapitalen ved oppstart (midten av 2016) var på 48.000,- , men den var den 31.12.2016 på ca. 9.500,-. Når jeg skriver inn 9.500,- under kolonnen "31.12.2016" får jeg opp feilmelding som sier at minimum AK for AS er 30.000,-. Skal jeg, selv om jeg har brukt mye av kapitalen som jeg startet med, skrive inn 48.000,- også under "31.12.2016"? 

 

På forhånd takk!

post-431789-0-42607200-1487282147_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det de spør om er jo aksjekapital, ikke egenkapital. Aksjekapitalen skal fremgå av vedtektene, og kan bare settes ned eller settes opp ved kapitalnedsettelse/kapitalforhøyelse, den kan ikke "brukes opp".

 

Hvis du stiftet selskapet med 48 000 i aksjekapital, er det det du skal fylle inn her om du ikke senere har gjort en emisjon eller kapitalnedsettelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se hen til regnskapet ditt.

 

Aksjekapitalen er en egenkapitalstørrelse som skal være på minst 30 000,- kr. Dersom du under selskapets drift har brukt av pengene som ble innbetalt som aksjekapital skal ikke dette bokføres som en reduksjon av aksjekapitalen (du fører ikke debet eller kredit mot konto 2000, med mindre du utfører kapitalnedsettelse/kapitalforhøyelse). Det skal bokføres som negativ opptjent egenkapital (2050).

 

Hvis det netto nå står 9500,- kr i firmaet (og du ikke har noen gjeld) vil dette kunne bokføres som:

 

Konto 2000 Aksjekapital: 48000,-

Konto 2050 Opptjent egenkapital: -38500,-

 

Håper dette har gitt en forståelse av forskjellen mellom egenkapitalen aksjekapital (den regnskapsførte verdien på konto 2000) og pengebeløpet aksjekapital (pengene som ble betalt inn, som naturligvis kan brukes opp).

 

Det er da egenkapitalverdien som skal inn i aksjonærregisteroppgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...