Gå til innhold

Filmtråd - hvert år fra 1887 til i dag


Morromann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1908:

 

Mange filmer fra denne tiden er desverre tapt for alltid fordi man desverre kun så på film den gangen som billig bruk- og kast-underholdning. Men de man finner frem er public domain og kan derfor postes uten problemer - så lenge det fortsatt finnes kopier av dem da.

Betrayed by a Handprint av D.W Griffith

 

Lenke til kommentar

1910:

 

Da er det bare å skru av lyset og sette seg godt til rette foran PC-en med popcorn for her kommer en av verdens første skrekkfilmer og den første filmatiseringen av grøsserklassiskeren Frankenstein av Mary Shelley, produsert av Edisons studio.

 

 

Edit: jeg ser at i klippet jeg la ut har en morromann(ikke meg)lagt til nye tekster som umulig kan være fra 1910.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1912:

 

Polekspedisjoner var i skuddet dette året; med kappløpet mellom Amundsen og Scott som bakteppe; og Georges Meilier lagde nok en fornøyelig og fullstendig urealistisk science-fiction-kortfilm basert på Jules Vernes bøker, A la conquete du pole.

 

 

Haha, merkelig at ingen av våre polfarere har lagt merke til det "skumle" sydpolmonsteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1914:

 

Charlie Chaplin gjør sin filmdebut dette året; ikke som den karakteristiske landsstrykeren han er mest kjent som, men i rollen som en klassisk engelsk gentlemanssvindler. Noen vil mene at Chaplins humor er det mest genialt hysterisk morsomme som noensinne er laget; mens andre i våre dager vil mene at det er utdatert bløtkakehumor. Uansett; man får dømme selv; her er Chaplins filmdebut Making a Living.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wJW1B3rWQYo

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1916:

 

Det blodige slaget ved Somme på vestfronten i første verdenskrig som krevde flere hundre tusen britiske, franske og tyske liv ble festet til filmrullene på den britiske siden av fronten til bruk i krigspropagandaen. Andrew Lloyd Webbers "Pie Jesus" som er bakgrunnsmusikk var selvfølgelig ikke den opprinnelige filmmusikken(Lloyd Webber er født i 1948). Den er det nok en YouTube-bruker som har lagt til. Men jeg synes det passer fint likevel.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

1920:

 

Det er noe med disse tidligste skrekkfilmene uten lyd og i svart-hvit jeg finner fascinerende. Vet ikke helt hva det er; men jeg finner de fascinerende. Her fra den tyske skrekkfilmen Das Cabinet des Caligari(Caligaris kabinett) av Robert Wiene.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Jøss, så det fantes faktisk selvstyrte bier allerede i 1921? Jeg trodde det var en ny oppfinnelse :)

 

1922:

 

Den halvdokumentariske filmen Nanook of the North hvor deler er fiksjon og deler er dokumnetarisk, men rollene likevel spilt av helt vanlige innfødte, skildrer livet til inuiter nord i den kanadiske Quebec-provinsen. Uansett var dette en tidlig helaftens dokumentarisk skildring av livet til urbefolkninger, selv om noen av scenene var arrangert av regissøren. På de nesten 100 år siden filmen ble laget har ogsp inuitsamfunnene forandret seg. Denne scenen viser bygingen av en iglo.

 

 

Det er kalt historiens første helaftens dokumentar, selv om, som sagt, deler er arrangert av regissøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1924:

 

Film er nå blitt et etablert og anerkjent medium som hele den moderne verden nå har omfavnet. Samtidig jobber også noen oppfinnere med å utvikle en teknologi for å overføre levende bilder gjennom telenettverkene inn i bokser plassert rundt omkring med sikte på å få disse inn i de tusen hjem, selv om akkurat den utviklingen går sakte.

 

Peter Pan, et teaterstykke av J.M Barrie er det blitt laget atskillig mange filmversjoner av. Og den første kom dette året.

 

Lenke til kommentar

Gompemann: nå bestod vel strengt talt videoen din fra 1925 kun av fotografier, ikke av film. Altså levende bilder. Ikke det at det er noe galt med det, men nå var jo dette en filmtråd da. :)

 

1926:

 

Stumfilmens tid går mot slutten. Selv om nesten alle filmer fortsatt er stumfilmer ekspreminteres det dette året for fullt med lydfilm og det vil gå ganske fort tid til innspilt lyd inntar kinosalene. Her er fra en slik testfilm dette året som viser den siste trenden, Charleston-dansing. Fra A Night in Dixie.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...