Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårlig luft i bilen


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en citroen c4 2008 mod, gått ca 90000. Jeg merket etter noen dager at det dugget i bilen etter kort tids kjøring,ekstra mye når det er vått ute. Jeg merket også at luften var dårlig og jeg ble tørr i halsen samt uvel. Etter en tids kjøring er jeg helt sikker på at luften som kommer inn i bilen ikke er frisk og jeg kjenner at jeg blir dårlig. Det starter etter ca. 5 min kjøring. Jeg mistenker at det kan være luktfri kullos siden jeg blir så uvel. Jeg må åpne vinduene for å kjøre bilen, noe som er litt kaldt for tiden :). Jeg klaget til selger og har fått sjekket bilen på verksted en gang, de sa de ikke fant noen feil og sa at spjeldet var i orden og at de byttet pollenfilter. De hadde bare sjekket aircon, vifte osv men ikke for lekkasjer. Man skal vel heller ikke bli kvalm og sår i hasen etter 5 min om luften bare sirkulerer? Noe annet må være galt....

Håper noen har tips til hva dette kan være.

Endret av directorX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at ikke luften du får inn er ny, og ikke "gjenvinning". Kjør på fult varme. Da skal duggen forsvinne etterhvert. Gjenvinning av luft skal brukes ytterst sjeldent, stort sett hvis luften er veldig dårlig i enkelte tunneller og slikt, men ikke ellers.

Men om det ikke hjelper, så bør du ha en rens av systemet med ozon. Det kan leies utstyr noen plasser eller de kan gjøre det på enkelte bilverksteder og lignende. Ozonen dreper alt levende, og fjerner lukter osv. Det kan anbefales hvis de andre tingene ikke hjelper.

Sjekk om det er forskjell på direkte luft og gjenvinning, eller om spjeldet kan være defekt, og dermed kjøre gjenvinning hele tiden. Da vil du få problem med fukt og dårlig luft.

Lenke til kommentar

Sjekk at ikke luften du får inn er ny, og ikke "gjenvinning". Kjør på fult varme. Da skal duggen forsvinne etterhvert. Gjenvinning av luft skal brukes ytterst sjeldent, stort sett hvis luften er veldig dårlig i enkelte tunneller og slikt, men ikke ellers.

Men om det ikke hjelper, så bør du ha en rens av systemet med ozon. Det kan leies utstyr noen plasser eller de kan gjøre det på enkelte bilverksteder og lignende. Ozonen dreper alt levende, og fjerner lukter osv. Det kan anbefales hvis de andre tingene ikke hjelper.

Sjekk om det er forskjell på direkte luft og gjenvinning, eller om spjeldet kan være defekt, og dermed kjøre gjenvinning hele tiden. Da vil du få problem med fukt og dårlig luft.

Knappen for gjenvinning står ikke på. Jeg har testet med full varme og duggen blir ikke bedre av det. Bilen er kjøpt hos forhandler og jeg fikk sjekket på verksted at spjeldet var i orden. Problemet var at jeg ikke fikk lov til å levere bilen selv slik at jeg kunne forklare hvordan jeg opplevde luften. Jeg kan ikke si at jeg merket forskjell på direkte luft og gjenvinning. Luften er såpass dårlig at jeg ikke vil teste dette noe mer, jeg kjørte en tur i går og ble rett og slett uvel resten av dagen. Om luften sirkulerer i 10 min skal jeg vel ikke oppleve det slik, minner mer om kullos forgiftning. Det ender vel med at jeg må betale ett verksted selv og prøve å kreve penger av selger. 

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/AC-rens-2000031024/

 

Du kan prøve en sånn en, hvis du har Biltema i nærheten.

Det står greit forklart på pakken hvordan den skal brukes

Jeg vil ikke puste inn den luften mer etter forrige test, jeg er bekymret for helsen min. Det er rett og slett veldig ille og jeg ble uvel resten av dagen. 

Endret av directorX
Lenke til kommentar

 

Sjekk at ikke luften du får inn er ny, og ikke "gjenvinning". Kjør på fult varme. Da skal duggen forsvinne etterhvert. Gjenvinning av luft skal brukes ytterst sjeldent, stort sett hvis luften er veldig dårlig i enkelte tunneller og slikt, men ikke ellers.

Men om det ikke hjelper, så bør du ha en rens av systemet med ozon. Det kan leies utstyr noen plasser eller de kan gjøre det på enkelte bilverksteder og lignende. Ozonen dreper alt levende, og fjerner lukter osv. Det kan anbefales hvis de andre tingene ikke hjelper.

Sjekk om det er forskjell på direkte luft og gjenvinning, eller om spjeldet kan være defekt, og dermed kjøre gjenvinning hele tiden. Da vil du få problem med fukt og dårlig luft.

Knappen for gjenvinning står ikke på. Jeg har testet med full varme og duggen blir ikke bedre av det. 

 

 

Enig med PROuser - det høres ut som om spjeldet som bytter mellom vanlig luft og gjenvinning/resirkulering har hengt seg opp på resirkulering. Det vil gi slike symptomer. Da hjelper ikke all verdens rens, spjeldet må fikses.

Lenke til kommentar

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/AC-rens-2000031024/

 

Du kan prøve en sånn en, hvis du har Biltema i nærheten.

Det står greit forklart på pakken hvordan den skal brukes

 

Jeg vil ikke puste inn den luften mer etter forrige test, jeg er bekymret for helsen min. Det er rett og slett veldig ille og jeg ble uvel resten av dagen. 

 

 

Det tyder også på at den går konstant på resirkulering. Normalt ville AC-rens-luften bli erstattet av frisk luft i løpet av ikke så mange minutter med full guffe på vifta, slik det står i bruksanvisningen. Men går den på resirkulering vil du selvfølgelig aldri få den dårlige lufta ut av bilen.

 

PS. For ordens skyld - det finnes jo en mulighet for at det er bryteren som ikke virker og at spjeldet er i orden.

Lenke til kommentar

 

 

Sjekk at ikke luften du får inn er ny, og ikke "gjenvinning". Kjør på fult varme. Da skal duggen forsvinne etterhvert. Gjenvinning av luft skal brukes ytterst sjeldent, stort sett hvis luften er veldig dårlig i enkelte tunneller og slikt, men ikke ellers.

Men om det ikke hjelper, så bør du ha en rens av systemet med ozon. Det kan leies utstyr noen plasser eller de kan gjøre det på enkelte bilverksteder og lignende. Ozonen dreper alt levende, og fjerner lukter osv. Det kan anbefales hvis de andre tingene ikke hjelper.

Sjekk om det er forskjell på direkte luft og gjenvinning, eller om spjeldet kan være defekt, og dermed kjøre gjenvinning hele tiden. Da vil du få problem med fukt og dårlig luft.

Knappen for gjenvinning står ikke på. Jeg har testet med full varme og duggen blir ikke bedre av det. 

 

 

Enig med PROuser - det høres ut som om spjeldet som bytter mellom vanlig luft og gjenvinning/resirkulering har hengt seg opp på resirkulering. Det vil gi slike symptomer. Da hjelper ikke all verdens rens, spjeldet må fikses.

 

Jeg har også hatt en mistanke om spjeldet men siden som jeg nevnte over, at verkstedt mente spjeldet var i orden slo jeg fra meg den teorien. Jeg har fått noen tips om at det kan være lekkasje som så blir sugd inn i bilen via viften, dette kan også medføre dugg siden luften som kommer inn blir blandet ut med det som eventuelt lekker. Høres merkelig ut synes jeg. Har hørt om eksos som lekker inn i bilen fra ulike steder men da har det vært når bilen står i ro og det siver inn men har ikke hørt om at det kan skje i fart da jeg tror CO gassen vil bli blåst bort før den siver inn. 

Lenke til kommentar

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/AC-rens-2000031024/

 

Du kan prøve en sånn en, hvis du har Biltema i nærheten.

Det står greit forklart på pakken hvordan den skal brukes

 

Jeg vil ikke puste inn den luften mer etter forrige test, jeg er bekymret for helsen min. Det er rett og slett veldig ille og jeg ble uvel resten av dagen. 

 

 

Det tyder også på at den går konstant på resirkulering. Normalt ville AC-rens-luften bli erstattet av frisk luft i løpet av ikke så mange minutter med full guffe på vifta, slik det står i bruksanvisningen. Men går den på resirkulering vil du selvfølgelig aldri få den dårlige lufta ut av bilen.

 

PS. For ordens skyld - det finnes jo en mulighet for at det er bryteren som ikke virker og at spjeldet er i orden.

 

Jeg har ikke slått fra meg at det er resirkulering fordi om verkstedet mente spjeldet var i orden. 

Om bryteren ikke er i orden må i så fall spjeldet ikke respondere på den? Er det det du mener? 

Lenke til kommentar

Har du reklamert til selger? Hvis dette var status da du overtok bilen, og selger ikke har informert om det, ville jeg fremmet krav om prisavslag eller hevet kjøpet.

Jeg merket dette kort tid etter at jeg fikk bilen og har reklamert. Jeg mener selger er noe uprofesjonell og prøver å hale ut tiden. Jeg har fått sjekket bilen en gang på verksted, selger sa at han selv skulle levere bilen til verksted og lot ikke meg levere den selv om jeg ba om det. Jeg mente det ville være bedre om jeg leverte den for da kunne jeg forklare verkstedet hvordan jeg opplevde problemet. Selger leverte bilen og ba dem undersøke om årsaken til dugg. Verkstedet sa de ikke fant noe problem med luften i bilen. Jeg har snakket med verkstedet i ettertid og de forklarte at de ikke fant noen feil og snakket om fuktighet i bilen og sa at de hadde byttet pollenfilter. Jeg har flere ganger sagt til selger at jeg har testet bilen uten pollenfilter og at det ikke har noen hensikt å bytte det og det er ikke fuktighet i bilen som skulle tilsi de problemene som er. Verkstedet burde i så fall funnet denne fuktigheten. Problemet kommer etter å ha kjørt bilen i 5 til 10 minutter. Det har ikke verkstedet testet og kan derfor ikke uttale seg fult ut om hva som er årsaken slik jeg ser det. 

Kunne jeg hevet kjøpet ville jeg gjort det med en gang men det tror jeg ikke er like lett. Selger skal vel ha to forsøk på å rette feilen og om det ikke går må det vel være en større feil for å få hevet kjøpet. Om verkstedet ikke finner feilen neste gang er det vel slik at jeg må til ett verksted og kreve beløpet fra selger i ettertid. Jeg har advokatforsikring gjennom jobb og det var de som opplyste om dette. Prisavslag er ikke aktuelt før jeg vet hva det vil koste å reparere feilen. 

Har vurdert en standard NAF test men usikker på om de vil finne årsaken til problemet. 

Jeg har forøvrig en mistanke om at selger har ett litt for godt forhold til verkstedet som så på bilen og det var derfor han ba om å få levere bilen selv. Jeg kan ikke forstå at han skal ta seg bryet med det når jeg kunne gjort det for han. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke slått fra meg at det er resirkulering fordi om verkstedet mente spjeldet var i orden. 

 

 

 

 

Om bryteren ikke er i orden må i så fall spjeldet ikke respondere på den? Er det det du mener? 

 

 

Det er det jeg mener, ja. Hvis det er en løs ledning eller feil i bryteren kan det jo hende motoren til spjeldet aldri får beskjed om å slå over. Det er jo fullt mulig verkstedet bare sjekket om det kunne bevege seg? 

 

Hvis du finner ut hvor innsuget til resirkulering er (vanligvis under dashbordet et sted - google vet nok) kan dette kanskje enkelt sjekkes ved å kjenne om det suges inn luft der eller ikke når resirkulasjon er avslått.

 

At det dras inn eksos gjennom vifta har jeg nok liten tro på siden selv en liten eksoslekkasje så tidlig i eksosanlegget ville vært svært hørbar. Da er det vel mer sannsynlig at oljedamp fra vacuum-slange e.l. men da burde du nok kjent oljelukt ganske tydelig. Uansett ville den nok kun kommet i innsuget til vifta når bilen står stille - og knapt nok det da det ligger en pakning på toppen av veggen mellom motoren og vifteinnsuget, nettopp for å forhindre slikt...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Problemet kommer etter å ha kjørt bilen i 5 til 10 minutter. Det har ikke verkstedet testet og kan derfor ikke uttale seg fult ut om hva som er årsaken slik jeg ser det. 

 

Igjen typisk for resirkulering - fukten kommer først når det begynner å komme litt varme i varmeapparatet. Det som skjer er at varm fuktig luft kjøles raskt mot ruta og dermed avsetter fuktighet. Er ruta varm, eller varmeanlegget kaldt vil du ikke merke noe.

 

I tillegg har det sikkert grodd mugg i anlegget pga fukten - det er det du blir dårlig av, så det må renses skikkelig med ozon e.l. + filterbytte (samtidig) for å bli bra. Det må/bør gjøres på verksted som har skikkelig utstyr for dette, mange verksteder jukser ved å bruke en slik gass-boks tilsvarende den Biltema-saken.

Lenke til kommentar

Når det sviver og går litt i tenkeboksen.... Det kan jo selvfølgelig også være lekkasje på varmeapparatregisteret. Men da vil det svært sannsynlig være vått på gulvet foran og frontruta bli litt seigt klissete og ikke bare våt når du har dugg. Og det gir er en litt spesiell lukt som enhver mekaniker burde være i stand til å kjenne igjen. Men den tror jeg ikke skal gi plager - har kjørt med slikt over en lengre strekning selv før jeg fikk fikset saken, og bortsett fra lukten merket jeg ikke noe.
Det er stort sett fiksbart ved å putte på en av de bra typene radiatortetting.

 

Sjekk evt. kjøleveskenivået - det bør gi en indikasjon.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jebus. Dette burde kunne løses så enkelt som at du tar selger med på en kjøretur, så du får demonstrert hvor ille dette er! Og hvis selger ikke får reparert problemet innen et par dager, hvor du får annen leiebil i mellomtiden, så skal du få hevet kjøpet. DET er god kundeservice!

 

Og ja, hvorfor skulle selger levere bilen til verksted?? Du skal kunne levere den til et tilfeldig, uavhengig verksted og få en helt totalt objektiv vurdering, betalt av selger.

 

Hvis du begynner å prøve å reparere ting selv, så kan det kanskje hende garantien går vekk?

 

Jeg ville tatt en telefon til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...